أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۱۰۹۱
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
مقام پیشین آمریکایی تحلیل کرد؛
اجبار طرف غربی به وضع تفاهم کلی با ایران در آینده و حمایت از متحد کلیدی این کشور در خاورمیانه (ایران) را می توان دلایل اصلی تصمیم اخیر پوتین مبنی بر ارسال اس-300 به ایران دانست.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از گروه بین الملل فرهنگ نیوز، انتشار خبر موافقت روسیه با ارسال موشک های ضد هوایی اس 300 به ایران با واکنش های متعددی از سوی مجامع بین المللی مواجه شده است، در همین باره مقامات آمریکایی و اروپایی ضمن مخالفت با ارسال این تسلیحات دفاعی تا پیش از وضع هر گونه توافقی قطعی با ایران در رابطه با مسئله هسته ای این کشور بر فشارهای خویش جهت عدم ارسال این تجهیزات به ایران افزوده اند.

کارشناسان حوزه نظامی و بین المللی به تشریح چرایی اهداف دولت مردان روسیه از اعلام ارسال این پدافند هوایی به ایران در مقطع کنونی پرداخته اند. در همین باره مایکل سینگ مشاور پیشین شورای امنیت ملی آمریکا به گفتگو با سی ان ان پرداخته است. به گفته ی سینگ مقامات روسی و شخصی پوتین دو هدف عمده را از ارسال این تسلیحات به ایران دنبال می نمایند.

سینگ گفت آنها ابتدا در پی القای این نکته به شرکای غربی خود هستند که می بایست به توافقی جامع با ایران در قبال مسئله هسته ای تن دهند، از همین رو با دستیابی ایران به موشک های فوق شانس تداوم تحریم ها و یا حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران کاسته شده و بر میزان اجماع طرفین در دستیابی به توافقی خواهد افزود.

سینگ اظهار داشت که روس ها در این باره پیام خود را صریحا به آلمان، انگلیس، آمریکا و فرانسه رسانده اند که دیگر تحمل وضع کنونی را نداشته و در پی ترمیم روابط اش با تهران بر آمده است.

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا هدف دوم مسکو از این امر را تقویت متحد خود در خاورمیانه می داند. به گفته ی وی تحولات خاورمیانه به ویژه مسئله سوریه و تنش میان روسیه بر سر اوکراین با قدرتمندان غربی بیش از همیشه مسکو را به تهران نزدیک نموده است. دو طرف با درک فشارهای وارده در پی کاستن آن از طریق ارتقای روابط فی مابین هستند.

سینگ نقش تهران را در استراتژی کلان روسیه در خاورمیانه پر اهمیت برشمرد و از جمهوری اسلامی به عنوان یکی از معدود متحدین کرملین در خاورمیانه در کنار بشار اسد نام برد. افزایش وزن معادلات ایران به ویژه در قبال مسائلی همچون بحران سوریه، عراق، یمن و لبنان طرف روسی را بیش از پیش به افزایش روابط با تهران ترغیب نموده است. علاوه بر آن روسیه نگران است که گفتگوهای کنونی جهت رفع معضل هسته ای ایران در آینده به مذاکراتی جهت رفع سایر مشکلات فی مابین تبدیل شده و زمینه نزدیکی تهران با اتحادیه اروپا و ایالات متحده را فراهم آورد، لذا اکنون پیش دستی نموده و  در پی حفظ روابط مستحکم و حتی ارتقای آن برآمده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته اعلام کرد مسکو ممنوعیت فروش سامانه های موشکی را به ایران لغو خواهد کرد. پوتین خاطر نشان کرد که دیگر هیچ دلیلی برای ادامه این ممنوعیت وجود نداشت و کشورش متعهد به تمامی قرار دادهای بین المللی اش است.

بنابر توافق وضع شده میان تهران و مسکو در سال 2007، طرف روسی در ازای دریافت 800 میلیون دلار متعهد به فروش سیستم پدافند دفاعی اس 300 می باشد، امری که روسیه از واگذاری آن تا کنون و به بهانه قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد امتناع ورزیده است.

تصمیم ولادمیر پوتین برای لغو ممنوعیت فروش سامانه های موشکی اس 300 به ایران پس از توافق چارچوب کاری میان تهران و گروه پنج به علاوه یک در لوزان اتخاذ شد.

توافق چارچوب کاری لوزان لغو تدریجی تحریم ها بر ضد ایران از جمله تحریم های تسلیحاتی را در ازای بازرسی های مداوم و رعایت برخی محدودیت ها از سوی ایران شامل می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها