يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۲۸۱۹
زمان انتشار: ۱۲:۳۳     ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
به روایت تاریخ انقلاب:
اشغال سفارت ايران ۶ روز به درازا كشيد. در طول اين حادثه دوتن از ديپلماتهاي ايراني به نامهای عباس لواساني و دكتر علي اكبر صمدزاده توسط افراد مسلح به شهادت رسيدند.
سرویس سیاسی پایگاه 598 / ۱۸۰ روز پس از تسخیر لانه جاسوسی و ۵ روز پس از شکست حمله نظامی به طبس و چهار ماه پیش از شروع جنگ، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ ساعت ۱۱:۳۲، شش مرد مسلح که صورت خود را پوشانده بودند با حمله به سفارت ایران ۲۶ نفر را به گروگان گرفتند.

اشغال سفارت ايران ۶ روز به درازا كشيد. در طول اين حادثه دوتن از ديپلماتهاي ايراني  به نامهای عباس لواساني و دكتر علي اكبر صمدزاده  توسط افراد مسلح به شهادت رسيدند. در نهايت نيز با حمله يك گروه كوماندوئي حكومت انگليس به سفارتخانه، ۶ مرد مسلح بازداشت شدند. ولي هرگز خبري از محاكمه‌، مجازات‌، محكوميت و يا حتي اخراج آنان از انگلستان منتشر نشد. چند روز قبل از اين حادثه‌، سفارت انگلستان در تهران تخليه شده و ديپلماتهاي انگليسي ايران را ترك كرده بودند.

حال به روایت سایت تاریخ نقلاب به بررسی مختلف ابعاد این جنایت تاریخی از زبان شاهدان عینی این ماجرا می پردازیم.


********************************
جنایت حمله به سفارت ایران در لندن؛
طرح انگلیسی حمله به سفارت ایران در لندن - ۱۳۵۹
۱۸۰ روز پس از تسخیر لانه جاسوسی و ۵ روز پس از شکست حمله نظامی به طبس و چهار ماه پیش از شروع جنگ، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ ساعت ۱۱:۳۲، شش مرد مسلح که صورت خود را پوشانده بودند با حمله به سفارت ایران ۲۶ نفر را به گروگان گرفتند؛ حادثه ای که ...







جنایت حمله به سفارت ایران در لندن؛
عکس های منتشرنشده از حمله به سفارت ایران در لندن
۱۸۰ روز پس از تسخیر لانه جاسوسی و ۵ روز پس از شکست حمله نظامی به طبس و چهار ماه پیش از شروع جنگ، ۱۰ اردیبهشت ۱۳۵۹ ساعت ۱۱:۳۲، شش مرد مسلح که صورت خود را پوشانده بودند با حمله به سفارت ایران ۲۶ نفر را به گروگان گرفتند؛ حادثه ای که ...







اجرای گروگانگیری از زبان یکی از گروگان ها:
من شاهد لحظه‌های مرگ بودم
ماجرای اشغال سفارت ایران در انگلستان که به شهادت دو تن از اعضای سفارت ایران در انگلیس( لواسانی و صمد زاده) منجر شد هیجان عجیبی را در سطح جهانی برانگیخت و مورد تفسیر و تعبیرها و اظهار نظرهای گوناگون قرار گرفت. قابل توجه است که همکار روزنامه کیهان در آن زمان، وحید خباز ، نیز در این ماجرا جزء گروگانها بود و اکنون پس از آزادی از اسارت اشغالگران، شرح کامل و لحظه به لحظه آن حوادث را برای کیهان ارسال داشته است. از آنجا که هنوز هم برای عموم جالب است که جزئیات این فاجعه بزرگ و تهاجم ضد انقلابی را از زبان کسی بشنوند که خود مستقیماً در متن حادثه بوده است، شرح کامل و لحظه لحظه این حوادث را به قلم وحید خباز ذیلا می آوریم :




حمله به سفارت ایران در لندن؛
ناگقته های غلامعلی افروز از شش روز گروگانگیری

حمله به سفارت ایران در لندن، یکی از پیچیده­ ترین حادثه­ های بین­المللی است که برای جمهوری اسلامی ایران رخ داده است. این حادثه چند ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی امریکا در ایران اتفاق افتاد و همچنان ابعاد پیچیده این حادثه به­ عنوان رازهای سر به مهر دانسته می‌شود. ما اینجا هستیم تا با دکتر افروز، رئیس فعلی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران صحبت کنیم. دکتر افروز از یک هفته زندگی با گروگانگیرها در سفارت ایران در لندن سخن خواهند گفت. آقای دکتر! ناراحت نمی­شوید شما را با این شان علمی به فضای سیاسی بیش از سی سال پیش برمی­گردانیم؟



دست نوشته منتشرنشده یکی از گروگان‌ها:

به‌رگباربستن کارمندان سفارت ایران در لندن 

مرحوم دکتر احمد دادگر مسئول امور پزشكي سفارت، در این حادثه دچار جراحت شديد مي­شود. وی پس از پایان ۶ روز گروگان­گیری که منجر به شهادت دو تن از دیپلمات­های ایرانی به نامهای دکتر علی اکبر صمدزاده و عباس لواسانی می­شود، در تيرماه همان سال شرح مبسوطی از حادثه را به قلم خود به نگارش در می­آورد. آنچه در زیر می­خوانید متن کامل دست نوشته دکتر دادگر است که برای اولین بار منتشر می ­شود.  




گفتگو با دکتر معتمدی آذر، از شاهدان حمله به سفارت ایران در لندن:

گروگان‌گیری که رهبرانقلاب شخصاً دستور رسیدگی به آن را دادند 

دکتر مهنوش معتمدی آذر، متولد سال ۱۳۳۵ در تهران، دارای دکترای ميکروالکتريک از انگلستان است. ایشان عضو انجمن اسلامی دانشجويان انگلستان و مسئول بخش خواهران انجمن اسلامی فارغ التحصيلان اروپا-امريکا و اقيانوسيه از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۲ و عضو هیئت امنا و شورای عالی انجمن اسلامی دانش آموختگان غرب اروپا از سال ۱۳۸۹ تاکنون بوده است. از سوابق دیگر وی می‌توان به عضویت در شورای اسلامی شهر تهران در دور دوم (۱۳۸۲-۱۳۸۶) اشاره کرد. خانم معتمدی آذر اکنون عضو هيات علمی دانشگاه خواجه نصير می‌باشد. با خانم معتمدی آذر از دانشجویان تجمع‌کننده در مقابل سفارت ایران در لندن و از شاهدان عینی حادثه گروگان‌گیری سال ۵۹ و به عنوان فردی که از نزدیک این بحران را لمس کرده، به گفتگو نشسته‌ایم.


خاطرات کاردار سابق ایران در انگلیس از دو حمله تروریستی به سفارت ایران در لندن:

 پلیس انگلیس همکار تروریست‌ها بود 

بی‌شک وقتی برای مصاحبه به دفتر کار یک دیپلمات باسابقه می روی، انتظار نداری که وی را در یک موسسه سینمایی ملاقات کنی. دکتر جلال ساداتیان دیپلماتی است که همچون بسیاری از دیپلماتهای پس از انقلاب بنا به ضرورت ابتدای انقلاب پای در میدان سیاست خارجه نهاده است.گرچه پیش از مصاحبه موضوع گفتگویمان را حمله تروریستی به سفارت ایران در لندن در سال ۵۹ عنوان کرده بودیم، اما استقبال گرم و بیان شیوای ایشان در ذکر خاطرات هم نشینی اش با انگلیسی­ها، ما را واداشت تا پرسش هایمان محدود به این حادثه نشود. در خلال مصاحبه دریافتیم که حمله به سفارت ایران تنها در سال ۵۹ رخ نداده است و این حادثه یک بار دیگر نیز در سال ۶۳ تکرار شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
United States
۰۲:۰۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۴
۲
۱۱
آیا شما اینقدر نادانید یا تظاهر می کنید؟ در عملیات کماندویی برای آزادی گروگانها، 5 تن از تروریست ها هلاک شدند و ششمین آنها به نام فوزی بداوی نژاد دستگیر و پس از محاکمه به حبس ابد محکوم شد. او پس از تحمل نزدیک به 30 سال زندان در سال 2008 آزاد شد.
شما که اینقدر ادعا دارید، فکر نمی کنید دروغ گفتن و فریب مردم گناه است؟
پاسخ
کوروش
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۳ - ۲۶ دی ۱۳۹۴
کشته شدن دیپلمات های ایرانی رو چی میگی!؟
شما فکر نمیکنی دروغ و فریب گناه است؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۷ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴
۸
۰
شش مرد مسلح بازداشت شدند. ولي هرگز خبري از محاكمه‌، مجازات‌، محكوميت و يا حتي اخراج آنان از انگلستان منتشر نشد. شما اگر خبر دیگری دارید منبع خبر شما چیست؟؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها