أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۳۰۷۵
زمان انتشار: ۰۹:۳۰     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
مقوله‌ ارزان شدن، تصمیم خود بازار است؛ یا تولیدکننده‌ها عرضه را بالا می‌برند یا مردم کمتر خرید می‌کنند؛ داستانی که برای مرغ اتفاق افتاده و قرار است برای گوشت قرمز هم ادامه پیدا کند. مرغی که تا عید نوروز باید آن را کیلویی 7 تا 10 هزار تومان می‌خریدیم، امروز به کمتر از 6 هزار تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از آرمان - فرشاد عزیزی: مقوله‌ ارزان شدن، تصمیم خود بازار است؛ یا تولیدکننده‌ها عرضه را بالا می‌برند یا مردم کمتر خرید می‌کنند؛ داستانی که برای مرغ اتفاق افتاده و قرار است برای گوشت قرمز هم ادامه پیدا کند. مرغی که تا عید نوروز باید آن را کیلویی 7 تا 10 هزار تومان می‌خریدیم، امروز به کمتر از 6 هزار تومان رسیده است. می‌گویند یک ماه دیگر هم صبر کنید، قیمت گوشت قرمز گوساله و گوسفندی با عرضه بیشتر توسط تولیدکننده‌ها پایین می‌آید. ظاهراً گوشت قرمز خیال ارزانی ندارد، اگر هم داشته باشد قاچاق دام تحقق آن را سخت می‌کند.  اجناسی که گران می‌شوند ارزان شدن‌شان تقریباً به سختی محقق می‌شود. بحث میوه و تره‌بار جدا، اما سایر اقلام تقریباً چنین تجربه‌ای را نداشته‌اند. حرف از میوه به میان آمد، خیال‌تان راحت باشد میوه‌های نوبرانه‌ای که تا همین دو هفته پیش قیمت‌شان بسیار بود، مجبور شده‌اند از بهای خود بکاهند تا خریداری برایشان پیدا شود. گوجه سبز 70-60 هزار تومانی به قیمت‌های 10 تا 20 هزار تومانی سقوط کرده و هندوانه 2 هزار تومانی یک ماه پیش را می‌شود با کیلویی 600 تا 800 تومان تهیه کرد. اما باید منتظر ورود میوه‌های لوکس‌تر هم باشیم. فصل گیلاس و زردآلوها و سردرختی‌های دیگر نزدیک شده است‌ اما آن چیزی که برخی از خانواده‌ها را نگران کرده، یارانه نانی است که تا تیرماه قرار است حذف شود و همه نانوایی‌ها آزادپز شوند؛ البته تعداد کسانی که این خبر را می‌دهند با تکذیب‌کنندگانش برابر است. این روزها خبرها حاکی از گرانی است، گرانی لبنیات بعد از ماه رمضان، گرانی برخی از اقلام حاضر در سبد غذایی خانوار، گرانی کرایه تاکسی و بنزین، آب، برق، گاز و غیره. مایحتاج زندگی گران شده است یا ظاهراً در آستانه گران شدن است.

 

 مرغ به کف قیمت خود رسید؛ 5900 تومان
حتما یادتان هست که در اواخر بهمن‌ماه سال گذشته تا عید نوروزی که گذشت، قیمت مرغ به چه نرخ‌هایی رسید. قیمت حدود 8 هزار تومان هم برای گوشت این پرنده ثبت شد تا هر روز رسانه‌های مختلف با مسئولان دولتی و صنفی تولیدکننده و توزیع‌کننده این گوشت تماس بگیرند و از آنها دلیل افزایش قیمت گوشت این حیوان را جویا شوند. خیلی از مسئولان گرانی آن روزها را با افزایش هزینه‌های تولید و پرورش مرغ گره می‌زدند و معتقد بودند افزایش تقاضای مردم برای خرید گوشت در روزهای پایانی سال به این گرانی دامن می‌زند. سیدمحمود نوابی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ابتدای اسفندماه سال گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود که «بازار شب عید جای نگرانی ندارد». در همان زمان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر نیز به مردم توصیه کردند که از گوشت مرغ کمتر استفاده کنند بلکه کاهش تقاضا بتواند دست دلالان را برای افزایش قیمت‌ها ببندد. قابل پیش‌بینی بود که بعد از پیک مصرف گوشت در ایام نوروز، کم‌کم ارزانی به سراغ بازار گوشت بیاید. حالا با کاهش قیمت مرغ به 5 هزار و 900 تومان شاهد کاهش حدود 2 هزار تومانی هستیم. تازه این درحالی است که در هفته گذشته رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از افزایش حدود ۲۰۰تومانی قیمت مرغ نسبت به ابتدای هفته خبر داد. مهدی یوسف‌خانی به مهر گفته بود که روز پنجشنبه قبل از تعطیلات آخر هفته، قیمت مرغ در مراکز خرده‌فروشی 5 هزار و 900تومان، در مراکز عمده‌فروشی 5 هزار و 350 تومان و در میدان بهمن تهران 5 هزار و 250 تومان بود. گوشت مرغ اما کمی هم کم‌طرفدار شده است از وقتی که تایید و تکذیب آلوده‌بودن به سرب منتشر و بعد از چندین ماه اعلام شد که 17 کارخانه تولید غذای طیور به‌دلیل آلوده بوده به مواد شیمیایی و... پلمب شده است.

 


 نوبرانه‌های گران می‌آیند
چند روز به عید مانده بود که سر و کله هندوانه‌ها در میوه‌فروشی‌ها پیدا شد. هوای گرم اسفندماه را که از یاد نبرده‌اید. آن روزها اگر می‌خواستید هندوانه رو نوبر کنید باید حدود 2 تا 3هزار تومان برای هر کیلوگرم هزینه می‌کردید. اما عید که به سلامتی تمام شد، بارهای هندوانه یکی‌یکی از گوشه کنار کشور وارد میوه‌فروشی‌ها شد تا قیمت‌ها بشکند و به نزدیکی هزار تومان برسد. حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و سبزی روز دوشنبه هفته پیش از قیمت بین کیلویی هزار تا هزار و 200 تومان هندوانه در بازار تهران خبر داد. او به کیلویی درباره مبدا ورود این میوه‌ها به تهران می‌گوید که این هندوانه‌ها از جیرفت و کهنوج و چابهار به تهران می‌آید. معاون اتحادیه بارفروشان روز پنجشنبه از کاهش قیمت هندوانه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار خبر داد. علی امامی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه قیمت هندوانه نسبت به ابتدای هفته جاری ۲۰۰ تومان کاهش یافته است، بیان کرد که در حال حاضر قیمت این میوه در میدان مرکزی میوه و تره‌بار بین کیلویی ۶۰۰ تا ۸۰۰ تومان است. فقط هندوانه نیست که در سراشیبی نزولی محور سینوسی قیمت خود به سر می‌برد. هنوز شاید یکی دو هفته به رسیدن فصل اصلی گیلاس و زردآلو به بازار مانده باشد. هنوز گوجه سبز، سالار بازار است. در طول عید نوروز که گوجه سبزهای نوبر وارد بازار شده بودند، قیمت‌های عجیب و غریب 70 تا 80 هزار تومان را رویش گذاشته بودند اما حالا در میانه‌های اردیبهشت‌ماه به قول رئیس اتحادیه میوه و سبزی قیمت این نوبرانه‌ها هم‌اکنون بین ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان است، ضمن اینکه طی ۱۰ روز آینده قیمت این محصولات کاهش بیشتری خواهد داشت؛ البته منتظر سردرختی‌ها هم باشید که نوبرانه آنها چه بسا گران باشد.

 

 


 گوشت قرمز در مسیر ارزان شدن
گوشت قرمز فراز و نشیب‌های زیادی در همین یک ماه و نیم ابتدایی سال 94 داشته است. اوج تقاضای گوشت قرمز در همان ابتدای سال و عید نوروز بود و خیلی طبیعی بود که از قبل از آغاز جدید قیمت‌ها روند صعودی به خود بگیرد. تولیدکنندگان معتقدند از اواخر خردادماه عرضه گوشت قرمز افزایش می‌یابد و می‌شود انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت. در همین‌باره علی خندان‌روی‌جوان، رئیس اتحادیه گوشت گاوی با اشاره به اینکه قیمت گوشت گوساله در روزهای آتی افزایش نخواهد یافت، پیش‌بینی می‌کند که احتمال کاهش قیمت این نوع گوشت در خردادماه وجود دارد چرا که دام فراوان و هوا گرم است و خرید مردم کم می‌شود. او اضافه می‌کند که در بازار، گوشت به مقدار کافی برای مصرف‌کنندگان موجود است و مشکلی در رابطه با تامین این محصول پروتئینی در بازار وجود ندارد. در فروردین ماه بازار گوشت گوسفندی به میزان 4 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی دلیل این افزایش قیمت را نزدیک شدن به فصل گرما می‌داند. علی‌اصغر ملکی بیان می‌کند که قیمت آلایش، چربی و پوست گوسفندی در مقایسه با ماه‌های قبل کاهش پیدا کرده که این امر در بالا رفتن قیمت تمام‌شده گوشت گوسفندی تاثیرگذار است  به طوری که قیمت هر عدد پوست گوسفند از 30 هزار تومان به 12 هزار تومان رسیده است. روز سه‌شنبه هفته گذشته ملکی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شقه بدون دنبه تحویل به مغازه‌دار بین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۸‌هزار تومان است، گفت که قیمت این نوع گوشت تحویل به مصرف‌کننده بین ۳۱ تا ۳۲هزار تومان است.

 

 


 نانی که سر آزادشدنش دعواست
نایب‌رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی درحالی از آزادسازی قیمت آرد در سال جاری خبر داد که چندی پیش رئیس اتاق اصناف ایران اعلام کرد که احتمالا یارانه نان تا سه ماه آینده حذف خواهد شد. برای اینکه بدانید در صورت حذف یارانه نان چه اتفاقی خواهد افتاد باید بگوییم که از فردای حذف یارانه، نانوایان آرد مورد نیاز خود را به صورت آزاد از کارخانه‌ها تهیه خواهند کرد؛ آن هم بر اساس قیمت هر کیسه آرد حدود 53هزار تومان. دبیر کارگروه ملی تنظیم نان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز چندی پیش در یک نشست خبری اعلام کرد که حدود 70 هزار واحد نانوایی در سطح کشور فعالیت دارند که براساس مصوبه دولت در سال گذشته، سهمیه 20 درصدی برای آزادپزها تعیین شد اما آنچه عمل شده تا پایان فروردین‌ماه 94 به طور متوسط 12 درصد نانوایی‌ها فعالیت آزادپزی دارند. مجتبی خسروتاج اضافه کرد که اصلاح قیمت‌های نان در سقف 30درصدی در آذرماه 1393 اجرا شد که از این رقم 18 تا 20درصد مربوط به هزینه‌های نانوایی و بقیه هزینه آرد بود درحالی که دولت بابت نان 10 هزار میلیارد تومان یارانه اختصاص داده بود. آن چیزی که به مصرف‌کننده مربوط می‌شود این است که رئیس اتاق اصناف ایران از احتمال حذف یارانه نان تا سه ماه آینده خبر داده و سخنگوی دولت هم آزادپزی 20 درصد نانوایی‌های هر شهر را تایید می‌کند. الان قیمت رسمی آزادپز در بین نانواها برای سنگک با کنجد یک‌رو‌هزار و 500 تومان، کنجد دو رو ۲ هزار تومان و نان ساده سنگک، کیلویی ۳ هزار تومان اعلام شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها