يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۶۶۲۶
زمان انتشار: ۱۹:۱۳     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
طی نامه ای به رئیس جمهور عنوان شد:
بیش از ۴۲۰۰ عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه های کشور طی نامه ای به رییس جمهور نسبت به لطمه به باور و اعتماد ملی در صحنه های علمی و همچنین افت رتبه علمی کشور هشدار داده اند. در بخشی از این نامه آمده: روند برنامه ریزی و فعالیت های صورت گرفته در حوزه علمی کشور متناسب با اهداف و سیاست های بالا دستی به نظر نمی رسد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بیش از ۴۲۰۰ عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه های کشور طی نامه ای به رییس جمهور نسبت به لطمه به باور و اعتماد ملی، افت رتبه علمی در جهان هشدار داده اند.

متن این نامه که نسخه ای از آن برای پایگاه 598 ارسال گردیده است به شرح ذیل می باشد:

بسم الله الرحمن الرحیم

العلم سلطان من وجده صال و من لم یجده صیل علیه. امام علی (ع)

محضر محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران، حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

سلام علیکم

با عرض احترام و ادب و آرزوی توفیقات الهی برای حضرتعالی و اعضای محترم هیات دولت در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی با حمایت و همکاری همه قوا و اقشار جامعه تحت رهبری های حکیمانه مقام معظم رهبری، مطالب و پیشنهادات کوتاه و مهمی را در خصوص فعالیت های علمی، پژوهشی، فناوری، نوآوری و نهایتا توسعه فعالیت های شرکت های دانش بنیان در چارچوب اقتصاد مقاومتی برای شکوفایی و اقتدار ملی با تکیه بر خیل عظیم و مشتاق اساتید و محققین دانشگاهی به همراه دانشجویان مقاطع مختلف، بخصوص تحصیلات تکمیلی و همچنین سایر ظرفیت های ملی در این حوزه به استحضار می رساند. انشاالله مورد عنایت و بهره برداری حضرتعالی و همکاران محترم قرار گیرد.

اهمیت علم و فناوری و پژوهش های مرتبط با آن برای همه کشورها، و بطور خاص برای کشور عزیز ما امر واضحی است که نیاز به بیان یا اثبات ندارد. آنچه در این خصوص مورد سئوال است اولویت و چگونگی آن می باشد. شاید به دلیل برخی نیازهای روزمره و بعضا اضطراری بنظر رسد که فعالیت های علمی جایگاهی ندارد و وقتی مشکلات برطرف شد به مسائل علمی پرداخته خواهد شد! حاکمیت چنین نگاهی در بنگاه های اقتصادی که عمدتا منافع کوتاه مدت را می بینند شاید مورد قبول باشد ولی برای کشوری که دارای آرمان های والا و مشخصی است و علم از ارزش های بنیادین و مکتبی آن است قطعا قابل قبول نیست. رشد خیره کننده تولیدات علمی کشور در ۱۰ – ۱۲ سال اخیر و دستاوردهای فناورانه در برخی از حوزه های مهم مثل هسته ای، هوافضا، نانوفناوری، دفاعی، پزشکی و سلامت، عمرانی، نفت و گاز و ارتقای توانمندی صنعتی در اکثر حوزه های رایج دنیا با وجود تحریم های گسترده که از ابتدای انقلاب وجود داشته است نشان دهنده ظرفیت و استعداد بی نظیر کشور برای دستیابی به قله های علم و فناوری دنیا است و این هدف به لطف و عنایت الهی برای ملت بزرگ ایران دست یافتنی است.

رهبر معظم و فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) با هوشمندی کامل و بصیرت بی نظیر و با تکیه بر آموزه ها و تعالیم اسلامی همیشه بر تأثیر علم و فناوری در پیشرفت همه جانبه کشور و تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی تاکید داشته اند، بنحوی که قدرت و اقتدار ملی را بر سه محور عمده فرهنگ، علم و اقتصاد بیان نموده اند. ایشان در سالهای اخیر بطور ویژه و گسترده به همه اقشار جامعه، بخصوص به مسئولین نسبت به اهمیت و ضرورت جهاد علمی سفارش کرده و می کنند. معظم له از ابتدای شروع دولت یازدهم، از جلسه تنفیذ تا موقعیت های مناسب بعدی بر این امر و بر حفظ سرعت پرشتاب علمی کشور تاکید داشته اند. به عنوان نمونه در حکم اخیر دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند که: شتاب رشد علمی کشور نباید به هیچ بهانه ای حتی اندکی کاهش یابد، بلکه باید روز به روز بر آن افزوده شود.

در اسناد بالا دستی از جمله قانون اساسی، قانون برنامه پنجم، نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست های کلی علم و فناوری بر پیشرفت همه جانبه علم و فناوری تاکید شده است. از جمله در سیاست های کلی علمی و فناوری،”جهاد مستمر علمی با هدف کسب مرجعیت علمی و فناوری " تصریح شده است.

با چنین پشتوانه و الزامات مستحکم قانونی و عقلانی، روند برنامه ریزی و اقدامات و فعالیت های صورت گرفته در این حوزه متناسب با اهداف و سیاست ها به نظر نمی رسد. کاستی های متعددی در زمینه های مختلف اعم از سیاستگذاری و هدایت فعالیت های پژوهشی به سمت نیازهای واقعی کشور، کاربردی نمودن مقالات و پایان نامه ها، ایجاد مشوق ها و سازکارهای اثربخش در ارتباط دانشگاه و صنعت، درگیر نمودن اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در طرح و پروژه های کاربردی، تصویب و تخصیص اعتبارات مالی برای طرح ها و پروژه های اساسی و سایر فعالیت های پژوهشی، میزان تولیدات علمی، اختصاص منابع موجود به زیرساخت ها و فعالیت هایی با اولویت دستاوردهای عملی، توسعه و گسترش پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان مستقر در آنها، تحریک و تشویق بازار داخلی و خارجی برای دستاوردهای دانشی و فناورانه داخلی، متناسب سازی محتوا و شیوه های آموزشی با الزامات کاربردی و پژوهش های اصیل، تضعیف دوره های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور، رکود یا حذف طرح های کلان ملی که از نیاز ها و ضروریات جدی کشور می باشد، شایسته سالاری و مدیریت حرفه ای و جهادی، مشاهده می شود که آثار منفی آنها به تدریج و در حوزه های مختلف مثل تداوم وابستگی به خارج، بیکاری حجم زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی، لطمه به باور و اعتماد ملی، افت رتبه علمی در جهان، عدم تحقق اهداف و چشم انداز و جلب توجهات جامعه aaعلمی به مسائل غیرواقعی و حاشیه ای، آشکار می شود.

پیشنهاد مشخص ما اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش علمی کشور این است که با تمرکز و تقویت جهت گیری های صحیح علم و فناوری در چارچوب تدابیر، قوانین و سیاست های مصوب با مشارکت تمام اقشار مرتبط با این حوزه از تولید کنندگان علم تا بهره برداران و واسطه های مربوط، فضای شور و نشاط و پیشرفت همه جانبه علمی را توانی مضاعف بخشیده و این عرصه را تبدیل به عرصه ای استثنایی برای پیشرفت کشور قرار گیرد و براساس آن فرصت های استثنایی را بوجود آورد و با سرعت زیاد وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از خام فروشی، بخصوص نفت و گاز را قطع کرد و همگان شاهد رونق و شکوفایی هرچه بیشتر کشور با حفظ ارزش ها و آرمان های آن باشند. با آرزوی توفیقات روزافزون الهی برای جنابعالی و همکارانتان در هیئت دولت جمهوری اسلامی ایران.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها