کد خبر: ۳۱۲۳۲۷
زمان انتشار: ۰۹:۵۳     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
غزال تیزپای فوتبال ایران گفت: «من زمانی انتقاد می‌کردم که بحث بر سر ماندن یا رفتن کی‌روش بود اما حالا انتقاد کردن غلط است و باید بهترین شرایط را برای کی‌روش مهیا کنند.»
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام نیوز، کارلوس کی‌روش پس از فرازونشیب‌های فراوان در ایران ماندگار شد و حالا قرار است یک فصل جدید با فوتبال ایران را پشت سر بگذارد. کارلوس که تا دیروز مورد غضب وزارت ورزش بود اکنون به طور کامل حمایت می‌شود.

 

این تغییر موضع سبب شد تا با خداداد عزیزی محبوب‌ترین فوتبالیست دو دهه اخیر فوتبال ایران البته منهای پرسپولیس و استقلال و یکی از منتقدان اصلی کی‌روش تماس بگیریم.

 

خداداد که همواره به خاطر صداقتش محبوب مردم است در گفتگویی متفاوت رسما اعلام کرد که دیگر از کی‌روش انتقاد نمی‌کند.

 

اظهارات عزیزی را در ادامه می خوانید:

 

* وزارت ورزش اعلام کرده هر کسی مخالف کی‌روش است از فدراسیون فوتبال برود؟

- این‌که در فوتبال و ورزش ما نظرات یک دفعه 180 درجه تغییر می‌کند امری است عادی اگر غیر از این باشد غیرعادی به حساب می‌آید. معمولا کسانی که چنین اظهارنظرهایی می‌کنند فوتبالی نیستند. وزارت ورزش یک زمانی می‌گفت کی‌روش برود و حالا 180 درجه نظرشان تغییر کرده این شیوه مدیریت در ورزش ماست. همان طور که دلیل رفتن کی‌روش از نظر وزارت ورزش فنی نبود الان اصرار به ماندنش هم فنی نیست. این مواضع وزارت دیگر عادی شده است.

 

* با این شیوه با سرکوب صدای مخالف موافق هستید؟

- اصلا؛ این نوع ادبیات که هر کس مخالف کی‌روش است از فدراسیون برود صحیح نیست. وزارت ورزش نمی‌تواند برای فدراسیون فوتبال تصمیم بگیرد؛ حتی رییس‌جمهور هم نمی‌تواند در کار فدراسیون دخالت کند چه برسد به وزارت ورزش. به نظر من این مدل ادبیات منسوخ شده است. چه شده که تا دو هفته قبل مخالف بودند و حالا موافق شده‌اند و نظرشان تغییر کرد.

 

* حسنی‌خو به عنوان نماینده وزارت ورزش پس از ورودش به پرونده کی‌روش سعی کرده فضا را به نفع این مربی تغییر دهد...

- نظرات اگر فنی تغییر کند مساله‌ای نیست اما این‌که بخواهند اسدی را به عنوان دبیرکل بیاورند و از او حمایت کنند تا علیه کی‌روش صحبت کند و حالا مخالف او صحبت کند خیلی عجیب است.

 

* فکر می‌کنید این روش دخالت وزارت در امور فدراسیون فوتبال سرانجام داشته باشد؟

- اولا درباره مسایل فوتبال باید فدراسیون فوتبال تصمیم بگیرد نه وزارت ورزش اما حالا که کی‌روش ماندگار شده و تصمیم بر این است که بماند باید از کی‌روش حمایت شود. خود من از این به بعد دیگر از کی‌روش انتقاد نمی‌کنم.

 

* جدی می‌گویید...

- من زمانی انتقاد می‌کردم که بحث بر سر ماندن یا رفتن کی‌روش بود و می‌خواستند نظرمان را بدهیم اما حالا انتقاد کردن غلط است و باید بهترین شرایط را برای کی‌روش مهیا کنند. اگر تصمیم گرفته‌اند بماند اجازه دهند کارش را بکند و با حمایت از کی‌روش کاری ‌کنند تا با تیم ملی نتیجه بگیرد چون تصمیم‌شان را گرفته‌اند.

 

* یعنی خداداد عزیزی دیگر انتقاد نمی‌کند؟

- من دیگر انتقاد نمی‌کنم؛ البته انتقاد کردن ما هم برای آقایان در زمانش مهم نبود و گوش شنوایی وجود نداشت اما حالا قصدم این است که حمایت کنم.

 

* فکر می‌کنید دلیل دخالت وزارت ورزش در کار فوتبال چه مساله‌ای است؟

- طبیعی است وقتی هزینه‌های فدراسیون را وزارت ورزش می‌دهد به خودش اجازه دخالت هم بدهد. اگر فدراسیون درآمدزا بود و نیازی به بودجه وزارت ورزش نداشت الان این دخالت‌ها هم وجود نداشت. وزارت حالا که حمایت کرده باید تا روز آخر قرارداد کی‌روش از او حمایت کند. اگر رییس فدراسیون می‌گذاریم باید اختیارات بدهیم و خود فدراسیون درآمدزا باشد نه این‌که رییس بگذاریم و بعد خودمان دخالت کنیم.

 

* در این مدت که شما انتقاد می‌کردید که کی‌روش در فوتبال ما به اندازه اسمش بازدهی نداشته خیلی‌ها سکوت کردند...

- چون در فوتبال ما حاکم شده که می‌پذیرند کسی انتقاد نکند. دیگر کسی انتقاد کردن را نمی‌پذیرد. یکی از بچه‌های 98 یک روز حرف جالبی زد و گفت: "من با همه موافق هستم مگر اینکه علیه من صحبت کنند یعنی خنثی هستم." این مدل در فوتبال ما باب شده است. یک چنین چیزی اکنون در فوتبال ما رایج شده چرا که با تعریف کردن به پست و مقام می‌رسند. الان می‌ترسند حرف بزنند به آنها تیم ندهند. جامعه را طوری پیش برده‌اند که می‌ترسند حرف بزنند.

 

* شما هم نترسیدید و حرف‌های‌تان را زدید...

- آدم‌ها متفاوت هستند و هر کسی یک تفکری دارد. فضای فوتبال ما همین است. متولی ورزش موضع‌اش را 180 درجه تغییر داد چه توقعی دارید دیگران موضع‌شان را تغییر ندهند. کی‌روش مربی ایرانی را در مصاحبه‌هایش کوبید و گفت به درد کاور دادن می‌خورند اما مربیان ایرانی از خودشان دفاع نکردند. مربیان ایرانی ترسیدند تیم نگیرند برای همین انتقاد نکردند.

 

* مگر کی‌روش اینقدر زور دارد که مربیان ایرانی تیم نگیرند؟

- برای اینکه حامیان کی‌روش زور و اهرم فشار دست‌شان است. واقعا برای جلالی متاسفم چطور رییس کانون مربیان است و از حق مربیان ایرانی دفاع نکرد. جلالی مربی و بزرگتر من است اما وقتی سکوت می‌کند یعنی جای سوال پیش می‌آید که کی‌روش راست گفته که مربیان ایرانی به درد کاور دادن می‌خورند.

 

* جلالی گفته این حمایت از کی‌روش مهندسی شده است و برای همین سکوت می‌کند؟

- کدام مهندسی... مهندسی در فوتبال که به کامپیوتر و لپ‌تاپ داشتن نیست. رییس کانون مربیان باید از زیرمجموعه‌اش دفاع می‌کرد. من 6 سال است مربی هستم بد یا خوب به کسی ربطی ندارد ولی جلالی باید از مربیان ایرانی دفاع می‌کرد. نمی‌دانم چرا از کی‌روش می‌ترسند. فکر می‌کنم به خاطر موقعیت‌شان و اینکه طرفداران کی‌روش قدرتمند هستند و می‌ترسند آنها را ضایع کنند حرفی نمی‌زنند.

 

* چه قدرتی طرفداران کی‌روش دارند که فکر می‌کنند نباید از او انتقاد شود؟

- اینکه دیگر به برنامه‌های تلویزیونی دعوت نشوند. از قلم‌ها و تریبون‌ طرفداران کی‌روش می‌ترسند.

 

* اگر شما هم سکوت کنید فکر نمی‌کنید کی‌روش با روی بیشتری علیه مخالفان مصاحبه و جوسازی کند؟

- من گفتم قصد ندارم دیگر از کی‌‌روش انتقاد کنم و حالا هم امیدوار هستم دوستان و مشاوران کی‌روش با او صحبت کنند جوری حرف نزند که جو ایجاد شود. چون این موضوع به نفع تیم‌ملی و خود کی‌روش است. من آدم غیرمنطقی نیستم و انتقاد پذیرم و می‌گویم حالا که کی‌روش ماندگار شده دیگر انتقاد کردن و تخریب غلط است. باید همه جوره کی‌روش و تیم‌ملی را حمایت کرد. به وزارت ورزش هم توصیه می‌کنم حالا که اینگونه حمایت کرده حتی اگر با کی‌روش باختیم از او حمایت کند. اگر قرار باشد با یک باخت علیه کی‌روش شوند همه چیز خراب می‌شود. من از الان مثل همان زمان قبل جام‌جهانی و جام ملت‌ها از کی‌روش حمایت می‌کنم. امیدوارم آنهایی که مصاحبه مرا می‌خوانند این صحبت‌ها را به نفع خودشان تفسیر نکنند. من قبلا گفتم کی‌روش از نظر نتیجه عملکردش قابل قبول نبود و باید برود اما حامیان کی‌روش حرف‌شان مستندتر بود و او را نگه داشتند و حالا باز هم می‌گویم اگر باخت هم حمایت کنیم.

 

* پس با این شرایط باید از کی‌روش حمایت همه جانبه انجام داد؟

- الان وقت انتقاد نیست؛ کی‌روش در دور دوم مقدماتی جام‌جهانی با سه بازی آخر رفت جام‌جهانی و اگر یک مساوی می‌آورد صعود نمی‌کرد پس با یک باخت نباید زیرآب او را بزنیم.

 

* شما اول فصل می‌گفتید استقلال مدعی قهرمانی است اما سهمیه آسیا را هم به سختی شاید کسب کنند؟

- استقلال تیم خوبی دارد و شانس داشت قهرمان شود. تیم‌های امیر همیشه آخر فصل نتایج خوبی به دست می‌آوردند اما امسال برعکس شد و شروع نیم‌فصل دوم خوب نتیجه گرفت و بازی‌های آخر را از دست داد.

 

* برانکو هم دو بازی نتیجه نگرفته است؟

- نباید به برانکو خورده گرفت چون خودش تیم را نبسته است. پرسپولیس از لحاظ نفری تیمی نبود که بتوان گفت اسمش پرسپولیس است. برانکو باید برای فصل بعد یارگیری خوبی داشته باشد.

 

* فکر می‌کنید پرسپولیس برانکو نیاز به تغییرات زیادی دارد؟

- این پرسپولیس نیاز به تغییرات زیادی دارد. پرسپولیس باید برای قهرمانی بسته شود.

 

* در جریان درگیری خانزاده با هواداران هستید؟

- وقتی تیم باخته بازیکن عصبی می‌شود اما در کل باید بازیکنان صبور باشند چون در نهایت به ضرر آنها می‌شود.

 

* خود شما در دوره بازی کردن‌تان زیاد درگیر می‌شدید الان که مربی شده‌اید هم مانند گذشته هستید؟

- الان سن‌ام بالا رفته و ریش‌هایم سفید شده است. چند روز پیش هم درگیر نشدم که گفتند درگیر شدم. نیمکت تیم رقیب درباره نیمکت ما صحبت کرد و من گفتم ساکت باشد و سر جای خودش بنشیند. نمی‌دانم چه صیغه‌ای است که عادت داریم درباره تیم‌های رقیب صحبت کنیم به خصوص در کنفرانس مطبوعاتی.

 

* حالا که شما از کی‌روش انتقاد نمی‌کنید به قلعه‌نویی به عنوان دیگر مخالف کی‌روش چه توصیه‌ای دارید؟

- امیر سن و سالش بیشتر از من است و تجربه دارد. من نظر خودم را می‌گویم و حالا که ماندگار شده بحث انتقاد را کنار بگذاریم و حمایت کنیم حتی اگر نتیجه نگرفت چون در میان مربیان خارجی بهتر از کی‌روش نمی‌توانستیم بیاوریم و باید هر امکاناتی که می‌خواهد را فراهم کنیم تا بازدهی داشته باشد. همه باید به دنبال موفقیت فوتبال ایران باشیم انتقاد ما سر رفتن یا نرفتن کی‌روش بود و نباید به گذشته فکر کرد و دیگر کاری به نتایج جام‌جهانی و جام ملت‌ها و نوع قراردادش داشت و کالبدشکافی نکنیم چون فایده‌ای ندارد. منتقدان و حامیان یکی شوند تا تیم‌ملی به جام‌جهانی صعود کند.

 

* فکر می‌کنید قهرمان لیگ چه تیمی شود؟

- به شخصه فکر می‌کنم سپاهان و تراکتور شانس بالایی دارند. تراکتور درست است در آسیا حذف شد اما امیدوارم قهرمان شود. من در تبریز می‌بینم که چه عشق و علاقه‌ای مردم این شهر به تراکتور دارند و جنگ اصلی میان سپاهان و تراکتورسازی است ولی نیروی عظیم هواداران تراکتور شانس آنها را افزایش می‌دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها