يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۶۸۰۸
زمان انتشار: ۱۹:۲۵     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
رئیس مرکز پژوهش‌های «صدرا»:
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در دومین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران، گفت:‌ ادامه دادن برنامه کنترل جمعیت در ایران یک خیانت بزرگ است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از حلقه وصل ، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در دومین هم اندیشی ملی چشم انداز جمعیتی ایران، ادامه دادن برنامه کنترل جمعیت در ایران را یک خیانت بزرگ دانست.

وی با گرامیداشت یاد شهدای مسلمان و مظلوم یمن خصوصاً هزاران زن و کودک بیگناه یمنی را که در سایه سکوت مجامع غربی مدعی حقوق بشر، توسط رژیم امریکایی و جلاد سعودی به خاک و خون کشیده شدند گفت: درود می‌فرستیم به سرنشینان کشتی نجات ایرانی، به ویژه پزشکان، پرستاران و امدادگران قهرمان که برای کمک انسانی به مردم مجروح یمن و در حالی که دائماً مورد تهدید قرار دارند، عازم یمن شده‌اند و برای یکایک آنها آرزوی سلامتی و توفیق داریم.

غلامی ادامه داد: همان طور که می دانید، در حال حاضر، موضوع دستیابی به جمعیت معقول برای کشور ما یک امر فوق العاده مهم و حیاتی به شما می‌رود. امروز همه آنهایی که مختصر دلسوزی‌ای نسبت به سرنوشت کشور دارند و با عواقب خطرناک پیری جمعیت آشنا شده‌اند، درباره سیر جمعیتی ایران دغدغه مند هستند. به نظر می‌رسد، تلاش در زمینه عقلانی شدن جمعیت ایران طی دو-سه دهه آینده، از دو جنبه اصلی برخوردار است.

وی در این زمینه خاطرنشان کرد: جنبه اول، درک عمیق چالش جمعیتی ایران و فهم درست منطق حاکم بر سیاستهای جدید نظام در این زمینه است. هم اکنون عده‌ای با ژست دلسوزی، به دنبال تقویت خط راهبردی بیگانگان مبنی بر عادی جلوه دادن وضع جمعیتی ایران هستند و همان طور که سال گذشته در هم اندیشی نخست نیز عرض کردم، در این مسیر، حتی از دستکاری در آمارهای جمعیتی ایران ابایی ندارند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: علاوه بر اینها، جمعی دیگر با چهره حق به جانب در پی مخاطره آمیز نشان دادن افزایش جمعیت در ایران هستند و ادعا می‌کنند، کشور ما از ظرفیت های زیستی و اقتصادی مناسب برای افزایش جمعیت برخوردار نیست و تحقق سیاستهای جدید جمعیتی، گرفتاری هایی را برای مردم در آینده به وجود خواهد آورد.

وی یادآور شد: این افراد که البته برای اثبات مدعی خود هیچ دلیل و مدرک علمی معتبری ندارند، آن واقعیتی را که اکثر مردم و نخبگان ایران به آن باور دارند منکر می‌شوند و آن، ظرفیت های بکر و منحصربه‌فرد کشور از جهات زیستی و اقتصادی است.

غلامی گفت: امروز هر کسی که مختصری با شرایط کشور آشنا باشد تایید می‌کند که نباید ضعف مدیریتی برخی دولتها در بهره‌برداری صحیح از ظرفیتهای کشور چه از جهات زیست محیطی و چه از جهات اقتصادی را به حکمی بی مبنا جهت نفی ظرفیت‌ها و استعدادهای کم نظیر ایران تبدیل کرد. همان طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی نیز مکرر فرموده‌اند، ایران در دهه های آینده، حتی از قابلیت برخورداری از دوبرابر جمعیت فعلی را داراست.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در مورد جنبه دوم گفت: جنبه دوم، فراهم ساختن مقدمات ضروری برای عقلانی کردن گام به گام سیاست های تازه جمعیتی است. در این زمینه، همچنان جای انتقاد به مجلس شورای اسلامی به خاطر عدم اهتمام کافی برای تهیه و تصویب یک قانون جامع، شفاف و کارآمد در موضوع تحقق سیاست های کلی جمعیت وجود دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه مجلس فعلی تاکنون به هردلیل در این عرصه کم کاری کرده و با برخورد ضعیف و مبهم با این قضیه، بستر سوء استفاده و تداوم قسمت هایی از برنامه کنترل جمعیت را در یکسری از دستگاهها مهیا کرده است که جا دارد تا فرصت باقی است، این اشکال بزرگ را از کارنامه خود پاک کند. علاوه بر این، در حال حاضر شاهد بعضی نفاق ورزی ها و ریاکاری ها در مدیران بعضی دستگاه ها در زمینه تحقق سیاست های کلی جمعیت هستیم.

غلامی افزود: از یک طرف ادعا می کنند که با اهتمام بالا مشغول بسترسازی برای اجرای سیاستهای جدید نظام در حوزه جمعیت هستند و از طرفی دیگر، گزارش هایی می رسد که آنها به روش های پنهان و البته عامدانه در حال ادامه اجرای برنامه غربی کنترل جمعیت هستند.

وی افزود: عرض کردم برنامه غربی کنترل جمعیت چرا که امروز شکی وجود ندارد غربی ها طی چند دهه گذشته در حالی که خود در حال تدبیر برای خنثی کردن عوارض پیری جمعیت در کشورهایشان بوده اند، کشورهای اسلامی را با اهدافی استعمارگرایانه به سمت کاهش جمعیت سوق داده‌اند و برای ایرانی هایی که در این عرصه خدمات بزرگی ارائه داده اند کف و سوت زده اند.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: به هر حال روشن است که بعد از روشن شدن حقایق برای مردم هوشمند ایران از پشت صحنه ادامه برنامه استعمارگرایانه کنترل جمعیت، دیگر کسی به استمرار تلاش‌ها در زمینه کنترل جمعیت خدمتگزارانه و دلسوزانه نگاه نمی‌کند بلکه همه این تلاش ها در خاطره تاریخی ملت ایران به مثابه یک خیانت بزرگ ثبت و ضبط خواهد شد.

وی یادآور شد:  همانطور که روشن است، در بین اقدامات موثر برای عقلانی شدن جمعیت ایران، اقدامات فرهنگی همواره نقشی بی بدیل ایفا کرده و می‌کنند. در همین جهت، در سالهای اخیر به لطف الهی شاهد کوشش های مجاهدانه مراکز فرهنگی کشور به خصوص مجموعه‌های مردمی هستیم که آثار آن در آمارهای جمعیتی دو-سه سال اخیر مشهود است.

به گفته وی، هم اکنون، مهمترین رسالتی که مراکز فرهنگی اعم از دولتی و غیردولتی بر عهده دارند، اولاً روشنگری درباره وضع خطرناک جمعیت ایران و همچنین اطلاع رسانی درباره عوارض بد پیری جمعیت طی چند دهه آینده برای عموم مردم است و ثانیاً، افشاگری درباره تبعات کم جمعیتی برای بنیاد خانواده و ایجاد انواع گرفتاری های روحی و روانی برای خانواده‌های کم تعداد خصوصاً تک فرزند است که خود را در قالب یک آسیب اجتماعی بزرگ نشان داده و خواهد داد.

غلامی افزود: در این میان، ورود هوشمندانه و در عین حال شجاعانه صدا و سیما از اهمیت و تاثیر مضاعفی برخوردار است. البته طی یک سال اخیر شاهد عنایت خاص مدیران رسانه ملی و برخی ابتکارات و نوآوری های آنها در زمینه عقلانی کردن جمعیت کشور هستیم که جا دارد از آن دسته از مسئولان صدا و سیما که در این جهت مشغول تلاشند قدردانی نماییم. البته همه می‌دانند که ما در این عرصه در ابتدای راه قرار داریم و شرط توفیق، ایستادگی و تداوم کارهای فرهنگی در یک شیب مناسب است.

رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا خاطرنشان کرد: در پایان عرایضم شایسته می دانم ضمن سپاسگزاری از میهمان ارجمند به خاطر قبول این دعوت، از مجموعه هایی که در برگزاری دومین هم اندیشی ملی چشم انداز جمعیتی ایران، آن هم در سالگرد ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی ما را یاری دادند صمیمانه تشکر کنم همچنین سزاوار است به طور خاص از سرکار خانم دکتر خزعلی، رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده کشور و همکاران عزیزشان که در برگزاری این هم اندیشی نقش محوری دارند سپاسگزاری کنم.

وی گفت: همان طور که مستحضرید، در این نشست، برای نخستین بار جایزه ملی "ایران جوان بمان"، ویژه فعالان جمعیت، به شماری از خدمتگزاران این عرصه تقدیم خواهد شد که امیدواریم این تجلیل که یقیناً جنبه معنوی آن از اهمیت خاص برخوردار است، قدری از زحمات مجاهدانه این عزیزان در میدان سرنوشت ساز جمعیت را جبران کند و عاملی برای تشویق شخصیت ها و مدیران کشور برای کوشش بیشتر در این میدان به شمار آید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها