يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۲۴۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بیمه خبرنگاران و برخی سوالات پیش آمده، اطلاعیه مهمی صادر کرد.
به گزارش پایگاه 598؛ اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بیمه خبرنگاران و برخی سوالات پیش آمده، اطلاعیه مهمی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در این اطلاعیه آمده است:

«فعالان حرفه ای و استادان ارتباطات بر این نکته تأکید دارند که بیمه مستقیم خبرنگاران توسط دولت با اشکالات زیر مواجه است:

اولاً، با استقلال حرفه ای روزنامه نگاران مغایر است و سبب می شود آزادی آنان در نقد دولت تحت الشعاع نیازشان قرار گیرد و طبعاً از دولت انتظار می رود به این مهم، توجه کند.

ثانیاً، مانع تثبیت حرفه ای روزنامه نگاران و شکل گیری مؤسسات مطبوعاتی است زیرا حضور پایدار روزنامه نگاران در تحریریه ها شکل دهندة هویت هر رسانه است.

ثالثاً، با قانون مغایرت آشکار دارد زیرا ماده 46 قانون مطبوعات به وظایف مدیران رسانه ها در این خصوص تأکید دارد.

این سه دلیل اصلی و همچنین وجود عدد قابل توجهی از بیمه شدگان دولتی به نام خبرنگار که مشاغلی غیر از خبرنگاری داشته اند و بعضاً کارمند یا دارای شغل آزاد بوده اند، سبب شد سیاست «بیمه از طریق رسانه ها» دنبال و اجرایی شود اما از آنجا که تحمیل این هزینه به رسانه ها منطقی نبود در راستای سیاست های تشویقی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازپرداخت مبالغ هزینه شده برای بیمه خبرنگاران در دستور کار قرار گرفت و تا کنون در دولت یازدهم در 3 نوبت (شش ماهه دوم 92 ، شش ماهه اول 93 و پاییز 93) اقدام، واریز و اطلاع رسانی شد و برای زمستان 93 نیز به رسانه ها اعلام شده است که فیش واریزی بیمه برای ماه بهمن را به این اداره کل ارسال کنند تا سه برابر آن (بابت فصل زمستان) به حساب آنان واریز شود.

خوشبختانه با مسئولیت شناسی قاطبه مدیران رسانه های مکتوب و الکترونیک، عمده روزنامه نگارانی که در رسانه ها مشغول به کار هستند توسط رسانه متبوع خود بیمه شده اند و از این سیاست تشویقی نیز بهره مند شده اند.

البته یکی از شروط بازپرداخت مبالغ واریزی رسانه ها به حساب سازمان تأمین اجتماعی این است که هیچ یک از روزنامه نگاران تمام وقت آن رسانه در خصوص بیمه نشدن، به این اداره کل شکایت نکنند. بدیهی است در این صورت و با تعاملاتی که با رسانه ها وجود دارد حق این عزیزان احقاق خواهد شد. ضمن اینکه یکی از دلایل شفافیت در اطلاع رسانی مبالغ پرداختی به رسانه ها و به تفکیک نام رسانه، تعداد افراد بیمه شده و مبلغ پرداختی، توجه به همین نکته است.  

همچنین مطابق بسته حمایتی سال 94 این اداره کل چنانچه روزنامه ها، هفته نامه ها، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری، فاقد فهرست بیمه ای باشند از هر گونه یارانه محروم خواهند شد. ِ(جزئیات بسته حمایتی سال 94 و همچنین تسهیلات ویژه در خصوص بیمه رسانه ها به زودی منتشر خواهد شد.)

در بخش دیگری از این اطلاعیه می خوانیم:

در خصوص سایر خبرنگاران و بیمه تکمیلی روزنامه نگاران نیز نکات زیر قابل توجه است:

1) روزنامه نگارانی که از کمیته تخصصی «صدور کارت حرفه ای روزنامه نگاری» موفق به دریافت کارت خبرگاری شوند، چنانچه به صورت آزاد، مشغول به فعالیت باشند و بیمه آنان از طریق رسانه ای پرداخت نشود در صورت تمایل می توانند از تسهیلات بیمه ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده کنند (دستورالعمل، شاخص ها، امتیازات، نوع ارزیابی، ترکیب کمیته تخصصی و فهرست دارندگان این کارت در سایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی قابل مشاهده است).

2) خبرنگارانی که به صورت غیرحرفه ای (آماتور) یا پاره وقت با رسانه های مختلف همکاری می کنند می توانند با  نام نویسی در صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران، درخواست بیمه کنند. بعد از بررسی و کارشناسی این درخواست ها توسط اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی و احراز مستنداتی که فعالیت او را تأیید کند (نظیر معرفی نامه با امضای مدیرمسئول، استعلام از حوزه های خبری، ارزیابی کمیت و کیفیت آثار و ...) بیمه آنان به نام «بیمه روزنامه نگاران غیرحرفه ای» از طریق صندوق یاد شده برقرار خواهد شد.     

3) در جهت افزایش پوشش بیمه ای فعالان مطبوعاتی، بیمه تکمیلی کلیه روزنامه نگارانی که بیمه پایه آنان توسط         رسانه هایشان انجام می گیرد توسط این وزارتخانه (صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران) صورت می گیرد و یا مبالغ واریزی رسانه ها بابت بیمه تکمیلی همکاران خود، به آنها عودت می شود.  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها