أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۴۵۷۲
زمان انتشار: ۰۰:۴۶     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
یکی از مدیران تلویزیون نسبت به ادامه ساخت این مستند به من گفت: «از داخل ایران فیلم مستندت را بساز و از تصاویری که خارجی‌ها و یا برخی از تصویربرداران اعزامی رسانه ملی در آنجا ضبط می‌کنند استفاده کن!». با چنین تفکری دیگر چیزی نمی‌توانم بگویم آن‌ها هنوز به این درک نرسیدند که مستند ساز و دوربینش از زاویه نگاه دیگری جریان‌های پیرامونش را بررسی می‌کند.

سهیل کریمی مستندساز در خصوص این که با توجه به حضور نداشتن در لوزان آیا ادامه مستند «۵+۱ کوچک‌تر از ۱» امکان پذیر است گفت: در انتظار دور بعد مذاکرات هستم تا بتوانم آخرین پلان‌های مورد نیاز خود را ضبط کنم. متاسفانه به دلیل اینکه بودجه کافی وجود ندارد دیگر نتوانستم در سفری که تیم مذاکره کننده در لوزان حضور داشتند همراه‌شان باشم. ابتدا سیما فیلم با پیشنهادی که از خودشان بود در خواست کرد تا در این مستند بنده را همراهی کند اما به واقع در اواسط کار خودشان را کنار کشیدند.سهیل کریمی

وی افزود:تقریباً اولین مستند ساز و شاید تنها مستند سازی بودم که در طی این مدت همراه تیم مذاکره کننده حضور داشتم، حتی در دولت قبل تصاویری را از متن و حاشیه مذاکرات ضبط کردم که به معنای واقعی کلمه ناب است.

این مستندساز در ادامه با اشاره به اینکه هیچ یک از ارگان‌ها با بنده همکاری نکردند و تقریباً هزینه‌هایی که کردم بیشتر از مبالغی بوده که در فواصل طولانی به بنده پرداخت شده است گفت: در این مستند تصاویری وجود دارد که می‌تواند قدرت ایران را به نمایش بگذارد. در ایران رایزنی‌های زیادی با بسیاری از متولیان امر داشته‌ام اما هیچ کدام متوجه ارزش کاری که انجام می‌شود نیستند. جالب است یکی از مدیران تلویزیون نسبت به ادامه ساخت این مستند به من گفت: «از داخل ایران فیلم مستندت را بساز و از تصاویری که خارجی‌ها و یا برخی از تصویربرداران اعزامی رسانه ملی در آنجا ضبط می‌کنند استفاده کن!». با چنین تفکری دیگر چیزی نمی‌توانم بگویم آن‌ها هنوز به این درک نرسیدند که مستند ساز و دوربینش از زاویه نگاه دیگری جریان‌های پیرامونش را بررسی می‌کند.

وی در ادامه افزود: در این مستند با بسیاری از چهره‌های نامداری که بر علیه ایران مشغول به سم پاشی هستند گفت وگو کردم و در صحنه‌هایی از فیلم شاهد درگیری تیم ما با یکی از شبکه‌های صهیونیستی هستید که در آنجا حضور داشت و همچنین بحث و جدل بنده با یکی از خبرنگاران مشهور شبکه فارسی زبان BBC، این‌ها تصاویری هستند که می‌تواند به لحاظ تاثیر گذاری به شدت مثبت عمل کند.

کریمی با اشاره به اینکه قرار ملاقاتش با جان کری را به دلیل حمایت نشدن در اواسط راه ساخت این مستند از دست داد، گفت: با جان کری قرار گفت‌وگو داشتم بر همین اساس و طبق روال کاری مرسوم در این زمینه‌ها قرار بود در سفر بدی که در نیویورک حضور داشتیم با وی مصاحبه‌ای بی‌پرده داشته باشم که متاسفانه به دلایلی که عنوان کردم این فرصت از دست رفت. برخی به دلیل بی فکری این قرار گفت‌وگو را بر هم زدند.

این کارگردان دلیل تغییر نام مستندش را از «۵+۱ کوچک‌تر از ۱» به «مذاکره» این گونه عنوان کرد: نام این مستند در ابتدا «۵+۱ کوچک‌تر از ۱» بود که در نهایت انرا به «مذاکره» تغیر دادم. یک گروه خبرنگاری در وین با بنده مصاحبه‌ای کرد و دلیل این تغیر نام را جویا شد. بنده این گونه توضیح دادم که در ابتدا به دلیل مواضع عزت مندی که تیم مذاکره کننده و همچنین طبکار بودن جمهوری اسلامی ایران از غرب بهترین نام برای این مستند «۵+۱ کوچک‌تر از ۱» بود که با تغییر مواضع تیم مذاکره کننده در دولت جدید احساس کردم که دیگر این نام برای مستند بنده متناسب نیست در ادامه توسط یکی از همراهان تیم مذاکره کننده این گونه دریافتم که وزیر امور خارجه از سخنان بنده و همچنین تغییر نام مستند با این نگاه ناراحت شده اند.

داستان این مستند پیرامون مذاکرات گروه ۱+۵ پیرامون انرژی هسته‌ای ایران است در این مستند سعی شده تا به‌شکل روایتی برشی از تاریخ مهم انقلاب ثبت تصویری شود. ادامه ساخت این مستند به حمایت معنوی سازمان‌های مربوطه بستگی دارد. در غیر این صورت زحمات چندین ساله گروهی مستند ساز که دغدغه نظام و انقلاب را در این فیلم به تصویر کشیده‌ است ابتر خواهد ماند.

مستند «۱+۵ کوچک‌تر از یک» عمدتاً به‌زبان خارجی روایت شده و راوی آن مصطفی افضل‌زاده خبرنگار و تهیه‌کننده همراه سهیل کریمی است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها