يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۳۵۳۸
زمان انتشار: ۲۳:۳۴     ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: علم بی‎اخلاق فاجعه است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، حجت الاسلام محسن قرائتی در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، افزود: امام فرمود معلمی شغل انبیاء است اما معلمی شغل خدا نیز هست.

وی با بیان اینکه معلم نباید خودش را با هیچ‎کس مقایسه کند چون معلم آدم می‎سازد و آدم تا قیامت و بی‎نهایت آدم است، اظهار کرد: معلم تمام حرکاتش تعلیمی است و معلم برروی انسان کار می‎کند.

رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: معلمی شغل مقدسی است و اگر کسی از معلمی دست بردارد و شغل دیگری را انتخاب کرد، بگوید لایق نبودم و بیرونم کردند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه معلم نباید خود را فارغ‎التحصیل بداند و باید این را از ذهن خود خارج کند، اضافه کرد: معلم نباید نگاهش به کتاب‎های خوانده شده باشد بلکه باید نگاه او به کتاب‎های خوانده نشده باشد.

وی با اشاره به اینکه اساتید باید علاوه بر علم، اخلاق نیز درس دهند و کار نویی انجام دهند، گفت: خداوند در قرآن می‎فرماید "اقراء بسم ربک" و مشکل دنیا این است که به اقراء یعنی درس خواندن توجه داشته ولی به بسم ربک توجه ندارند لذا نتیجه آن ساخت هواپیما و بمباران یمن است.

این مقام کشوری افزود: استاد و شاگرد باید مواظب باشند سر کلاس وقت خود را صرف چیزهای بی‎خودی نکنند چرا که بسیاری از علم‎هایی که می‎آموزیم فایده ندارد یعنی اگر برخی درس‎ها را هم نخوانیم به‎جایی برنمی‎خورد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی اظهار کرد: آن چیزی که ما می‎خوانیم یا باید واجب باشد یا مستحب یا باید بتواند مشکل جامعه را حل یا حداقل بتواند مشکل فردی را حل کند.

وی تصریح کرد: هر کس گفت ما نسل فرهیخته‎ای هستیم باور نکنید چرا که قرآن می‎فرماید "و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا" و همچنین علامه طباطبایی می‎گوید که انسان هر چه باسوادتر بشود می‎فهمد که بی‎سواد است.

**************************

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند مشکل بیکاری فارغ التحصیل بی‌هنر مدرسه و دانشگاه را حل کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، حجت الاسلام قرائتی امروز در جمع دانشگاهیان لرستان در محل دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه اگر تمام کارمندان دولت هم بازنشسته شوند و تحصیل‎کرده‌ها را جایگزین آن‌ها کنیم باز هم مشکل اشتغال حل نمی‌شود، گفت: هیچ دولتی نمی‌تواند مشکل بیکاری فارغ التحصیل بی‌هنر مدرسه و دانشگاه را حل کند. چندی بیش خطاب به وزیر آموزش و پرورش نیز همین را گفته‌ام. از این رو ضرورت دارد که دانش آموزان و دانشجویان در کنار تحصیل یک فن و حرفه را نیز یاد بگیرند تا اگر شغل دولتی برای آن‌ها پیدا نشد حداقل بتوانند با فن و هنری که یاد گرفته‌اند برای خود شغل پیدا کنند.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه‌ها و مدارس دانش آموز و دانشجوی فلج تربیت می‌کنند بعد همین‌ها که از تحصیل فارغ می‌شوند با مشکل بیکاری، مسکن و ازدواج مواجه می‌شوند، افزود: دانشجوی کار‌شناسی طی چهار سالی که در دانشگاه است تنها 1/5 سال آن را با احتساب تعطیلات رسمی، تعطیلات بین ترم، تعطیلات نوروز و دیگر تعطیلی‌ها سر کلاس است. تازه نیمی از مطالبی را نیز که یاد می‌گیرد به مانند بخش صرفا جهت اطلاع اخبار ساعت 20:30 است و آموختن آن‌ها نه مستحب و واجب است و نه دردی از فرد یا جامعه دوا می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه درسی ارزش دارد که تقویت اخلاق، تقوا و تزکیه را به دنبال داشته باشد، گفت: نتیجه درسی که اخلاق، تقوا و تزکیه را در انسان تقویت نکند ساخت بمبی است که یمن را بمباران می‌کند.

قرائتی تصریح کرد: دانشگاهیان نباید به علم و دانش خود مغرور شوند و فریب اینکه به آن‌ها می‌گویند قشر فرهیخته را بخورند چرا که در قرآن آمده است که علم همه ما به اندازه ذره‌ای بیش نیست.

وی ادامه داد: نتیجه تخصص‌ها این است که هر کشوری که تعداد دانشگاهش بیشتر است فسادش بیشتر است و هر چه انسان‌ها باسواد‌تر می‌شوند پرخاشگر‌تر باشند و این خیلی بد است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: مشکل نظام آموزشی دنیا این است که امروز «اقرا» هست اما «بسم رب» نیست و در واقع با وجود ارتقاء سطح علم، ایمان و تقوا از بین رفته است.

قرائتی در ادامه بر ضرورت برقراری رابطه عاطفی بین استاد و دانشجو تاکید کرد و افزود: دانشجویی که در دانشگاه به استاد به این بهانه که در ترم حاضر با او درس ندارد سلام نمی‌کند دچار سرطان اخلاقی است.

وی اضافه کرد: البته برخی امتیازها نیز که در دانشگاه‌ها برای اساتید قائل می‌شوند موجب فاصله افتادن بین استاد و دانشجو می‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: اگر استادی ببیند که دانشجویی در خطر منحرف شدن است و ممکن است نابود شود حتی اگر لازم هم شده باید کل کلاس درس را تعطیل کند تا فقط آن یک نفر دانشجو را نجات دهد.

قرائتی تصریح کرد: به اساتید توصیه می‌کنم که به صورت گفتگوی روی در رو با دانشجویانی که دارای شبهه هستند گفتگو کنند چرا که اثرگذاری گفتگوی رو در رو بسیار بیشتر از سخنرانی و نصیحت کردن دانشجو در جمع است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: شهردار تهران یک دکتر مشاور برای ۱۴ هزار پیرمرد و پیرزن که افسردگی دارند گرفته است و این در حالی است که مشکل آن این است که کسی را نداشته‌اند با او درد و دل کنند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها