يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۰۹۱۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
طبق مطالعه محققان دانشگاه فلوریدا جنوبی، مادرانی که سیگار می کشند و دارای الگوی ژنتیکی موسوم به «پلی مورفیسم تک نوکلئوتید (SNP)» مربوط به ژن TP۵۳ هستند، با افزایش احتمال دوقلوزایی روبرو هستند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، اسناد و شواهد متقاعدکننده حاکی از آن است که سیگار کشیدن می تواند باعث از بین رفتن باروری در فرد شود. از سوی دیگر این علم و آگاهی وجود دارد که نیکوتین می تواند مانع از سنتز استروژن شده، پس محققان به فکر رابطه بین دوقلوزایی، سیگار کشیدن و الگوی ژنتیکی مادر افتادند. در نهایت آنها دریافتند که فعل و انفعالات قابل توجهی بین سیگار کشیدن و SNPهای حاصل از چندین ژن وجود دارد.

دکتر «لورنا مادریگال»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: « ما تاکنون اثبات کرده بودیم که تفاوت های چشمگیری در توالی SNP مادران صاحب فرزندان دوقلو در مقایسه با مادران دارای فرزندان تک قلو وجود دارد، اما تا به حال نشانه ایی دال بر تاثیر سیگار کشیدن بر احتمال دوقلوزایی مادران با SNPهای تشخیص داده شده توسط ما یافت نشده بود.»

وی در ادامه می افزاید: «این یافته به خصوص از آن جهت جالب است که قبلا رابطه بین سیگار کشیدن و عدم باروری و سقط جنین به اثبات رسیده بود.»

محققان در ادامه می گویند: «درحالیکه سیگار کشیدن دارای تاثیرات مخربی بر باروری بر روی بسیاری از ژنوتیپ هاست، اما در زنان دارای ژنوتیپ های خاص، سیگار کشیدن موجب افزایش دوقلوزایی می شود.»

محققان اذعان می دارند که TP۵۳، تحت شرایط گوناگون فعال می شود، همچنین TP۵۳ در فرایند تولیدمثل مادران نقش مهمی ایفاء می کند و بر لانه گیری جنین تاثیر می گذارد. این ژن تنظیم کننده تعادل در تولیدمثل است.

محققان در پایان به این مطلب اشاره کردند که از آنجایی که TP۵۳ در فرایند ابتلا به سرطان هم تاثیرگذار است، مطالعه بعدی آنها مربوط به بررسی رابطه بین زنان دارای این SNP و ریسک احتمال ابتلا به سرطان سینه در آنها خواهد بود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها