أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۰۶۶۵
زمان انتشار: ۱۹:۲۸     ۳۰ فروردين ۱۳۹۴
حجت الاسلام نبویان در دانشگاه تهران بیان نمود:
سید محمود نبویان گفت: آقای ظریف وزیر امور خارجه در جلسه‌ غیرعلنی مجلس به نمایندگان گفت: که ما به آنها اعلام کرده‌ایم که اصلا فوردو را نمی‌خواهیم. حال باید گفت ما حق غنی سازی هسته ایمان را نمی‌خواهیم چرا که دیگر نمی‌خواهیم امنیت مان از بین برود. در بنده ۵۸ بیانیه آمده که مسائل مربوط به نظامی و هسته‌ای ایران می‌باشد که کشورمان می‌باید اقدامات لازم را انجام دهد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، همایش تراژدی هسته‌ای با حضور سید محمود نبویان محمد خوش چهره صادق زیباکلام و علی خضریان به همت انجمن مستقل دانشکده فنی تهران در سالن شهید رجب بیگی برگزار شد.حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش تراژدی هسته‌ای (سرگذشت هسته‌ای از آغاز تا کنون) که عصر امروز دردانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در فوردو براساس بیانیه لوزان گفت: آقای ظریف وزیر امور خارجه در جلسه‌ غیرعلنی مجلس به نمایندگان گفت: که ما به آنها اعلام کرده‌ایم که اصلا فوردو را نمی‌خواهیم.

سیدمحمود نبویان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث هسته‌ای در بیانیه ژنو و لوزان گفت: در بیانیه فعلی هشت فایل محتوایی آمده است و چارچوب آن بر تمام ابعاد هسته‌ای کشورمان مشخص و تیم مذاکره کننده‌مان حق تخطی از آن را ندارند. یکی از آن محتوا‌ها نطنز می‌باشد.

وی تصریح کرد: نطنز در دولت سابق مرکز غنی سازی بوده و در ژنو به کار خود ادامه می‌دهد ولی ایجاد مرکز دیگری به مدت شش ماه ممنوع می‌باشد و همچنین در بیانیه لوزان به تنها مرکز هسته‌ای کشور تبدیل شده یعنی ایران حق ایجاد مرکز جدید را تا پانزده سال ندارد.همچنین نماینده مردم تهران در دولت سابق تعدادی سانتریفیوژ‌های نطنز ثابت و خروجی هم داشت ولی در ژنو همین مقدار سانتریفیوژ تثبیت شد ولی نباید خروجی داشته باشد و ایران حق نگهداری سانتریفیوژ را ندارد جالب است در لوزان ۸۰۰۰ سانتریفیوژ که بدون خروجی کار می‌کرد به ۵۰۶۰ بدون ۱۰ سال خروجی تعهد کردند.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده کشورمان متعهد شد که یک سانتریفیوژ اضافه نسل دوم نسازد اظهار داشت: در ژنو حق غنی سازی ما ۵ درصد به بالا ممنوع بوده و در لوزان تصویب شد که ایران تا ۱۵ سال حق غنی سازی ۳. ۶۷ درصد را نخواهد داشت و باید گفت لحظه به لحظه عقب نشینی می‌کنیم.

نبویان با اشاره به مرکز فردو و اینکه در ژنو به مرکز غنی سازی بدون خروجی تبدیل شده بود اظهار داشت: در لوزان متعهد شدند که فردو مرکز غنی سازی نباشد و تنها به یک مرکز هسته‌ای فیزیک و فناوری تبدیل شود این در صورتی بود که در دولت قبل فردو علاوه بر اینکه مرکز غنی سازی بود ذخیره سازی مواد را نیز دارا بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان آمانو گفت: آمانو می‌گفت فردو طبق اصطلاحات ایران یک مرکز غنی سازی است در دولت سابق ۲۷۱۰ سانتریفیوژ نصب شد و ظرفیت کامل آن ۲۹۷۶ بوده است در ژنو ۲۷۱۰ سانتریفیوژ نصب شده ولی حق تکمیل آن موجود نیست و در لوزان ۱۰۴۴ سانتریفیوژ باقی می‌ماند و بقیه با زیرساخت‌های آن جمع آوری می‌شوند و آبشار از آن‌ها در حال چرخش خواهد بود.

وی با اشاره به سخنان ظریف و عراقچی در مجلس غیرعلنی درباره مذاکرات گفت: ظریف گفت اعلام کردیم به غرب که فردو را نمی‌خواهیم همچنین عراقچی گفته با غرب توافق کرده‌ایم که هیچ سانتریفیوژی را تاسیس نکنیم در دولت قبل فردو غنی سازی‌اش ۵ و ۲۰ درصد انجام می‌شد در ژنو متعهد شدند که بیش از ۵ درصد ممنوع شود و در لوزان کاملا این امر را ممنوع کردند.

سیدمحمود نبویان با اشاره به مرکز غنی سازی اراک گفت: در دولت سابق راکتور آب سنگین در حال تکمیل و راه اندازی بود اما در ژنو تکمیل و راه اندازی آّب سنگین ممنوع و همچنین در لوزان باید قلب راکتور اراک نابود و یا به خارج صادر شود.

وی تصریح کرد: تنها چند کشور هستند که دارای آب سنگین هستند و ایران توانسته به این تکنولوژی دست پیدا کند و اگر شاهد باشید غربی‌ها درصدد هستند تا ایران را از داشتن آب سنگین محروم کنند.مردم برای برچیده شدن مرکزی غنی سازی اراک باید افتخار کنند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه از تیم مذاکره کننده هسته گله دارم گفت: از تیم مذاکره کننده هسته‌ایمان گله دارم ،چرا که مدعی شدند مردم باید برای برچیده شدن آب سنگین اراک افتخار کنند.

وی بیان داشت: اگر در دولت قبل غنی سازیمان به راه می‌افتاد دارای چهار فایده اعم از تولید پلوتونیم، برق، آموزش و رادیو ایزوتوپ بود ولی در ژنو متعهد شدند که تکمیل و راه اندازی اراک ممنوع بوده و همچین در لوزان پذیرفتند که قلب راکتور را نابود و به جای تولید آب سنگین با همکاری‌های بین الملل بازطراحی و بازسازی شده تا پلوتونیم در سطح نظامی صورت نگیرد.

نبویان اضافه کرد: برخی بر این باورند که تولید پولوتونیم منجر به بمب هسته‌ای می‌شود ژاپن دارای ۳۰ تن پلوتونیم است اما در اینجا سوالی مطرح می‌شود که آیا تمام آن را خرج بمب هسته‌ای کرده است.

وی با اشاره به نظارت‌های که می‌باید از سوی آژانس و سازمان انرژی هسته‌ای برای کشورمان صورت می‌گرفت گفت: نظارت‌ها در دولت سابق محدود بوده برای نمونه می‌توان به صورت روزانه نبوده و به افراد خاصی اجازه ورود به کشور داده نمی‌شد که بتوانند به کارخانه‌های تولید رتور با مونتاژ سانترفیوژ راه پیدا کنند.

نبویان افزود: در ژنو نظارت‌ها محدودیت قبلی و بیشتر در آن به صورت سابق برداشته شده است مانند ارائه اطلاعات در مورد برنامه‌های ایران نسبت به تأسیسات هسته‌ای توصیف اطلاعات نسبت به ساختمان‌های موجود در هر ساعت هسته‌ای میزان سطح فعالیت‌ها معادن اورانیوم کارخانه‌های تولید اورانیوم مواد شمع طراحی راکتور اراک دسترسی روزانه به دوربین‌های ناظر که آفلاین هستند برای راستی آزمایی اطلاعات معین بازدید سرزده و فیزیکی بدون اطلاع دسترسی مدیریت شده به کارخانه‌های مونتاژ سانترفیوژ و معادن و کارخانه‌های تولید اورانیوم از جمله نظارت‌های غرب می‌باشد اما در لوزان اقدامتی بیش از توافق ژنو متأسفانه مورد توافق تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در بیانیه آمده که یکی از مسائل باقی مانده این است که دانشمندان هسته‌ایتان را در اختیار ما قرار دهید اظهار داشت: در در قطعنامه ۲۰۱۱ شورای حکام تعهد کرده برای حل و فصل همه با هدف روشنگری به تمام اطلاعات مستندات سایت اشخاص دسترسی کامل داشته باشد همچنین تمامی مراکز متخصصین و نظامی را در اختیار این شورا قرار دهند.

نماینده مجلس گفت: حال باید گفت ما حق غنی سازی هسته ایمان را نمی‌خواهیم چرا که دیگر نمی‌خواهیم امنیتمان از بین برود. در بنده ۵۸ بیانیه آمده که مسائل مربوط به نظامی و هسته‌ای ایران می‌باشد که کشورمان می‌باید اقدامات لازم را انجام دهد.

نبویان با بیان اینکه ایران ملزم شده به طور کامل با آژانس در مورد موضوعات باقی مانده همکاری کند گفت: باید گفت موضوعات باقی مانده شامل دسترسی‌های بدون تأخیر به همه سایت‌ها و اشخاص مورد درخواست آژانس می‌باشد.

وی با اشاره به موضوع تحریم‌ها در بیانیه گفت: در دولت سابق تحریم‌های اروپا امریکا کنگره و دستورات اجرایی رئیس جمهور، اولیه و ثانویه، شورای امنیت هسته‌ای موشکی حقوق بشر و تروریست برقرار بوده است در ژنو در گام اول تعهد تعلیق تحریم از صادرات پتروشیمی بیمه کشتی‌ها تأمین قطعات هواپیما، برگشت پول بلوکه شده ایران و نیز بیان شده که هیچ تحریم جدیدی از سوی اتحادیه اروپا و امریکا وضع نمی‌شود اما آن‌ها به آن عمل نکردند و در گام نهایی وعده برداشت کامل تحریم‌ها مربوط به هسته‌ای در چهار مورد تجارت، تکنولوژی و مالی و انرژی داده شده است.

نبویان افزود: همچنین در لوزان وعده‌های مشروطی داده شده اعم از برداشتن تحریم‌های مربوط به هسته‌ای و در دو مورد اقتصادی و مالی و آن هم به اجرای تعهدات کلیدی ایران و تأیید آژانس بستگی دارد.

نماینده مجلس با بیان اینکه آژانس مدعی شده من زمانی به حرف‌های تعهد می‌کنم که به مطالبات غرب پایبندن باشد ایران تصریح کرد: مطالبات غرب چیزی جز در اختیار قرار دادن دانشمندان هسته‌ای و بازدید مراکز نظامی نیست و اگر این دو مورد انجام شود قطعا خیانتی صورت گرفته.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده می‌گوید یک قطعنامه جدیدی منتشر می‌شود که تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت را بر علیه کشورمان لغو می‌کند اظهار داشت: اگر تمام هسته ایمان را از دست بدهیم و این امر صورت بگیرد باید دست و پای تیم مذاکره کشور را ببوسیم در این راستا باید گفت غرب هزاران قید برای انجام این کار در بیانیه آورده است و در واقع باید گفت از فیلترهای زیادی باید بگذریم.

نبویان اظهار داشت: نباید تمام محدودیت‌های خود را بین المللی و الزامی کنیم حال سوالی مطرح است که این قطعنامه واحد چکار می‌تواند کند باید گفت از توافق جدید با جزئیاتش حمایت می‌کند تمام قطعنامه هسته‌ای را لغو می‌کند و تدابیر محدودیت کننده در یک دوره زمانی مورد توافق وارد می‌کند.

وی با اشاره به صحبت عراقچی مبنی بر اینکه توانستیم کشور را نجات دهیم گفت: روزی عراقچی به کمیسیون امنیت آمد و گفت توانسته‌ایم کشور را نجات دهیم به این دلیل که ایران را تحت منشور فصل هفت بود خارج کرده‌ایم و هر کشوری که فصل هفت باشد منتهی به جنگ می‌شود اما امروز شاهدیم ظریف می‌گوید قطعنامه‌ای بدهیم که ایران وارد منشور فصل هفت شود! هویت برخی مسئولان ما معلوم نیست.

نماینده مجلس افزود: از تیم مذاکره کننده هسته ای می‌خواهیم که محدودیت‌های ما را بین المللی نکنند در بحث ذخایر باید بگویم در دولت سابق فرایند ذخیرسازی ادامه داشت در ژنو متعهد شدیم که ذخایرمان۵ درصد بماند و اضافه نشود در لوزان ایران پذیرفت ۵ درصد را نابود و به ۳۰۰ کیلو کاهش دهد.

نبویان با اشاره به تولید سانترفیوژ در دولت قبل و در بیانه ژنو ولوزان گفت: در دولت سابق با هر نسلی و با هر اندازه‌ای تولید سانترفیوژ در حال ادامه داد برای نسل یک و به اندازه سانترفیوژ‌های خراب شده مجاز بود و در لوزان پذیرفتیم تولید سانترفیوژ ممنوع و مازاد بر شش هزار و ۱۰۴ دستگاه جمع آوری و انبار گردد.

وی در پایان با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر اینکه این گونه که مسئولین می‌گویند چیزی الزام آور نیست خاطرنشان کرد: باید گفت حقوق هسته ایمان گرفته نشده و تحریم‌هایمان برداشته نشده و باید گفت امروز تمام دغدغه‌مان این است که مبادا امنیت کشور خدشه دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علی اصغر کوثری
ROMANIA
۱۰:۰۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۱
۰
آقای نبویان می گویند: ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس گفت به غربی‌ها اعلام کردیم که اصلا فردو را نمی‌خواهیم!
اگر نمایندگان این سخن را شنیدند و ساکت اند ، فاجعه است!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها