أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۰۹۹۵
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
به دنبال تشدید تناقضات رفتاری و گفتاری مقامات آمریکایی:
چندی پیش وال استریت ژورنال از عزم دولت برای بازپرداخت 50 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ی ایران خبر داد و نوشت این رقم به منظور تقدیر از ایران درخصوص توافق با امریکا به جمهوری اسلامی بازگردانده می شود. اما هنوز سه روز از اعلام این خبر نگذشته بود که وزارت امور خارجه ی امریکا اعلام کرد این وعده هرگز اجرایی نخواهد شد!

به گزارش سرویس بین المللی پایگاه 598، با وجود اینکه تیم مذاکره کننده ی ایران و حامیان آن در مجلس همصدا با مقامات امریکایی توافق هسته ای را یگانه راه برون رفت ایران از مشکلات اقتصادی دانسته و آن را توافقی برد-برد عنوان می کنند، خبرهای ناگواری از رسانه ها و خبرگزاری های مختلف غربی به گوش می رسد که احتمال صحت ادعاهای فوق را در هاله ای از ابهام فرو می برد.

دولت آقای روحانی با شعار رفع تحریم ها به منظور بهبود اوضاع اقتصادی مردم بر سر کار آمد و در صورت عدم موفقیت در محقق ساختن شعار خود، وجهه ی موج اعتدال را -که حامیان بیشماری از کارگزاران و اصلاح طلبان دارد- مخدوش خواهد ساخت. به همین دلیل توجه به خلف وعده های مسلسل وار مسئولین و مقامات امریکایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

چندی پیش وال استریت ژورنال از عزم دولت برای بازپرداخت 50 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ی ایران خبر داد و نوشت این رقم به منظور تقدیر از ایران درخصوص توافق با امریکا به جمهوری اسلامی بازگردانده می شود. اما هنوز سه روز از اعلام این خبر نگذشته بود که وزارت امور خارجه ی امریکا اعلام کرد این وعده هرگز اجرایی نخواهد شد!

در مطلبی که بازنشر گسترده ای در رسانه های امریکایی داشته است با اشاره به تحت فشار قرار دادن ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه ی امریکا از سوی خبرنگاران آمده است: ”هارف بارها از پاسخ دادن به این سوال طفره رفت که آیا امریکا واقعا این مبلغ را به ایران می پردازد یا خیر و در آخر به این جمله بسنده کرد که ایران از 30 ژوئن [زمان اعلام شده برای توافق نهایی] تخفیف در تحریم ها را دریافت خواهد کرد."

از سوی دیگر کارشناسان امریکایی مسائل سیاسی شاغل در حوزه ی تروریسم با مطالب جانبدارانه و هدف دار، اعلام کردند اگر این مبلغ به ایران پرداخت شود، قطعا ایران این پول را برای حمایت از گروه هایی نظیر حزب الله و انصارالله و ... استفاده خواهد کرد. برخی از این کارشناسان نظیر جاناتان شانزر (موسسه ی حمایت از دموکراسی یا FDD) از عدم تمایل وزارت امور خارجه امریکا به پرداخت این پول و حواله کردن آن به درآمد ایران از تخفیف تحریم ها تمجید کردند. شانزر در این رابطه گفت: ”این کار در صورت اجرا، بزرگترین آزادسازی سرمایه در دنیای مدرن برای دولتی خواهد بود که حامی تروریسم است."

اما نگرانی از کمک ایران به گروه هایی که امریکا بزرگترین حامی تروریسم- آنها را تروریست می خواند در مقابل نگرانی آنها از خطر حقیقی تری که در چند قدمی آنهاست به چشم نمی آید: خطر صدور انقلاب!

بلومبرگ در مطلبی تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخت که آیا توافقی که با ایران صورت می گیرد تندروها [یا به عبارتی منتقدین توافق هسته ای] در ایران را قوی تر می کند و باعث صدور گسترده تر انقلاب به خارج از مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی می شود یا خیر؟! بلومبرگ با تمرکز بر بیانات رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: ”آیت الله خامنه ای پیشتر عنوان کرده بود این مذاکرات آزمونی برای مردم ایران است. وی عملا دست دولت را باز گذاشت تا با دولتی مذاکره کند که هم اکنون نیز از آن با عنوان شیطان بزرگ یاد می کند. این، بهترین موقعیت برای اعتدال گرایان در ایران است."

اما اوباما در گفتگو با ان پی آر عنوان کرده بود: ”به توافق رسیدن با ایران، قدرت اعتدال گرایان را بیشتر می کند و شاید دیگر خبری از کمک به گروه های تروریستی یا تهدید اسرائیل در میان نباشد اما ما نمی توانیم بر مبنای احتمالات پیش برویم و توافق را به این خوشبینی ها گره بزنیم. در هر حال اگر ایران به طور کلی تغییر نکرد بهتر است که توافقی در میان نباشد!"

البته این اولین بار نیست که یک مقام امریکایی برخلاف مذاکراتی سخن می گوید که قرار بود فقط مربوط به مسئله ی هسته ای باشد! با اینکه ایران بارها عنوان کرده است در موضوعات دیگر مانند مباحث نظامی یا کمک به حزب الله و ... مذاکره نخواهد کرد ولی این انتظاری است که کاخ سفید از ایران دارد و بار دیگر سند محکمی برای بی اعتمادی به امریکا را به نمایش می گذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها