يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۳۳۴۹
زمان انتشار: ۰۹:۳۹     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
گفتگو با تولید کننده نمونه محصولات ارگانیک در استان البرز:

به گزارش پایگاه 598، بدالله فیروز رنجبر بسیجی باغدار و تولید کننده نمونه محصولات ارگانیک در استان البرز با اشاره به اینکه در یک خانواده کشاورز متولد شده و کشاورزی را از همان دوران کودکی آغاز کرده است، در خصوص نوع تولید محصولات ارگانیک در باغ خود به خبرنگار سازمان بسیج مهندسین کشاورزی ومنابع طبیعی گفت: محصولاتی که پرورش میدهم؛ شامل آلو شابلون، آلو قطره‌طلا، شلیل مغان زودرس، دیررس و شلیل شمس میباشد. 

او درباره انتخاب باغش به عنوان ارگانیک گفت: یکی از دلایل انتخاب محصولات تولیدی من به عنوان ارگانیک این است که به هیچ عنوان از مواد شیمیایی استفاده نمیکنم و برای تغذیه درختانم فقط از کود مرغی و کود گاوی استفاده میکنم.

 

لزوم استفاده از نظام آبیاری پیشرفته

رنجبر در ادامه با اشاره به اینکه برای دستیابی به عملکرد بیشتر در کنار کیفیت قابل قبول محصولات می بایست از تکنولوژی های پیشرفته تری برای آبیاری باغ ها استفاده کرد، افزود:

به دلیل اینکه نظام آبیاری ما به شکل کرتی بود برای کاهش اتلاف آب و استفاده بهینه از زمین و آب از روش کشت مخلوط استفاده کردم که با این کار از فضای خالی بین درختان که آبیاری هم می شد به شکل بهینه استفاده کردیم. البته به دلیل محاسن زیاد آبیاری قطره‌ای نسبت به آبیاری های سنتی الان در حال برنامه‌ریزی و پیگیری برای ایجاد سیستم آبیاری قطره ای هستم.

 

استفاده صحیح از زمین و منابع

وی همچنین افزود: به دلیل جوان بودن درختان باغ و اینکه درختان هنوز سایه اندازی روی ردیف های بینشان نداشتند، برای استفاده بهینه از زمین و منابع، بین ردیف های درخت ها،  پیاز کاشتم که توانستم 30 تن بیشتر از پیازکاران معمولی یعنی حدود 70 تن پیاز برداشت کنم. و این استفاده حداکثری از زمین و منابع، بدون فشار آوردن به محیط زیست، یکی از دلایل افزایش عملکرد تولیدم نسبت به سایر کشاورزان بود.

 

رعایت اصول پایدکشاورزی/ افزایش عملکرد

 فیروز رنجبر با اشاره به اینکه حدود 4 هکتار زمین را زیر کشت محصولات ارگانیک برده است، بیان داشت: عملکرد تولید آلو و شلیل به ترتیب حدود 40 و 45 تن در هکتار میباشد که نسبت به باغداران معمولی که حدود 10 تا 20 تن برداشت میکنند اختلاف 2 تا 3 برابری نشان میدهد. او علت عمده این اختلاف زیاد عملکرد را به دلیل هرس درست و به موقع و همچنین اجرای مراحل داشت در زمان مناسب و نیز رعایت نکات فنی در خصوص کشاورزی پایدار دانست.

تولید کننده نمونه محصولات باغی ارگانیک افزود: در حال حاضر با توجه به این که محصولاتم در بازار شناخته‌شده است و کیفیت خوبی دارند، قصد دارم برای تولید آنها، کد اقتصادی محصول ارگانیک بگیرم.

 

کشاورزی شالوده استقلال اقتصادی و خودکفایی

وی درپایان ضمن تاکید بر اینکه پیشرفت كشاورزی پایه مهمی در پیشرفت و حفاظت از هویت و استقلال اقتصادی و همچنین پایه اساسی در تامین امنیت غذایی در کشورمان خواهد بود، گفت:

در قران کریم هم در باره کشاورزی و بهره مندی درست از زمین و فوایدش بسیار تأکید شده است و انسان را به تلاش بر روی زمین در راه آبادانی بیشتر و بهره رساندن به دیگران دعوت میکند. از این رو است که من آن قدر به باغداری علاقه دارم و به کارم عشق می‌ورزم که با درختانم صحبت میکنم و همین باعث میشود که به محض دیدن درخت، متوجه میشوم چه میخواهد و مشکلش چیست! به همین دلیل است که مانند کشاورزان دیگر به آن ها سم و کود های شیمیایی و مواد مصنوعی نمیدهم. 

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها