کد خبر: ۳۱۰۱۴۲
زمان انتشار: ۲۳:۱۲     ۲۸ فروردين ۱۳۹۴
بررسی ها نشان می دهد سوددهی بازارهای مالی طی یک هفته گذشته غیرقابل پیش بینی شده است.

 

درحالی که رایزنی ها برای تعیین نرخ سود بانکی همچنان ادامه دارد، بازارهای مالی به انتظار تعیین تکلیف نرخ سود نشسته اند.

هفته گذشته با اظهارنظرهای تند رئیس بانک ملی علیه بانک مرکزی و واکنش معاون بانک مرکزی علیه رئیس بانک ملی به پایان رسید. اما در میان منازعات مدیران بانکی کشور، بازارهای مالی چشم به مذاکرات شورای پول و اعتبار دوخته بودند. در صورتی که نرخ سود بانکی طی روزهای آینده تعیین شود و این عدد از نرخ 22 درصدی کنونی پایین تر باشد، احتمال خروج بخشی از سرمایه ها از بانک ها وجود دارد. حامد واحدی عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این مورد به خبرآنلاین می گوید:« نکته مهم این است که سرمایه ها پس از خروج از بانک ها مثلا به سمت بورس نمی روند. این سرمایه ها جذب بازارهای مانند سکه و ارز می شوند. از طرف دیگر در صورتی که نرخ بهره به اندازه ای تعیین شود که بانک ها از پرداخت وام سودی بدست نیاورند، احتمال اینکه راه دریافت تسهیلات برای تولید سخت تر شود، وجود دارد.»

با این حال بازارهای مالی طی یک هفته گذشته حتی در روزهای تعیین تکلیف نرخ بهره هم روند صعودی را طی کردند. بازار طلا و ارز در هفته ای که بورس وضعیت مناسبی نداشت، با رشد قیمت همراه شد تا دلار و انواع مسکوکات نوسانات خود را در مدار صعودی دنبال کنند. به این ترتیب سرمایه گذاری برروی طلا و ارز طی یک هفته گذشته سود به همراه داشت. این اتفاق در شرایطی رخ داد که هفته پس از مذاکرات هسته ای تمامی بازارهای مالی ایران مسیر نزولی را پیش گرفته بودند.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ پیش از آغاز هفته جدید، قیمت دلار 3 هزار و 290 تومان بود. در طول هفته گذشته ابتدا دلار تا 3 هزار و 360  تومان بالا رفت، سپس به 3 هزار و 40 تومان رسید تا هفته با همین قیمت به پایان برسد.

این آمار نشان می دهد که هر دلار آمریکا با افزایش 50 تومانی مواجه شده است که بازدهی 1.5 درصدی را اثبات می کند.

با این حساب سرمایه گذاری 10 میلیون تومانی در این بازار سود 150 هزار تومانی را در طول یک هفته به همراه داشته است.

در بازار سکه نیز قیمت ها افزایش یافت. در این هفته هر سکه تمام بهار آزادی با قیمت 951 هزار تومان فعالیت را آغاز کرد اما روز گذشته قیمت سکه در بازار تهران به 968 هزار تومان رسید. تا افزایش 17 هزار تومانی در این کالای سرمایه ای رقم خورده باشد.

این ارقام نشان می دهد که بازدهی 1.7 درصدی در بازار سکه به دست آمده است و دارندگان آن در طول هفته گذشته به این میزان سود کرده اند.

در این هفته بازار سرمایه زیان 3.6 درصدی بر جای گذاشت تا سودده ترین بازار برای سرمایه گذاری کوتاه مدت بازار سکه بوده باشد.

پیش از این فعالان بازار رشد تا مرز 80 هزار واحدی را برای شاخص بورس پیش بینی کرده بودند. کارشناسان بازار اعلام کرده بودند که کاهش شاخص بورس به دلیل عرضه سهام شرکت های پتروشیمی صورت گرفته است. با این حال حتی پس از عرضه سهام این شرکت ها، همچنان بورس روند نزولی را حفظ کرد. فعالان بازار انتظار دارند، انتشار خبر رشد اقتصادی 5 درصدی طی سال 94 کمی به شرایط بورس کمک کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها