يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۰۹۰۴۲
زمان انتشار: ۱۰:۳۵     ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
۸ نکته درباره آینده مذاکرات و شگرد دولت در مواجهه با منتقدین:
پنهان نگاه داشتن جزئیات مذاکرات هسته‎ای از مردم، رویه ثابت مذاکره کنندگان در یک سال و نیم اخیر بوده است/ تیم مذاکره کننده همواره پیش از مذاکرات با بیان یکسری از مفاهیم کلی و قابل تأویل، انتظاراتی را در سطح اجتماعی و کارگزاران نظام به وجود آورده و وارد فضای مذاکرات می گردد در این حال با محرمانه نگاه داشتن مباحث مورد مذاکره به کشور بازگشته و این گونه القاء می نماید که توانسته به آن انتظارات پاسخ دهد.

سرویس سیاسی پایگاه 598 - مهدی افراز/ 1- برای آینده مذاکرات 2 چشم انداز کلی قابل تصور است: توافق و عدم توافق. حالت اولی صورت پذیرفتن توافق است. اما اگر بخواهد توافقی در ماه های پیش رو صورت نپذیرد نیز 3 عامل احتمالی می تواند داشته باشد؛ اولاً دخالت سنای امریکا، ثانیاً ورود مستقیم رهبری نظام و ثالثاً عدم قبول شرایط تحمیلی و نامتوازن توافق از سوی تیم ایرانی .

2- پرهزینه ترین حالت احتمالی برای نظام محقق شدن توافق با شرایط فعلی و در چارچوب چشم انداز توافق ژنو می باشد. این گزینه از آن جهت که در کوتاه مدت تسکین اقتصادی، در میان مدت منشأ تحولات سیاسی و در بلند مدت استحاله گفتمانی و بحران های امنیتی - نظامی و پابرجاماندن معضلات متعدد اقتصادی را به همراه خواهد داشت تبدیل به چالش برانگیزترین موضوع جمهوری اسلامی در دو دهه پیشرو خواهد گشت.

اما حالت دوم که همان دخالت سنای امریکا در مسئله و منع دولت اوباما از پیگیری مذاکرات است که با توجه به تأمین منافع مشترک جمهوری خواهان و دموکرات ها در توافق جامع این احتمال به عنوان ضعیف ترین گزینه مطرح خواهد بود .

اما حالت سوم ورود مستقیم رهبری به جزییات مذاکرات و جلوگیری از شکل گیری توافق با راه کارهایی که در قانون اساسی پیش بینی شده است. این گزینه از یک طرف صرف تصورش هزینه های بسیار آن برای نظام را نیز پیش ذهن انسان روشن خواهد ساخت، از طرف دیگر این نتیجه با جهت مواجهه رهبری با مذاکرات که همان رشد فکری مردم و ایجاد نوعی بی اعتمادی تاریخی نسبت به غرب و امریکا در میان توده های مختلف ملت می باشد در تعارض جدی است. اما نکته قابل توجه این که هزینه های همین گزینه به احتمال فراوان از حالت اول  بازگشت پذیرتر و قابل جبران تر به نظر می آید.

اما حالت چهارم عدم قبول شرایط تحمیل گرانه غرب و امریکا توسط تیم ایرانی می تواند باشد. این مسیر که منجر به شکست مذاکرات و ایجاد یک تجربه تاریخی بزرگ برای ملت ایران و حفظ عزت و انسجام ملی خواهد شد، با چگونگی ترکیب تیم ایرانی و سابقه ای که در 17 ماه مذاکرات اخیر از خود به جای گذاشته اند به خودی خود محال به نظر می رسد. اما با شکل گیری شرایطی در 2 ماه آینده در فضای داخلی کشور می توان تیم ایرانی را در وضعیتی قرار داد که نتواند چاره ای جز عدم قبول توافق تحمیلی امریکا، را داشته باشد، که در ادامه مطلب به تبیین چرایی و چگونگی آن شرایط خواهم پرداخت.

3- می توان به جرأت و با ارائه مستندات فراوان، برجسته ترین عامل پیشروی مذاکرات تا این جای کار را نوعی شگرد از سوی تیم مذاکره کننده ایرانی دانست. در این شگرد تیم مذاکره کننده همواره پیش از مذاکرات با بیان یکسری از مفاهیم کلی، مبهم و قابل تأویل، انتظاراتی را در سطح اجتماعی و کارگزاران نظام به وجود آورده و وارد فضای مذاکرات می گردد در این حال با محرمانه نگاه داشتن مباحث مورد مذاکره و  مورد توافق به فضای رسانه ای کشور بازگشته و با ایجاد هیاهو و هیجانات گوناگون این گونه القاء می نماید که توانسته است در توافقات صورت گرفته به آن انتظارات پاسخی کاملاً در خور داده و خطوط قرمز نظام را نیز حفظ نماید.

در نتیجه پنهان نگاه داشتن جزئیات مذاکرات هسته‎ای از مردم، رویه ثابت مذاکره کنندگان در یک سال و نیم اخیر بوده است. این روند در توافق 3 آذرماه 92 – ژنو - نمونه های آشکاری دارد از جمله نامه معروف رئیس جمهور به رهبری، بحث حق غنی سازی، سطح غنی سازی، بحث ادرس شدن قطعنامه ها، موضوع نقض تعهدات 5+1، بحث تحریم های غیر مرتبط با هسته ای، PMD، تمدیدپذیری گام اول، پروتکل الحاقی و نقش مجلس، مرجع رسیدگی به تخلفات، قرار گرفتن پرونده ایران در ذیل ماده 42 فصل 7 شورای امنیت و ده ها موضوع دیگر که همگی در سایه واژه پردازی ها و کلی گویی های تیم ایرانی 15 ماه پیگیری منتقدین را به جای روشنی نرساند و در نهایت بیانیه لوزان در همان چشم انداز ژنو منتشر گشت. اما نمونه های ملموس و بسیار آشکار چندپهلوگویی های تیم مذاکره در ماجرای بیانیه لوزان در خود بیانیه یا توافق بودن متن، فعال ماندن فردو، آب سنگین ماندن اراک، نظارت های مافوق عرف، لغو یا توقف تحریم ها ، چگونگی خروج پرونده از شورای امنیت و ... قابل مشاهده است، در همین حال و پس از اعلام بیانیه مصادف گشت با موج فضاسازی های گوناگون، سونامی تبریک ها و القای هیجانات مطبوعاتی گسترده، کشیدن مردم به خیابان برای عرضه شادمانی و ... . پشت صحنه ی همه ی این پرده بازی ها را می توان دور کردن اذهان عمومی از متن بیانیه، مسجل جلوه دادن دستاوردها و نهایتاً کور نمودن مسیر بحث و بررسی توافقات دانست.

4- در این بستر اگر تیم ایرانی ملزم به بیان جزییات و انتشار متن تفسیری خود گردد و بر طبق آن ملزم گردد پاسخگوی اشکالات و انتقادات اساسی منتقدین گردند، به طور کلی ابزار اصلی برای انعقاد توافق در فضای مبهم و تحمیلی سابق از میان رفته و انتظارات اجتماعی واقعی و جدی خواهد شد و منطقاً فضای عمومی هر نتیجه ای را پس از توافق از تیم ایرانی قبول نخواهند نمود، زیرا تیم مذاکره کننده در این سند رسمی که قرار است مبنای قضاوت رفتار آنان پس از امضای توافق قرار بگیرد نمی تواند درباره دستاوردها اغراق کرده و امتیازاتی که قرار است واگذار کند را کم تر جلوه دهد از سوی دیگر با توجه به نامتوازن بودن دستاورها و امتیازات، نقد کارشناسان می تواند موثر افتاده و شرایط ایران برای توافق استاندارد گردد، در این حالت یا 5+1 شرایط مورد انتشار ایران را خواهد پذیرفت که بسیار مطلوب است و یا آن که 2 طرف به توافق نخواهند رسید که آن هم از توافق بد بسیار اولویت دارتر خواهد بود.

5- شاید از همین روست که مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر خود فرمودند؛  « البتّه من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است»  حتی اولویت این مسئله را آن قدر جدی دانستند که خواستار عقب افتادن زمان مذاکرات نهایی برای جلب شدن نظر متنقدین در بستر اطلاع از جزییات شدند و فرمودند؛ « یک جمعی از مخالفین را ــ از آن افرادی را که شاخصند ــ دعوت کنند، حرفهای آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرفهای آنها یک نکته‌ای باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه نکته‌ای هم نبود، آنها را قانع کنند. به نظر من بنشینند، بشنوند، بحث کنند. حالا ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم؛ خب، حالا سه ماه بشود چهار ماه، آسمان که به زمین نمی‌آید؛ چه اشکالی دارد؟ کمااینکه آنها در یک برهه‌ی دیگری هفت ماه زمان را عقب انداختند. خیلی خب، دوستان ما هم اگر چنانچه در این همدلی‌ها و هم‌زبانی‌ها و تبادل‌نظرها یک وقتی گرفته شد، چه اشکال دارد، وقتی گرفته بشود، یک خرده زمان آن تصمیمات نهایی عقب بیفتد؛ طوری نخواهد شد. »

6- اهم سرفصل هایی که در متن تفسیری تیم ایرانی بایستی منتشر گردد، شامل:

- مکانیزم و زمانبندی برداشته شدن و لغو تحریم ها.
- سطح و موضوع تعهدات ایران در قبال نظارت و بازرسی ها
- وضعیت تحقیق و توسعه و محدودیت های آن.
- سطح و میزان و مکان غنی سازی اورانیم.
- چگونگی فعالیت واقعی سایت فردو و رآکتور اراک.
- تعیین وضعیت قطعنامه های شورای امنیت.

7- در این حال پس از فرمایشات رهبر انقلاب و تکلیف کردن تیم مذاکرات هسته ای به ارائه  برگه تفسیری که جزئیات مذاکرات را در بر می گیرد سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و عضو ارشد مذاکره کننده تیم هسته‌ای کشورمان در گفت‌وگویی که با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت «فکت شیت ایران همان سخنان مبسوط وزیر امور خارجه است و فعلا ما بنای ارائه مکتوب آن را نداریم» که البته با توضیحات مطرح شده جایی برای تعجب و سوال پیرامون دشوار بودن ارائه فکت شیت توسط تیم ایرانی نخواهد بود.

8- با این اوصاف به نظر می آید بهترین جریانی که بتوان به واسطه آن کمکی به اهداف مورد نظر نظام در مذاکرات پیش رو نمود، مطالبه گسترده نخبگان از تیم ایرانی برای انتشار متن تفسیری خود یا همان فکت شیت ایرانی در اولین فرصت ممکن است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
خسروايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۸ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
۵
۳
شعار مقام معظم رهبري در سال همدلي دولت و مردم شده زير ابي رفتن حسن روحا ني و ظريف در پنهان كردن صورتجلسه طرف ايراني در بيانيه لوزان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
36سال انقلاب اسلامي و هزاران شهيد والا مقام و جانبازوشيميائي و....يكطرف وخفت وخواري ح.... در نداشتن جرات براي انتشار فكت شيت ايراني بيانيه لوزان؟
پاسخ
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۱ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
۶
۳
عالی است ممنون
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۵ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
۳
۴
خب معلوم است كه چرا موضوع را پنهان مي كنند
زيرا اگر اين كار را نكنند و مردم بدانند كه اينان چه.... كرده اند
با جنبش ريزريزيسم كه عبارت از ريزريزكردن .... است به حسابشان خواهندرسيد !!!

هههههههههههههههه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۸ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
۵
۲
علت امتناع کاملا مشخص می باشد چون به جای غنی سازی قرار است گونی سازی شود.تا یکی از آرمانها برای همیشه برای حفظ آبروی یک جناح کم کاردر زباله دان تاریخ سپرده شود
پاسخ
زهرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۵
۳
معلومه اگر منتشر کنه آبروش میره
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۲
۷
شما به غیر از دلواپسی کار دیگه ای ندارید
پاسخ
یکه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۵ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۴
۰
باسلام تعجب آوراست کسانی که خود راکارشناس بین المللی میخوانند
اینجور ساده لوحانه حرف میزنند آخر مگر چیز دیگری هم می ماند که آنها به
رسمبت بشناسند یا نشناسند درنطنز باید طی 15سال فقط کیلو اورنیوم 5/3درصد
غنی شود فردو عملا تعطیل شود فقط هزار سانتیفیوژ برای آب میوه گیری
بکار گیری شود اراک باحضور کاشناسان غربی باز طراحی وکار کند آیا چیز
دیگری برای به رسمیت شناختن مانده
پاسخ
احسان نوربخش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۳
۰
همش میگن آمریکا گفته بابای من که نباید اجرا کند و تحریم ها را بردارد
امریکا قرار بر داره که میگه بر نمی دارم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۳
۰
عالی بود ممنون
پاسخ
از میبد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۶ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۳
۶
محرمانه بودن فکت شیت از اصول مذاکرات هست
چزا شما اینقدر در کارهای تخصصی دخالت می کنید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۰ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۴
مقام معظم رهبری: مطلع کردن مردم و نخبگان از جزئیات مصداق همدلی با مردم است .
سیدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۹ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۴
اگر قرار است محرمانه باشد چرا یکطرفه محرمانه؟
چرا آمریکا فکت شیت ارائه داده؟
اگر موارد ذکر شده در فکت شیت آمریکا درسته که وای به حال ما و اگر غلطه چرا وزارت خارجه ما غلط گیری نمیکنه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۳
۰
توافق در یکباره رفع تحریم ها درچند باره!! ،آمریکا ئیهادرچه فکر هستند، مکرشان دیگر رو شده است.
پاسخ
میلاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۱
۵
598 چزا زمان احمدی نژاد دلواپس نبودی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۴
۰
آقا میلاد زمان احمدی نژاد اینقدر در مذاکرات .... به مملکت نشد
پاسخ
دانشجو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۸ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۳
۱
بنظرم باید وارد فاز تجمعات خیابانی برای ایجاد مطالبه از دولت در انتشار برگه تفسیر شد
زمان کم است و ...
پاسخ
حسین علایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۹ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۱
۵
مرگ بر شما 598 تی ها
پاسخ
به شما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
۴
۱
باید به حال این مملکت گریست
واقعا ادم نمی دونه این دوستان و بچه های انقلاب که دارن مذاکره می کنند حواسشون هست دارن با انقلاب و مردم چه می کنند؟
بخدا این روزهای خیلی دلگیرم
پاسخ
حامد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۳ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۴
۲
۰
همين خط درسته احسنت
پاسخ
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۷ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۴
۳
۰
باید مستندی بسازن به اسم برباد رفته که درمورد برنامه هسته ای باشه
پاسخ
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۶ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
یا صالخی دروغ میگوید یا رییس جمهور در شیراز خودتان با حرفهای دو نفر قضاوت کنید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها