کد خبر: ۳۱۲۹۳۰
زمان انتشار: ۲۰:۳۳     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
تظاهرات فیلادلفیا که در اعتراض به نژادپرستی پلیس به صورت مسالمت‌آمیز در جریان بود، با دخالت نیروهای پلیس به درگیری کشیده شد.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، شب گذشته شهر فیلادلفیا مانند بسیاری دیگر از مناطق در آمریکا شاهد اعتراضات مردم به نژادپرستی حاکم بر ادارات پلیس و ساختار حاکمیتی آمریکا بود.

تظاهرات مسالمت‌آمیز پنج‌شنبه شب با شعارهایی در حمایت از سیاه‌پوستان و اقلیت‌ها در جریان بود که نیروهای پلیس برای ممانعت از ورود معترضان به یکی از بزرگراه‌ها وارد عمل شدند.

اعتراضات دو هفته اخیر در شهرهای مختلف آمریکا پس از آن کلید خورد که جوان سیاه‌پوستی به نام «فردی گری» به دلیل برخورد خشونت‌آمیز پلیس شهر بالتیمور دچار ضایعه نخاعی شد و در بازداشت پلیس جان خود را از دست داد.

هرچند گزارش مرگ گری محرمانه مانده و به صورت عمومی منتشر نشده، اما دادستان پرونده اعلام کرده است که وی پس از بازداشت خشونت‌آمیز توسط پلیس و انتقال به خودروی ون، از ناحیه گردن دچار 80درصد آسیب نخاعی شده است.

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز شرکت‌کنندگان در تظاهرات فیلادلفیا شعارهایی چون «افسران قاتل، جانیان امروزی هستند» و «فیلادلفیا هم بالتیمور» است، به همدردی با قربانیان خشونت پلیس به خصوص گری پرداختند.

در دو روز گذشته، علاوه بر فیلادلفیا، شهرهای بزرگ دیگر آمریکا از جمله نیویورک‌، واشنگتن، بوستون و همچنین دیگر مناطق از جمله شهر فرگوسن شاهد اعتراضات مردم بوده است.

تظاهرات شب گذشته فیلادلفیا با دخالت نیروهای پلیس به درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی منجر شد. به نوشته پایگاه خبری شبکه راشاتودی، نیروهای پلیس برای کنترل جمعیت از باتوم استفاده کردند و که به همین دلیل چند نفر از معترضان دچار مجروحیت سطحی شدند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی گزارش داده‌اند که در جریان اعترضات شب گذشته چندین نفر بازداشت شده‌اند، اما پلیس هنوز آمار دقیقی در این رابطه ارائه نکرده است.

در جریان اعتراضات دیروز، «دیمون جانسون» کهنه سرباز آمریکایی و کارمند سابق شهرداری فیلادلفیا از جمله سخنرانان بود. وی با اعتراضات به نحوه تخصیص بودجه در شهر، گفت: «چرا باید از بودجه برنامه‌های دوران پس از فارغ التحصیلی بکاهید و بودجه‌ای برای ساخت زندان جوانان اختصاص دهید؟»

در ماه‌های گذشته به خصوص پس از آنکه یک افسر سفید پوست به نام «دارن ویلسون»، نوجوانی سیاه‌پوست به نام «مایکل براون» را در شهر فرگوسن ایالت میسوری به قتل رساند، مسئله نژادپرستی و خشونت‌پلیس در مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

با این حال مقامات انتظامی و دولتی آمریکا تاکنون از پاسخگویی طفره رفته‌اند و هیچ‌یک از نیروهای پلیس قاتل، به دلیل کشتن سیاه‌پوستان با برخورد قضایی روبرو نشده‌اند.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که خود یک سیاه‌پوست است و روی کار آمدنش امیدی بود برای جامعه سیاه‌پوستان که به شهادت آمارهای مختلف با تبعیض سازمان‌یافته مواجه هستند، در تازه‌ترین موضع‌گیری‌اش در مورد اتفاقات بالتیمور، معترضان را «مشتی دزد» توصیف کرده و از پلیس خواسته با آن‌ها «مانند مجرمان» برخورد کند.


در دو روز اخیر تظاهرات‌ها به نیویورک و واشنگتن هم کشیده شده است


ترایوون مارتین، مایکل براون، اریک گارنر، تامیر رایس، والتر اسکات و حالا فردی گری تنها تعداد کمی از سیاه‌پوستانی هستند که در این چند ماه به دست پلیس کشته شده‌اند


شعار ماه‌های اخیر معترضان به نژادپرستی: «جان سیاهان هم ارزش دارد»


لیستی از سیاه‌پوستان قربانی نژادپرستی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها