کد خبر: ۳۱۵۸۵۳
زمان انتشار: ۱۱:۳۱     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
روزنامه آلمانی زبان "بلیک" با اشاره به اقدام دیرهنگام سوئیس در صدور سلاح به عربستان سعودی، نوشت: هزاران تانک سوئیسی در مرزهای عربستان آماده برای جنگ در یمن است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از تسنیم، روزنامه آلمانی زبان "بلیک" نوشت: وضعیت در مرز بین عربستان سعودی و یمن انفجار آمیز است. عربستان سعودی هفته هاست که مواضع گروه حوثی در یمن که دست به مقاومت در برابر دولت مرکزی این کشور زده را بمباران می‌کند. اخیرا در یک بمباران و درگیری نظامی چندین نفر جان خود را در یمن از دست دادند.

به نوشته این روزنامه، سوئیس بی‌طرف در این زمینه واکنش نشان داده و صدور سلاح به عربستان سعودی را متوقف نموده ولی ظاهرا این موضوع دیر است. سوئیس حتی در سالجاری نیز براساس آمار دفتر اقتصاد سوییس، سلاح هایی به ارزش یک میلیون و دویست هزار فرانک به عربستان صادر کرده است.

این روزنامه می‌افزاید: یکی از بزرگترین صادرات نظامی سوئیس به عربستان سعودی تانک نوع PIRANHA ساخت شرکت نواگ می‌باشد. این روزها می‌توان تصاویر دهها از این تانک‌های سوئیسی را در تلویزیون عربستان سعودی موسوم به المنطق در کنار مرز این کشور با یمن مشاهده کرد که سربازان در کنار آن ایستاده و اعلام آمادگی برای ورود به خاک یمن می‌کنند. البته این تانک‌ها در سوئیس تولید نشده‌اند. آنگونه که مسئول کنترل سلاح در دفتر اقتصاد سوئیس (سکو) اعلام کرده، سوئیس مستقیما فقط 30 دستگاه از این تانک‌ها را به عربستان سعودی فروخته است.

به نوشته "بلیک" عربستان سعودی در اواسط دهه نود هزار دستگاه از این تانک‌ها را به شرکت نواگ سوئیس در شهر کوریتسلینگن سفارش داده بود ولی بیشترین تعداد این تانک از سوی یک شرکت کانادائی که تحت لیسانس شرکت نواگ در سوئیس تولید می‌‌شود آنها را به عربستان سعودی تحویل داده که شرکت مادر در سوئیس نیز از قبل آن سود هنگفتی برده است. گروه موسوم به "سوئیس بدون ارتش" در این زمینه تاکید نموده که اینگونه تصاویر از تلویزیون عربستان سعودی درباره این تانک‌های سوئیسی حقیقتا افتضاح آمیز است. رئیس این گروه روز گذشته تاکید نمود که ما بار دیگر بطور غیر مستقیم در یک جنگ شرکت داریم هر چند که تصریح می نمائیم که یک کشور بی‌طرف هستیم. وی تاکید نموده که این موضوع بخوبی نشان می دهد که صدور سلاح از سوی سوئیس تا چه حد مشکل ساز است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها