‏تَرْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ *** بر آنان سنگ‌هایی از نوع سنگ گِل می‌افكندند...

      

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۴۲۴۵
زمان انتشار: ۱۹:۱۰     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
اگر هم دعایی کردیم و اجابت نشد دلیل این نیست که خدا نشنیده یا نمی خواهد به اجابت برساند بلکه شاید این امتحانی است برای افزایش درجه ایمان ما و همچنین به فرموده امام سجاد (ع) اگر این دنیا ندهند آن دنیا بهترش را می دهند
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تراز: عوامل گوناگونی می توانند بر افزایش رزق و روزی ما مؤثر باشند که هر کدام با شدت و ضعف کمتر و بیشتر روی این مسأله تأثیرگذارند. این عوامل بر دو دسته اند.

دسته اول عوامل مادی و دسته دیگر عوامل معنوی هستند. البته این را نباید از یاد ببریم که هیچکدام جای دیگری را نمی گیرند و هر یک در جای خود مهم و مؤثرند.

اگر بخواهیم به عوامل مادی اشاره کنیم مهمترین عامل کار و تلاش خود انسان است. خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که برای هر انسانی جز به اندازه تلاش خودش بهره ای نیست؛ «ليس للإنسان إلاّ ما سعي» (نجم، ۵۳)  البته در کنار آن می توانیم به تدبیر و برنامه ریزی، آینده نگری، رعایت اصول تجاری و غیره نیز اشاره نماییم.

در کنار عوامل مادی، راهکارهای فراوانی نیز در روایات اهل بیت آمده که با رعایت آنها می توانیم تأثیرات شگرفی روی رزق خود بگذاریم. هرچند که اغلب مردم فقط به عوامل مادی تکیه می کنند و از این راهکارها کمتر بهره می گیرند.

راهکارهای افزایش رزق در احادیث بسیار زیاد است که شامل دو دسته است. دسته اول کارهایی که با انجام آن می توانیم رزق خویش را بهبود و برکت ببخشیم.

از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- راستگويي
- پايبندي به دعا و نماز اول وقت
- خوش اخلاقي
- صله رحم
- مهر و محبت به ديگران به ويژه پدر و مادر
- توبه از گناهان و استغفار
هر کدام از موارد فوق در روایات سبب فزوني رزق و روزي معرفی شده اند.
دسته دوم نیز عواملی اند که موجب حبس یا کاهش روزی می شوند:
- دروغگويي
- غيبت
- بد اخلاقي
- قطع رحم
- بدگويي و بد زباني
- بي حرمتي نسبت به علما و ايتام
این عوامل در روایات باعث کاهش رزق و فقر معرفی شده اند.

سه نکته کوتاه:

* رزق کفاف

رزق خوب است، فراوان بودنش هم هیچ اشکالی که ندارد هیچ پسندیده هم هست. اما بنا به فرموده پیغمبر اکرم (ص) کسی که رزقش به اندازه کفافش باشد خوشبخت تر است.

** ثروت در کنار ظرفیت

در کنار دعا و تلاش برای افزایش روزی دعا کنیم ظرفیت وجودی مان نیز بالا برود. چقدر افراد مختلفی را سراغ داریم که حال معنوی و روحی شان قبل از بهتر شدن شرایط مالی با بعد از آن تفاوت عمده می کند.

*** آن دنیا بهترش را می دهند


اگر هم دعایی کردیم و اجابت نشد دلیل این نیست که خدا نشنیده یا نمی خواهد به اجابت برساند بلکه شاید این امتحانی است برای افزایش درجه ایمان ما و همچنین به فرموده امام سجاد (ع) اگر این دنیا ندهند آن دنیا بهترش را می دهند.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها