يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۳۴۲۳
زمان انتشار: ۱۲:۰۰     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
چرا مردم «شمعدونی» را نمی بینند؟/
پخش سریال تازه ای از تلویزیون و به جای در حاشیه با انتقادهای فراوانی همراه شده است. ترویج سبک زندگی اباحه گرایانه و مصرفی و آمریکایی در این سریال که با تقلیدی از یک سریال آمریکایی ساخته شده است، باعث شده تا مخاطب اولیه هم نداشته باشد. یکی از مخاطبان تحت مطلبی با عنوان «خیال پزشکان راحت باشد» و با انتقاد از سریال شمعدونی نوشته است: « ازدیدن این سریال سراسر بی ادبی توهین وواقعا خانمان برانداز که اساس فرهنگی خانواده راهدف گرفته تااحترام ومحبت به ورطه نابودی بکشاندخیلی متاثر وناراحت شدم وبرایم باورکردنی نبود که چنین سریال مبتذل وبی محتوا ازشبکه ملی ماپخش میشود.»
به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598 ، شمعدونی که در امتداد بی ابتکاری کارگردان به نقطه فعلی رسیده است، گویا عاقبتی شبیه بسیاری از فیلمهای شبکه نمایش خانگی خواهد داشت که با استقبال مخاطب نیز مواجه نشد.

ترویج سبک زندگی اباحه گرایانه و مصرفی و آمریکایی در این سریال که با تقلیدی از یک سریال آمریکایی ساخته شده است، باعث شده تا مخاطب اولیه هم نداشته باشد. پخش سریال تازه ای از تلویزیون و به جای در حاشیه با انتقادهای فراوانی همراه شده است.

یکی از مخاطبان تحت مطلبی با عنوان «خیال پزشکان راحت باشد» و با انتقاد از سریال شمعدونی نوشته است: « ازدیدن این سریال سراسر بی ادبی توهین وواقعا خانمان برانداز که اساس فرهنگی خانواده راهدف گرفته تااحترام ومحبت به ورطه نابودی بکشاندخیلی متاثر وناراحت شدم وبرایم باورکردنی نبود که چنین سریال مبتذل وبی محتوا ازشبکه ملی ماپخش میشود.»


روزنامه جوان روز گذشته در مطلبی کوتاه به این سریال پرداخت و نوشت:« خیال پزشکان این شب‌ها راحت است؛ بساط «در حاشیه» از تلویزیون برچیده شده و حالا آنها با خیالی آسوده شب‌ها سرشان را روی بالش می‌گذارند.سریال «شمعدونی» جایگزین «در حاشیه» مهران مدیری شده است تا هر شب کلیشه‌هایی مثل جنگ بین خواهر شوهر و عروس، مرد ذلیلی، کمبود شوهر، گستاخی بچه‌ها و بی‌احترامی‌شان به بزرگ‌ترها و بدآموزی‌های دیگری مثل سخن‌چینی و وراجی از طریق یک سریال جدید و جایگزین وارد خانه‌های آنها و سایر مردم شود و فرهنگ خانه و خانواده را به هم بریزد.

این روزنامه در بخش دیگری از انتقاد خود به این سریال می نویسد: واقعاً دیگر جای نگرانی باقی نمانده است؛ فقط برنامه‌های طنز، صنفی را مورد انتقاد قرار ندهد وگرنه هر چیز دیگری را می‌شود تحمل کرد؛ ترویج بی‌احترامی فرزند به پدر و مادر و بزرگ‌ترها را، ترویج سخن‌چینی و دو به هم‌زنی را، ترویج اختلاف دیرینه میان خواهرشوهر و عروس را، وراجی و طعنه‌زدن به دخترهای مجرد سن بالا را و بی‌مسئولیتی و علاف گشتن جوان‌ها را.»

یکی دیگر از سایت ها در مطلبی تحت عنوان «قهرمان و سوپر احمق» نوشته است: حتی اگر این را قبول کنیم که کارهای مدیری آن ابتکار سابق را ندارد باز هم دلیل قانع کننده ای برای آنتن دادن به طنزهای ضد قهرمان سروش صحت وجود ندارد. به شخصیت های سریال های 90قسمتی صحت که نگاهی می اندازیم همگی یک «سوپراحمق» هستند. نقش اول هایی که به جای «قهرمان بودن»، «ضدقهرمان» هستند.  دکتر افشار در ساختمان پزشکان، پژمان در پژمان و حالا هوشنگ در شمعدونی.

این سریال که به سریال مناسبتی و تقلیدی هفت سنگ شباهت بسیار دارد، بیشتر ضد خانواده است تا خانوادگی. ضمن اینکه بیشتر موضوعاتش هم تکراری و کسالت بار هستند البته درحاشیه هم خیلی اثر برجسته ای نبود اما همین که به برخی نابرابری ها در حوزه پزشکی اشاره می کرد، ارزش مدار تر بود.

بی احترامی های متعدد به پدر خانواده از سوی فرزندان و اقوام همسر و دفاع نامانوس همسر از رندی و توهین های اقوامش به پدر خانواده باعث شده است که این فیلم ضد خانواده جلوه کند.

خیلی ها مطمئن بودند که اگر آنتن از امثال مدیری گرفته شود، قسمت صحت و دوستانش خواهد شد. گویا روند بروکراتیک سابق بر امضای قرارداد و قبول نام صاحب طرح و پروژه کافی است و قرار نیست که بر محتوا نظارتی صورت بگیرد. استفاده از واژه ها و الفاظی که اگر به کنه سریال توجه شود، فاجعه بار است.

برخی از مخاطبین در نظراتی که درباره این سریال می دهند، معتقدند که این سریال باید از ماهواره پخش می شد. شوخی های زننده و نامتجانس با فرهنگ ایرانی در این سریال فراوان است.

گویا صدا و سیما فراموش کرده است که یک دانشگاه است و باید به فرهنگ، هویت، خانواده و... توجه داشته باشد. این تلقی به وجود آمده است که گویا فقط و فقط کمیت و پرکردن برنامه مهم شده است. واقعی است این که بگوییم این مشکل به دلیل نبود یک راهبرد و برنامه کلان به وجود آمده است. راهبردی که باید بر اساس آن برنامه ها و سریال ها تهیه و پخش شود. هنوز تعریف برنامه طنز و کمدی در رسانه ملی مشخص نیست و روابط ضعیف افراد با یکدیگر و جملات سخیف و تمسخر و خود تخریبی کار طنز معرفی می شود.

منبع: سراج24
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۸
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۲۱
۸
صدا وسیما خیلی وقته نابود شده ضرغامی کامل نابود کرد سرافراز داره گود برداری می کنه هیچی ازش نمونه یک وقت بچه مدهبی ها بیایند کاری بکنن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۲۴
۶
خدائیش خیلی سریال بیخود و بی سرو ته‌ایه، البته از ی کارگردان با اون سبیلای زخمت و بی‌ریختش، بهتر از این نباید انتظار داشت! اما مسئولا چرا اجازه پخش دادن؟!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۲۱
۴
واقعا من هم تعجب مي کنم چه موضوعاتي را دنبال مي کنه اين سريال يه ريالي
پاسخ
زینب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۰۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۲۲
۴
جانا سخن از زبان ما میگویی....
واقعا در شان تلویزیون کشور ما نیست که اینهمه بی ادبی و بی اخلاقی نشون بده
آیا کسی نیست که اعتراض کنه
پاسخ
ناشناس
GERMANY
۱۹:۳۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۳
۴۶
لطفاخفه شید.لیاقت شماهمون مهران مدیری الدنگه
پاسخ
1
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۵۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
لياقا تو هم ،همان صحت اردكه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
بی ادب
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۱ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
اينجا يه فضاي فرهنگيه لطفا ادب رو رعايت كنيد
اگه بلد نيستيد بريد جاي ديگه ناسزا بگيد
اين فيلما كه هيچ رنگ و بوي حزب اللهي ندارن
بايد نابود شن دستندركارنشون هم اعدام شن
تا همشون كمي اصلاح بشن
مریم
SPAIN
۱۹:۳۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۲۷
۵
من که هر چه این سریال را نگاه میکنم، اصلا نمی فهمم چی میخواد بگه!!! هر چی که هست بی فرهنگی و بی ادبی است. واقعا متاسفم
پاسخ
صادق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۵
۹
واقعا ما ایرانی ها تکلیفمون با خودمون مشخّص نیست ما فرق بین یک فیلم طنز وفیلم سراسر لودگی را میتوانیم از هم تشخیص بدهیم شما که کنار گود نشسته اید آیا واقعا میتوانید برای15 دقیقه یک داستان طنز تهیه کنید که حدّاقل50% مردم از آن خوششان بیاید این سریال کجا بی ادبی داشته؟
پاسخ
وجدان ناشناس ها
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۹
۱
جناب ناشناس با این لحن حرف زدنشون فکر کنم باید اول برن آداب معاشرت یاد بگیرن بعد درباره ی یه فیلم به این مسخرگی که دیگه همه اینو فهمیدن نظر بدن
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۹
من که فیلم سیلا که ازجم پخش میشد رو تا در حاشیه بود نگاه نمیکردم اما خدا رو شکر با حذف در حاشیه برگشتم به جم و سعی میکنم که دیگه قسمتی ازش رو از دست ندم به شما هم پیشنهاد میکنم بجای نگاه کرد به فیلمهای ابکی صدا و سیما به جم رو بیارید امیدوارم کشور ترکیه از مهران مدیری در ساخت فیلماش استفاده کنه البته شبکه محبوب جم تبلیغ جذب بازیگر و فیلمبردار و کارگردان زده بود
پاسخ
عمو جعفر فوتبالیست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۵۸ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۸
۱
باباجون اگر برای شما اب نداره برای عوامل نون که داره
پاسخ
نیکا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۸
۲
ببخشیدا که مهران مدیری که میاد حقایق اجتماع را با زبون طنز به ما از همه جا بی خبر در قالب نچفسکو و پزشکان بی مدرک میگه شده الدنگ؟؟؟ و اون وقت این طنز بی محتوای صحت خوبه/؟
ملت ما همینه دیگه
پاسخ
ناشناس
-
۱۱:۳۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۷
۳
پسرده ساله من که معروفه به(باادبه)ازلطف این سریال یکی دوباره که می بینم داره حاضرجوابی پدرشو میکنه !!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
دهه شصتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۶
۲
خدائیش خیلی سریال بیخود و بی سرو ته‌ایه، البته از ی کارگردان با اون سبیلای زخمت و بی‌ریختش، بهتر از این نباید انتظار داشت! اما مسئولا چرا اجازه پخش دادن؟!هر چی که هست بی فرهنگی و بی ادبی است واقعا متاسفم برای صدا سیما
پاسخ
امیر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۵
۲
از همون روز اول وقتی دیدم این سریال.و دیگه نگاه نکردم

ببینید چه رفتاری با مرد نشون میده و بچه چیکار که نمیکنه!!!!!


آقایون ما مردمی که صداوسیما نگاه میکنیم روشنفکر نیستیم ..!
امیدوارم این سریال متوقف بشه..
پاسخ
نوید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۷
۲
خیلی مزخرفه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۶
۲
واقعا برای رسانه ملی متاسفم فرق شما با من و تو چیه؟
پاسخ
خسروی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۶
۳
از وقتی این سریال پخش میشه فرزند بنده که هفت سال دارد بسیاری از رفتارهای بد کودک درون سریال را تکر ار می کند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۶ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۷
عالی
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۷ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
۵
۳
برخی از مخاطبین در نظراتی که درباره این سریال می دهند، معتقدند که این سریال باید از ماهواره پخش می شد. شوخی های زننده و نامتجانس با فرهنگ ایرانی در این سریال فراوان است.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۰ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
۶
۱
با سلام
واقعا بعضی رفتارهای این سریال اصلا قابل تحمل نیست و رفتارهایی مثل دروغ گفتن، بی ادبی بچه به بزرگترها با این هدف که از بلبل زبانب بچه بخندیم که اصلا خنده دار نیست، و هزار نکته منفی دیگر
یا توجه به سریال پزشکان انتظار م از کارگردان بسیار بیشتر یود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
۸
۱
خیلی بده


واقعا سروش صحت خود کشی کرده

اه اه اه
پاسخ
ملت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۶
عذاب نداره نبینید
پاسخ
اهوازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۱ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
۵
۱
بی احترامی به پدر بزرگ خانواده بطوری که با اسم کوچک او را صدا بزنند و بگویند رضا یا مثلا" هنر کردند بگویند آقا رضا
هرچند در برخی از خانواده ها برای گفتن پدر بزرگ و مادر بزرگ مشکل پیدا کردند و میگویند مامان جون یا باباجون !!!!!!!!!
اما بی حرمتی به بزرگترها در خانواده های پول دار و یا بقول خودشان یا کلاس انگار رسم شده است
اینگونه دیالوگ ها و بیان الفاظ و القاب با فرهنگ ایرانی جور در نمی آید یه بچه فسقلی به آدم بزرگ اینقدر بی حرمتی میکند و بعد حق به جناب ادعای باهوشی و زرنگی بچه را هم دارند
خدا به این جامعه رحم کند و به بچه های نسل آینده
آقاسروش صحت شق القمر کردی!!!!!!!!!!!
پاسخ
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۶ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۵
۰
بنده برای اولین بار دیدن این سریال را برای خانواده ممنوع کردم. به نظر من تاثیر منفی این فیلم بیشتر از اثرات فیلم های شبکه های ماهواره ای است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۷
احمق ها همتون خیلی خرید
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها