کد خبر: ۳۱۲۲۲۵
زمان انتشار: ۱۴:۴۹     ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
جام نيوز/ سردبير روزنامه "الحيات" در يادداشت امروز خود به نقش محوري ايران در اضاع حساس منطقه پرداخت. اين تحليلگر برجسته عرب، ايران را کشوري توصيف کرد که به اجراي طرح هاي جديد در خاورميانه با نگرشي انقلابي اقدام کرده است.

سردبير روزنامه لندني الحيات در سرمقاله امروز اين روزنامه آورد: «ايران کشوري است که نقش اول را در تحولات مهم منطقه ايفاء مي کند. اين کشور توانسته در مسائل عراق بيشترين تأثير را داشته باشد؛ همانطور که سوريه و لبنان بيشترين تأثير در تحولات خود را از ايران پذيرفته اند.»

غسان شربل در ادامه خاطرنشان کرد: «بايد بدانيم که سران عرب هيچگاه مايل نيستند تا ايران نقش خود را در پايتخت هاي راهبردي جهان عرب تقويت کند. ايران از طريق همکاري با نظام هاي حاکم بر سوريه، عراق و لبنان توانست تا طرح جديدي را در خاورميانه به اجرا بگذارد.»

اين تحليلگر برجسته عرب در ادامه افزود: «نقش ايران در تحولات يمن از سوي هيچ کس قابل انکار نيست. تهران در نظر داشت تا از طريق متحدان خود در يمن همان نقشي را که در پايتخت هاي راهبردي عرب ايفاء مي کند را تقويت کند؛ ولي سران عرب در برابر اين خواسته ايران مقاومت کردند.»

وي در ادامه افزود: «مشکل سران عرب با برنامه هسته اي ايران نيست، بلکه با طرح هايي است که به مرحله انقلاب در عمق کشورهاي عربي رسانده است. تهران توانست در تبديل شدن به مرجعيت سياسي و ديني شيعيان عرب پيروز شود و نقش اول در تحولات حساس منطقه اي ايفاء کند.»

وي در پايان خاطرنشان کرد: «ايران به سران عرب ثابت کرد نقش محوري در پايتخت هاي راهبردي عرب ايفاء مي کند. اين مسئله باعث شد تا اعراب براي حفظ امنيت ملي خود تلاش کنند با ايران به عنوان کشوري که سهم مهمي در برقرار توازن قدرت و برقرار امنيت در منطقه دارد، تعامل کنند.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها