کد خبر: ۳۱۴۵۴۱
زمان انتشار: ۱۸:۲۵     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
وزیر علوم دولت دهم با بیان اینکه مدارا می‌تواند یک تاکتیک یا می‌تواند بخشی از نرمش قهرمانانه باشد، گفت: وادادگی با مدارا متفاوت است و احیاناً در وادادگی است که نصیحت معصومین مذاکره معنا می‌شود.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از  فارس، کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دهم در جمع دانشجویان استان البرز در مرکز آموزش عالی کشاورزی امام خمینی (ره) پیرامون ملزومات حفظ و پویائی نظام جمهوری اسلامی، گفت: نظام جمهوری اسلامی مولود و حاصل انقلاب اسلامی است و انقلاب هم اصولاً یک امر مستمر بوده یعنی تمام نشدنی نیست.

وی افزود: ما 36 سال است که در انقلاب هستیم البته اگر مبدا انقلاب را پیروزی بر رژیم طاغوت بگیریم، ولی اگر سال42 را مبدأ‌ قرار دهیم چیزی حدود 50 سال است که در انقلاب هستیم.

دانشجو تأکید کرد: ما چندین نوع انقلاب مانند انقلاب اقتصادی انقلاب اجتماعی و غیره را داریم یک نوع انقلاب هم انقلاب اعتقادی است که بر مبنای اعتقادات مردم شکل می‌گیرد و انقلاب اسلامی نیز همین گونه است.

وزیر علوم دولت دهم با اشاره به روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب عده‌ای به مردم می‌گفتند شما انقلاب‌تان را به نتیجه رساندید و حالا می‌توانید به خانه‌هایتان برگردید، ولی امام (ره) می‌خواستند مردم در صحنه باشند.

وی ادامه داد: انقلاب مانند موج است و هویت آن در استمرار و حرکتش است. موج ساکن وجود ندارد، موج همواره در حال حرکت است و اگر از حرکت بایستد یعنی مرده است و انقلاب اگر هم از حرکت بایستد یعنی تمام شده است.

دانشجو اضافه کرد: همانگونه که انقلاب مستمر است دشمنی با آن هم مستمر است و تا زمانی که انقلاب حرکت دارد دشمنی با آن هم ادامه دارد و دشمن می‌خواهد انقلاب از حرکت بایستد.

وی تأکید کرد: موتور محرکه انقلاب گفتمان امام (ره) و انقلاب است و اگر این موتور را از کار بیاندازند،‌ انقلاب را از پویانی و ماهیت انداخته‌اند.

وزیر علوم دولت دهم افزود: نظام انقلاب اسلامی چون مولود انقلاب اسلامی است موتور محرکه‌اش هم همین گفتمان امام (ره) و انقلاب است یعنی اگر گفتمان امام (ره) و انقلاب از بین برود عملاً نظام انقلاب اسلامی از تحرک و پویائی خواهد افتاد.

دانشجو خاطرنشان کرد: نمی‌شود با یک ادبیات انقلاب کرد و با یک ادبیات دیگر مدیریت کرد،‌ نمی‌شود با خواندن مجله ورزشی،‌ ورزشکار شویم اگر قرار است نظام جمهوری اسلامی بماند و پویا باشد باید ماهیت خودش را حفظ کند.

وی گفت: دشمن با ماهیت انقلاب مشکل دارد و ماهیت انقلاب همان گفتمان امام(ره) و انقلاب است. البته نظام موتور محرکه دیگری به نام پیشرفت علم و فناوری دارد.

وزیر علوم دولت دهم تصریح کرد: گفتمان امام (ره) و انقلاب است. البته نظام موتور محرکه که دیگری به نام پیشرفت علم و فناوری دارد.

وزیر علوم دولت دهم تصریح کرد: گفتمان امام (ره) و انقلاب گفتمان صلابت، شجاعت، صداقت،‌ عدالت، استکبار‌ستیزی، طاغوت‌ستیزی و اطاعت از ولایت فقیه است.

دانشجو یادآور شد: نمی‌شود استکبار‌ستیزی نداشته باشیم و خودمان را مؤمن به خدا بدانیم. لازمه رفتن در مسیر ایمان، استکبار‌ستیزی است و گفتمان امام (ره) و انقلاب در همین خلاصه می‌شود.

وی اظهارداشت: ما باید شمر،‌ یزید و معاویه زمان خودمان را بشناسیم،‌ هرکس بخواهد شاخصه استکبار‌ستیزی را از انقلاب و نظام بگیرد خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزد و نظام را از پویائی می‌اندازد.

وی با اشاره به این سخن روحانی در شیراز که گفت: منطق دولت تدبیر و اعتدال با همه جهان «با دوستان مروت و با دشمنان مدارا»، است، اظهارداشت: باید توجه کنیم که وادادگی با مدارا متفاوت است. وادادگی یعنی کدخدائی شیطان بزرگ را به رسمیت شناختن در وادادگی صلابت و غیرت نیست و ترس وجود دارد ولی در مدارا ترس اصلا وجود ندارد.

وزیر علوم دولت دهم خاطرنشان کرد: وادادگی یعنی مبارزه و استکبارستیزی را کنار گذاشتن، در وادادگی حق و عدالت وجود ندارد. در وادادگی شهید،‌ ایستادگی، عاشورا و کربلا معنا ندارد. احیاناً در وادادگی است که نصیحت معصومین مذاکره معنا می‌شود.

دانشجو تصریح کرد: مدارا می‌تواند یک تاکتیک یا می‌تواند بخشی از نرمش قهرمانانه باشد، مدارا با عدالت، شجاعت و صلابت توأمان است. در مدارا حق و باطل سرجای خودشان است و مبارزه حق علیه باطل هم همچنان برپاست.

وی اضافه کرد: در مدارا کدخدائی هیچ شیطانی پذیرفته نیست،‌ بلکه مبارزه با شیطان اصل است در مدارا اهانت به مقدسات و تحقیر ملت معنا ندارد.

وزیر علوم دولت دهم تأکید کرد: مدارا کردن زمانی برای نفس کشیدن است نه برای خفه شدن، زمانی برای این است که توانمند شویم نه اینکه ناتوان شویم و توانائی‌های خودمان را هم از بین ببریم.

دانشجو یادآوری شد: دشمنان ما به استکبار ستیزی نظام مشکل دارند، ولی زمانی یک عده و جریانی بودند که می‌گفتند ما با همه کشورها حتی رژیم اشغالگر صهیونیستی دوست هستیم.

وی در تکمیل سخنان خود ادامه داد: یک عده می‌گویند گفتمان امام (ره) به درد موزه می‌خورد، زیرا می‌دانند با رفتن گفتمان امام (ره) به موزه، موتور محرکه نظام از کار خواهد افتاد و اینگونه نظام از بین می‌رود.

دانشجو گفت: دشمن می‌خواهد استکبار‌ستیزی ما را از بین ببرد حال با جنگ شده یا با مذاکره. آنها قصد دارند ملت را تحقیر کنند و در مذاکرات هسته‌ای هم هدف اول دشمن تحقیر ملت است.

وزیرعلوم دولت دهم افزود: برخی‌ها می‌گویند «ما با آنچه مسئولان آمریکا خارج از مذاکرات می‌گویند کاری نداریم،‌ زیرا برای مصرف داخلی است». این چه حرفی است که می‌زنند. آیا ما به آنها حق می‌دهیم برای مصرف داخلی خود ملت،‌ نظام و کشور ما را تحقیر کنند.

دانشجو تصریح کرد: چه کسی باید پاسخ تحقیر‌ها و توهین‌های دشمن را بدهد آیا همه باید تماشاچی باشند و فقط رهبری باید پاسخ دهند، آیا مگر قرار نیست ما برای حضرت آقا فدائی باشیم.

وی گفت: آیا ارزش پاسپورت ایرانی با تحقیر ملت و نظام و اخراج دانشجویان از کشورهای دیگر حاصل می‌شود،‌ آیا اگر ما سرمان را با موضوع بورسیه‌ها گرم کنیم،‌ ارزش پاسپورت ایرانی بالا می‌رود. ارزش پاسپورت ایرانی به حمایت و حراست از گفتمان امام (ره) و انقلاب است.

وی تأکید کرد: ما به آن اندازه‌ علم وفناوری‌ای که داریم در دنیا حرف برای گفتن خواهیم داشت و دشمن می‌خواهد آن را از ما بگیرد. متأسفانه در حوزه علم افت هم داشتیم. در سال 2012 ما  2.2 درصد علم دنیا را تولید کردیم در حال حاضر 1.5 درصد که این نشان دهنده کاهش تولید علم در کشور است.

وزیر علوم دولت دهم یادآور شد: عده‌ای هم کارها را رها کرده و به موضوع بورسیه‌ها چسبیدند،‌ ولی نهایت چه شد؟ مجلس که گفت بورسیه‌ها مشکلی نداشته است. البته اگر حرف مجلس را قبول داشته باشند زیرا عده‌ای فقط زمانی دموکراسی را قبول دارند که برنده باشند.

دانشجو تصریح کرد: در مذاکرات هسته‌ای دشمن به خاطر توان علمی ما پای میز مذاکره آمد نه به برای خنده‌های تیم مذاکره کننده، اگر قرار به لبخند بود که در دوران اصلاحات لبخند به قهقهه تبدیل شده بود.

وی گفت: در بحث هسته‌ای یک اسب زین شده تحویل داده شده و انشاءالله به مسیری برود که شجاعت و توانمندی ملت حفظ شود.

دانشجو خاطر نشان کرد: بحث ما روی تیم مذاکره کننده نیست بحث، این است که دشمن فریب‌کار است و تحقیر می‌کند پس نباید با حاشیه‌سازی وادادگی و تنبلی را توجیه کرد.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان گفت: در دوران مسئولیتم به دنبال این بودم که دانشگاه ایرانی- اسلامی داشته باشیم. دانشگاه‌های امروزه عیناً تقلیدی از دانشگاه‌های غرب است. به خاطر همین هم گفتم استاد سکولار نمی‌خواهیم،‌ چون دانشگاه محل دانش و بینش است.

وزیر علوم دولت دهم اضافه کرد: ما بدنبال این بودیم با افرادی که متعهد به نظام هستند علوم انسانی اسلامی را احیا کنیم و در این راستا اصلاً هم به فکر خط و خطوط سیاسی نبودم و فقط قصد داشتم دانشگاه ایرانی اسلامی بومی داشته باشیم. موضوع بورسیه‌ها هم به همین خاطر بود.

دانشجو در پاسخ به سؤال یکی دیگر از دانشجویان با اشاره به فعالیت‌های مثبت وزارت علوم در دولت گذشته گفت: متأسفانه به خاطر اینکه دانشگاه‌های ما کپی شده دانشگاه‌های غرب بودند، مشکلاتی هم وجود داشت مثلاً ناهنجاری‌ها تبدیل به هنجار شده بود، من نیز سخنان امام (ره) و رهبری را در مقابل خود قرار دادم و تلاش کردم با استفاده از  رهنمودهای این دو بزرگوار راه را ادامه دهم.

وی اضافه کرد: یکی از کارهائی که ما در وزارت علوم کردیم این بود که سند دانشگاه اسلامی را بازنگری و آن را مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی کردیم. در این سند نکات بسیار مهمی در رابطه با اسلامی شدن دانشگاه آمده است که من به دانشجویان توصیه می‌کنم پیگیر اجرای سند دانشگاه اسلامی باشند.

دانشجو در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان تصریح کرد: ما اساتیدی می‌خواهیم که هم دغدغه دین داشته باشند و هم دانشمند باشند. یعنی اگر چیزی برخلاف اسلام و انقلاب دیدند ناراحت شوند و عکس‌العمل نشان دهند.

وی در خاتمه گفت: وقتی قرار است اسلامی شدن دانشگاه‌ها را پیگیری کنیم، 3 نوع مخالفت وجود خواهد داشت: یک گروه از مخالفان افرادی هستند که اصلاً قائل به بینش نیستند و دانشگاه را فقط محل دانش می‌دانند،‌ گروه دوم افرادی هستند که بینش غربی دارند، و مخالفان بعدی کسانی هستند که بینش اسلامی دارند اما حال پیگیری و فعالیت در این راستا را ندارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۴۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۱
مطالب بسیار جالب وکلیدی را مطرح فرمو دند ایکاش به دور از نگاه جناحی برای بصیرت افزایی این مطالب بصورت گسترده به اطلاع عموم مردم برسد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها