أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۱۱۴۸
زمان انتشار: ۱۸:۵۰     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
معاون تهذیب حوزه‌های علمیه گفت: همان‌گونه که مسؤولان به مسأله جده واکنش نشان داده و عمره را به تعلیق در آوردند، نسبت به آسیب‌های فضای مجازی نیز غیرت نشان دهند و بدون برنامه ریزی فرهنگی و ایجاد محدودیت برای سنین و اقشار گوناگون، این قابلیت را در اختیار عموم مردم قرار ندهند.

حجت‌الاسلام هادی حسین خانی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به معنای غیرت در عبارات علمای اخلاق اشاره کرد و گفت: غیرت در تعریف عالمان شیعه و اساتید اخلاق،‌ سعی در محافظت کردن از چیزی است که نگهداری آن ضروری بوده و می‌بایست محفوظ بماند.

وی با بیان این‌که علمای اخلاق غیرت را نتیجه شجاعت و قوت نفس می‌دانند، اظهار داشت: یکی از مصادیق مهم مسأله غیرت، محافظت از حریم ناموس و خانواده است بدین معنا که فرد نسبت به همسر و فرزندان خویش اهمیت قائل شده و مانع رسیدن آسیب به آنان شود.

این استاد حوزه علمیه به ذکر مثالی پیرامونغیرت در سیره اهل‌بیت معصومین(ع) اشاره و عنوان کرد: حضرت امام باقر(ع) در روایتی می‌فرمایند، روزی دو اسیر که حکمشان اعدام بود را نزد پیامبر اکرم(ص) بردند، اما ایشان تنها یکی از دو اسیر را اعدام کردند؛ هنگامی که علت را از رسول اکرم(ص) جویا شدند، ایشان فرمودند که جبرئیل از غیرت این فرد نسبت به خانواده‌اش به من خبر داد و به همین دلیل وی را بخشیدم.

وی خاطرنشان کرد: ‌شکی نیست که در قضیه جده، هر انسانی رگ غیرتش به جوش آمده و نسبت به رفتار آل سعود سرشار از خشم شود چراکه آن‌ها انسانیت را زیر پا گذاشته و شرایط مهمان را رعایت نکردند؛ افزون بر این‌که در یمن نیز هر روز فجایع بسیار شنیعی انجام می‌دهند.

حجت‌الاسلام حسین خانی ادامه داد:‌ غیرت را نباید به مسائل خاص خلاصه کرد و تنها در اتفاقاتی همچون تعرض به دو نوجوان ایرانی حساس شد؛ کسی که نسبت به پوشش همسر و فرزندش و نحوه ظهورشان در جامعه و فضای مجازی حساسیت به خرج نمی‌دهد، در صفت غیرت دچار مشکل است.

وی با اشاره به نمونه‌هایی از غیرت در بیانات ائمه معصومین(ع) تأکید کرد:‌ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند، هر زمان زنی خود را بیاراید و سپس از منزل خارج شود، چنانچه شوهر وی به این عمل راضی باشد، به ازای هر قدمی که برمی‌دارد خانه‌ای از آتش برای آن شوهر ساخته می‌شود.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه با اشاره به خطبه‌ای از نهج‌البلاغه تصریح کرد: امیر مؤمنان حضرت علی(ع) هنگامی که با زنان عراقی مواجه شد، شدیدا از بی حیایی آنان در کوچه و بازار شکوه کرده و با تندی به مردان خطاب کردند،‌ «آیا غیرت ندارید؟ خدا لعنت کند کسی را که غیرت ندارد».

وی درتقسیم بندی غیرتابراز کرد: غیرت را نمی‌توان به دو قسم احساسی و عقلانی تقسیم کرد چراکه حتی اگر غیرت عقلانی هم جاری شود، باز هم احساسات برانگیخته شده است؛ در تقسیم بندی غیرت می‌توان گفت که غیرتی صحیح و مطابق روایات و غیرتی ناروا داریم؛ حساسیت نشان دادن نابجا، غیرتی غیر عقلانی است که مسبب مشکلات بسیاری می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که غیرت ناروا اختلالات بسیاری را ایجاد می‌کند، بیان داشت:‌ منشأ غیرت می‌بایست عقلانی باشد تا نابجا دامن گیر افراد نشود اما همین غیرت عقلانی هم در منصه ظهور با احساسات عجین می‌شود.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه ادامه داد: استفاده از ماهواره و رضایت به ورود آن به حریم زندگی اهالی خانواده یکی دیگر از مصادیق بی غیرتی است چراکه دشمن غربی فرهنگ فاسد خود را به وسیله این ابزار به سایر جوامع تزریق می‌کند.

وی عنوان کرد: همان‌طور که مسؤولان به مسأله جده واکنش نشان داده و عمره را به تعلیق در آوردند، نسبت به آسیب‌های فضای مجازی نیز غیرت نشان دهند و بدون برنامه ریزی فرهنگی و ایجاد محدودیت برای سنین و اقشار گوناگون، این قابلیت را در اختیار عموم مردم قرار ندهند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها