امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۳۱۲۲۲۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۶     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
ايسنا/ رييس پژوهشکده علوم شناختي با بيان اين که مساله انبيک (فناوري هاي همگرا) در دستور کار ستاد علوم شناختي قرار دارد، گفت: انبيک با تجميع علوم نانو، بيو، فناوري اطلاعات وعلوم شناختي درصدد بهبود زندگي وجلوگيري از آسيب‌هاي مغزي است که در اين راستا به اين مساله توجه مي‌شود.
دکتر کمال خرازي با تاکيد بر اين که علوم شناختي با همکاري ساير رشته‌ها موجب تحول در زندگي بشر خواهد شد، افزود: در اين راستا اميد است تا فناوري‌ها و دانشگاه‌هاي هم‌گرا به بهبود زندگي انسان منتهي شود و اين تلاشي است که انديشمندان و دانشمندان جهان در قرن بيست و يکم با جديت به دنبال آن هستند تا تحولي در دانش بشري به عنوان انقلاب فکري ايجاد کنند.
وي، علوم شناختي را دانشي جديد عنوان کرد واظهار داشت:‌ امروزه هر فردي در رشته‌ي خاصي تخصصي دريافت مي‌کند و نسبت به ساير رشته‌ها احاطه ندارد و اين آفتي است که به ويژه در حوزه علوم پزشکي بسيار مشهود است.
خرازي با انتقاد از تفکيک ميان علوم و رشته‌هاي جديد خاطرنشان کرد: امروزه به برکت فناوري اطلاعات تلاش بر اين است تا مجموعه دانش‌هاي پايه و طبيعي تجميع شود و خدمات ارزنده‌اي به جامعه بشريت ارائه کند.

وي، علوم طبيعي همگرا با فناوري‌هاي نانو و اطلاعات را از دستاوردهاي محققان براي تجميع علوم ذکر کرد و ادامه داد: از اين رو مساله ان‌بيک (NBIC) مطرح شده است که اين مساله با همگرا کردن فناوري‌هاي نانو، بيو و فناوري اطلاعات و علوم شناختي به صورت کل‌نگر به انسان و به ويژه مغز انسان توجه دارد.
وي با تاکيد بر اين که مغز انسان هم پردازشگر است و هم با فناوري نانو و علوم شناختي سر و کار دارد، گفت: با تجميع و يکپارچه سازي اين علوم مي‌توان مغز انسان را شناخت.

رييس پژوهشکده علوم شناختي ابزار تحقيقات در انبيک را کامپيوتر، شبکه‌هاي عظيم مغزي و نحوه اتصال آن با نورون‌ها، نانو فناوري، بيوتکنولوژي و فناوري اطلاعات ذکر کرد و يادآور شد: با استفاده از اين فناوري‌ها و ابزارها مي توانيم با شناخت کامل مغز انسان را به کمال برسانيم.
وي با تاکيد بر اين که حوزه انبيک در دستور کار ستاد علوم شناختي قرار دارد، گفت: در حال حاضر کاستي‌هاي شناختي در زندگي صنعتي امروز ما به شدت رو به افزايش است به گونه‌اي که مشاهده مي‌شود زندگي ماشيني هر چند که موجب راحت‌تر شدن حيات انسان شده ولي انسان را دچار بيماري‌هاي عصبي و رواني چون آلزايمر، عدم تمرکز و ساير مشکلات ذهني کرده است. انبيک به بهبود زندگي و جلوگيري از پيشرفت اين بيماري‌ها کمک مي‌کند.
رييس پژوهشکده علوم شناختي در عين حال خاطرنشان کرد: براي استفاده از اين حوزه بايد جنبه‌هاي اخلاق زيستي توجه شود تا به مشکلات آتي برخورد نکنيم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها