أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۰۵۸۷
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۳۰ فروردين ۱۳۹۴
آیت‌الله حسینی بوشهری در نشست اخلاق رسانه:
مدیر حوزه‌های علمیه ضمن تبیین بایدها و نبایدهای اخلاق رسانه تاکید کرد: ترویج جهان‌بینی قرآنی و الهی مهم‌ترین رسالت رسانه‌ها و تداوم کار انبیاء است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، امروز 30 فروردین ماه در اولین جلسه از سلسله جلسات اخلاق رسانه در سخنانی به تبیین بایدها و نبایدهای رسانه‌ها پرداخت و گفت: رسانه‌ها می‌توانند به تمییز ارزش‌ها از غیرارزش‌ها بپردازند که رسالت سنگینی است و گرایش آنان به هر کدام می‌تواند جامعه را به سمت تعالی و یا سقوط سوق دهد.

وی با قرائت روایت شریفی از معصوم(ع) مبنی بر اینکه «احب الی اخوانی من اهدی عیوبی الی» اظهار کرد: رسانه‌ها آئینه تمام‌نمای جامعه هستند و می‌توانند مصداق این روایت باشند و از سر محبت و دلسوزی و نصح زیبایی‌ها و زشتی‌های جامعه را با بیانی لطیف و شیوا منعکس کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه ترویج جهان‌بینی الهی را بالاترین رسالت بر دوش رسانه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: ترویج فضایل اخلاقی ، کرامت انسانی و ارزشهای الهی یکی از مهمترین رسالت‌ها است  زیرا پیامبر برای تمام کردن مکارم اخلاقی مبعوث شده است.

قرآن؛ جامع‌ترین رسانه

حسینی بوشهری گفت: قرآن خود یک رسانه جامع و کامل ترین رسانه است و بهترین الگو برای رسانه‌ها می‌توانند باشد همان طور که ائمه(ع) نیز بهترین رسانه‌ بودند و از منبر و موعظه برای هدایت مردم بهره می‌گرفتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه به بایدها و نبایدهای رسانه‌ای اشاره و تصریح کرد: اولین باید برای رسانه‌ها هدف گرایی است زیرا رسانه بی هدف ره به جایی نمی برد و رسانه باید متناسب با سطح دانش مخاطب و با توجه به بنیادهای اعتقادی و باورهای دینی او به تولید و انتشار مطالب اقدام کند.

استاد اخلاق حوزه علمیه منافع و مصالح شخصی و حزبی و جناحی را سم مهلک برای رسانه‌ها دانست و تاکید کرد: رسانه باید جامعه را مخاطب خود قرار دهد و نه شخص و گروه را. رسانه باید در بحران‌ها امیدبخش و روحیه دهنده باشد همچنین رسانه باید حق مدار و حق گرا باشد و از اشاعه گناه و منکر در جامعه بپرهیزد همان طور که پیامبر(ص) فرمودند که پایه‌های منبر من در بهشت است.

آیت الله حسینی بوشهری تربیت‌محوری را از دیگر رسالت‌های رسانه برشمرد و تصریح کرد: رسانه‌ها نباید شخصیت‌محور باشند و بی جهت کسی را بزرگ و یا کوچک کنند زیرا رسالت اصلی رسانه گستراندن اخلاق در جامعه است.

وی افزود: تقویت شجاعت، شهامت، ایثار و از خودگذشتگی و قناعت و جود و ... از دیگر وظایف رسانه‌ها در جامعه اسلامی است. همچنین افشای توطئه دشمنان و معرفی الگوها و اسوه‌ها از وظایف رسانه است، همان طور که قرآن کریم در کمتر سوره‌ای است که نامی از یک پیامبر به عنوان اسوه و الگو نیاورده باشد.

نبایدهای رسانه‌ای

استاد اخلاق حوزه به نبایدهای رسانه‌ای هم اشاره و عنوان کرد: دوری از تحریف حقایق و پرهیز از غوغاسالاری، جلوگیری از افشای اسرار و آبروی مومنان و فاش کردن اسرار حاکمیتی از جمله رسالت‌های مهم رسانه‌ها است که هر کدام از اینها سمی مهلک برای رسانه محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: جلوگیری از ترویج باطل، اجتناب از جنگ روانی علیه مردم، عدم چهره‌سازی گروه‌های منحرف و افراد بی آبرو برای کسب آبرو، جلوگیری از تفرقه و تمسخر دیگران از دیگر رسالت‌های رسانه‌هاست که متاسفانه گاهی خلاف آن دیده می‌شود.

وی افزود: امروز وحدت و همدلی مهمترین نیاز برای مردم و جامعه است و نباید رسانه‌ها وحدت را مخدوش کنند.

حسینی بوشهری اکتفا به شنیده‌ها در برخی رسانه‌ها را بی پایه دانست و گفت: شنیده ملاک خبر دادن نیست و باید منبع داشته باشد و منبع آن نیز معتبر باشد و به صرف شنیده نمی‌توان با آبروی دیگران بازی کرد.

بازی با مقدسات؛ سم مهلک برای جامعه

مدیر حوزه‌های علمیه بازی با مقدسات را از دیگر نبایدها برشمرد و بیان کرد: پرهیز از دامن زدن به افراط و تفریط و جریحه‌دار کردن عفت عمومی همچنین چراغ سبز به دشمن دادن از دیگر نبایدهایی است که رسانه‌های جامعه اسلامی باید به آن ملتزم باشند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها