کد خبر: ۳۱۵۰۵۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام جم، خداوند انسان‌ها را از دو جنس مرد و زن آفريد تا يکديگر را کامل کنند و در کنار هم به آرامش برسند. براي برقراري استحکام و دستيابي به اين آرامش در دين مبين اسلام به توصيه‌هاي زيادي اشاره شده که اگر به اين نکات و توصيه‌ها با خلوص نيت عمل کنيم، بي‌شک طعم سعادت و خوشبختي را خواهيم چشيد و از عجز و سختي در امان خواهيم ماند.

اما متاسفانه اين روزها بسياري از همسران به دليل اجرا نکردن اين توصيه‌ها در زندگي هنوز به آن آرامش وعده داده شده نرسيده‌اند و همچون آتش زير خاکستر، به‌دنبال ضربه زدن به ديگري و انتقامجويي هستند و کانون خانواده را تبديل به ميدان جنگ و نزاع مي‌کنند که مصدومان اصلي اين جنگ فرزندان هستند. حال سوال اينجاست آن دستورهايي که خداوند در دين مبين اسلام براي برقراري آرامش در زندگي مشترک بيان کرده، چيست؟

مريم‌سادات ‌طباطبايي، مدرس حوزه و مشاور دانشگاه کرمان ضمن تاکيد بر تقدس ازدواج و توجه به تشکيل خانواده و با اشاره به اين‌که رعايت احترام، خوش‌اخلاقي، گذشت، خوش‌زباني و دلبري و صميميت و مسئوليت‌پذيري همسران در قبال يکديگر از رازهاي موفقيت در زندگي است، به موارد ديگري که مي‌تواند به بهبود موثرتر روابط ميان همسران منجر شود، اشاره مي‌کند.

ضرورت اعتدال و ميانه‌روي در زندگي
برخي از همسران براين باورند که اگر در زندگي مشترک توقعات‌شان زياد و به دنبال بهترين‌ها باشند نه تنها در چشم همسر بلکه در برابر اطرافيان قدر و منزلتي پيدا مي‌کنند ضمن اين‌که از زندگي بهره بيشتري مي‌برند و گروه ديگري از همسران بر اين عقيده‌اند که نبايد زندگي را سخت گرفت، به همين دليل در انجام برخي مسئوليت‌هاي زندگي مشترک کم گذاشته و کوتاهي مي‌کنند و همين کم‌کاري‌ها را عامل ارتقاي قدر و منزلت‌شان مي‌دانند.

مريم طباطبايي با اشاره به گفته حضرت علي(ع) که مي‌فرمايد اعتدال و ميانه‌روي ياري‌کننده به سوي زندگي خوب و آرام است، مي‌گويد: افراط و تفريط در زندگي هر دو باعث تزلزل مي‌شود. توقعات بي‌جا، خرج‌تراشي، تجملگرايي، چشم و همچشمي و از طرف ديگر بي‌توجهي و کوتاهي در انجام وظايف مهم زندگي و شانه خالي کردن از بار مسئوليت، بخل، خساست و همين طور حساسيت‌هاي بيجا همه نمونه‌هايي از خارج شدن زندگي از اعتدال است که بايد از آن پرهيز کرد.

نشاط به جاي نزاع
اين مدرس حوزه مي‌افزايد: بعضي‌ها در زندگي اهل شکايت و ناله‌کردن هستند و هميشه با غرولند و تلخکامي و بحث و جدل مي‌خواهند همه چيز را حق‌مسلم خود بدانند و از اين ترفند براي رسيدن به خواسته‌هاي نامعقول‌شان استفاده مي‌کنند و فقط کافي است با کوچک‌ترين مشکل، کانون خانواده را به ميدان جنگ و نزاع تبديل کنند. در حالي که مي‌توان با کمي انديشيدن و گذشت، لحظات را با شادي و محبت سپري کرد. در اين مواقع يک لحظه بنشينيد و با خود خلوت کرده و فکر کنيد که اگر سختي و گرفتاري در زندگي وجود دارد بايد با فکر و درايت آن را حل کرد نه اين که با بداخلاقي مشکلي به مشکلات زندگي افزود.

ضمن اين‌که جواب بدي را نبايد با بدي داد چون وضع از آنچه که هست بدتر خواهد شد. شما بايد طرف مقابل را با احترام واقعي تحت تاثير قرار دهيد، به اين طريق او در محکمه وجدانش به عملکرد بد خود پي خواهد برد و راهي براي اصلاح فراهم مي‌شود. چقدر زيباست لبخند زن و شوهر به يکديگر و نگاه‌هاي پر از مهر و عطوفت که از ملاک‌هاي اصلي برقراري آرامش زندگي است. علي(ع) مي‌فرمايند: هر زمان به فاطمه(س) نگاه مي‌کردم تمام غم‌ها و غصه‌هاي من برطرف مي‌شد.

اميد در زندگي
امير مومنان علي(ع) بزرگ‌ترين بلاها را نااميدي مي‌داند و درکلام ديگري مي‌فرمايند: بترس از پروردگارت ولي اميد به رحمتش داشته باش، تا تو را از آنچه ترس داري ايمن کند و به آنچه اميدداري برساند.

به گفته طباطبايي بعضي‌ها در زندگي، هميشه آيه ياس مي‌خوانند و نااميدند و همواره سختي‌ها و موارد منفي زندگي خود را مي‌بينند. در حالي که با مثبت‌نگري و اميدواري چقدر حال و هواي زندگي عوض مي‌شود. با اميد به خداوند شاخه‌هاي خشکيده زندگي سبز مي‌شود و مرداب زندگي به جويباري روان و زلال تبديل مي‌شود، ضمن اين‌که بايد به خاطر بسپاريد ‌ هيچ‌گاه خداوند، مخلوقش را تنها نمي‌گذارد و همواره او را مي‌بيند و از گذشته، حال و آينده او باخبر است و برايش کاري ندارد که در چشم برهم زدني مخلوقي را از سختي و رنج برهاند. پس به ريسمان محکم الهي چنگ بزنيد و منتظر مدد او باشيد.

امانتداري در عهد و پيمان
گاهي اين سوال پيش مي‌آيد که امانتداري در زندگي مشترک چه معنايي دارد؟ طباطبايي با اشاره به سخن حضرت علي(ع) که مي‌فرمايند «امانتداري، وفاداري به عهد و پيمان است» مي‌گويد: زن و شوهر بايد به زندگي مشترک خود متعهد بوده و به يکديگر وفادار بمانند و تعهد به پيمان زناشويي را همچون شيء وزين و گرانبها در گنجينه وجدان خود به امانت نگه دارند و هرگز حاضر نشوند به يکديگر خيانت کنند.

اميرالمومنين (ع)مي‌فرمايند «آفت امانتداري، خيانت است.» متاسفانه اين روزها بيشتر توليدکنندگان برنامه‌هاي ضداخلاقي ماهواره، تمام همتشان در اين است که مساله خيانت زن و شوهر را عادي جلوه دهند که اين امر مي‌تواند ضربه سهمگيني بر پيکره خانواده و اجتماع وارد کند و باعث متلاشي شدن آن شود. اين آفت نه‌تنها باعث جدايي زن و شوهر از يکديگر مي‌شود بلکه عاملي براي اشاعه فساد و همچنين بي‌سرپرستي فرزندان مي‌شود.

به گفته اين مشاور وقتي فرزندان از نعمت حضور والدين در کنارشان محروم باشند و تحت کنترل مستمر پدر و مادر قرار نگيرند، از اين فرصت سوءاستفاده کرده و خود نيز از عوامل اشاعه‌دهنده بي‌بند و باري در محيط جامعه مي‌شوند.

انصاف در زندگي
حضرت علي(ع) انصاف را عامل الفت دل‌ها مي‌داند و چقدر خوب است که زن و شوهر در زندگي منصف باشند، بخصوص آن‌که بار مشکلات و سختي‌هاي زندگي بر دوش يک نفر نباشد.

طباطبايي با اشاره به اين موضوع مي‌گويد: همسران بايد هميشه شرايط زندگي را درک کنند و برخوردهاي مناسب و صحيح در مواجهه با مشکلات داشته باشند. همسران با گفتن جملات پر از مهر و عطوفت به يکديگر، خستگي يک روز طولاني و طاقت‌فرسا را برطرف مي‌کنند. بنابراين انصاف در زندگي مي‌تواند باعث برقراري دلگرمي و آرامش بيشتر همسران شود.

کنترل خشم و غضب

يکي از مهم‌ترين نکته‌هاي اخلاقي در زندگي، کنترل خشم و غضب است و کسي که خشم خود را فرو مي‌برد و از مردم مي‌گذرد خداوند او را بسيار دوست دارد و از نيکوکاران است. اين مدرس حوزه با تاکيد بر اين‌که عامل بسياري از اختلافات در زندگي مشترک، خشم کنترل‌نشده طرفين است با اشاره به گفته حضرت علي(ع) که مي‌فرمايند‌‌«به دور باش از خشم که اولش ديوانگي و آخرش پشيماني است»، مي‌گويد: هنر اين نيست که زن و شوهر در لحظاتي که آرام هستند و شرايط عادي است نسبت به يکديگر برخورد شايسته و مناسب داشته باشند، بلکه هنر آن است که در زندگي به هنگام عصبانيت بتوانند خود را کنترل کرده و از برخوردهاي غيراخلاقي همچون کتک‌کاري، ناسزاگويي و لجبازي بخصوص در برابر ديد فرزندان پرهيز کنند. به توصيه اين مشاور، همسران وقتي خطايي از جانب يکديگر مي‌بينند بايد با آرامش و با برخورد منطقي و صحيح به برطرف کردن آن بپردازند.

عصبانيت، دعوا و پرخاشگري زن و شوهر در خانه، يکي از مهم‌ترين عوامل ايجاد ترس و اضطراب کودکان و تضعيف اعتماد به نفس آنهاست و با اين کار، همسران نه تنها لحظات خود را تلخ مي‌کنند، بلکه تربيت فرزندان هم دچار چالش مي‌شود. براي کنترل خشم حتما به يک مشاور مجرب مراجعه کنيد تا همزمان با رفع مشکل و دستيابي به راهکارهاي مقابله با خشم بتوانيد از توصيه‌هاي ديني و آرامش ناشي از آن بهره‌مند شويد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
صلواتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۹ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
۰
۰
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
یاعلی
نهضت جهانی صلوات
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها