يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۵۴۰۰
زمان انتشار: ۱۳:۳۸     ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
دکتر ایزدی در همایش «تأثیرمذاکرات‌هسته‌ای‌برروابط بین‌الملل»:
دکتر فؤاد ایزدی افزود: به عنوان مثال آقای ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور می گوید به نظر من ارزش آغاز تعامل ایران با آمریکا بیش از موضوع پرونده هسته ای است، آن را از دست ندهیم!!! این در حالی است که ما مذاکراه نمی کنیم تا دستاورد های هسته ای را بدهیم و تحریم ها نیز بر جای خود باقی بماند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، روز گذشته همایش «تأثیر مذاکرات هسته ای بر روابط بین الملل» در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام دکتر محمد جواد نوروزی، دکتر ابراهیم متقی و دکتر ناصر هادیان از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و دکتر فؤاد ایزدی عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

دکتر فؤاد ایزدی در ابتدای سخنانشان بیان داشتند: این که چرا فن آوری هسته ای می خواهیم را خود آمریکایی ها قبل از انقلاب تحقیق کرده بودند و اعلام کردند اگر ایران بخواهد در مسیر صحیح استفاده از انرژی پیش برود، باید تا سال 1990، 8 رآکتور هسته ای داشته باشد و برنامه برای ساخت آن ها وجود داشت. یعنی خودشان هم اذعان کرده اند. اما این که مذاکرات را برای چه می خواهیم؛ باید مشخص شود که البته مشخص هست. اگر از عموم مردم سئوال شود خواهند گفت برای این که تحریم ها برداشته شود و اتفاقا رهبری هم همین را گفته اند و در جایی بیان کردند اگر قرار است تحریم ها برداشته نشود، چرا اصلا مذاکره می کنیم؟



وی با اشاره به اینکه برخی از اظهارات نشان می دهد که هدف عده ای از مذاکرات، رفع تحریم ها نیست ادامه داد: به عنوان مثال آقای ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور می گوید به نظر من ارزش آغاز تعامل ایران با آمریکا بیش از موضوع پرونده هسته ای است، آن را از دست ندهیم!!! این در حالی است که ما مذاکراه نمی کنیم تا دستاورد های هسته ای را بدهیم و تحریم ها نیز بر جای خود باقی بماند.

وی با بیان این که همه دوستان به این مسأله که امتیازهای زیادی را در مذاکرات داده ایم، واقف هستند، لذا من به آن ها نمی پردازم، خاطر نشان کرد:  اما باید دید آیا توانسته ایم تحریم ها را برداریم یا نه؟ وی با اشاره به تحریم های متعدد سازمان ملل و به ویژه آمریکا علیه ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: مهمترین تحریم ها علیه ایران، تحریم ها نفتی و بانکی است. البته تحریم نفتی مربوط به سال 1996 است که دو سال پیش آن را به روز کرددن و تحریم بانکی هم سال 2010 انجام شد و از آن جا که تحریم هایی که بر داشه می شود، قید هسته ای دارد، این تحریم ها برداشته نخواهد شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به این که یکی از دلایل اثرگذار بودن تحریم ، تحریم های ثانویه آمریکا بود، ادامه داد: شرکت های اروپایی مخیر می شدند که یا فقط با ایران کار کنند و یا با آمریکا – و شرکت هایی که با او کار می کنند-؛ و بانک ها مخیر می شدند که یا فقط با ریال کار کنند و یا با دلار و طبیعی است که آن ها ریال را انتخاب نکنند.

وی با اشاره به این که ایران به همه تعهداتش در توافق ژنو عمل کرد ، اما طرف مقابل نه تنها عمل نکرد، بلکه 7 مورد نیز تحریم بیشتر شد، ادامه داد: حتی وزیر نفت نیز این مسأله را ذکر کرد؛ اما گفت نمی تواند علتش را بگوید که ای کاش گفته بود! به عنوان نمونه یکی از موارد تعلیق تحریم ها مربوط به قطعات هواپیما بود، اما ببینید آیا هیچ یک از قطعات اصلی هواپیما که نیازمند به آن بودیم، به دست ما رسید؟ تنها چند بروشور بی اهمیت به ایران تحویل داده شد!!!

دکتر فؤاد ایزدی با بیان این که ما هیچ ضمانت اجرایی برای اجرای طرف مقابل به تعهداتش نداریم و در عین حال ما برای تعیین مرجع ضمانت اجرای تعهداتمان ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار می گیریم، ادامه داد: این در حالی است که آن ها از اول و بدون این که ثابت شود که ایران تهدید کننده جهانی می باشد، ما را ذیل بند هفتم سازمان ملل قرار دادند و دوستان ما مانند آقای عراقچی به این قضیه معترض بودند و غیر قانونی می دانستند. اما طبق تفاهم انجام شده، قطعنامه ها در یک قطعنامه جمع می شود و ما خودمان می پذیریم که ذیل فصل هفتم برویم و این یعنی این که حضور ما در ذیل این بند، قانونی و با امضای خودمان است و پذیرفته ایم که تهدید کننده صلح هستیم!

وی با اشاره به این که هر پذیرشی در نظام بین الملل، تعهد آور است، اظهار داشت: اسرائیل با زراد خانه های هسته ای و بمب های هسته ای، هر گز مورد سئوال قرار نگرفته است؛ چرا که اصلا ان پی تی را امضا نکرده اند.

فؤاد ایزدی با اشاره به این که ایران در طول مدت 12 سال، نهایت همکاری را با آژانس داشته است اظهار داشت: این که به گفته آقای هادیان بازرسی ها را بپذیریم، اولویت ماست، کاملا اشتباه است؛ چرا که هدف آن ها فقط نظارت برای عدم تخلف نیست؛ بلکه به دنبال بهانه هستند و بر کوچترین چیز ها بسیار حساسیت نشان می دهند و به دنبال متهم کردن ایران هستند.

وی با اشاره به این که پس هدفی که از مذاکرات داشته ایم، یعنی رفع تحریم ها، محقق نمی شود، خاطر نشان کرد: جالب آن که در دانشگاه علامه آقای عراقچی نیز در پاسخ به این که چرا تحریم ها برداشته نمی شود، اظهار داشت: ما اصلا برای برداشتن تحریم ها مذاکره نمی کنیم !!!

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها