کد خبر: ۳۱۴۹۶۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۹     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
برخورد خشن پلیس آمریکا با معترضین و رنگین‌پوستان
مناطق محروم بالتیمور، آشوب شد و پلیس انواع تجهیزات از پهپاد گرفته تا وسائل نقلیه نظامی تا تیم‌های یگان ویژه مجهز به مسلسل و شات‌گان با تیرهای سربی، خمپاره‌های گاز اشک آور و نارنجک‌های دودزای ارتش را برای مبارزه مبارزه به کار گرفت. در این مطلب به معرفی برخی از این تجهیزات پرداخته ایم.
هفته پیش،‌ با شروع تظاهرات در پی کشته شدن فردی گری، پلیس بالتیمور، با بررسی توییتر دانش آموزان دبیرستانی متوجه تظاهراتی در مرکز خریدی در این منطقه شد و علیه تظاهرات کنندگان اعلام جنگ کرد.

طی ۲۴ ساعت، مناطق محروم بالتیمور، آشوب شد و پلیس انواع تجهیزات از پهپاد گرفته تا وسائل نقلیه نظامی تا تیم‌های یگان ویژه مجهز به مسلسل و شات‌گان با تیرهای سربی، خمپاره‌های گاز اشک آور و نارنجک‌های دودزای ارتش را برای مبارزه مبارزه به کار گرفت. هم‌چنین پلیس بالتیمور از فناوری هیل‌استورم در این درگیری استفاده کرد. این فناوری توسط آمریکا در مناطق جنگی برای شنود مکالمات دشمن به کار می‌رود. این وسیله به افسران پلیس اجازه می‌دهد تا گوشی‌های همراه را به این وسیله متصل کرده و اطلاعات آن را دریافت کرده و آنتن شبکه را در شعاع یک و نیم کیلومتری قطع کند.



شهردار بالتیمور، استفانی رالینگز بلیک گفت، ساحل شرقی آمریکا بعد از یازده سپتامبر برای مواقع اظطراری مسلح شده است. او در حال دفاع از اداره پلیس در برابر اتهامات استفاده از فناوری نظامی علیه تظاهرات کنندگان بود. وزارت دفاع آمریکا طی برنامه ۱۰۳۳ خود، سلاح‌ها و تجهیزات استفاده شده در میدان جنگ را مستقیما به اداره‌های پلیس در سراسر کشور می‌فرستاد. شهردار بالتیمور افزود، البته استفاده از این تجهیزات علیه شهروندان کشور، بسیار نامتعارف است.

اما تجهیزات ارتش و تاکتیک‌های جنگی در مقابله با شورشیان استفاده می‌شود. تجهیزات پلیس برای مقابله با شورش‌ها از جنبش وال استریت تا به حال پیشرفت زیادی داشته است. در فهرست زیر، ابزارهایی را که پلیس برای مقابله با شورشیان داخلی استفاده می‌کند را شرح خواهیم داد.

۱-یکی دانستن مخالفین با تروریست‌های داخلی

از سال ۲۰۱۲ تا امروز، مامورین اعمال قانون و آژانس‌های اطلاعاتی، فعالین خیابانی را تروریست داخلی و فعال رادیکال و یا تندروهای خشن معرفی کرده‌اند. یادداشت منتشر شده از اداره امنیت ملی، رویدادهای فرگوسن در سال گذشته را به فعالیت‌های عضوگیری داعش تشبیه کرده‌است.

سال گذشته، پس از تبرئه پلیس در خفه کردن اریک گارنر، رییس پلیس نیویورک طرحی را پیشنهاد داد تا گروهی تحت عنوان گروه واکنش استراتژیک تشکیل شود. این گروه برای مواجهه با رویدادهایی مانند تظاهرات اخیر و یا حوادث بمبئی و یا شارلی ابدو تشکیل خواهد شد. این گروه باید به نحوی آموزش دیده و تجهیز شوند که متفاوت با افسران عادی باشد. آن‌ها باید سلاح‌های ارتشی داشته باشند.

در سال‌های اخیر، جنگ با مخالفان بیش از پیش گسترده شده است. اداره پلیس برخی از تکنیک‌هایی را به کار برده که قبل‌تر در عملیات‌های ضدتروریستی در بیرون مرزها انجام شده است.

یکی از این اقدامات، استفاده از «مکان‌های سیاه» برای دستگیری و بازداشت موقت مخالفین سیاسی بوده است. فعالین ضد جنگ در تظاهرات خود در سال ۲۰۱۲ میلادی علیه نشست ناتو در شیکاگو با این پدیده مواجه شدند. در این تظاهرات نه نفر توسط پلیس دستگیر شده و به انباری منتقل شدند. سه نفر از آنان قبل از متهم شدن در حبس انفرادی، به نیمکتی بسته شده و در قفس فلزی نگه داری‌شدند. آنان به حمایت تسلیحاتی از تروریسم، دسیسه برای انجام ترور و حمل مواد آتش‌زا متهم شدند.

۲- مجهز کردن پلیس به سلاح‌ها با درجه کشندگی کمتر

از سال ۱۹۹۷ تاکنون، بیش از ۴۶۰ هزار فقره سلاح نظامی و دیگر تجهیزات در برنامه ۱۰۳۳ از پنتاگون به ادارات پلیس منتقل شده است. این تجهیزات شامل ۹۲۴۴۲ سلاح کوچک، ۴۴۲۷۵ دوربین دید در شب، ۵۲۳۵ خودروی زرهی سبک، ۶۱۷ خودروی شبه تانک و حدود ۶۱۶ هواپیما است. بیش از ۷۸ هزار فقره از این انتقال‌ها تنها در سال ۲۰۱۳ گزارش شده است. اخیرا کاخ سفید در گزارشی اعتراف کرده است برنامه‌هایی مانند ۱۰۳۳ لزوما آزادی‌های شهروندی را ترویج نمی‌کند و عموما از مکانیزمی برای مقصر دانستن عوامل اجرای قانونی در صورت استفاده نادرست برخوردار نیستند.



اداره امنیت ملی تنها در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱ میلیارد دلار تجهیزات خاص برای مناطق شهری با تهدید بالا به ادارات محلی داده است. این تجهیزات شامل خودروهای زرهی، بالگرد، لباس‌های رزم، لباس ضد گلوله، کلاه‌خود بالستیک و سپر بوده است. آژانس‌های دیگر مانند دفتر یاری عدالت، سالانه صدها میلیارد دلار به ادارات پلیس می‌دهد که حدود ۱۰ درصد آن به تجهیزاتی مانند خودروها، وسایل منفجره، سلاح گرم و شوکر و گاز اشک آور اختصاص دارد.



این سناریو فرصت‌های سرمایه گذاری پرسودی را به وجود آورده است. با شروع شورش‌ها در بالتیمور، سهام شرکت بین المللی شوکر بالا رفت. گزارشی نشان می‌دهد با شروع تظاهرات و ناآرامی، فروش این محصولات بالا می‌رود. پیش‌بینی می‌شود بازار سلاح‌های با کشندگی پایین در ۵ سال آینده دو برابر شده و بازار محصولات امنیت ملی تا سال ۲۰۲۰ به بیش از ۱۰۷ میلیارد دلار برسد.

امروزه سازندگان خصوصی اسلحه در حال بهینه سازی نسل جدیدی از سلاح‌های با کشندگی پایین‌تر هستند. این سلاح‌ها طراحی شده تا هدف را با احتمال جراحت کمتری از پا درآورد. آخرین مدل آن با نام گلوله بوزو شکلی شبیه بینی دلقک داشته و در حال تست شدن در فرگوسن است. این گلوله‌ها می‌تواند جایگزین گلوله‌های جنگی در هر سلاحی شود اما منتقدین می‌گویند، این باعث می‌شود پلیس خیلی بیشتر از قبل دست به سلاح و خشونت ببرد.

پلیس همین حالا هم از سلاح‌های کشنده استفاده می‌کند. در تظاهراتی در ماه دسامبر در اوکلند، کالیفرنیا تصویری از یک پلیس لباس شخصی منتشر شد که کلت دستی را به سمت تظاهرات کنندگان بی‌سلاح نشانه گرفته بود. در تظاهراتی در ماه مارس در منهتن نیویورک، ویدیویی از یک افسر منتشر شد که با در دست داشتن شات گان از معترضین می‌پرسید، آیا ترسیده‌اید؟

۳- ابزار جنگی امواج

دستگاه‌های صوتی با برد بالا، یا توپ‌های صدا از زمان تظاهرات علیه گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۰۴ در خیابان‌های آمریکا استفاده می‌شده است. این دستگاه می‌تواند صداهایی بسیار دردناک ایجاد کند و استفاده آن علیه شهروندان تنها برای اطلاع رسانی از فاصله دور توسط پلیس آزاد بوده است. این قانون سال قبل تغییر کرد. این دستگاه که اصولا برای استفاده علیه شورشیان در خلیج فارس تهیه شده بود، ابتدا در خیابان‌های فرگوسن و سپس در منهتن علیه تظاهرات کنندگان استفاده شد.



این توپ‌های صدایی مانند سلاح‌ جنگی صوتی عمل می‌کند و صداهایی تا ۱۵۲ دسیبل را تولید می‌کند. حتی اداره پلیس نیویورک نیز اعتراف کرده که این دستگاه‌ها صداهایی بلندتر از صدای امن برای گوش انسان تولید می‌کند. هم‌چنین می‌تواند منجر به آسیب دائمی گوش شود.

البته این تنها ابتدای راه است. پنتاگون در حال حاضر مشغول به ساخت نسل جدید سلاح‌های غیرشکنده است. یکی از این نوآوری‌ها مانند اجاق ماکروویو عمل می‌کند. این دستگاه امواج را به پوست هدف منتقل می‌کند تا او احساس گرمای غیرقابل تحمل کند.

یکی دیگر از ابداعات، بمب بویایی موسوم به اسکانک است. به گفته مطلعین این ماده بویی شبیه حیوان مرده و مدفوع انسان دارد. در پاسخ به شورش‌های شهری، ادارات پلیس در سطح کشور در حال انبار کردن این ماده هستند. استفن راست، مدیربرنامه شرکت سازنده این ماده می‌گوید، ما مقداری از این ماده را به آژانس‌های اعمال قانون در فرگوسن ارائه کردیم. می‌توان با استفاده از این ماده هدف را نشانه گذاری کرده و پس از متفرق شدن جمعیت او را به آسانی شناسایی کرد.

۴- جایگیزینی انسان با روبات و فناوری پیش‌بینی‌شده

مامورین اعمال قانون بیش از پیش در حال جایگزینی انسان‌ها با روبات مانند هواپیماهای بدون سرنشین، خودروهای کنترل از راه دور هستند تا بتوانند در ماموریت‌های شناسایی و عملیات ویژه به پلیس کمک کنند. این دستگاه‌ها در زمین و آسمان کشور به کار گرفته شده تا بتوانند فعالیت تظاهرات کنندگان را زیرنظر داشته باشند. در دیگر کشورها این روبات‌ها مجهز به اسپری خردل و دیگر خمپاره‌ها هستند.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ موسسه هوایی فدرال، درخواست‌های ۱۹ اداره پلیس شهری و برون شهری و هم‌چنین گارد ملی در ۹ ایالت را بررسی کرده است. اداره پلیس لوس آنجلس اخیرا دو پهپاد برای استفاده در تظاهرات‌های گسترده و دیگر رویدادهای تاکتیکی خریداری کرده است.



این‌گونه نظارت روز به روز حمایت بیشتری می‌شود. اداره امنیت ملی سالانه میلیون‌ها دلار به نیروهای پلیسی که نگاه به آینده داشته اختصاص می‌دهد تا از آخرین سیستم‌های روبوتیک، به روزرسانی‌های نرم افزاری، بهینه‌سازی موتوری، سلاح، سیستم‌های تعلیق و افزایش برد استفاده کنند. هم‌چنین تجهیزات نظارت که فناوری پهپاد را با سیستم‌های شنیداری دیداری تلفیق کرده تا بتوانند در مسافت دور و گاهی اوقات برای مدت طولانی استفاده کنند.

در سال‌های اخیر فناوری‌های جدید ابداع شده که هدف آن‌ها استفاده از حجم عظیم اطلاعات و الگوریتم‌های پیچیده برای پیش‌بینی زمان و مکان وقوع جرم و احتمالا یافتن مقصر است. مثلا در زمان شورش‌های اشغال وال استریت، اداره پلیس نیویورک با همکاری مایکروسافت، فناوری جدیدی به نام سیستم آگاهی دومین را توسعه داد. این برنامه رد و بدل‌های اطلاعات سیستمی عمومی را تجزیه و تحلیل می‌کند. این برنامه می‌تواند تهدیدهای احتمالی را به تحلیل‌گران اطلاعاتی گزارش دهد.

۵- دوست شدن با افراد در فضای مجازی و دنبال کردن آنان

شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس بوک، اینستاگرام و یوتیوب، اطلاعات متن باز نامیده می‌شوند. این شبکه‌ها معادن طلا برای تحلیل‌گران اطلاعاتی برای دنبال کردن تظاهرات به صورت زنده هستند. آن‌ها به کارآگاهان پلیس اجازه می‌دهند تا با منطق از هر تظاهرات کننده سوالاتی درباره فعالیت‌‌های سیاسی وی بپرسند.

هفته قبل متوجه شدیم که در میان تظاهرات در شهر نیویورک به دلیل تبرئه شدن افسران متهم به قتل اریک گارنر، قبل از آزادی حداقل ۱۱ بازداشتی از فعالیت‌های آنلاین‌ آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی بازجویی شده بود.

از سال ۲۰۱۲ تا به امروز، بخش اطلاعات پلیس نیویورک رسما کارکنان خود را تشویق به گرفتن اطلاعات از شبکه‌های اجتماعی برای اهداف تحقیقاتی می‌کند. این گونه بررسی اطلاعات رویه نیروهای پلیس و نیروهای امنیت خصوصی شده است.

اداره امنیت ملی توانایی‌های نظارت رسانه‌های خود را افزایش چشم‌گیری داده است. مراکز تحلیلی بسیاری پس از یازده سپتامبر در کشور ایجاد شده تا فعالیت‌های شبه جنبش اشغال را شناسایی کنند. این تنها شروع نظارت بر شبکه‌های اجتماعی است. در آینده تمام افراد با مولفه‌های رفتاری، دید جهانی و غیره شناخته خواهند شد. برنامه‌ای دیگر اطلاعات مکانی افراد را از پست‌ها، عکس‌ها و ویدیوهای کاربر می‌گیرد. برنامه‌ای دیگر با تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی می‌تواند گردهمایی‌های شهری را پیش‌بینی کند. هدف این پروژه جلو بودن از اخبار و پیش‌گیری از تظاهرات است.

هدف تمام این‌ها، نظارت بر پست‌ها و توییت‌های ما، ترساندن تظاهرات کنندگان قبل از آمدن به خیابان، برخورد خشن با آنان در خیابان و دادن هزینه آمدن به خیابان و جمع شدن قانونی است. پیامی که از طرف دولت آمریکا در قرن بیست و یکم می‌آید واضع و روشن است: با پذیرفتن خطرات، تظاهرات کنید.

منبع: The Nation
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها