أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۲۱۰۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۲     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
افشاي نقش فرزندان پادشاه عربستان در شكست سياست‌هايش
به گزارش پایگاه 598، سیاست روز نوشت:  پادشاه سعودي در حالي به دنبال تثبيت قدرت است كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد رويكرد به كشتار در منطقه به عنوان مولفه قدرت، از ابتكارات فرزندش بوده كه رسوايي‌هاي بسياري براي شاه سعودي به همراه داشته است.

ملك سلمان در حالي به مقام پادشاهي عربستان رسيد كه به دليل بيماري و عدم موقعيت مطلوب در ميان شاهزادگان و صرفا به خاطر رسم و رسومات قدرت را در دست گرفت. وي براي تثبيت قدرت و نمايش اقتدار نيازمند طرح‌هايي بود در حالي كه وي براي تحقق اين طرح به جاي توجه به آنچه درون عربستان و منطقه مي‌گذرد به ابتكارها و طرح‌هاي پسر خويش يعني محمد سلمان كه در سمت وزير دفاع است دل بست. فرزندي كه بسياري او را نابخردي قدرت‌طلب مي‌دانند كه كشتار و نظامي گري را محور برنامه‌هاي خود داشته است.

نتيجه اين مشورت‌ها آن بوده كه پادشاه سعودي به جاي رويكرد به حل مشكلات مردم، تغيير سياست منطقه‌اي از بحران سازي و حمايت از تروريسم به همگرايي براي مبارزه با تروريسم و حمايت از فلسطين، جنگ در يمن را آغاز كرد كه درنهايت به رسوايي براي آن مبدل شد. در همين چارچوب برادر پادشاه عربستان ضمن انتقاد از کمرنگ بودن نقش مصر و پاکستان در عملیات توفان قاطع، گفت که شاه در اداره امور ناتوان است.

یک منبع آگاه نزدیک به «طلال بن‌عبدالعزیز» برادر پادشاه عربستان گفت که اختلافاتی در حال شکل‌گیری در دایره قدرت در این کشور است و شاهزاده طلال به آنها هشدار داده و اعلام کرده که ملک سلمان پادشاه عربستان توانایی اداره حکومت را ندارد.

این منبع در گفت‌وگو با نشریه «المنار» گزارش داد که پادشاه عربستان همچنین در برابر «محمد بن‌سلمان» پسرش [وزیر دفاع] و «محمد بن‌نایف» جانشین ولیعهد توانایی تصمیم‌گیری ندارد همانگونه که «عبدالله بن‌عبدالعزیز» پادشاه درگذشته عربستان مطیع اوامر «بندر بن‌سلطان» رئیس وقت سازمان اطلاعات عربستان و «سعود الفیصل» وزیر خارجه این کشور بود و در نتیجه آن اندیشه‌گر نبود و تماما در بند خواسته‌های شخصی افراد برای مبارزه با دشمنان داخلی‌اش بود.

به گفته این منبع طلال بن‌عبدالعزیز در پیامی به برادرش پیش از حمله به یمن درباره عملیات توفان قاطع هشدار داده که از حضور قطعی مصر و پاکستان در این عملیات آگاه شود زیرا حمله به یمن برای ثبات و امنیت عربستان تعیین‌کننده است و اختلافات داخلی خانواده حاکم را نیز می‌تواند از میان ببرد. طلال بن‌عبدالعزیز از موضع قاهره و اسلام‌آباد (که حاضر نشدند وارد جنگ زمینی علیه یمن شوند) انتقاد کرده و به گفته او ترکیه نیز با تشویق عربستان به عجله کردن در حمله به یمن رهبری بر رمنطقه را در سر می‌پروراند.

وی همچنین امیدوار است که اختلافات پسران ملک عبدالله و ملک سلمان و نایف بن‌عبدالعزیز از بین برود. او همچنین خواستار حمایت فرانسه، آمریکا، اردن و بریتانیا از سیاست‌های عربستان است و در همین حال انتقادهای مطرح شده درباره پیشرفت روابط تل‌آویو و ریاض را رد می‌کند. تجاوز عربستان سعودی به یمن در قالب عملیات «توفان قاطع» انتقاد بسیاری از صاحبنظران و کارشناسان امور منطقه‌ای را به دنبال داشته، چراکه بر این باورند، با توجه به مشکلاتی که خاندان سعودی در داخل با آن مواجه است، این عملیات بیش از پیش به مشکلات ریاض دامن خواهد زد و با توجه به اینکه شاهزادگان کم‌تجربه اداره امور کشور را در دست دارند و تصمیمات سیاسی و امنیتی توسط آنها گرفته می‌شود، دور از انتظار نیست، شاهد فروپاشی حکومت سعودی در آینده نزدیک باشیم.

«حسن غندور» تحلیلگر لبنانی با بیان مطلب فوق، در مقاله‌ای که پایگاه خبری «سلاب نیوز» آن را منتشر کرد، به بررسی آخرین وضعیت حاکم بر خاندان سعودی می‌پردازد و در این خصوص می‌نویسد: به همین دلیل «سلمان بن‌عبد العزیز»، دشاه کنونی عربستان همچون «ملک عبدالله» توان درک متغیرها را جز از بعد زور و قدرت که ریاض اکنون آن را هم از دست داده، ندارد و عدم این درک و فهم ناشی از کهولت سن و تکیه بر شاهزادگانی خام و بی‌‌مایه است که حکومت را اداره و تصمیمات سیاسی را اتخاذ می‌کنند. بنابراین جای تعجب ندارد، فردی چون شاهزاده «محمد بن‌سلمان» که تلاش می‌کند، جای بندر بن‌سلطان را بگیرد و ایفاگر نقش تاریخی و جنایتکارانه‌اش باشد، سودای طی کردن پله‌های ترقی در یک شب را در سر بپروراند و به تکیه زدن بر تخت سلطنت چشم داشته باشد.

به نظر می‌رسد، شاهزاده محمد بن‌سلمان تلاش دارد، نقش «شمشون یهودی» - از شخصیت‌های یهودی عهد عتیق - را بازی کند و همانگونه که «دلیله» - زن بدکاره‌ای که شمشون با وی نشست و برخاست کرد - به شمشون خیانت کرد و موهایش که منبع قدرتش شمرده می‌شد، را کوتاه کرد و آن را از بین برد، آمریکا نیز به محمد بن‌سلمان خیانت کند و منبع قدرت خاندان سعودی را با کاهش قیمت نفت و چشم‌پوشی از نفت عربستان از بین ببرد و در این اوضاع سعودی‌ها نیاز به «توفان قاطعی» داشتند تا بیش از پیش پایه‌های سومین حکومت پادشاهی سعودی را متزلزل و آن را برای فروپاشی مهیا کند.

لازم به ذكر است حسنين هيكل انديشمند بزرگ مصري نيز در تحليل جنگ يمن آن را اقدامي براي تثبيت قدرت سلمان عنوان داشت كه به رسوايي براي عربستان مبدل شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها