أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۱۲۰۸۲
زمان انتشار: ۱۰:۰۷     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
استقلال که در لیگ سیزده عاقبت به خیر نشد، در لیگ جاری هم در حال تکرار این اتفاق است و برخی منتقدین فنی این تیم می گویند خریدهای خارجی بیشتر مواقع دردی از دردهایشان دوا نکرده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مشرق، سرخابی‌ها همواره در خریدهای خارجی خود با چالش‌های عجیب و غریب روبه‌رو بوده‌اند. چه زمانی که شاید مجبور شده‌اند برای بازیکنان درجه 2 و 3 پول زیادی پرداخت کنند و چه وقتی که نتوانسته‌اند از آنها بهره درست ببرند و کارشان به دعوا و حل اختلافات در کمیته انضباطی و فیفا کشیده است.

به طور مثال تا همین چندی قبل هم خطر کسر امتیاز از آبی ها به دلیل شکایت رودریگو توسی استقلال را تهدید می کرد که با درایت مدیرعامل آنها بهرام افشارزاده فعلا ختم به خیر شد.

اگر چه بررسی شرایط کنونی تمام خارجی‌های تاریخ این دو باشگاه آسان نیست اما می‌توان با ردیابی خارجی‌های 5-4 سال اخیر پرسپولیس و استقلال دریافت که اجنبی‌های مذکور پس از درآوردن پیراهن‌های سرخ و آبی از تن چه سرنوشتی پیدا کرده‌اند؟

آخر و عاقبت خارجی‌های دیپورت شده استقلال +عکس و جدول

در این مجال هم از آینده فوتبالی گوران لاوره صرب با خبر می شویم که وقتی از استقلال رفت متولیان تیم را متهم به درخواست باج برای بازی دادنش کرد، و هم پیگیر می شویم تا ببینیم سرنوشت ستاره ای که پرویز مظلومی او را نخواست در کالچیو ایتالیا چه شد؟


خوب، بد، زشت

به گزارش مشرق، استقلال با نظر امیر قلعه‌نویی ابتدای لیگ سیزدهم گوران لاوره صرب را آورد تا جای مجتبی جباری را در میانه میدان پر کند. نیم‌فصل هم تونی دی‌مورا کاروالیو 28 ساله را به تیم اضافه کرد تا مشکلات آبی‌ها در فاز هجومی حل شود.

لاوره که سابقه روشنی پیش از پیوستن به استقلال داشت، تو زرد از آب درآمد و هافبک موفق بارنزلی در فصل 2011-2010 برای استقلال بازیکن نشد. عاقبت این بازیکن هم جالب بود؛حضور در در فوتبال دسته چهار و پنجم آلمان.

البته ژنرال نیم‌فصل دوم لیگ قبل تونی برزیلی را آورد که نسبتا«بد» نبود. این برزیلی با تکنیک 8 مرتبه پیراهن استقلال را در لیگ برتر بر تن کرد و آخر فصل رفت.


تونی - خوب

آخر لیگ سیزدهم تونی که اتفاقا مورد توجه امیر قلعه‌نویی قرار داشت پس از دیپورت شدن به کشورش بازگشت تا پیراهن پیراسی‌سابا در لیگ پائولیستا را بپوشد. این هافبک 28 ساله خیلی زود در تیم جدیدش به بازیکنی ثابت تبدیل شد تا در 14هفته نخست رقابت‌ها 13مرتبه وارد ترکیب اصلی پیراسی شود.


آرزه - بد

استقلال نیم‌فصل دوم لیگ 12 آرزه کاماچو بولیویایی را خرید. هافبکی ریزه‌میزه که به قول امیر قلعه‌نویی بیشتر شبیه سالنی بازها بود. آرزه که از شالروای بلژیک آمده بود، برای استقلال 360 دقیقه بازی کرد تا 2 گل به پیکان و گهر بزند.

کاماچو آخر فصل در لیست مازاد آبی‌ها قرار گرفت تا به شالروا بازگردد. آرزه با نظر متولیان تیم بلژیکی راهی هوورلا در لیگ اوکراین شد اما آنجا هم فقط 77 دقیقه فرصت بازی پیدا کرد. این هافبک ریزه اندام در فصل جاری مجبور شد به فوتبال بولیوی و تیم بلومینگ بازگردد و این پسرفتی بزرگ برای او به شمار می‌رفت.


جانشین جباری در دسته پنجم آلمان - زشت

قرار بود گوران لاوره صرب جایگزین مجتبی جباری در میانه میدان آبی‌ها شود. اما این بازیکن در نیم‌فصل اول لیگ سیزدهم یک دقیقه مقابل فجر (هفته 3) و 32 دقیقه برابر مس (هفته 10) بازی کرد و ساکش را جمع کرد و رفت.

آخر و عاقبت خارجی‌های دیپورت شده استقلال +عکس و جدول

لاوره از ایران که رفت مصاحبه بدی انجام داد و عنوان کرد به نظر می‌رسیده استقلالی‌ها برای بازی دادن او نیاز به دریافت پول داشته‌اند. گوران بعد از ترک استقلال به اولم آلمان در لیگ دسته چهار این کشور پیوست تا نشان دهد بی‌دلیل به نیمکت آبی‌ها دوخته نشده بود. این هافبک در فصل جاری برای تکمیل شدن روزگار سیاهش با اولم به دسته پنجم فوتبال آلمان سقوط کرده است.

بازیکن

ملیت

سال

تیم

لیگ

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

مجموع دقایق بازی

گل‌زده

گوران لاوره

صرب

2014

اولم آلمان

دسته چهارم

14

12

889

1

2015

اولم آلمان

دسته پنجم

-

-

-

-

آرزه کاماچو

بولیویایی

2013

شالروا

بلژیک

-

-

-

-

2014

هوورلا

اوکراین

3

-

77

-

2015

بلومینگ

بولیوی

-

-

-

-

آنتونیو دی‌مورا

برزیلی

2015

پیراسی سابا

پائولیستا یک برزیل

14

13

1161

-


آلوز قهرمانی را از استقلال گرفت و رفت

فیلیپ آلوز دسوزا از جمله خریدهای خارجی استقلال در 5 سال اخیر بود که ابتدای لیگ دهم با نظر مساعد پرویز مظلومی آبی‌پوش شد. این هافبک دفاعی برزیلی بعد از بازی در ملوان به استقلال آمد و طی 20 دیدار 1211 دقیقه تحت نظر پرویز سوبله چوبله فوتبال بازی کرد.

البته آلوز آخر فصلِ بعد خاطره بدی از خود بر جای گذاشت. این هافبک بعد از استقلال راهی ذوب‌آهن شد. آلوز در شرایطی که استقلال نیاز مبرم به 3 امتیاز بازی هفته 28 خود برابر اصفهانی‌ها داشت با گل دقیقه 56 خود نتیجه را 2-2 مساوی کرد تا آبی‌ها 2 امتیاز حساس را در رقابت با سپاهان و تراکتورسازی از دست بدهند.

آخر و عاقبت خارجی‌های دیپورت شده استقلال +عکس و جدول

فیلیپ در لیگ یازدهم 28 مرتبه پیراهن ذوب‌آهن را پوشید و 2153 دقیقه تلاش کرد. قابل توجه اینکه این برزیلی در فصل 2014-2013 در دو تیم ماکا و رزنده از لیگ اول ریو بازی کرد. آلوز برای این دو تیم 14 بازی انجام داد و 5 گل هم زد.

فیلیپ که انگار تازه احیا شده بود با رزنده جام حذفی ریو را در حضور تمام تیم‌های گردن کلفت و سرشناس برد. دسوزا در جام حذفی سراسری برزیل هم با رزنده دو بازی خیلی خوب مقابل واسکو دوگاما انجام داد. رزنده با فیلیپ در دیدار نخست دوگاما را صفر - صفر متوقف کرد اما در دیدار برگشت با یک گل شکست خورد تا حذف شود.

عملکرد آلوز بعد از ترک استقلال

سال

تیم

لیگ

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

مجموع دقایق بازی

گل‌زده

2012-2011

ذوب‌آهن

برتر ایران

28

23

2153

1

2014-2013

ماکا - رزنده

ریو دوژانیرو

14

13

573

5


گلزنی کبه برابر نماینده زنگبار

به گزارش مشرق، بوبکر کبه قبل از حضور در فوتبال ایران عملکرد بدی نداشت. بازیکن سابق نانت و استراسبورگ به ایران که آمد راهی داماش شد. جالب اینکه در اولین بازی نیم‌فصل دوم لیگ دوازدهم از دقیقه 52 دیدار با استقلال وارد زمین شد و 33 دقیقه بعد تک گل بازی را وارد دروازه رحمتی کرد.

بوبکر یک گل دیگر هم به آلومینیوم بندرعباس زد تا با همین عملکرد نیم‌فصل دوم لیگ سیزدهم آبی‌پوش شود. کبه برای استقلال قلعه‌نویی سه بازی (در لیگ) مقابل سایپا، ملوان و نفت به‌عنوان بازیکن جایگزین انجام داد. یک گل هم به خودروسازان زد و آخر فصل رفت.

بوبکر پس از استقلال به سودان رفت تا با الهلال این کشور قرارداد ببندد. تیم جدید کبه با 7 بازی و 15 امتیاز صدرنشین لیگ برتر کشوری است که البته در قاره آفریقا قدرت بزرگی به حساب نمی‌آید. بوبکر چند روز قبل در لیگ قهرمانان آفریقا با پیراهن الهلال برابر KMKM زنگبار به میدان رفت و گل هم زد (48).


استقلال سکوی پرتاب رینالدو به کالچو

پائولو رینالدو پرویی را که از خاطر نبرده‌اید؟ خرید استقلال در نیم‌فصل دوم لیگ هشتم که مصدومیت نگذاشت نه قلعه‌نویی از او استفاده کند و نه مظلومی. پائولو که سابقه بازی برای گراس‌هاپرز را داشت برای آبی‌ها سر جمع 17 بازی انجام داد. حتی یکشنبه 12 اردیبهشت سال 89 به شاهین بوشهر گل هم زد.

آخر و عاقبت خارجی‌های دیپورت شده استقلال +عکس و جدول

این پرویی با کج سلیقگی کادرفنی آبی‌ها در پایان لیگ نهم بازیکن مازاد تشخیص داده شد تا راهی کشورش شود. اما رینالدو بعد از دیپورت شدن از استقلال پله‌های ترقی را یکی‌یکی طی کرد تا سر از کالچو ایتالیا و سطح اول فوتبال آرژانتین در بیاورد.

هافبک چپ‌پای متولد لیما، بعدها در کالچو با پیراهن کیه‌وو دروازه بلونیا را باز کرد و البته در آرژانتین با اولدبویز به بوکاجونیورز و استودیانتس گل زد. مخلص کلام اینکه رینالدو الماس سیاهی بود که ارزش‌هایش در استقلال به چشم نیامد.

جدول عملکرد رینالدو بعد از دیپورت شدن

سال

تیم

لیگ برتر

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

مجموع دقایق بازی

گل‌زده

2010

آرتیچ

پرو

15

10

1014

-

2011

آرتیچ

پرو

13

13

1154

4

2012-2011

کیه وو

کالچو (ایتالیا)

20

13

1065

-

2013-2012

کیه وو

کالچو (ایتالیا)

5

1

184

1

2013

اولدبویز

آرژانتین

10

9

631

2

2014

اولدبویز

آرژانتین

9

-

160

1

2014

ناسیونال

اروگوئه

11

9

791

1

2015

سرزا روالگو

پرو

-

-

-

-


توزی در برونئی جام برد

به گزارش مشرق، رودریگو توزی برزیلی - ایتالیایی در تراکتور 89 عالی بود. هافبکی که با امیر قلعه‌نویی نایب قهرمان لیگ یازدهم شد، برای تبریزی‌ها 33 بازی انجام داد و 8 گل زد تا ابتدای لیگ دوازدهم آبی‌پوش شود. توزی البته ناآماده ناآماده به استقلال پای گذاشت. قلعه‌نویی هم تا توانست به او فرصت داد تا این بازیکن آرام آرام از هفته‌های میانی نیم‌فصل آماده شد. رودریگو بالاخره از هفته هشتم وارد ترکیب اصلی استقلال شد. توزی 4 بازی پی‌درپی انجام داد و حتی به نفت آبادان گل زد. با این حال خیلی زود بی‌پولی را بهانه کرد و رفت آن هم در شرایطی که از نظر بدنی آماده کمک به آبی‌ها شده بود. جالب اینکه توزی پس از استقلال راهی سوپر لیگ برونئی شد. این هافبک برزیلی در خط هافبک تیم «استیوکین اسکاتلندی» DPMM خوش درخشید.

آخر و عاقبت خارجی‌های دیپورت شده استقلال +عکس و جدول

توزی که از بازی در لیگ بی‌کیفیت برونئی لذت می‌برد در سال دوم حضورش با DPMM جام حذفی این کشور را هم برد.

رودریگو اول سال جدید میلادی دوباره به کشورش بازگشت تا در لیگ یک پاراننزه برای پارانا برزیل بازی کند و البته این پایان کارش نبود چون پس از انجام 6 بازی در پارانا دوباره سر از سنگاپور درآورد تا در 3 بازی و 270 دقیقه 2 گل برای تامپینس روور بزند. رودریگو گل دومش را چهارشنبه 2 اردیبهشت به بالیستر زد تا عامل اصلی تساوی تیمش با رقیب در بازی 5 روز قبل باشد.

جدول عملکرد توزی بعد از رفتن

سال

تیم

لیگ

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

مجموع دقایق بازی

گل‌زده

2013

DPMM

برونئی

12

12

1080

8

2014

DPMM

برونئی

26

26

2245

24

2015

پارانا

پاراننزه یک برزیل

6

3

384

1

2015

تامپینس روور

سنگاپور

3

3

270

2


گلرهای دیپورتی

در ابتدای دو، سه فصل اخیر استقلالی‌ها دو دروازه‌بان خارجی استرالیایی و برزیلی را به خدمت گرفتند اما هر دوی آنها را پس از یک نیم‌فصل بدون یک دقیقه بازی به کشورهایشان باز گرداندند. آبی‌ها ابتدای لیگ دوازدهم لیام ردی استرالیایی را به‌عنوان سنگربان دوم به استخدام در آوردند و نیم‌فصل دیپورتش کردند. در لیگ جاری هم این اتفاق برای رافائل داسیلوا برزیلی افتاد که فقط در یک بازی دوستانه پیش فصل شرکت کرد و بعد از نظر فنی صلاحیتش تایید نشد تا به خانه بازگردد.

برزیلی‌های فوتبال نفهم

رافائل داسیلوا گلر 192 سانتی‌متری برزیلی حتی یک دقیقه هم به کار استقلال مدل 93 نیامد تا از لیست آبی‌ها خارج شود. عملکرد این بازیکن بعد از بازگشت به برزیل قابل توجه است.

رافائل پس از اخراج محترمانه‌اش به کابوفرینزه در لیگ ریو پیوست. مسابقاتی که تیم‌های سرشناس واسکودوگاما، فلومیننزه، بوتافوگو و فلامینگو را با تمام ستاره‌های‌شان در خود جای داده است. داسیلوا فقط هفته اول مسابقات مذکور را از دست داد و در 7 بازی متوالی تیمش حضور پیدا کرد.

آخر و عاقبت خارجی‌های دیپورت شده استقلال +عکس و جدول

گلر دیپورت شده استقلالی‌ها ظاهرا برخلاف کادرفنی آبی‌ها، در کشورش خریدار داشت. رافائل از هفته دوم بازی‌ها وارد ترکیب اصلی تیمی شد که در ایستگاه پنجم برابر فلامینگو واندرلی لوکزامبورگ صف آرایی کرد. رافائل بعد از بازی برابر تیم سرمربی اسبق رئال‌مادرید در استادیوم ماراکانا، دو کلین‌شیت هم مقابل رزنده (2 بر صفر) و فریبورگونزه (3 بر صفر) داشت.

جالب است بدانید که صدرنشین گروهی که رافائل و تیمش در آن قرار گرفته‌اند تیم بوتافوگو با سرمربی نام آشنایش رنه سیموئز است. همان مربی مجرب برزیلی که سال 2006 هدایت تیم زیر 23 سال ایران را برعهده داشت.

حضور داسیلوا در بالاترین سطح از فوتبال برزیل شاید بیانگر توانایی‌هایش باشد. شاید هم نشان دهد برزیلی‌ها چندان هم که می‌گویند از فوتبال سر در نمی‌آورند!


لیام به درد نخور

لیام ردی اول فصل دوازدهم به استقلال پیوست تا ذخیره رحمتی باشد. این استرالیایی یک دقیقه هم به کار آبی‌ها نیامد. شاید سطح فنی مردی که از سرزمین کانگروها آمده بود چندان بالا نبود! با این حال لیام پس از دیپورت شدن به لیگ برتر استرالیا برگشت تا به ستون اصلی سنترال مارینرز تبدیل شود.

آخر و عاقبت خارجی‌های دیپورت شده استقلال +عکس و جدول

ردی ستاره تیم مذکور نبود اما دو فصل تمام به مرد شماره یک این تیم مبدل شد در شرایطی که 11 کلن‌شیت داشت و برای آدلاید یونایتد و ملبورن سیتی ستاره بی‌چون و چرای میدان لقب گرفت. هر چند که ضعف خط دفاعی تیمش مانع از این شد تا عملکردش روی کاغذ درخشان به نظر برسد.

عملکرد 2 دروازه‌بان خارجی دیپورت شده استقلال

بازیکن

ملیت

سال

تیم

لیگ

تعداد بازی

حضور در ترکیب اصلی

مجموع دقایق بازی

گل خورده

میانگین گل خورده /دقیقه

تعداد کلین‌شیت

رافائل داسیلوا

برزیلی

2015

کابو فریننزه برزیل

ریودوژانیرو

13

13

1170

24

49

3

لیام ردی

استرالیایی

2013-2014

سنترال مارینرز

استرالیا

25

25

2250

31

72

5

2014-2015

سنترال مارینرز

استرالیا

25

25

2250

41

54

6


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها