أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۷۰۱۰
زمان انتشار: ۰۹:۲۵     ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
چرایی اصرار غرب بر محدودیت تحقیق و توسعه هسته ای ایران:
رسانه های غربی نیز به نقل از طرف امریکایی مدعی شدند: ”ایران اگرچه با هرتوافقی که کل برنامه ی هسته ای آن را متوقف کند مخالفت کرده اند اما پذیرفته اند تا محدودیت های صریحی بر برنامه ی خود داشته باشند. از آن جمله ایران محدودیت های شدیدی را بر تحقیقات و پیشرفت هسته ای خود پذیرفته است!"

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، از منظر طرف غربی، نتیجه ی مطلوب مذاکرات زمانی حاصل می شود که تمام راه ها به دستیابی ایران به بمب اتم مسدود شود! این موضوع زمانی امری منطقی می نماید که شواهد و اسنادی محکم و متقن از تلاش ایران برای دسترسی به بمب اتم در دست باشد. بدین ترتیب و به دلیل عدم وجود چنین اسنادی کل موضوع منتفی است اما متاسفانه به دلیل سیاسی بودن پرونده ی هسته ای ایران، طرف مقابل ایران فاقد منطق بحث بوده و نظام اسلامی به جرم ناکرده سالهاست در تلاش برای اثبات بی گناهی خود برای کسانی است که اصولا قصد قانع شدن ندارند!

اما منظور غرب از تمام راه ها چیست و تا کنون چه اقداماتی از جانب آنان صورت گرفته است؟ آیا غرب به توقف اقدامات انجام شده توسط ایران (اعم از ساخت نیروگاه و رآکتور و سانتریفیوژ و ...) قانع است و یا در نظر دارد هر اقدامی را که حتی در آینده های دور به دسترسی ایران به سطوح فراتری از فناوری هسته ای می انجامد متوقف نماید؟

در دولت هفتم و هشتم این تفکر ریشه های خود را محکم می کرد که امریکا یک قدرت بزرگ جهانی و کدخدای دنیاست و نباید با او درافتاد! از سویی توطئه ای سخیف از سوی معاندین داخلی و خارجی نظام در دست اجرا بود: در تاریخ 23 مرداد 1381 علیرضا جعفرزاده سخنگوی گروهک تروریستی منافقین، با ارائه ی تصاویری از نطنز، اصفهان و اراک در جمع خبرنگاران جهانی مدعی شد ایران در حال تلاش مخفیانه برای ساخت بمب هسته ای است. با اینکه محمد البرادعی رئیس وقت آژانس انرژی اتمی اعلام می کند که این خبرها چیز جدیدی نیست و آژانس از وجود تاسیسات هسته ای و صلح آمیزبودن فعالیت های آن در ایران مطلع بوده است اما فشارهای غرب باعث می شود دور باطل اتهام زنی های غرب و دفاع های ایران آغاز شود.

دولت اصلاحات طبق تفکر خود مبنی بر مخاطره آمیز بودن مقابله با امریکا، راه برون رفت از چالش مذکور را پذیرش بی چون و چرای اوامر آن عنوان کرد و حتی زمانی که در آبان ماه 1382 زمانی که یوشکا فیشر به علت طفره رفتن ایران از تعلیق فعالیت های خود عمشگین شده و اعلام کرد: ما داریم وقت تلف می‌کنیم و بهتر است به فرودگاه برویم، جلسه موقتاً تعطیل می‌شود و طی تماس تلفنی با رئیس‌جمهور به روحانی اعلام می‌شود که هر طور مصلحت می‌دانید عمل کنید ولی نگذارید مذاکرات به شکست بینجامد!

بدین ترتیب ایران در دولت اصلاحات و در توافق های سعدآباد:

تعهد به رژیم عدم اشاعه هسته‌ای (شامل معاهده‌هایی که ایران عضو آن نیست)، امضای پروتکل الحاقی، آغاز فرآیند تصویب پروتکل الحاقی، اجرای پروتکل الحاقی (همکاری با آژانس مطابق با پروتکل)، تعلیق همه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم (بر اساس تعریف آژانس) شامل: 1-فعالیت یا آزمایش سانتریفیوژها با یا بدون مواد هسته‌ای، 2- نصب سانتریفیوژها، 3- غنی‌سازی لیزری، تأسیسات جداسازی ایزوتوپی (ساخت یا آزمایش)، تأسیسات بازفرآوری (ساخت یا فعالیت)

بروکسل:

استمرار تعهدات ناشی از موافقت نامه سعد آباد، تعلیق مونتاژ سانتریفیوژ ها، تعلیق آزمایش سانتریفیوژ ها، تعلیق ساخت داخلی قطعات سانتریفیوژ ها، تعلیق فعالیت های غنی سازی در همه تأسیسات موجود در ایران

و پاریس:

استمرار تعهدات ناشی از موافقت نامه سعد آباد، ادامه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی تا تصویب آن، ادامه تعلیق فعالیت های غنی سازی تا حصول موافقت نامه ترتیبات درازمدت میان دو طرف، گسترش تعلیق به تمامی فعالیت های مرتبط با غنی سازی و بازفرآوریاز جمله: 1-ساخت و واردات سانتریفیوژهای گازی و قطعات آن، 2-مونتاژ، نصب، آزمایش و کارکردن سانتریفیوژهای گازی، 3-جداسازی پلوتونیوم، 4-ساخت یا اجرای تأسیسات جداسازی پلوتونیوم، 5-آزمایش یا تولید هر نوع تأسیسات تبدیل اورانیوم، 6-تعلیق مادامی که مذاکرات برای یک توافق مورد قبول دو طرف درباره ترتیبات درازمدت پیش می رود، ادامه خواهد داشت، 7-تعلیق کلیه فعالیت های تبدیل اورانیوم یو سی اف اصفهان (تعلیق کلیه فعالیت های مرتبط با غنی سازی).

ایران همچنین در 3 فرودین 1384 مجموعه ای از راه حل ها برای تضمین عینی را که از سوی دانشمندان و متخصصان مستقل از ایالات متحده و اروپا پیشنهاد شده بود، به سه کشور اروپایی ارائه کرد که شامل موارد ذیل بود:

1-محدود کردن برنامه غنی سازی ایران، 2- چرخه سوخت باز (برای رفع نگرانی درباره بازفرآوری و تولید پولوتونیم)، 3-تعیین سقف غنی سازی در سطح غنای پایین، 4-محدود کردن دامنه برنامه غنی سازی (صرفاً محدود به نیازهای سوختی راکتورهای ایران)، 5-تبدیل فوری همه اورانیوم غنی شده به میله سوخت، 6- تصویب پروتکل الحاقی، 7- حضور مستمر بازرسان در محل تأسیسات غنی سازی و تبدیل (برای ارائه تعلیق های بی سابقه مضاعف).

تحقیق و توسعه، بزرگترین نگرانی غرب

اگرچه در توافقاتی که در دولت اصلاحات با غرب انجام شد به صراحت نامی از محدودیت تحقیقات برده نشده بود اما با تعطیل کردن و تعلیق بخش عظیمی از تاسیسات هسته ای، عملا راه تحقیق و توسعه بر دانشمندان هسته ای کشورمان بسته شد. سرانجام و زمانی که با خلف وعده های متناوب غربی ها مسئولین وقت علنا مشاهده کردند که عقب نشینی های پی در پی شان نتیجه ای در بر نداشته با دستور صریح رهبر معظم انقلاب، در واپسین ماه های عمر دولت اصلاحات تعلیق ها و محدودیت های خودخوانده را برداشته و بدین ترتیب هشت سال غرورآفرین از توسعه و پیشرفت هسته ای آغاز گردید.

اما با آغاز به کار در دولت یازدهم و بر مسند قدرت نشستن همان تفکر حاکم بر دولت اصلاحات مبنی بر جلب اعتماد امریکا و دیگر کشورهای غربی به هر قیمتی و همچنین خطرناک بودن درافتادن با کدخدای جهان!! همان روش پیشین با دوزی بالاتر تکرار گردید. تعهدات ایران طبق توافق نامه ژنو و بیانیه ی لوزان فهرست بلندبالایی است که متاسفانه علاوه بر متوقف کردن و تعلیق بخش قابل توجهی از اقداماتِ تا کنون صورت گرفته، درخصوص تحقیق و توسعه نیز نگرانی های عمیقی را به دنبال داشته است. بر اساس ادعای طرف غربی ایران در مذاکرات لوزان متعهد شده است:

· ایران موافقت کرده تا دستکم به مدت ۱۵ سال در فردو تحقیقات و توسعه مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم انجام ندهد

· برای ۱۰ سال، غنی‌سازی و تحقیقات و توسعه غنی‌سازی محدود خواهد بود

· ایران به صورت نامحدود، متعهد شده است که دست به بازفرآوری یا تحقیق و توسعه بازفرآوری بر سوخت هسته‌ای مصرف‌شده، انجام ندهد

اینها گوشه ای از اشاراتی است که نشان می دهد دشمن چگونه درصدد است تا راه پژوهش و دسترسی به دانش بومی هسته ای را بر ایران ببندد. برای مشاهده ی متن اصلی کلیک کنید

اما نکته ی مهمتر اینکه هیچ توضیح شفافی درخصوص سطح محدودیت های تحقیق و توسعه در تمامی زمینه های ادعایی غرب مشاهده نمی شود. به عنوان نمونه پس از ۱۰ سال محدودیت غنی سازی و تحقیقات پیرامون آن، ایران به طرح غنی‌سازی و تحقیقات و توسعه غنی‌سازی مقید خواهد بود که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده و مطابق با برنامه اقدام مشترک جامع و ذیل پروتکل الحاقی بوده و منجر به محدودیت‌های مشخص بر ظرفیت غنی‌سازی می‌شود. قطعا رعایت شرایطی که دیگران اعمال می نمایند با توجه به سابقه ای که از آنها در دست است، کاری بس دشوار خواهد بود.

رسانه های غربی نیز به نقل از طرف امریکایی مدعی شدند: ایران اگرچه با هرتوافقی که کل برنامه ی هسته ای آن را متوقف کند مخالفت کرده اند اما پذیرفته اند تا محدودیت های صریحی بر برنامه ی خود داشته باشند. از آن جمله ایران محدودیت های شدیدی را بر تحقیقات و پیشرفت هسته ای خود پذیرفته است!" منبع

اما رهبر معظم انقلاب اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر مقامات 1+5 و آژانس که خواستار در اختیار داشتن اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته ای کشورمان و مصاحبه با آنان شده بودند شخصا وارد ماجرا شده و اعلام کردند: من اجازه نخواهم داد که بیگانگان بیایند و با دانشمندان و فرزندان عزیز و برجسته‌ی این ملت صحبت و از آنان بازجویی کنند."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها