کد خبر: ۳۱۱۷۵۵
زمان انتشار: ۰۸:۵۴     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در نشستي به تبيين ابعاد سياسي بيانه لوزان در جمع دانشجويان بسيجي پرداخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، سعيد زيباکلام شامگاه شنبه در نشست بررسي بيانيه لوزان سوئيس که به همت بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي اصفهان برگزار شده بود، اظهار کرد: از مذاکرات ايران و گروه 1+5 در شهر ژنو يک توافقنامه و يک فکت‌شيت آمريکايي بيرون آمد، همچنين در مذاکرات لوزان که قرار بود پس از انجام آن همه مذاکرات طولاني نتيجتاً لغو تحريم‌ها، لغو قطعنامه‌هاي شوراي عالي امنيت انجام گيرد، تنها يک بيانيه مطبوعاتي اعلام شد.

وي بيان کرد: در بخشي از متن انگليسي قرائت شده توسط خانم موگريني آورده شده که زمان غني‌سازي، سطح غني‌سازي و ذخاير غني‌سازي ايران براي بازه‌هاي زماني مشخص شده محدود مي‌شود اما مشخص نشده که اين بازه‌هاي زماني در کجا مشخص و مکتوب شده و اين نشان‌دهنده آن است که اين بيانيه به يک متن ديگري اشاره دارد.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ادامه داد: در مورد تحقيق و توسعه سانتريفيوژها که متقابلاً توافق شده، نه به گسترده شدن و نه به زمان‌بندي هيچ اشاره‌اي در هيچ کجاي ديگر متن انگليسي بيانيه نشده و همچنين جزئيات همکاري بين‌المللي در حوزه‌هاي پژوهشي موارد توافق شده هم در ادامه بيانيه نيامده است.

وي تصريح کرد: مسئولان مذاکره‌کننده گفته‌اند در بيانيه آمده که به مدت 10 سال فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را کُندتر و محدودتر مي‌کنيم، اين 10 سال اشاره به کدام متن دارد؟ سؤال اينجاست که اين ارقام با اين دقت چه معنايي دارد و در کدام متن مندرج و مکتوب شده است، حتما در متني ديگر ثبت شده و آن متن محرمانه مانده است.

زيباکلام تأکيد کرد: آقاي ظريف چرا علناً فکت‌شيت آمريکايي‌ها را تکذيب نمي‌کنيد و چرا با کلمات بازي مي‌کنيد، اين در حالي است که آمريکايي‌ها همين کار را در مورد توافق لوزان کردند و فکت‌شيت ارائه دادند.

وي در ادامه گفت: با چيزي به نام توافق روبه‌رو هستيم و اظهارات مسئولان امور خارجه در حقيقت فکت‌شيت آمريکايي را تصديق مي‌کند، هنوز هيچ متني از طرف وزارت امور خارجه ايران ارائه نشده و هنوز هيچ‌گونه تکذيبيه رسمي براي فکت‌شيت آمريکايي منتشر نشده و تنها متني آن هم براي چند ساعت روي وبسايت وزارت امور خارجه گذاشته شد که پس از آن همان متن توسط دکتر جواد ظريف تکذيب شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران افزود: توافقنامه ژنو داراي هفت بخش و 43 ماده است که بيش از 30 ماده آن اينگونه آغاز شده که ايران فلان تعهد را کرده، ايران قبول کرده که فلان کار را بکند و ... در صورتي که طرف مقابل کمتر تعهدي داده است.

وي در ادامه با اشاره به توافقنامه داخلي ژنو تصريح کرد: جاي هيچ ترديدي نيست که انتشار توافقنامه داخلي پس از توافق تلخ ژنو کار بسيار سختي است چرا که مردم مي‌فهمند چه خبر است و اعتراضات خود را آغاز مي‌کنند، متأسفانه پس مذاکرات طولاني يک دفعه شنيديم که قرار نيست توافقنامه‌اي منتشر شود و فقط يک بيانيه ساده مطبوعاتي خوانده مي‌شود؛ همه مي‌دانيم که بيانيه چيزي است که بسياري از تشکل‌هاي گروهي، صنفي و دانشجويي هر چند وقت يک‌بار منتشر مي‌کنند و صرفاً ارائه يک اظهارنظر و اظهار نگرش است و هيچ ارزش ديگري ندارد چرا که هيچ کسي را متعهد نمي‌کند.

زيباکلام با اشاره به برخي از بندهاي توافق ژنو و بيانيه لوزان گفت: در توافق ژنو حدود 2/4 ميليارد دلار از 100 ميليارد دلار پول بلوکه شده ايران قرار بود برگردد که برنگشت، در بيانيه لوزان گفته شده نيروگاه اراک که براي آن بسيار هزينه شده و بسيار زحمت کشيده شده يا بايد قلب آن را با حضور نمايندگان آژانس بين‌المللي اتمي تخريب کنيد و يا کل آن را تحويل آمريکا بدهيم.

وي افزود: در مقابل بعد از آن ايران تمام گام‌هاي کليدي خود را در مورد هسته‌اي برداشت تحريم‌هاي مربوط به هسته‌اي برداشته مي‌شود و مدام گفته شده که فوردو پابرجاست، بله يک ساختمان و چند در از آن فقط براي پژوهش پابرجاست، فوردو تبديل به يک پژوهشگاه شده است.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در ادامه تاکيد کرد: جناب آقايان روحاني، ظريف و عراقچي چرا مي‌گوييد تمام تحريم‌ها برداشته خواهد شد؟ تغيير ماهيت دادن فردو و اراک کم زمان مي‌برد؟ ماه‌ها و سال‌ها طول خواهد کشيد تا اين تغيير ماهيت‌ها انجام گيرد، ماه‌ها و سال‌ها طول مي‌کشد تا نمايندگان آژانس بين‌المللي اتمي اين مراکز را راستي‌آزمايي کنند؛ تازه بعد از اين همه اقدام فقط تحريم‌هاي هسته‌اي لغو مي‌شود، پس شفاف‌سازي دولت چه شد، دولت راستگويان! دولت تدبير! اطلاع‌رساني دولت به مردم اينگونه است؟

وي با اشاره به صحبت‌هاي متعدد رئيس جمهور و ظريف در مورد توافقنامه لوزان و بررسي اين صحبت‌ها با متن اصلي فکت‌شيت گفت: برداشته شدن يکجا و بلافاصله تحريم‌ها، مواردي که در مورد رآکتور آب سنگين به توافق رسيده، ميزان سانتريفيوژها و موارد متعدد ديگر بين صحبت‌هاي مسئولان و متن اصلي توافقنامه اختلافات فاحش دارد و متناقض است.

زيباکلام گفت: سياست‌ آمريکايي‌ها در ارائه وقايع متفاوت است گاهي اوقات راست و دروغ را قاطي مي‌کنند گاهي اوقات دروغ را در پشت راست پنهان مي‌کنند و کسي که بيش از 40 سال از عمر خود را در مورد سياست‌هاي آمريکا گذاشته بهتر متوجه مي‌شود که چه موقع و در چه شرايطي راست و دروغ مي‌گويند اما در مورد صحبت‌هاي من تحقيق و بررسي کنيد و منابع را چک کنيد.

وي با اشاره به سخنان جان کري تأکيد کرد: وزير امور خارجه آمريکا گفته «تمام بندهاي فکت‌شيت حقيقت دارد و مي‌بينيد که آنها را يکي‌يکي اجرا مي‌کنيم» اما دولت ايران فقط به دنبال اين است که نهايتاً يک توافق انجام گيرد و توافقنامه‌اي به هر قيمت امضا شود و سرچشمه فاجعه در وزارت امور خارجه همينجاست، وقتي نگاهي به رسانه‌هاي غربي کنيد متوجه خواهيد شد که اصلاً قرار نيست تحريم‌ها لغو شود؛ آنها تازه نقطه ضعف ايران را فهميده‌اند حالا بيايند و تحريم‌ها را بردارند، آنها مي‌گويند با تحريم‌ها زير دو خم ايران را گرفته‌ايم حالا براي لغو برنامه هسته‌اي تحريم‌ها را لغو کنيم؟

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ادامه داد: مي‌گويند ما در مذاکرات هستيم و منافع ملي در خطر است؛ يعني آمريکايي‌ها دوست هستند و مردم دشمن! چرا مردم را ابله فرض مي‌کنيد؟ اين توافقنامه‌اي است که دو طرف بر سر اجزاي آن به توافق رسيده‌اند، چيزي نيست که به صورت کلي توافق شده باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها