يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۰۹۴۶
زمان انتشار: ۰۸:۳۹     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
۳۳ سال پیش در چنین روزی
رابرت هایر مشاور کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و نماینده کمیته خدمات تسلیحاتی که مسئول فروش اسلحه و کمک های نظامی آمریکا است گفت : هدف برقراری روابط آمریکا با صدام تنبیه ایران است .

رخدادهای 1 اردیبهشت 1361

چکیده

  • به دنبال برکناری آیت الله شریعتمداری از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرجعیت مردم در سراسر کشور ضمن راهپیمایی گسترده از جامعه مدرسین حمایت و از عوامل کودتا اعلام انزجار کردند .

 

  • آیت الله صدوقی:  مگر امکان دارد ملت فداکار و شهید داده ما به این جنایتکاران حرفه ای اجازه دهند که آن ها بر مسند قدرت و رهبری کشورشان تکیه زنند و به جای رضای خدا رضایت آمریکا و دیگر ابرقدرت ها را کسب کنند .

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی:  جامعه مدرسین مجتهدند و اهل نظر و خبره هستند و گروه بسیاری هم هستند و به هر حال به این نتیجه رسیده اند و باید به نظرات آن ها توجه شود .

 

  • کوچکترین چیزی که در این رابطه وجود دارد این است که آقای شریعتمداری از توطئه کودتا مطلع شده و آن را به امام و مسئولان و مردم اطلاع نداده اند .

 

  • رابرت هایر نماینده کمیته خدمات تسلیحاتی که مسئول فروش اسلحه و کمک های نظامی آمریکا است گفت : هدف برقراری روابط آمریکا با عراق تنبیه ایران است .

 

  • حمله هوایی اسرائیل به لبنان که توسط 60 جنگنده و بعد از ظهر امروز صورت گرفت فرودگاه بین المللی بیروت  تعطیل و جلسه هفتگی هیئت وزیران لبنان قطع شد .

اطلاعیه مشترک درباره اقدامات پیش و پس از انقلاب آیت الله شریعتمداری

به دنبال برکناری آیت الله شریعتمداری از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از مرجعیت مردم در سراسر کشور ضمن راهپیمایی گسترده از جامعه مدرسین حمایت و از عوامل کودتا اعلام انزجار کردند . در این رابطه اطلاعیه مشترکی از سوی ائمه جمعه یزد ، باختران ، اصفهان ، تبریز و مشهد منتشر شد .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : کارشکنی از آغار نهضت اسلامی و گشودن باب مراوده محرمانه با شاه معدوم و ایجاد کانون تفرقه و نفاق در صفوف متحد روحانیت شیعه و مخالفت با هرگونه حرکت ضد شاهنشاهی و تکیه بر قانون اساسی پوسیده گذشته آن هم در اوج شکوفایی انقلاب اسلامی و ایجاد خط انحرافی سازش در برابر خط قاطع و مستقیم امام و توطئه برای دور کردن و فاصله انداختن میان تعدادی از علما و حضرت امام خمینی و هماهنگی با دشمنان اصل مقدس ولایت فقیه در جریان مجلس خبرگان و هنگام تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تاسیس و تقویت حزب پلید خلق مسلمان و تحریک اوباش فریب خورده در جریان حمله به مردم مسلمان و قیام گر قم و پایگاه شدن برای شکست خوردگان سیاسی لیبرال و ملی گرا و تائید کودتای ننگین و خنثی شده نوژه به همراهی برخی از هم چهره های همسنگر خود و تائید مساعدت این طرح ننگین که تمامی آن گذشته ها با همه سنگینی اش در مقابل آن آسان می نماید از عملکردهای پیش از انقلاب و بعد از انقلاب اسلامی آقای شریعتمداری است .

در ادامه این اطلاعیه آمده است : به راستی این اعمال در کنار آن همه ایثار و فداکاری و از جان گذشتگی رزمندگان جبهه ها و مردم به پا خواسته چه معنا دارد و این تلاش های مذبوحانه با کدام وجدان انسانی قابل توجیه است . گفتنی است این اطلاعیه از سوی حضرات آیات محمد صدوقی ، عطاء الله اشرفی اصفهانی ، سید جلال الدین طاهری ، مسلم ملکوتی و ابوالحسن شیرازی ائمه جمعه شهرهای یزد ، باختران ، اصفهان ، تبریز و مشهد امضا شده است . (1)

آیت الله صدوقی : این ها اگر عاقل بودند قیام مردم تبریز علیه خلق مسلمان برایشان عبرت می شد

آیت الله صدوقی در رابطه با کشف کودتای نافرجام اخیر پیامی خطاب به ملت مسلمان ایران و اهالی استان یزد فرستاده و تاکید کرد : مگر امکان دارد ملت فداکار و شهید داده ماه به این جنایتکاران حرفه ای اجازه دهند که آن ها بر مسند قدرت و رهبری کشورشان تکیه زنند و به جای رضای خدا رضایت آمریکا و دیگر ابرقدرت ها را کسب کنند . اگر این ها عاقل بودند قیام قهرمانانه مردم ایران خصوصا اهالی غیور آذربایجان علیه حزب خلق مسلمان برایشان درس عبرتی شده بود .

ایشان ادامه دادند : ملت بیدار ایران که تاکنون بارها سرنوشت کشور عزیزشان دستخوش این گونه حوادث قرار گرفته است در بحران های سیاسی و فراز و نشیب های خطرناک زمانه استاد در سیاست شده و دیگر با ظاهرسازی و فریبکاری و مظلوم نمایی فریب این گونه حرکات خائنانه را نخواهند خورد .

آیت الله صدوقی افزودند : اینجانب ضمن اعلام پشتیبانی از اعلامیه اساتید حوزه علمیه قم از ملت قهرمان پرور و شجاع ایران می خواهم مراتب انزجار و تنفر خود را نسبت به عاملین این توطئه ابراز دارند و از مسئولین قضائی خواستار مجازات هر چه سریعتر این خائنین هستم.(2)

تعطیلی یک پارچه بازار تهران و قم ؛ تظاهرات گسترده در سراسر کشور

در پی انتشار اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر عدم صلاحیت آیت الله شریعتمداری برای مرجعیت صبح امروز شهر قم یکپارچه تعطیل شد و گروه های کثیری از مردم در مقابل حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها اجتماع کردند.

کلیه مغازه های شهر و بازار تعطیل است و خیابان های مختلف قم شاهد سیل راهپیمایان پشتیبان اطلاعیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مبنی بر سلب صلاحیت آیت الله شریعتمداری است .  از نجف آباد ، تنکابن ، تبریز ، همدان ، ساری ، مرند ، نوشهر ، کرج ، تسوج و شیراز و دهها شهر دیگر کشور نیز خبر می رسد که مردم به خیابان ها ریخته و علیه عوامل کودتا تظاهرات کردند.

خبر دیگر این که در پی کشف توطئه کودتا از سوی آیت الله خادمی رئیس حوزه علمیه اصفهان اطلاعیه ای منتشر و ضمن محکوم شدن توطئه اخیر روحانیون و مردم به تعطیلی بازار و حوزه های علمیه دعوت شدند .  جامعه روحانیت مبارز ارومیه نیز حمایت خود را از اطلاعیه جامعه مدرسین و برکناری آیت الله شریعتمداری از مرجعیت اعلام کرد .  بازار تهران نیز امروز یکپارچه تعطیل شد و بازاریان و اصناف ایران حمایت خود را از اطلاعیه دیروز جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اعلام کردند . (3)

آیت الله هاشمی : هیئت های صلح اخیرا گام های مناسبی برداشته اند  

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیشب در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی نظرات خود را درباره مسائل اخیر اعلام کرد . وی ابتدا در باره سفر هیئت های صلح از جمله سکوتوره به کشورمان گفت : در آخرین سفری که آقای سکوتوره به کشورمان داشت گام هایی در جهت نزدیک تر شدن به واقعیت و عدالت برداشته اند اما هنوز تا آن چه که ما مطرح کرده ایم فاصله بسیاری وجود دارد ، این بار در طرحشان گام های مثبتی را گنجانده اند ولی هنوز هم نقاط منفی در آن وجود دارد .

وی ادامه داد : به نظر ما صدام هنوز از پذیرش یک صلح عادلانه طفره می رود ، چون می داند و درست هم فهمیده که اگر تسلیم خواست های بحق ما شود در مقابل مردم عراق حرفی ندارد تا تجاوزش را به کشور اسلامی ایران توجیه کند و این باعث سقوط حزب بعث خواهد شد . به همین دلیل است که از پذیرفتن شرایط ما طفره می رود و ما همچون گذشته بر روی خواست هایمان اصرار داریم و از ابتدا قصد نداشتیم شرایطی را اعلام کنیم که جای چانه زدن داشته باشد و ما حرفهایمان را صریح زده ایم . رئیس مجلس افزود : آن چه که در این ملاقات ها می بینیم این است که این هیئت ها به طرف حق حرکت می کنند .

کسی که می گوید از کودتا اطلاع داشته نمی تواند مرجع باشد

هاشمی در مورد اعلامیه اخیر جامعه مدرسین نیز گفت : جامعه مدرسین مجتهدند و اهل نظر و خبره هستند و گروه بسیاری هم هستند و به هر حال به این نتیجه رسیده اند و باید به نظرات آن ها توجه شود .

هاشمی افزود : عملی که می خواستند انجام دهند خیلی زشت بوده یک مرجعی که لااقل خود را مرجع می داند بشنوند که بنا است کودتایی شود و این حداقل آن است که خودشان هم اعتراف کرده اند که از این کودتا مطلع شده اند بالاخره در یک کودتا عده زیادی شهید ، کشته و یا زخمی می شود چطور می تواند یک نفر که خود را مرجع می داند این مسئله برایش اهمیت نداشته باشد. کوچکترین چیزی که در این رابطه وجود دارد این است که ایشان از توطئه کودتا مطلع شده و آن را به امام و مسئولان و مردم اطلاع نداده اند . اگر همین مقداری که خودشان اعتراف کرده اند باشد ، یک چنین شخصی نمی تواند مرجع تقلید باشد .

وی ادامه داد : اگر فرض کنیم ایشان نمی توانند درک کنند که معنای کودتا چیست و متعاقب آن چه اتفاقی می افتد که این از ضعف درک است و اگر درک می کنند و متوجه تبعات آن می شوند و در عین حال برای جلوگیری از آن اقدامی نکردند این از ضعف عمل است ، در گفته های ایشان هست که می گویند من به این ها گفتم که دولت ایران قوی است و شما می بینید که با عراق می جنگد و شما قادر نخواهید بود با این دولت بجنگید ، حتی اگر فرض کنیم که ایشان با دولت هم مخالف بودند بنا به اظهار خودشان پیش بینی نمی کردند که اگر کودتا موفق شود ، بنابراین از خونریزی و کشتار چه می خواستند ؟ به هر حال نظرات جامعه مدرسین قابل توجه است .

ادامه جنگ را مفید نمی دانیم ولی ...

هاشمی در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله خاتمه جنگ پرداخت و گفت : آمریکا از این می ترسد که جنگ با پیروزی جمهوری اسلامی ایران خاتمه یابد ، ما ادامه این جنگ را هم مفید نمی دانیم و معتقد هستیم که این جنگ باید هرچه زودتر پایان یابد اما بدتر از آن این است که جنگ به نحوی تمام شود که متجاوز بی کیفر بماند .

وی افزود : این بسیار ناخوشایند است که حزبی دولتی و شخصی اقدام به تجاوز کند و تلفات مالی و جانی بسیاری به دنیای اسلام وارد آورد و بعد بخواهد جنگ را بدون مجازات تجاوز گر تمام کنند ، بنابراین ما لازم می دانیم که این جنگ پایان یابد اما ما می خواهیم که بعد از تحمل این همه زحمات ، تلفات و خسارات جنگ به گونه ای پایان یابد که از این پس کسی به خود اجازه آتش افروزی نداده و تمایل تجاوز به کشور دیگری را پیدا نکند .

رئیس مجلس ادامه داد : سیاست ما بر این است که حتی الامکان با تلفات کمتر و با پیمودن راه های میان بر به انتهای جنگ برسیم و بر همین اساس است که ما پس از هر عملیات که رزمندگان اسلام انجام می دهند به نیروهای تجاوز گر صدام فرصتی می دهیم تا آن ها بیندیشند و متوجه شوند که ایران هر وقت و هر جا را که مصلحت بداند انتخاب کرده و به همان جا هم ضربه می زند و از آن روزی که این سخن را گفته ایم به آن هم عمل کرده ایم و عملیات مبارزان سلحشور ما در آبادان ، بستان و چزابه ، دزفول ، گیلان غرب و ...موید این گفته ها است ، حالا هم در نظر داریم که اگر صدام از پیروزی بزرگ ایران در عملیات اخیر متنبه نشود و دنیای اسلام هم به خواسته های بحق ما توجهی نکند ، ناچار هستیم که ضربات مهلک دیگری را به دشمن بزنیم . اگر حق ما را ندهند ما به زور حق خود را خواهیم گرفت . (4)

یک مقام آمریکایی : هدف از برقراری روابط با صدام تنبیه ایران است !

رابرت هایر مشاور کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا و نماینده کمیته خدمات تسلیحاتی که مسئول فروش اسلحه و کمک های نظامی آمریکا است گفت : هدف برقراری روابط آمریکا با عراق تنبیه ایران است . وی همچنین اعتراف کرد که ایران در جنگ با عراق از برتری کاملا محسوسی برخوردار می باشد و این واقعه ناخوشایندی برای آمریکا قلمداد می شود . (5)

هجوم اسرائیل به لبنان با 60 جنگنده

حمله هوایی اسرائیل به لبنان که توسط 60 جنگنده و بعد از ظهر امروز صورت گرفت فرودگاه بین المللی بیروت تعطیل و جلسه هفتگی هیئت وزیران لبنان قطع شد . در جریان این بمباران یک جنگنده صهیونیستی سقوط کرد و خلبان آن به اسارت نیروهای سوری در آمد. نیروهای سازمان ملل در لبنان نیز ضمن همکاری با صهیونیست ها ده کیلومتر از یک گذرگاه حیاتی را در اختیار اسرائیل قرار داده اند . (6)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 2 اردیبهشت 1361 ، صفحه 5
2- کیهان ، 1 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
3- کیهان ، 1 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2
4- اطلاعات  ، 1 اردیبهشت 1361 ، صفحه 3
5- کیهان ، 1 اردیبهشت 1361 ، صفحه 16
6- جمهوری اسلامی ، 1 اردیبهشت 1361 ، صفحه 2

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها