کد خبر: ۳۱۲۳۹۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۵     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
ادامه‌ی اظهار بی اعتمادی مقامات امریکایی نسبت به ایران؛
در حالیکه چیزی حدود دو ماه تا موعد مقرر اعلام توافق نهایی باقی مانده است، حتی خوشبینانه ترین مطالبی که از زبان سیاسیون، کارشناسان و رسانه های غربی درباره ی ایران بیان می شود آمیخته با نوعی بی اعتمادی و سوء ظن است. این مسئله زمانی حساسیت زا تر می شود که، ایران به تمامی تعهدات خویش پایبند بوده و با این وجود سوء ظن ها نسبت به کشورمان کماکان وجود دارد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، ساعاتی پیش (بامداد سه شنبه 8 اردیبهشت) وزیر امورخارجه ی کشورمان در سومین دیدار بی واسطه و مستقیم، در اقامتگاه سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیویورک با همتای امریکایی خویش گفتگو کرد. وندی شرمن، سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا و همچنین غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک نیز در این نشست حضور دارند.

در حالیکه چیزی حدود دو ماه تا موعد مقرر اعلام توافق نهایی باقی مانده است، حتی خوشبینانه ترین مطالبی که از زبان سیاسیون، کارشناسان و رسانه های غربی بیان می شود آمیخته با نوعی بی اعتمادی و سوء ظن است. این مسئله زمانی حساسیت زا تر می شود که طبق اسناد و شواهد موجود، ایران به تمامی تعهدات خویش در قبال قوانین بین الملل و توافقات صورت گرفته پایبند بوده است و با این وجود سوء ظن ها نسبت به کشورمان کماکان وجود دارد.

اما در عین حال که امریکا به انحاء مختلف از زیر بار برخی از تعهدات خویش به زیرکی فرار کرده و حتی در فکت شیت خود به صراحت از مسائلی دم زده است که طبق اظهارات مقامات مذاکره کننده ی ایرانی، کاملا مغایر با مواردی است که مورد توافق صورت گرفته اند، برخی مسئولین، کارشناسان سیاسی و رسانه های وابسته به دولت در داخل کشور با اعتماد کامل از به سرانجام رسیدن مذاکرات دم می زنند!

چه چیز عجیب تر از اینکه امریکا خود اعتراف می کند نظراتش در رابطه با رفع یا ادامه ی تحریم ها و نحوه ی آزادسازی دارایی های ایران و ... با نظرات ایران متفاوت است ولی مقامات مذاکره کننده چشمان خود را بر این اعترافات می بندند؟!

در ادامه به برخی نقل قول ها و تیترهای مرتبط با ایران در رسانه های امریکایی می پردازیم:

· سی بی اس نیوز به نقل از دیده بان هسته ای سازمان ملل: نسبت به توافق خوشبینم اما هنوز نگرانی هایی وجود دارد!

وی در تازه ترین اظهارات خویش اعلام کرد با وجود پیشرفت های گسترده در مذاکرات هسته ای، هنوز منتظر همکاری های کامل ایران هستیم. اومانو اظهار داشت: اگرچه هم اکنون ایران همکاری های خوبی با ما دارد اما هنوز نگرانی های پیشین ما درخصوص ابعاد برنامه هسته ای ایران به قوت خویش با قیست. ما خواهان پذیرفتن پروتکل الحاقی توسط ایران هستیم زیرا این تنها ابزار ما برای احصول اطمینان از بی خطر بودن برنامه هسته ای ایران است.

وی در ادامه گفت ”پس از توافق به موجب آن، آژانس بین 4 تا 10 بازرس به ایران اعزام می کند که یکی از وظایف آنان باید بازرسی از مجموعه ی نظامی پرچین باشد زیرا ما احتمال می دهیم ایران می خواهد در پرچین، ابعاد برنامه ی هسته ای خود را به برنامه های نظامی گره بزند! اگرچه ایران تا کنون اجازه ی بازدید از مناطق نظامی خود را نداده است اما با رصد ماهواره ای متوجه تحرکاتی در پرچین شده ایم که موجب نگرانی شده است!"

· نیویورک تایمز در ادامه ی گزارشات غیرواقع خود درخصوص قدرت طلبی ایران در منطقه، باز هم به ادعاهای غیرمستند پیشین خود ادامه داد و مدعی شد کمک ایران به یمن بر مذاکرات کری و ظریف سایه افکنده است. این سایت خبری به نقل از جان کری نوشت: ”مطمئنا در گفتگوهایم با آقای ظریف درباره ی یمن نیز صحبت خواهیم کرد." وی سپس به طور کنایه آمیزی اظهار داشت: ”یمنی ها خود باید درباره ی سرنوشتشان تصمیم گیری کنند." انتظار می رود نمایندگان ایران در مذاکرات به طرف امریکایی گوشزد کنند ایران حتی اگر در مسائل واقع در منطقه پادرمیانی می کند، به دلیل موقعیت جغرافیایی خویش است.

اما امریکا چه بهانه ای برای دخالت در امور جاری غرب آسیا –جایی که کیلومترها دورتر از آن است- دارد؟ نیویورک تایمز بدون اشاره به بمباران مردم بی دفاع یمن توسط جنگنده های عربستانی و حمایت امریکا از این واقعه، قتل هزاران زن، کودک و پیر و جوان یمنی را متوجه حوثی ها و حمایت ایران از آنان می داند و مدعی است ایران در منطقه به دنبال قدرت طلبی است و نباید در امر هسته ای به وی اعتماد نمود.

· نیویورک تایمز در مطلبی دیگر به مقامات امریکایی هشدار می دهد: ”ایران هیچ گاه از انقلاب اسلامی خویش دست نخواهد کشید بنابراین اعتماد به وی نابجاست!" اگرچه بخش اول این مدعا صحیح است اما این دلیلی بر غیرقابل اعتماد بودن ایران نیست. تجربه ثابت کرده است این دست تیترها و تحلیل های مغرضانه فقط به این دلیل بیان می شوند تا اذهان عمومی را پذیرای چیزی کنند که واقعیت ندارد! در این مورد خاص و با توجه به نزدیک شدن به ضرب الاجل توافق نهایی، قصد دارند اذهان مخاطبین خود را آماده ی پذیرش این ادعا قرار دهند که ایران از تعهدات خویش تخطی خواهد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها