أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۱۱۵۲۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۹     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
هر چند آمریکایی‌ها در طول یک سال گذشته سعی کرده‌اند اینگونه القا کنند که دیپلماسی، یگانه مسیر پیش روی آنها با ایران است ولی طرح تازه‌ و بسیار پیچیده‌ای را برای یک فرآیند استحاله از درون و براندازی نرم کلید زده‌اند که برخی بازیگران مهم داخلی هم در آن دخیلند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از وطن امروز، هر چند آمریکایی‌ها در طول یک سال گذشته سعی کرده‌اند اینگونه القا کنند که دیپلماسی، یگانه مسیر پیش روی آنها با ایران است ولی طرح تازه‌ و بسیار پیچیده‌ای را برای یک فرآیند استحاله از درون و براندازی نرم کلید زده‌اند که برخی بازیگران مهم داخلی هم در آن دخیلند.



مجریان طرح مذکور تمرکز خود را بر سوءاستفاده از نهادهای دولتی و سازمان‌های ظاهرا مردم‌نهاد معطوف کرده‌اند و یک شیوه بسیار خلاقانه را برای نفوذ، هدایت و ایجاد تنش در داخل کشور دنبال می‌کنند.

طی سال‌های اخیر از سوی دولت آمریکا شبکه‌ای جهانی متشکل از نخبگان موسوم به YGL ه (Young global leaders) به معنای رهبران جوان جهانی، زیر نظر مجمع جهانی اقتصاد شکل گرفته که به‌دنبال شبکه‌سازی بین‌المللی با اهداف مورد نظر دولت آمریکاست. تعدادی از اعضای این شبکه توسط مجمع جهانی اقتصادی داووس به‌عنوان رهبران جوان جهان برگزیده می‌شوند.

تعریف نخبه در شبکه مذکور فردی است که از زمینه‌های لازم برای تحقق اهداف دولت آمریکا در بعد بین‌المللی برخوردار است. افراد این شبکه در قالب همایش‌های پی‌درپی و بودجه‌های کلان خرج شده توسط دولت آمریکا برای ماموریت‌های سیاسی آموزش می‌بینند.

براساس سند امنیت ملی آمریکا برای سال‌های 2016-2015 شبکه YGL با پوشش علم و فناوری به‌دنبال تربیت و سازماندهی جریانی است که بتواند با به‌چالش کشیدن حکومت‌های مدنظر دولت آمریکا، نقش تاثیرگذاری در عرصه حاکمیتی و جامعه مدنی این کشورها داشته باشد. در واقعYGL اهداف مدنظر دولت آمریکا را به‌گونه‌ای پیگیری می‌کند که به نظر مطالبات اجتماعی کشور هدف قلمداد شود تا حکومت‌های مستقل را وادار کنند به خواسته‌های جماعتی که ظاهرا نماینده عموم مردم هستند تن در دهند.

در بخشی از سند امنیت ملی آمریکا آمده است: «ما در حال به‌دست گرفتن ابتکار عمل برای ایجاد روابط جهانی و شناسایی رهبران آینده در دولت، کسب و کار و اتصال آنها به یکدیگر و جامعه مدنی و مهارت‌های مورد نیاز برای رشد کردن آنها هستیم. ما برنامه‌های جدید تبادلات میان جوانان آمریکایی از آفریقا گرفته تا جنوب شرق آسیا را پیگیری می‌کنیم».

این شبکه چند سالی است فعالیت خود را در کشور ما نیز شروع کرده اما به تازگی موج جدیدی از اقدامات خود را با هدف براندازی نرم با سرعت چشمگیری پیگیری می‌کند.

داستان تشکیلاتYGL در ایران از شرکت «آ» آغاز می‌شود. مدیریت این شرکت بر عهده خانواده «ن» است؛ پدر و پسری که در دوران اصلاحات یک پای اکثر کارتل‌های نفتی آمریکایی و اروپایی در ایران بودند و صدمات جبران‌ناپذیری را در قراردادهایی یک‌طرفه و ترکمانچایی به صنعت نفت کشور وارد کردند. ماموریت اصلی «آ» البته فراتر از مسائل مرتبط با انرژی است بلکه این شرکت اهداف خود را در قالب واردات فناوری‌های نوین به ایران تعقیب می‌کند.


«ن» علاوه بر شرکت «آ» مشاورت شرکت نفتی کرسنت را نیز بر عهده دارد. وی با استفاده از نفوذ خود در عرصه نفتی ایران در راستای تحقق منافع غربی‌ها و اماراتی‌ها به دنبال محکومیت ایران در پرونده پرحاشیه کرسنت بوده است. جالب آنجاست که او سرشاخه تشکیلات YGL در ایران است. وی پیش از این نماینده پنهان تشکیلات وابسته به سازمان سیا (NED) در ایران نیز بوده است.

پدر او مسؤولیت پروژه تحدید نسل در ایران را بر عهده دارد و در حال حاضر NGOهایی را در حوزه اجتماعی و مدنی تحت پوشش سازمان‌های بین‌المللی و اقدامات بشردوستانه فعال کرده است. از اعضای اصلی همدست با خانواده «ن»  در پیشبرد اهدافYGL در ایران تریتا پارسی از اعضای اصلی نایاک یا همان دلال جدید نفوذ آمریکا در ایران است که به تازگی پیوندهایی با برخی نهادها پیدا کرده است.

افراد سرشاخه این تشکیلات در ایران رابطه نزدیکی با چهره‌های ضدانقلاب فارسی‌زبان مقیم آمریکا و برخی نمایندگان مستعفی مجلس ششم برقرار کرده‌اند.

گستردگی فعالیت شبکه آمریکاییYGL زمانی آشکار می‌شود که می‌توان رد مرتبطان آنها را تا دفتر برخی وزرا دنبال کرد. برای مثال فردی با نام«م ـ ش»، فارغ‌التحصیل دانشگاه سوآز (از مراکز خاص عضوگیری سرویس اطلاعاتی انگلیس MI6) توانسته بود براحتی پیگیر اهداف تشکیلاتYGLدر درگاه دیپلماسی کشور باشد. وی پیش از این از نهادهای دولتی اخراج شده است.

علاوه بر سفرهای ناگهانی هفته‌های گذشته آمریکایی‌ها به تهران، این شبکه در راستای اهداف دیپلماسی عمومی غرب به دنبال مهیا کردن سفر تعدادی از اعضای غربی YGL به داخل کشور است. عده‌ای از عناصر مرتبط با تشکیلات برانداز آمریکایی بزودی همایشی را در اصفهان برگزار ‌می‌کنند. همایش اصفهان که اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار می‌شود با دعوت از تعدادی از اعضای آمریکایی YGL به کشور همراه است.

برخی اخبار از این حکایت دارد که تاکنون برای تعدادی از مدعوان آمریکایی همایش اصفهان روادید و ویزا صادر شده و یکی از مجلل‌ترین هتل‌های اصفهان برای اقامت این افراد رزرو شده است.

در حال حاضر فعالیت تشکیلاتYGL شاخه ایران، بر جذب نخبگان جوان در عرصه علم و فناوری و کارآفرینی متمرکز شده است. لذا این جریان در تلاش است تحت پوشش کنفرانسی با نام Bridge 2015 در خرداد ماه سال 94 در کشور آلمان زمینه سفر بیش از 500 نفر از فعالان این عرصه را با هزینه جمهوری اسلامی فراهم کند و اعضای جدید را با تشکیلات حامی منافع آمریکا در ایران همسو کند.

نکته قابل تامل حضور حمید بیگلری، عضو شورای روابط خارجی سنای آمریکا و همچنین افراد مساله‌دار منتسب به بهائیت از قبیل «کامران الهیان» است که علاوه بر سفرهای متعدد به اراضی اشغالی، دارای روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی هستند. حضور این عناصر بدسابقه در میان افراد حامی کنفرانس Bridge نشان‌دهنده اهداف پنهان برگزاری آن است.

شاخه ایرانی این تشکیلات در تلاش است با نزدیکی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و برخی چهره‌های سیاسی دیگر اقدامات خود را مشروع جلوه دهد.

تشکیلاتYGL به‌طور خلاصه، اهداف عمده ذیل را در کشور دنبال می‌کند:
1- شبکه‌سازی از گروه‌های غربگرا در داخل کشور
2- تسهیل رفت و آمد افراد شبکه به داخل و خارج از کشور از طریق نفود به برخی وزارتخانه‌ها
3- توانمندسازیNGOهای همسو با تشکیلات YGL در کشور
4- ایجاد پوشش‌های مدنی، علمی، فنی و بهداشتی برای فعالیت‌های سیاسی
5- ایجاد کانال دیپلماسی پنهان.

شاید اکنون رمزگشایی از مصاحبه اخیر باراک اوباما با روزنامه نیویورک تایمز و اشاره وی به نیاز دولت آمریکا به رفت و آمد در داخل ایران بسیار ساده باشد، چرا که آمریکایی‌ها کاملا آگاه هستند مردم ایران تمایلی به فعال کردن دوباره لانه‌ جاسوسی این کشور ندارند لذا دولت ایالات متحده تلاش فوق‌العاده‌ای را برای داخل کردن مهره‌های جاسوسی خود به کشور و سوءاستفاده از فضای تعامل به‌وجود آمده دنبال می‌کند.

به‌خوبی مشخص است ایالات متحده در پشت پرده مذاکرات هسته‌ای اهداف براندازانه خود را پیگیری ‌می‌کند.

هنوز هیچ کدام از تحریم‌ها ضدایران توسط دولت آمریکا تعلیق یا لغو نشده است اما تعداد زیادی از شهروندان آمریکایی‌ غالبا دارای سابقه فعالیت سیاسی به بهانه سرمایه‌گذاری به کشور رفت و آمد می‌کنند اما هیچ قرارداد یا پیش قراردادی بین طرفین امضا نمی‌شود.

ظاهرا غفلت از گشت و گذار 14 روزه خبرنگار اسرائیلی در ایران و بی‌توجهی دستگاه‌های مسؤول نسبت به این موضوع نیز چندان بی‌ارتباط با قوت گرفتن فعالیت این تشکیلات آمریکایی در کشور نیست.

شاید لازم باشد دستگاه‌های امنیتی در برخورد با اقدامات خصمانه دولت آمریکا در ایران جدیت بیشتری به خرج دهند و همچنین با مجازات عاملان این طرح به دولت آمریکا ثابت کنند کشورمان هرگز در قبال امنیت ملی ایران با هیچ کشوری تعارف ندارد و صرفا لفاظی دیپلماتیک نمی‌تواند سد بی‌اعتمادی میان ایران و غرب را فرو بریزد.

از طرف دیگر ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی کشور با طرح سوال از دولت آمریکا در قبال اقدامات خرابکارانه اخیر خود در ایران درباره حسن‌نیت آمریکایی‌ها در به ثمر رسیدن توافق احتمالی هسته‌ای کسب اطلاع کند. اما مهم‌ترین پیام رمزگشایی از طرح براندازی نرم نوین آمریکا برای مردم است که حتی با حصول توافق نمی‌توان از اقدامات خصمانه دولت آمریکا ضد ایران اسلامی غافل شد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها