يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۱۸۸۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
همزمان با آغاز شمارش معکوس برای تغییر نرخ سود بانکی رئیس‌کل بانک مرکزی مدیران عامل بانک‌ها را به میرداماد فراخواند و به بحث و تبادل نظر در ارتباط با تعیین نرخ جدید سود پرداخت.
به گزارش پايگاه 598 به نقل از تسنیم؛ نشست ویژه رئیس کل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها بعد از ظهر نخستین روز هفته در برج میرداماد به‌منظور بحث و تبادل نظر در ارتباط با نرخ سود بانکی برگزار شد.
در این گزارش حاصل گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با تعدادی از مدیران عامل بانک‌ها را که در جلسه حضور داشتند، می‌خوانید؛
در این نشست که ابتدا گزارشی توسط مدیران عامل بانک‌ها از وضعیت موجود نظام بانکی و همچنین تفاهم‌نامه اخیر بانکی‌ها قرائت شد، عبدالناصر همتی رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ضمن ارائه گزارش مختصری در این ارتباط از فعالیت مؤسسات مالی غیرمجاز به‌شدت انتقاد کرد.
* مأموریت جدید سیف به هیئت انتظامی: فهرست بانک‌های سرویس‌دهنده به غیرمجازها "آماده شود"
طبق گفته‌های یکی از فعالان بانکی حاضر در جلسه، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی نیز در همین ارتباط به ارائه توضیحاتی پرداخت و بانک‌هایی را مقصر فعالیت مؤسسات غیرمجاز پولی دانست که به آنها سرویس و خدمات‌های بانکی ارائه می‌دهند.
برهمین اساس رئیس بانک مرکزی از مأموریت جدید هیئت انتظامی بانک‌ها خبر داد و گفت که بنا شده این هیئت فهرستی از بانک‌هایی تهیه کند که به مؤسسات غیرمجاز سرویس می‌دهند.
همچنین بانک مرکزی به بانک‌هایی که نامشان در فهرست مذکور قرار دارد این اولتیماتوم را داده که ظرف مدت معینی ارائه سرویس به مؤسسات غیرمجاز را متوقف کنند در غیر این‌صورت با آنها برخورد خواهد شد.
* پیشنهاد رئیس‌کل به بانک‌ها: نرخ سود بانک‌های خصوصی و دولتی متفاوت شود
به گزارش تسنیم یکی از مدیران عامل بانک‌ها که در این جلسه حضور داشت با بیان اینکه رئیس کل بانک مرکزی پیشنهادهای مختلفی را به بانک‌ها ارائه داده است، گفت: یکی از این پیشنهادها این بود که نرخ سود بانک‌های دولتی و خصوصی متفاوت باشد.
وی همچنین گفت: سیف البته این را هم گفت که بانک‌ها باید به‌سمت معاملات با ریسک معقول و نرخ کمتر بروند.
آن‌طور که این مدیر عامل بانک می‌گوید رئیس کل بانک مرکزی از فعالیت بانک‌های خصوصی در زمینه پرداخت تسهیلات انتقاد کرده و گفته است که چرا بانک‌های خصوصی تسهیلات مبادله‌ای با نرخ 22 درصد پرداخت نمی‌کنند.
وی البته این را هم گفت که رئیس کل بانک مرکزی به بانک‌ها این وعده را داده است که با همکاری وزیر امور اقتصادی و دارایی تسهیلات تکلیفی در بودجه کم شود.
به گزارش تسنیم، روابط عمومی بانک مرکزی نیز با انتشار خبری سایر موارد مطرح شده در نشست ویژه سیف با بانکداران را منعکس کرده که در ادامه می‌خوانید؛
در این جلسه که رئیس‌کل و اعضای هیئت عامل بانک مرکزی و مدیران عامل و برخی از اعضای هیئت مدیره بانک‌ها حضور داشتند، مهم‌ترین موضوعات مبتلابه نظام بانکی ــ اعم از نرخهای سود تسهیلات و سپرده‌ها، روند اضافه برداشت بانک‌ها، پیگیری مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول، وضعیت بازار بین‌بانکی و نرخ‌های کارمزد خدمات بانکی ــ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ابتدای جلسه  همتی، مدیرعامل بانک ملی ایران، گزارشی از نتایج نشست اخیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و خصوصی ارائه کرده و استدلال‌های مربوط به هریک از موارد ذکرشده در نامه ارسالی به بانک مرکزی را به‌اختصار بیان داشت.
سیف رییس کل بانک مرکزی نیز به مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تحولات نظام بانکی اشاره نمود‌ که از آن جمله سهم بالای بازار غیرمتشکل پولی،‌ بدهی قابل توجه دولت به بانک‌‌ها و حجم بالای مطالبات غیرجاری مورد تأکید قرار گرفت.
رییس شورای پول و اعتبار از بانک‌ها خواست در زمینه ساماندهی به بازار پول یار و مددکار بانک مرکزی باشند و در ارائه خدمات مالی به مؤسسات اعتباری فاقد مجوز، هماهنگ با بانک مرکزی عمل کنند.
رئیس‌کل بانک مرکزی از مدیران عامل حاضر در جلسه خواست دیدگاه‌های خود درباره شیوه‌های ساماندهی به بازار پول را مطرح کنند،‌ در خصوص روش‌های کاهش ریسک پذیرفته شده توسط بانک‌ها اظهارنظر کرده و در این زمینه،‌ به ریسک‌هایی که سبب می‌شود سلامت و پایداری نظام بانکی دستخوش مخاطره شود، به‌طور خاص توجه نمایند.
* درخواست بانک مرکزی از بانک‌ها؛ گزینه‌های کاهش نرخ سود بانکی را ارائه دهید
همچنین رئیس شورای پول و اعتبار از بانک‌ها خواست در خصوص گزینه‌ها و راهبردهای مختلف قابل پیگیری برای کاهش نرخ سود بانکی متناسب با اقتضائات ترازنامه‌ای خود، ‌اعلام نظر نمایند.
در ادامه جلسه، غالب مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره بانک‌های تجاری و تخصصی به اعلام مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد مسائل گوناگون نظام بانکی پرداختند. حاشیه سود معقول بانک‌ها و تحولات آن،‌ توجه به نیروهای درونی بازار پول در تعیین نرخ‌های سود،‌ لزوم چاره‌اندیشی برای افزایش توان اعطای تسهیلات بانک‌ها،‌ ارتقای شفافیت نظام بانکی،‌ چاره‌اندیشی برای فعال نمودن بیش از پیش عقود مبادله‌ای در نظام بانکی،‌ سازوکارهای کنترل مؤسسات اعتباری غیرمجاز،‌ چارچوب سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی، متناسب‌سازی نرخ حق‌الوکاله‌ها با نرخ‌های‌ سود و مواردی از این قبیل مورد توجه مدعوین جلسه بود که به‌صورت تفصیلی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در جمع‌بندی از مباحث مطرح شده و ارائه توصیه‌ها، سیف بر رعایت اولویت تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی در سیاست‌های اعتباری بانک‌ها تأکید کرد و خواستار التزام بانک‌ها به بخشنامه‌های اخیر بانک مرکزی در زمینه لزوم مساعدت به واحدهای تولیدی بدهکار (حتی دارای مطالبات معوق)‌ شد.
وی همچنین بر مساعدت بانک‌ها در تأمین مالی پروژه‌های اقتصادی دارای اولویت که در سفرهای استانی هیئت دولت شناسایی شده و به بانک‌ها معرفی می‌شوند، تأکید نمود.
لزوم تحرک‌بخشی به حوزه مسکن و پیگیری تأمین منابع مالی مورد نیاز برای بازسازی بافت‌های فرسوده توسط بانک‌ها نیز مورد توجه رئیس کل بانک مرکزی قرار داشت.
سیف در ادامه از بانک‌ها خواست نسبت به کاهش و تعدیل میزان اضافه برداشت خود از منابع بانک مرکزی در سال جاری ‌اهتمام ویژه داشته باشند و این مژده را داد که این منابع بازگشت شده در قالب‌های دیگر؛ نظیر سپرده‌گذاری بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی به نظام اقتصادی بازخواهد گشت.
* چکاوک تا خرداد سراسری می‌شود
رئیس شورای پول و اعتبار نسبت به اهمیت حفظ امنیت، ثبات و سلامت نظام بانکی تأکید نموده خواستار طبقه‌بندی صحیح و ثبت شفاف اطلاعات آماری و حساب‌ها در بانک‌ها شد. با توجه به استقرار کامل سامانه چکاوک از اواسط خردادماه سال جاری و پوشش کامل و سراسری آن که ابزار مدیریتی مناسبی در اختیار بانک‌ها قرار خواهد داد، انتظار می‌رود انضباط در نظام پولی کشور در مجموع بهبود یابد.
علاوه براین، رئیس کل بانک مرکزی از بانک‌ها خواست از جایگاه کارگروه فرادستگاهی پیگیری مطالبات غیرجاری که در بانک مرکزی برگزار می‌گردد، برای وصول مطالبات معوق و احیای دارایی‌های خود بهره گیرند و در این زمینه، اهتمام و جدیت بیشتری داشته باشند.
سیف در خاتمه، بر عزم و قاطعیت بانک مرکزی برای مقابله با مؤسسات اعتباری غیرمجاز تأکید کرد و از بانک‌ها خواست در ارائه خدمات به این گونه مؤسسات،‌ خود را با سیاست‌های بانک مرکزی تطبیق دهند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها