کد خبر: ۳۱۱۱۴۳
زمان انتشار: ۱۴:۵۹     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
مجلس از پاسخ وزیر امور اقتصادی و دارایی به سوالات ملی آقایان حسینی و نعمتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانع شد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از صدا و سیما:  در این جلسه سئوال ملی این دو نماینده درباره بالا بودن نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکها و همچنین مطالبات ایثارگران و خانواده های شهدا مطرح شد که در پایان ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس خطاب به این دو نماینده گفت: آقای طیب نیا قول دادند که تلاش کنند تا نرخ سود سپرده ها و تسهیلات کاهش یابد و همه تلاش های قانونی خود را در این باره به کار خواهند گرفت.

وی افزود: اراده آقای طیب نیا بر این است که در چارچوب اختیارات قانونی به مطالبات خانواده های ایثارگران و شهدا توجه و از ظرفیت آنان استفاده کند و درباره حرکت کلی اقتصاد اقدامات جدی صورت دهد.

نعمتی نماینده اسدآباد نیز در پاسخ گفت : چون وزیر اقتصاد تعهد داده اند دیگر نیاز به رای گیری نخواهد بود .

بنابراین با انصراف این نماینده از رای گیری درباره سخنان طیب نیا مجلس از پاسخ های وی قانع شد.

دلیل نبود راهبرد مشخص در زمینه نرخ سود بانکی و تسهیلات،  سؤال بهروز نعمتی و سیدهادی حسینی نمایندگان مردم اسدآباد، قائمشهر، سوادکوه و جویبار از طیب‌نیا است.

کاهش نرخ سود بانک ها،‌ در جلسه آینده شورای پول

 درهمین خصوص ،  آقای طیب نیا در صحن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش  نعمتی نماینده اسدآباد گفت : البته این کاهش باید بر اساس منطق اقتصادی ، قواعد شرعی و بانکی و شرایط اقتصادی کشور صورت گیرد و گرنه ممکن است دچار آسیب هایی شویم.

وی افزود: متاسفانه به علت بالا بودن نرخ سود بانکی، واحدهای تولیدی و فعالان اقتصادی قادر نیستند این نرخ بالا را برگردانند که نتیجه آن ناتوانی و ورزشکستگی این واحدها خواهد بود.

طیب نیا ادامه داد: البته اگر نرخ سود غیرمنطقی کاهش یابد نقدینگی به سمت بازار طلا و ارز هدایت و باعث افزایش التهاب در این بازار خواهد شد.

نظام بانکی، نیازمند افزایش اعتبار

طیب نیا افزود: نظام بانکی برای تامین سرمایه های مورد هدف نیازمند افزایش ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و از سوی دیگر نیز مطالبات غیرجاری بانک ها که به ۹۲ هزار میلیارد تومان رسیده نیز باید کاهش یابد تا امکان پرداخت تسهیلات فراهم شود.

طیب نیا گفت: البته طبق قانون ساماندهی نرخ سود سپرده ها و تسهیلات به عهده شورای پول و اعتبار و رئیس کل بانک مرکزی است .

وزیر اموراقتصاد و دارایی تصریح کرد: وزارت اقتصاد تنها به عنوان یکی از اعضای این شورا عمل می کند و همه اعضا در ساماندهی و تعیین تکلیف آن نقش دارند.



 "درخصوص مطالبات معوق با تناقض مواجهیم"

 علی طیب نیا ، در بخش دوم پاسخ به نمایندگان سؤال‌کننده افزود: دغدغه ما  و نمایندگان سؤال کننده یکی است و یکی از این دغدغه ها که در ماه های گذشته به طور جدی برای رفع آن تلاش کردیم، مشکلات نظام بانکی و مطالبات معوق نظام بانکی است.

وی گفت: از یک طرف بخش عمده ای از منابع نظام بانکی  درگیر مطالبات معوق است و ۹۰ هزار میلیارد تومان به صورت رسمی معوق است و  ۳۲۰  هزار میلیارد تومان بانک‌ها تسهیلات پرداخت کرده‌اند که شاید حدود ۶۰ درصد این رقم استمهال و تقسیط مجدد باشد.

طیب نیا افزود: به همین دلیل است که مردم و فعالان اقتصادی احساس می کنند که با محدودیت منابع مالی مواجهند و این موضوع ما را وادار می کند که برای وصول مطالبات اقدام جدی انجام دهیم.



مدارا دربازپرداخت بدهی بنگاه های کوچک

وی گفت : به دلیل شرایط رکود و کاهش نرخ تورم "بنگاه های کوچک و متوسط" در بازپرداخت بدهی ها دچار مشکل هستند و این موضوع مستلزم مدارا و برخورد مناسب با آنهاست و برای این منظور تصمیم گرفته ایم که این موارد را از بدهکاران بزرگ بانکی تفکیک و مطالبات را وصول کنیم .

طیب نیا افزود: در یک سال گذشته شاهد اقدامات جدی در خصوص مؤسسات غیرمجاز و بدهکاران بزرگ بودیم که در گذشته کمتر سابقه داشته است.

وی گفت : در خصوص بانک کشاورزی نیز مانده کل سپرده ها در این بانک در پایان سال گذشته ۲۸ هزار میلیارد تومان و تسهیلات  ۳۸ هزار میلیارد تومان بوده است .

طیب نیا افزود : معنای این سخن آن است که نسبت مصارف به منابع  ۱۴۷ درصد بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
کمالی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۴ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
نمایندگان ازسپردهای 20الی25%بانک هاکه موجب تعطیلی کارگاه هاوکارخانه جات وبیکاری مردم کم درآمدخبردارند
مثال اگرکسی یک تولیدی به ارزش صدملیون داشته باشدوقتی می بیندان همه زحمت وآن همه پرسنل5ملیون درآمددرسال ندارد
بدون اینکه به تولیدداخل یااشتغال زائی فکرکند
فقط محاسبه سرانگشتی می کندارزش کارخانه وفروش آن وسپرده دربانک
ونتیجه گیری می کندبدون هیچ زحمتی 100ملیون دربانک درسال 20الی25ملیون سودبی دردسردارد
یادرموردتسهیلات بانکی که به ظاهر30%است وبعدازپیچ خم های بانکی 40%پایش آب می خورد اگروامی بگیرد
شمانمایندگان قانع شده کدام کارقانونی درسال 80%سوددارد
که40%آن رابه بانک سودبدهدو40%سودوام گیرنده باشد
هزینه های جانبی ومالیات-شهرداری-اصناف-آب وبرق-وغیره پیشکش
حالاقضاوت باشما-زندگی کردن باما
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها