کد خبر: ۳۱۳۷۶۹
زمان انتشار: ۱۸:۱۳     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
جدي‌تر شدن مذاکرات ايران و کشورهاي ۱+۵ در مورد نگارش متن توافق نهايي موجب شده تا رايزني‌هاي مقامات کاخ سفيد با اعضاي کنگره در مورد نحوه لغو تحريم‌ها نيز افزايش بيابد.
به گزارش بلومبرگ، روزهاي گذشته ساعاتي پرمشغله براي «جک ليو» وزير خزانه داري، و «جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريکا بوده است.

زيرا اين دو مقام بلند پايه ديدارهاي را بطور محرمانه با اعضاي کنگره امريکا داشته‌اند و در آن در مورد نحوه لغو تحريم‌هاي ايران در صورت حصول توافق جامع هسته‌اي ميان تهران و کشورهاي ۱+۵ بحث وتبادل نظر کرده‌اند.

جک ليو علاوه بر گفتگو با اعضاي کنگره آمريکا، با اعضاي موسسه واشنگتن نيز ديدار کرده و با اعضاي اين انديشکده مهم نيز درباره نحوه لغو تحريم‌هاي ايران صحبت کرده است.

بر اساس اين گزارش، ليو و بايدن در ديدارهاي خود براي آنکه بتوانند کنگره را با برنامه‌هاي اوباما براي لغو تحريم‌هاي ايران همراه کنند به آن‌ها اطمينان داده‌اند که در صورت مشاهده هرگونه خطايي از سوي ايران، تحريم‌هاي لغو شده به سرعت مجددا اعمال خواهند شد.

بلومبرگ به نقل از جک ليو مي‌نويسد که اوباما قصد دارد در صورت حصول توافق جامع از قدرت خود استفاده کرده و اقدام به تعليق تحريم‌هاي نفتي، بانکي و تجاري ايران بکند. البته تعليق اين تحريم‌ها پس از آن خواهد بود که ايران به جزئيات و موارد ابتدايي تعهدات خود بر اساس توافق حاصل شده عمل کند.

به نوشته بلومبرگ، از صحبت‌هاي جک ليو اينطور برمي آيد که اوباما در زمان رياست جمهوري خود از کنگره نخواهد خواست تا در مور برچيدن تحريم‌هاي ايران راي گيري کند.

ليو در اين رابطه مي‌گويد: فقط پس از گذشت سال‌هاي زياد از توافق و عمل به تعهدات از کنگره خواسته مي‌شود تا در مورد برچيدن تحريم‌ها راي گيري کند و فقط کنگره است که مي‌تواند تحريم‌هايي را که بصورت قانون درآمده‌اند را پايان دهد.

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، به گفته ليو مزيت تعليق تحريم‌ها اين است که در صورت تخطي ايران از تعهدات خود اين تحريم‌ها به سرعت برگشت پذير خواهند بود.

بر اساس اين گزارش، ليو و بايدن به اعضاي کنگره اين اطمينان را نيز داده‌اند که در صورت حصول توافق و انتقال ميليارد‌ها دلار به ايران، تهران اين پول‌ها را در اختيار گروه‌هايي که به زعم آمريکا جزو گروه‌هاي تروريستي هستند قرار نمي‌دهد.

بلومبرگ در ادامه مي‌نويسد: هر چند صحبت‌هاي ليو در مورد نحوه لغو تحريم‌ها تقريبا مشابه صحبت‌هايي بوده که پيش‌تر نيز در اين رابطه ايراد شده‌اند اما با اين وجود کار‌شناسان نظر ديگري دارند و براي مثال «مت لويت» از اعضاي موسسه واشنگتن و از مقامات سابق وزارت خزانه داري که مدت زماني را نيز با جک ليو همکار بوده در اين رابطه مي‌گويد: به محض اينکه تحريم‌ها تعليق شوند بويژه تحريم‌هاي چند جانبه، اعمال مجدد آن‌ها کار چندان ساده‌اي نخواهد بود.

هيچ کس نبايد تا اين حد احمق باشد که فکر کند يک روش اتوماتيک در اين رابطه (اعمال مجدد تحريم‌ها پس از تعليق آن‌ها) وجود دارد. اگر ما فکر کنيم که ايران در حال تخطي کردن از تعهدات خود است آنگاه تازه اين بحث آغاز مي‌شود که ايا اين ادعا (تخطي ايران از تعهدات خود) درست است يا خير، شما مي‌توانيد موقعيتي را تصور کنيد که روسيه و چين مي‌گويند چگونه مي‌توان ثابت کرد که تخطي از تعهدات به راستي انجام شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها