أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۰۹۷۹۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۲۶ فروردين ۱۳۹۴
جهانگير الماسي در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه ۵۹۸:
جهانگير الماسي افزود: حاتمي كيا فيلمسازي با تمام مختصات انقلاب اسلامي و نظام است كه همواره سعي مي كند تكنولوژي فيلم سازي را اول براي خودش هضم وجذب كند و بعد از مسلط شدن، از آن براي فرهنگ ملي و ديني خود استفاده كند مثل مسعود جعفري جوزاني هر دو اينها خيلي اذيت مي‌شوند‌ چون مي خواهند استقلال اين ملت را نشان دهند.
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، چند روز پيش از ابراهيم حاتمي‌كيا به عنوان يك فيلم ساز ارزشي تقدير به عمل آمد همين موضوع بهانه‌اي شد تا ابعاد شخصيتي و آثار حاتمي‌كيا را از ديدگاه دوستان و همكاران هنري‌اش مورد بررسي قرار دهيم. جهانگير الماسي بازيگر سينما و تلويزيون كه اين روزها با نمايش آييني  غبار باري ديگر خوش درخشده است و در اين باب با ما به گفت‌وگو نشست.

شما به عنوان يك هنرمند پيشكسوت كه در حوزه‌هاي مختلفي حضور داشته‌ايد نظرتان درباره فيلم‌هاي سينمايي و آثار ابراهيم حاتمي‌كيا چيست؟

فعاليت‌هاي هنري و سينمايي ابراهيم حاتمي كيا بحمدالله در رديف چند نفر شاخص سينماي ايران است. سينمايي كه ميراث انقلاب اسلامي و ارزشهاي دفاع مقدس مي‌باشد به خصوص در آثار اوليه خود در اين مسئله موفق‌تر بوده است من هنوز از علاقمندان فيلم‌هاي دفاع مقدسي اوليه او مانند مهاجر،‌ ديده بان و آژاتس شيشه‌اي او هستم ‌كه واقعا تاثيرگذار و قابل تقدير بوده و همچنان هستند.



شما تا به حال همكاري با حاتمي كيا داشته‌ايد؟

راسش قرار بود در فيلم « برج مينو» با ايشان همكاري كنم و به عنوان بازيگردان، مشاور و بازيگر حضور داشته باشم كه خيلي هم دوست داشتم ولي متاسفانه همزمان شد با فيلمي كه قبلا كار كرده بودم و ناقص بود براي همين مجبور شدم وسط كار بروم و حاتمي كيا را تنها گذاشتم ‌كه او قدري هم ناراحت شد ولي من تقصيري نداشتم.

اگر بخواهيد تعريفي از شخصيت اين كارگردان متعهد و ارزشي كشورمان داشته باشيد چه مي‌گوييد؟

ابراهيم حاتمي‌كيا شخصيتي محترم و خلاق است كه دلسوزانه كار مي‌كند زيرا هنوز دلبسته به ارزش‌هاي انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي يك نسل است و اين به نظرم خيلي اهميت دارد  و قابل تقدير است‌ زيرا او خاطره مردان روزگار خودش را از ياد نبرده و بر حفظ و صيانت آنها پافشاري مي‌كند‌ همين كه به ان ارزشها كه زماني بر اين اين اب و خاك اعتقاد داشتند حاتمي كيا هنوز وفادار و پايبند است‌ و برايش اهميت دارد‌، او تلاش مي‌كند تا آن ارزش‌ها را انتقال بدهد‌ و به نسل‌هاي بعدي نشان بدهد و اين حسن ديگري از حاتمي كياست از طرف ديگر او زياد با باد نسبتي ندارد كه اين هم مهم است.

چطور؟

ببينيد ابراهيم حاتمي‌كيا از معدود كارگرداناني است كه با امواج باد به اين طرف و آن طرف نمي‌رود ثابت قدم است در همان خط و مسير و راهي كه قبلا بوده همچنان هست و همان راه را مي‌رود شخصيت و فيلم سازي مستقل است. دلبستگي‌هاي او هم اين را در عمل به خوبي نشان‌ مي‌دهد. فردي هوشمند و داناست ‌بدون هيچ انتظاري از حق و حقيقت دفاع مي‌كند حتي اگر متضرر شود. من خودم ديده‌ام كه چگونه از فيلمسازان ديگر به دفاع و حمايت برخاسته‌ است خب همه اينها ارزشمند است و انشالله غبطه و حسادت و بدگماني‌ها نسبت به وي را كنار بگذارند تا همه متولي ارزشهاي هم باشيم و به جاي اينكه با هم دشمني و تخاصم كنيم نسبت به هم مهربان باشيم و قدر همديگر را بدانيم.

به نظر شما چرا حاتمي كيا از سوي برخي از اهالي سينما مورد هجمه قرار گرفته است ؟

معلوم است زيرا ايشان فيلم‌سازي مستقل و متعهد است كه از هيچ خط سياسي و حزب و جناحي حمايت نكرده او براساس قانون كار مي‌كند و پايبند به قانون اساسي است در ارتباطات ديني و اعتقادي هم به شدت نسبت به مقام ولايت پايبند و معتقد است ‌همين مسئله هم باعث شده ‌به مذاق خيلي‌ها خوش نيايد ‌و به صورت مستقيم و غيرمستقيم به ايشان بتازند و مورد هجمه قرارش بدهند.

كدام يك از آثاروي براي شما تاثيرگذارتر بوده است؟

يك سري از آثار حاتمي كيا مقطعي بود مانند فيلمي كه درباره موشك باران تهران ساخت اثري مقطعي و كوتاه اما خيلي خوب بود. يكسري آثار وي فرهنگي است كه ارزشهاي خود را دارد؛ يعني ضمن اثرگذاري به عنوان  خاطرات سالم از دوران جنگ در اذهان باقي مانده مانند «مهاجر» يا «ديده‌بان» حتي «هويت» يا «خاكستر سبز» آنجاهايي كه او وارد حوزه سياسي مي‌شود هرچند سعي مي‌كند تريبون نباشد، ولي بهره برداري سياسي مقطعي از او مي‌شود من اين آثار او را به اندازه ساير كارهايش دوست ندارم اما كارهايي چون «روبان قرمز» حاتمي‌كيا را بيشتر مي‌پسندم ‌كه ممكن است كاركردي كوتاه مدت هم نداشته باشد يا به نظر برخي فيلم خوبي نيايد ولي در درون خودش حرفهاي مكتوم زياد داشت كه ارزشمند بود.

در هر حال حاتمي كيا فيلمسازي با تمام مختصات انقلاب اسلامي و نظام است كه همواره سعي مي كند تكنولوژي فيلم سازي را اول براي خودش هضم وجذب كند و بعد از مسلط شدن، از آن براي فرهنگ ملي و ديني خود استفاده كند مثل مسعود جعفري جوزاني هر دو اينها خيلي اذيت مي‌شوند‌ چون مي خواهند استقلال اين ملت را نشان دهند.

به نظر شما نسلي براي جايگزيني آينده حاتمي كيا در عرصه سينما داريم؟

البته در دنياي هنر بازنشستگي و كنار رفتن نداريم‌ مهم اين است كه ميهن ما يعني تاريخ ايران زمين هرگز از جواناني كه براي ارزشهاي قلب اين آب و خاك، مردم و اعتقاداتش وفادارباشند كم نداشته‌ايم هميشه در بحراني‌ترين زمانها سه تا چهار چهره شاخص در حوزه‌هاي مختلف بوده‌اند اعم از نويسنده،‌ صنعتگر،‌ شاعر، هنرمند و.... اين اين سرزمين الهي است بنظرم ما نبايد نگران اين چيزها باشيم كه بعد از حاتمي‌كيا كساني هستند راهش را ادامه بدهند يا نه، بلكه بايد نگران حال و روز امروز حاتمي‌كيا  و امثال او در عرصه هنر باشيم‌ تا مشكلات آنها را برطرف سازيم زيرا در هر‌ زمان نيروهاي جايگزين بوده و هستند و كمبودي نداريم  ان شالله همه بتوانند حافظ ارزش‌ها و باورهاي اين سرزمين باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها