يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۱۹۱۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور صبح امروز (یکشنبه) که برای ارائه گزارش درباره ورود پول‌های کثیف به انتخابات در صحن علنی مجلس حاضر شد.
به گزارش پايگاه 598 به نقل از ايسنا؛ رحمانی فضلی در ابتدا با قدردانی از نمایندگان گفت: این موضوعی که قرار است امروز مطرح شود در رسانه‌ها به آن پرداخت شده و می‌تواند به عنوان موضوعی حساس در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی تأثیرگذار باشد و برخورد مناسب با آن می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف انقلاب و انجام فعالیت‌ها یاری کند.

رحمانی فضلی یکی از بزرگترین مشکلات کشور را بی‌انضباطی مالی عنوان و اظهار کرد: در ز مانی که در دیوان محاسبات بودم نیز بارها این موضوع را مطرح کردم. مبنی بر این‌که ما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که کل درآمدها و هزینه‌های کشور چقدر است. همچنین باید به صورت جدی تمام منابع مالی کشور و تمام هزینه‌های کشور را به صورت واحد و یکپارچه نه به عنوان یک مسأله دولتی بلکه به عنوان یک مسأله حاکمیتی و همچنین نحوه چرخش و گردش آنها را مشخص کنیم و نظارت عالیه بر تمام امور داشته باشیم.

 وزیر کشور در ادامه گفت: در نامه‌ای به رئیس مجلس درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی را کرده بودم تا ارقام و اعدادی که در مجلس ارائه می‌شود مورد سوءاستفاده دشمنان نشود.

رحمانی فضلی ادامه داد: مواردی که امروز می‌خواهم مطرح کنم موضوعی است که کشورهای بزرگ دنیا یعنی آمریکا و اروپا با شدت با این مسأله مواجه‌اند و علی‌رغم تمامی برنامه‌ها و اقدامات بزرگترین پولشویی‌ها در داخل آمریکا، اروپا و کشورهای قدرتمند وجود دارد.

وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران معتقدیم که باید تمام فعالیت‌هایمان مبتنی بر عقاید و اصول اعتقادی و انقلابی‌مان باشد و کمترین تخلف را داشته باشیم.

وزیر کشور در ادامه به توضیح در مورد مطرح شدن موضوع ورود پول‌های کثیف پرداخت و گفت: برای اولین بار این موضوع را در دوم اسفند سال گذشته در جمع فرماندهان مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور مطرح کردم و در مورد آثار و عواقب مبارزه با قاچاق و درآمدهای ناشی از قاچاق صحبت کردم. آثار امنیتی این موضوع برای ما مسجل است و این‌که پول‌های قاچاق و قاچاقچیان با اشرار و تروریست‌ها ارتباط دارد.

وی افزود: این موضوع را برای اولین بار درسازمان ملل مطرح کردیم که برای آنها جالب بود. اگر قاچاق و منابع ناشی از قاچاق را کنترل نکنیم حتماً گروه‌های افراطی و تروریستی از این مسأله استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز پول‌های ناشی از قاچاق می‌تواند در اقتصاد کشور ضررهای بسیار زیادی وارد کرده و رقابت را دچار اشکال کند. همچنین با ایجاد انحصار در نهایت منجر به فرار سرمایه‌ها از کشور شود.

به گفته وی در حوزه اجتماعی نیز مسأله قاچاق و ورود پول‌های ناشی از آن باعث شده که یک میلیون و 500 هزار نفر معتاد که با خانواده‌های آنها جمعیتی بالغ بر 5.5 تا 6 میلیون نفر می‌شود به وجود آید. در نهایت این خانواده‌ها متلاشی شده و مباحثی مثل بزهکاری، سرقت و قتل رخ می‌دهد. اینها همه به دلیل قاچاق و پولهای ناشی از آن است.

وزیر کشور گفت: در همان زمان گفتم که در حوزه سیاسی اگر مواظب نباشیم قاچاقچیان و کسانی که دنبال پول‌های کثیف هستند به حامی احتیاج دارند و حامی را در حوزه قدرت جستجو می کنند که اگر هوشیار نباشیم امکان دارد از طرق مختلف در حوزه سیاسی از جمله انتقال قدرت که در قالب انتخابات صورت می‌گیرد، اعمال نظر و اعمال نفوذ کنند.

وی با بیان این‌که این صحبت‌های بنده به صورت ناقص و جهت‌دار و تحریف شده منعکس شد، گفت: به همین دلیل در فردای آن روز اطلاعیه‌ای از طرف ستاد مواد مخدر منتشر شد و در آنجا بحث را مجددا توضیح دادیم مبنی بر این‌که اگر گردش ناسالم مالی مواد مخدر در هر حوزه‌ای از جمله سیاست بروز کند منجر به فساد و قدرت گرفتن عوامل قاچاق در مناسبات خواهد شد. نسبت به تأثیر پول‌های کثیف، قاچاق مواد مخدر در تمام عرصه‌ها از جمله سیاست نیز هشدار داده شد.

وی ادامه داد: این موضوع ادامه پیدا کرد و باز هم رسانه‌ها از طرق مختلف آن را مطرح کردند.

رحمانی فضلی افزود: در تاریخ 18 اسفند سال گذشته با خبرگزاری که این خبر را منتشر کرده بود به صورت کتبی نامه‌ای نوشتیم و اعتراض خود را نسبت به عدم رعایت امانت اعلام کردیم.

وی ادامه داد: بعد از پیگیری‌ها یکی از روزنامه‌ها سخنرانی بنده را در جریان ملاقات با کارکنان ستاد مبارزه با مواد مخدر در 19 فروردین به گونه‌ای مطرح کرد که با تحلیل مسأله را به گونه‌ای مطرح کرد که همان موارد گذشته را مجددا ارائه نمود. باز هم ما در نامه‌ای توضیحاتی را ارائه داده و گلایه کردیم. آن رسانه به همین دلیل مجبور شد که همین مطلب را در رسانه خود منتشر کند.

وزیر کشور بیان کرد: آخرین بار این موضوع هفته گذشته و در شورای اجتماعی و بعد از دعوت مجلس جهت حضور در صحن علنی مطرح شد، به طوری که مجددا خبرنگار از من پرسید که توضیح شما در مقابل اظهارات یکی از اعضای هیأت رئیسه مجلس مبنی بر این‌که از شما خواسته شده تا در مورد پول‌های کثیف در مجلس حضور پیدا کنید چیست؟ بنده این‌گونه پاسخ دادم که به عنوان وزیر کشور موظف‌ام وقتی مجلس از ما چیزی می‌خواهد برویم و توضیح دهیم. آمادگی کامل در این حوزه داریم. الحمدلله در این زمینه قانون پولشویی را داریم که با فعال کردن قانون ضد پولشویی می‌توانیم این مسأله را مدیریت کنیم.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر به موضوع پول‌های کثیف توجه نشود یقین بدانید که این پول‌ها به همه حوزه‌ها نفوذ خواهند کرد تا با جلب حامی منافع و قدرت کسب کنند. بنابراین بحث را از مسأله پولشویی در جهان آغاز می‌کنیم تا بدانید همه کشورها با آن مواجه هستند و تنها مربوط به کشور ما نیست.

به گفته رحمانی فضلی با تلاش‌های انجام شده از سال 86 و تصویب قانون پولشویی اقدامات بسیاری انجام شده است. سالانه در اروپا و آمریکا 122 میلیارد تومان پولشویی وجود دارد که 99 درصد این پول پولشویی می‌شود تا در جریان پول‌های تمیز قرار گیرد.

وی افزود: بر اساس برآورد دفتر جرم و مواد مخدر سازمان ملل در سال 2005، آمریکا حدود 350 میلیارد دلار، آسیا و اقیانوسیه 299 میلیارد دلار، اروپا 241 میلیارد دلار و نهایتا...

در این هنگام نمایندگان نسبت به توضیحات وزیر کشور این اعتراض را مطرح کردند که باید وزیر در مورد موضوع ورود پول‌های کثیف در انتخابات توضیح دهد که نایب رییس مجلس با تأیید این موضوع تأکید کرد که عزم مجلس در برخورد با جریان پول کثیف در حوزه سیاسی است و هیچ اغماضی ندارد.

منبع تمامی هزینه‌های انتخابات می‌تواند در قالب لایحه یا طرح مشخص شود

 عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود در جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: بنده به عنوان مسئول حوزه‌ی مبارزه با مواد مخدر هشدار دادم اگر مواظبت نکنیم این ها قصد ورود به حوزه قدرت را خواهند داشت و این صحبت را به عنوان هشدار مطرح کردم.

وی افزود: برخی از رسانه‌ها این موضوع مهم کشور را به عرصه‌ی رقابت‌های سیاسی و تحلیل‌های گروهی با توجه به منافع خودشان مورد استفاده قرار دادند.

رحمانی‌فضلی خطاب به حجت‌الاسلام ابوترابی فرد که ریاست جلسه علنی را بر عهده داشت گفت: چرا می‌خواهید بنده مساله‌ای که اصلا مطرح نشده در مورد آن صحبت کنم و قبول کنم که در داخل سیاست این بوده است. خیر، اگر قرار است کسی در این زمینه صحبت کند، همان قوه قضاییه است؛ بنده نیستم. انتظارم از مجلس و قوه قضاییه این است که با این موضوعات اساسی مقابله کند.

وی بار دیگر خطاب به ابوترابی اظهار کرد: مساله‌ای که اصلا طرح نشده چرا شما انتظار دارید همان موضوع را که جنگ روانی رسانه‌های داخلی و خارجی به آن دامن زدند من داخل آن تور حرکت کنم.

وزیر کشور همچنین خاطر نشان کرد: بنده گله‌هایم از کسانی است که به نظرم فریب رسانه‌هایی را خوردند و مساله‌ی سیاسی در کشور به گونه‌ای شد که عده‌ای طرفدار شده و عده‌ای موضع گرفتند.

رحمانی فضلی در ادامه با بیان اینکه اجازه دهید من ریشه این مسائل را در حوزه اقتصادی بگویم گفت: از صحبت‌هایی که بنده کردم و موجود هم است استفاده سیاسی و تحلیل انحراف ایجاد شد. مساله‌ای که کاملا ملی بود کاملا به سمت بازیهای جناحی کشیده شده و این واقعا ظلم به حقیقت است.

رحمانی فضلی همچنین بیان کرد: در حوزه مواد مخدر تنها به دو مورد می‌خواهم اشاره کنم؛ نخست این که حدود 68 میلیارد دلار مواد مخدر با منشاء افغانستان وجود دارد و از این میزان 3 میلیارد دلار در ایران هزینه می‌شود و این 3 میلیارد دلار رقمی معادل 10 هزار میلیارد تومان پول است که از طریق مواد مخدر وارد عرصه می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: اخیرا فردی با 35 سال سن، 5 کلاس سواد، در ظرف دو سال 200 تن مواد مخدر را جابجا کرده است و 2300میلیارد تومان پول در حسابهایش چرخانده، حسابی که مربوط به خودش هم نبوده و این ها همه خلاف است. لذا این موضوع برای اولین بار در طول تاریخ کشورمان در حوزه مبارزه با پولشویی در شبکه‌ی بانکی پرس و جو کردیم با بررسی‌هایی که به عمل آمد نهایتا به بیش از 2000 شماره حساب رسیدیم که همه با هم مرتبط بودند. افرادی که در حوزه‌های مختلف کشوری و لشگری حق حساب دادند.

وی با بیان اینکه فقط 20 میلیون لیتر در حوزه قاچاق سوخت آمار وجود دارد گفت: شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که همه یک کد داشتند تمامی اینها مسائلی است که دغدغه‌ی مقام معظم رهبری هم بوده است. بنده سوالی دارم زیرا خودم هم نماینده شما در دیوان محاسبات بودم، آیا به روند هزینه‌های انتخابات در کشور نظارت و کنترلی وجود دارد؟ آیا قدرتمندان و سودجویان به دنبال استفاده از این مساله هستند؟ بنابراین معتقدم باید با اقدامات جدی جلوی پولهای کثیف گرفته شود.

وزیر کشور در ادامه اظهار کرد:‌ در حوزه قاچاق کالا بر اساس برآوردهای درست و دقیق حدود 20 تا 25 میلیون دلار در کشور سالانه از این محل آسیب می‌بینیم. پولی که وارد عرصه‌ی پولشویی می‌شود می‌تواند اقتصادمان را دچار اشکال کند.

وی افزود: در پی 10 سال 487 پرونده را در قوه قضاییه مورد بررسی قرار دادیم. جریمه‌ای که برای آن لحاظ شد 6000 میلیارد تومان است که در نوبت بعدی تقاضای رسیدگی مجدد به کمتر از یک درصد این موضوع رسید که باید با این مساله برخورد جدی شود.

رحمانی فضلی گفت: موضوعاتی مانند مسائل دارویی نیز رقم‌هایی در حدود 30 میلیارد و 50 میلیارد به عنوان داروهایی است که از طریق غیر گمرک وارد کشور می‌شود.

وزیر کشور در بخشی از سخنان خود اظهار کرد:‌ حتی در کمیته امداد، افرادی بودند که 27 هزار خودروی وارداتی را به اسم این افراد وارد کشور کردند از قبیل پورشه، لگزوز و .... . برای این که مالیات به گمرک ندهند و این افراد دچار این نوع سوء استفاده‌ها قرار دارند.

وی افزود:‌ حتی شرکت‌هایی به ثبت رسیدند که یک کد آدرس دارند به عنوان مثال از 9 هزار و 570 شرکت ، 2 هزار و 714 شرکت با یک آدرس به ثبت رسیده در واقع کد پستی 99 درصد شرکت‌های ثبت شده یک رقم بوده است و این باعث شده که حدود 200 میلیارد دلار مالیاتی که کشور می‌توانسته دریافت کند را نگیرد. به خاطر همین فرار‌ها و پولشویی ها است که انجام شده است.

وزیر کشور خاطر نشان کرد:‌ بحث اصلی ما این است که اگر می‌خواهیم اقتصاد سالم و پاک و مقاومتی داشته باشیم اینها گریزگاههای مالی کشور است که نه تنها به خزانه واریز نمی‌شود بلکه در مسیر خود فساد را ایجاد می‌کند و می‌تواند ایجاد امنیت و صیانت برای این افراد باشد.

رحمانی فضلی تاکید کرد:‌ در وزارت کشور در شورای عالی ضد پولشویی در سال قبل مواردی از پرونده‌ها مورد بررسی قرار گرفت در واقع از سال 86 که تصویب شده بود تنها 18 جلسه برگزار شده و ما سعی کردیم تعداد جلسات را زیاد کنیم.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: انتظار من و مردم از قوه مقننه و قوه قضاییه این است که بستری را از نظر اقتصادی در کشور فراهم کند که جلوی این کارها گرفته شود.

وی بار دیگر تاکید کرد: صحبت‌هایی که بنده کرده‌ام که این موضوع را به حوزه‌ی سیاست وارد کردند هشداری است که باید مواظب باشیم به حوزه سیاست و قدرت کشیده نشود.

رحمانی فضلی با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات اظهار کرد:‌ می‌توانیم در قالب لایحه‌ای و یا از طریق نمایندگان در قالب طرح چنین موضوعاتی را مورد رسیدگی قرار دهیم که منشا و منبع کلیه هزینه‌های انتخابات کاملا مشخص باشد که نشان دهیم خودمان دستمال پاک هستیم.

وزیر کشور در ادامه اظهار کرد: اگر برداشت شما نمایندگان از صحبت‌های من به دلیل این که آن را در بازی‌های سیاسی به عنوان تحلیل استفاده کردند بنده بارها آن را تکذیب کردم و خواهشم این است که این موضوع به دلیل اهمیت در تمامی موارد قابل بررسی باشد و ما باید کشوری سالم و پاک و فعال داشته باشیم و دست افراد سودجو را از دامنه اقتصاد کشور پاک کنیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در پایان صحبت‌های رحمانی فضلی به وی گفت که از نمایندگان عذرخواهی کند و رحمانی فضلی این گونه اظهار کرد که به بنده پیشنهاد می‌کنند که اینجا بگویم اگر به دلیل انتشار بد مطالب، شما ناراحت شده‌اید از شما عذرخواهی کنم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها