أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۳۲۳۴
زمان انتشار: ۱۳:۳۳     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از برترين ها، شهرهاي تاريخي جنبه هاي مثبت و منفي مراحل رشد بشر، تمدن هاي مختلف و داستان و افسانه هاي حيرت انگيزي را به شما نشان خواهند داد که ما در اينجا به تعدادي از آنها اشاره کرده ايم.

1. دمشق، سوريه

دمشق پايتخت و بزرگ ترين شهر سوريه است که جمعيتي حدود 4.5 ميليون نفر دارد و تاريخ آن به 8000 تا 10000 هزار سال قبل از ميلاد باز مي گردد. اين مکان به مرور زمان به عنوان کهن ترين شهر قابل سکونت شناخته شد و به دليل اين که ميان آفريقا و آسيا واقع شده، از موقعيت جغرافيايي خوبي برخوردار است.

دمشق از همان ابتد داراي فرهنگ غني، مراکز بازرگاني و اداري بود، به همين دليل هنرمندان و بازرگانان خارجي و محلي بسياري را به خود جذب کرد. اين شهر تمدن هاي بسياري از جمله تمدن هلنيستي، رومي، بيزانس و اسلامي را در خود جاي داده است. ديوارهاي قديمي و باريک، حياط هاي سبز و خانه هاي سفيد آن معماران را به تحير وا مي دارد.

2. آتن، يونان

آتن پايتخت يونان، جمعيتي حدود 3 ميليون دارد. طراحي اين شهر که به مدت 7000 سال بدون سکونت مانده، برگرفته از طراحي عثماني، بيزانس و تمدن روم است. فيلسوف، نويسنده، نمايشنامه نويس و هنرمندان مشهور بسياري در اين مکان متولد شدند.

آتن کنوني مرکز صنعتي، سياسي، آموزشي، فرهنگي و رسانه اي يونان است. مرکز تاريخي اين شهر نيز به آکروپوليس (شهر مرتفع) شهرت دارد که داراي تپه ها و ساختمان هاي بلند است و منظره زيبايي از شهر را مي توان در آنجا مشاهده کرد. از آنجا که اين شهر مرکز تحقيقات باستاني است، موزه هاي تاريخي بسياري مانند موزه باستان شناسي ملي، موزه بيزانس و موزه جديد آکروپليس در آنجا وجود دارد. هنگام سفر به اين مکان، بازديد از پيره را از ياد نبريد، مکاني که به دليل موقعيت جغرافيايي آن بسيار زيبا و ديدني است.

3. بيبلس، لبنان


بيبلس يکي از قديمي ترين شهرهاي فنيقي‌ها است که تمدن هاي زيادي را به خود ديده و از حدود 5000 سال پيش مورد سکونت انسان ها قرار گرفته است. مراحل رشد الفباي فنيقي‌ها در اين شهر کاملا مشهود است. نکته جالبي که درباره کلمه انگليسي Bible وجود دارد اين است که ريشه آن از نام اين شهر- Byblos- گرفته شده زيرا بيبلس در آن زمان، محل صادرات پاپيروس بوده است.

امروزه نيز اين مکان توريست هاي زيادي را به خود جذب مي کند. معابد و قلعه هاي باستاني، مناظر مشرف به درياي مديترانه و خرابه هاي منحصر به فرد از جاذبه هاي اين مکان است. اگر چه اين شهر تبديل به شهري مدرن با ساختمان هاي شيشه اي شده اما هنوز هم رد پاي روزگار باستان را مي توان در آن مشاهده کرد.

4. بيت المقدس، فلسطين اشغالي


بيت المقدس يکي از پربازديدترين شهرها و از مهمترين مناطق مذهبي جهان است. اين مکان مذهبي، يهوديان، مسيحيان و مسلمانان زيادي را به خود جذب مي کند و امروزه حدود 800000 ساکن دارد که بيش از 60 درصد آن را يهوديان تشکيل مي دهند. در طول سالهاي متمادي، اين شهر حوادث متعددي از جمله حملات پي در پي و ويراني را به خود ديده است.
بيت المقدس حدود 4 هزار سال پيش تاسيس شده و به 4 بخش تقسيم مي شود: محله مسيحي ها، محله مسلمان ها، محله ارمني ها و محله يهودي ها. در سال 1981 نام اين شهر به فهرست مکان هاي تاريخي در حال نابودي اضافه شد.

5. بنارس، هند


هند محل تولد تمدن هاي باستاني و مذهبي و همين طور داراي يکي از کهن ترين شهرهاي جهان است. تنها شهر مقدس هند، بنارس نام دارد که در ساحل رودخانه گنگ قرار گرفته است. هندي ها معتقدند که اين شهر توسط الهه شيوا ساخته شده و تاريخ آن به قرن 12 قبل از ميلاد باز مي گردد. بنارس که به واراناسي نيز شهرت دارد، مسافران زيادي را به خود جذب مي کند. مارک تواين درباره زيبايي اين شهر چنين گفته: «سابقه بنارس از تاريخ، تمدن حتي افسانه ها هم پيشي گرفته است.» اين شهر، مرکز فرهنگي و مذهبي است که شاعران، نويسندگان و موسيقيدانان بسياري در آن جاي دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها