کد خبر: ۳۰۹۰۳۱
زمان انتشار: ۱۴:۴۶     ۲۳ فروردين ۱۳۹۴
یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی فروردین ماه شب گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. به این ترتیب یارانه نقدی پرداختی به هر ایرانی از آذر سال 89 به رقم 2 میلیون و 275 هزار تومان رسید.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها پنجاهمین مرحله یارانه نقدی مربوط به فروردین ماه به میزان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر فرد به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. این در حالی است که همچنان موضوع اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی یک ابهام بزرگ در اقتصاد کشور به شمار می رود.


در آخرین روزهای سال گذشته نمایندگان مجلس در راستای برطرف کردن این ابهام سقف منابع پرداختی یارانه نقدی را از 42 هزار میلیارد تومان به 39 هزار میلیارد تومان کاهش دادند که با توجه به ثابت ماندن رقم یارانه نقدی دولت ملزم به حذف یارانه نقدی 5.5 میلیون نفر شد.

اما کارشناسان اقتصادی همزمان با تصویب این بند از لایحه بودجه سال 94 انتقادهای فراوانی را درباره مبهم بودن آن مطرح کردند. کارشناسان معتقد بودند مجلس دولت را به حذف یارانه ثروتمندان ملزم کرده، اما راه‌های شناسایی این قشر را به دولت نشان نداده است. موضوعی که شورای نگهبان نیز آن را مبهم دانست و تاکید کرد مجلس باید برای اجرایی شدن این مصوبه معیارهای لازم به‌منظور شناسایی جامعه هدف را به دولت معرفی کند.

بر همین اساس مجلس 4 معیار «شرایط اقلیمی»، «بعد خانوار»، «محل سکونت» و «میزان درآمد» را برای شناسایی ثروتمندان به منظور حذف از لیست دریافت یارانه تصویب کرد و مقرر شد دولت با در نظر گرفتن این معیارها با استفاده ازبانک های اطلاعاتی که در اختیار دارد یارانه نقدی 5.5 میلیون نفر را حذف کند.

این در حالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حداکثر درآمد هدفمندی یارانه ها از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی، 33 هزار میلیارد تومان است، گفت: 4 هزار و 800 میلیارد تومان هم برای اجرای طرح تحول سلامت در مرحله دوم پیش بینی کرده ایم. 47 هزار میلیارد تومان پرداخت قطعی داریم چون طرح تحول سلامت برای ما از یارانه های نقدی هم مهم تر است و حاضر نیستیم تخصیص آن را با هیچ روشی کم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور درباره وضعیت حذف یارانه پردرآمدها در سال آینده، با تاکید بر اینکه برای انجام این کار، دولت را وارد درگیری با مردم نخواهیم کرد، گفت: همه اینها را که روی هم جمع بزنیم، عددی که بدست می آید با عددی که دوستان می گویند، خیلی متفاوت است و به سختی به یک میلیون نفر می رسد.

این در شرایطی است که دولت از ابتدای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا کنون هر ماه 3 هزار و 458 میلیارد تومان تحت عنوان یارانه نقدی به حدود 76 میلیون ایرانی پرداخت کرده است و با در نظر گرفتن یارانه نقدی فروردین ماه دولت تا کنون در مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها 41 هزار و 374 میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت کرده است.

با توجه به عدم تغییر میزان یارانه نقدی در مرحله دوم هدفمندی و پرداخت 45 هزار و 500 تومان تحت عنوان یارانه نقدی، از ابتدای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها تا کنون دولت به هر ایرانی 591 هزار و 500 هزار تومان یارانه نقدی و از ابتدای اجرای این قانون در سال 89 به هر ایرانی رقم 2 میلیون و 275 هزار و 500 تومان یارانه نقدی پرداخت کرده است.

با توجه به این که هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 3350 تومان است یارانه پرداختی به هر متقاضی 13.5 دلار ارزش دارد و هر ایرانی از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها تا کنون680 دلار یارانه نقدی دریافت کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها