کد خبر: ۳۱۷۱۸۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۴     ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
پرونده لیگ چهاردهم فوتبال با قهرمانی سپاهان بسته شد تا زرد‌پوشان اصفهانی صاحب پنجمین جام خود در فوتبال حرفه‌ای ایران شوند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران چهاردهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر پس از کش و قوس‌های فراوان با قهرمانی سپاهان به پایان رسید. اکنون که بازی‌های فصل چهاردهم به پایان رسیده فرصت مناسبی است تا سراغ آمار و ارقام برویم.

پنجمین قهرمانی طوفان زرد

تیم فوتبال سپاهان در پایان هفته سی‌ام لیگ برتر با 59 امتیاز قهرمانی لیگ چهاردهم شد. این تیم پنجمین قهرمانی‌اش در لیگ برتر را جشن گرفت این در حالی است که تیم فولاد خوزستان فصل سیزدهم با کسب 57 امتیاز از 30 بازی و میانگین امتیازی 9/1 قهرمانی لیگ برتر شده بود. 
 
رکورد فولاد شکسته نشد
 
تیم‌های فوتبال سپاهان و تراکتور‌سازی با 17 گل پیروزی بیشترین برد را در لیگ چهاردهم به خود اختصاص دادند. این در حالی است که تیم‌های فوتبال فولاد و پرسپولیس فصل گذشته 16 بار برنده از زمین خارج شدند و بیشترین پیروزی ها را به نام خود ثبت کردند. جالب اینکه تیم فولاد خوزستان رکوردار بیشترین پیروزی در لیگ‌های 16 تیمی است فولادی‌ها در لیگ چهارم 19 بازی از 30 بازی خود را برنده بودند.
 
نفت مسجد سلیمان ضعیف‌ترین تیم لیگ چهاردهم

نفت مسجد سلیمان عنوان ضعیف‌ترین تیم لیگ چهاردهم را به خود اختصاص داد و به لیگ یک سقوط کرد. این تیم با 3 پیروزی صاحب کمترین تعداد برد در لیگ چهاردهم بود. این در حالی است که مس کرمان فصل گذشته با یک پیروزی همچنان رکور‌دار کمترین برد در لیگ‌های 16 تیمی است.
 
پدیده و استقلال خوزستان رکور‌دار تساوی‌ها
 
تیم‌های فوتبال پدیده و استقلال خوزستان در لیگ چهاردهم تساوی بیشترین تعداد مساوی‌ها را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که تیم فوتبال مس کرمان فصل گذشته با 19 تساوی صاحب بیشترین تساوی در بین تیم‌های لیگ برتر بود که همچنان رکورد بالاترین تساوی‌ها در اختیار این تیم است.

کمترین تساوی‌ها

تیم‌های فوتبال تراکتور‌سازی فولاد خوزستان و راه‌آهن با 7 تساوی در این فصل از رقابت‌ها کمترین تساوی‌ها را داشتند. تیم ملوان بندر انزلی در لیگ سیزدهم و پنجم به همراه استقلال خوزستان در لیگ ششم با 6 تساوی رکور‌دار کمترین تساوی هستند.

راه آهن سرآمد شکست‌ها
 
تیم فوتبال راه آهن با 15 شکست بیشترین باخت را در فصل جاری به نام خود ثبت کرد. این در حالی است که فصل سیزدهم تیم‌های فوتبال صبای قم، ذوب‌آهن، راه‌اهن، استقلال خوزستان، داماش گیلان و فجر سپاسی با 13 شکست بیشترین تعداد باخت را داشتند.  تیم شهید قندی یزد در لیگ پنجم با 19 باخت همچنان رکوردار بیشترین تعداد باخت است.

نفت تهران صاحب کمترین شکست
 
تیم فوتبال نفت تهران با 4 شکست کمترین باخت را در لیگ چهاردهم به خود اختصاص داده است. تیم سپاهان در فصل گذشته تنها در 4 بازی تن به شکست داد تا متحمل کمترین باخت در بین لیگ برتری‌ها شده باشد. به این نکته باید اشاره داشت که رکورد کمترین تعداد باخت در لیگ‌های 18 تیمی در اختیار استقلال در لیگ پنچم با 3 شکست بوده است.

تراکتور سازی زهر‌دارترین خط حمله لیگ چهاردهم

تیم فوتبال تراکتور‌سازی با به ثمر رساندن 58 گل بهترین خط حمله لیگ چهاردهم را به خود اختصاص داد. این در حالی است که تیم فوتبال ملوان با 40 گل زده بهترین خط حمله لیگ سیزدهم را در اختیار داشت ملوانی‌ها در حالی عنوان بهترین خط حمله لیگ سیزدهم را به دست آوردند که تیم هفتم جدول شدند و فولاد به عنوان تیم صدرنشین 36 گل به ثمر رسانده بود. گفتنی است بیشتری گل زده در ادوار گذشته تیمی لیگ برتری در اختیار پاس تهران در لیگ پنجم با 54 گل زده بود. به هر حال تنها سپاهان بوده که توانسته در فصل 89 با زدن 56 گل (میانگین 6/1 گل زده در هر بازی) هم عنوان بهترین خط حمله و هم قهرمانی را بدست آورد.
 
پیکان با بدترین خط حمله
 
تیم فوتبال پیکان با 16 گل زده صاحب‌ بدترین خط حمله لیگ چهاردهم است. این در حالی است که تیم فجر سپاسی با 20 گل بدترین خط حمله لیگ سیزدهم را در اختیار داشت. این رکورد پیش از این اختیار داماش گیلان بود که در لیگ چهارم تنها 17 گل به ثمر رساند. 
 
مستحکم‌ترین دفاع از آن تیم پدیده
 
تیم فوتبال پدیده مشهد با دریافت 25 گل بهترین خط دفاع لیگ چهاردهم را به خود اختصاص داد. این در حالی است که تیم فوتبال پرسپولیس فصل گذشته با دریافت 15 گل صاحب ‌قوی‌ترین خط دفاع لیگ بود. این رکورد در لیگ‌های 16 تیمی پیش از این در اختیار استقلال در فصل پنجم با 17 گل خورده بود.

دفاع لرزان راه آهن
 
تیم فوتبال راه آهن با دریافت 48 گل خورده بدترین خط دفاع لیگ چهاردهم را به خود اختصاص داد. این در حالی است تیم فوتبال داماش گیلان با دریافت 40 گل خورده ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ سیزدهم را به نام خود ثبت کرد. البته رکورد ضعیف‌ترین خط دفاع در لیگ‌های شانزدهم تیمی در اختیار شموشک است این تیم در لیگ چهاردهم با 49 گل خورده  به این رکورد رسید. 
 
بهترین تفاضل گل برای تراکتور سازی
 
تیم فوتبال تراکتور سازی با تفاضل گل 24+ بهترین تفاضل گل لیگ چهاردهم را به خود اختصاص داد. در فصل گذشته این تیم فوتبال پرسپولیس بود که با تفاضل گل 19+ این عنوان را به خود اختصاص داده بود. این در حالی است که استقلال با تفاضل گل 27+ در لیگ پنجم همچنان رکورد این عنوان را در اختیار دارد. 
 
راه آهن و ضعیف ترین تفاضل گل

تیم فوتبال راه اهن با تفاضل گل 21- ضعیف ترین گل را در لیگ چهاردهم به خود اختصاص داد. در فصل گذشته، تیم فوتبال مس کرمان با تفاضل گل 15-بدترین تفاضل گل را به نام خود ثبت کرده بود. این در حالی است که رکورد ضعیف‌ترین تفاضل گل همچنان در اختیار تیم داماش گیلان در لیگ چهارم است. 
 
ادینهو آقای گل لیگ چهاردهم
 
ادینهو با به ثمر رساندن 20 گل در لیگ چهاردهم آقای گل فوتبال ایران شد. این در حالی است که کریم انصاری فرد با 14 گل زده آقای گل لیگ سیزدهم شده بود. وی ضعیف‌ترین آقای گل تاریخ لیگ برتر است. 
 
پرواز ذوب آهن
 
تیم فوتبال ذوب اهن فصل گذشته با 32 امتیاز در جایگاه یازدهم قرار داشت، اما در فصل جاری با 52 امتیاز در جایگاه چهاردهم قرار گرفت و سهمیه آسیا را کسب کرد. ذوب آهن نسبت به فصل گذشته بیشترین صعود  را در جدول رده بندی داشته  و از این لحاظ رکوردار است. 
 
سقوط آزاد پرسپولیس
 
تیم فوتبال پرسپولیس در پایان هفته‌ سی‌ام لیگ سیزدهم با 55 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت، اما در فصل جاری با 36 امتیاز جایگاه هشتم را به دست آورد. سرخپوشان نسبت به دیگر تیم‌ها بیشترین سقوط را در جدول داشتند بعد از پرسپولیس تیم ملوان بیشترین سقوط را در جدول به خود اختصاص داده است. انزلی‌چی‌ها فصل گذشته با 44 امتیاز در رتبه هفتم قرار داشتند، اما در فصل جاری با 30 امتیاز جایگاه سیزدهم را به دست آوردند. 
 
رشد گل‌ها در لیگ چهاردهم نسبت به گذشته
 
در مجموع 240 بازی لیگ چهاردهم روی هم رفته 536 بار توپ ار خط دروازه‌ها عبور کرد این در حالی است که در مجموع 240 بازی لیگ سیزدهم روی هم رفته 493 گل از خط دروازه‌ها گذشت تا هر بازی به طور میانگین 2.05 گل داشته و آمار نا امید کننده در لیگ برتر ثبت شد. گفتنی است: در لیگ چهاردهم 545 گل در لیگ پنجم 541 و در لیگ ششم 560 گل وارد دروازه‌ها شد.
 
کنترل آژیر قرمز
 
در فصلی که گذشت داوران در استفاده از کارت های قرمز کمی صرفه جویی کردند و در مجموع 240 بازی، 49 کارت قرمز نشان دادند. بر اساس این آمار هر هفته لیگ چهاردهم به طور میانگین 0.20 اخراجی داشته که آمار بالایی به حساب نمی‌آید. در اینجا بد نیست بدانید هر هفته لیگ سیزدهم به طور میانگین 1.7 کارت قرمز داشت سال گذشته در مجموع 240 بازی 51 کارت قرمز از جیب داوران خارج شده بود. 
 
جیب‌های پر رفت و آمد
 
در 240 بازی این فصل، داوران لیگ برتری 883 باز از کارت‌های زرد خود استفاده کردند تا هر بازی به طور متوسط 3.68 بازیکن اخطاری داشته باشد. این آمار در حالی به  ثبت رسیده که فصل گذشته به طور میانگین 4..07 کارت زرد از جیب داوران خارج شده بود. در 240 بازی لیگ سیزدهم 979 کارت زرد به بازیکنان خاطی داده شد.
 
پیکان، نا کام‌ترین تیم در لیگ چهاردهم
 
تیم پیکان در نیم فصل اول لیگ چهاردهم با 17 امتیاز در رتبه یازدهم قرار داشت، اما در نیم فصل دوم با 26 امتیاز در جایگاه پانزدهم ایستاد تا با 4 پله سقوط به لیگ دسته یک سقوط کند. به هر حال پیکان که تازه به لیگ برتر صعود کرده است دوباره به لیگ دسته یک سقوط کرد تا تیم رفت و برگشت لقب بگیرد. 
 
نفس‌های چاق
 
بر خلاف پیکان این تیم‌های ذوب آهن، ملوان و گسترش فولاد بودند که در نیم فصل دوم بیشترین صعود را در جدول رده بندی داشتند تا از خطر سقوط فرار کنند و در لیگ ماندنی شوند. تیم ذوب آهن 5 پله صعود در جدول داشت و تیم‌های فوتبال ملوان و گسترش فولاد هم 3 پله در جدول داشتند و در لیگ ماندنی  شدند.
 
جایگاه لرزان مربیان
 
تیم‌های فوتبال پرسپولیس و راه آهن با آوردن 3 مربی بالاترین تعداد تغییرات کادر فنی را به نام خود ثبت کردند. این رکورد در فصل سیزدهم در اختیار کرمان بود مجتبی تقوی، محمود یاوری، پرویز مظلومی، ریو ناچیچ مربیان این تیم  در آن دوره بودند. در لیگ دوازدهم نفت آبادان با در اختیار داشتن 4 مربی؛ کاستا، کاسیسرو، فیروزی و سلامات هم به سرنوشت مس کرمان دچار شده بود.
 
خشن‌ترین و جوانمرد‌ترین تیم
 
استقلال خوزستان با 74 کارت زرد و 7 کارت قرمز خشن ترین تیم در لیگ چهاردهم لقب گرفت. صبای قم هم بدون دریافت کارت قرمز بازی جوانمردانه‌ای را در لیگ چهاردهم ارائه داد.
 
تراکتوری‌ها بهترین تیم در خارج از خانه
 
تیم فوتبال تراکتور سازی با اینکه قهرمانی را در خانه‌اش از دست داد، اما امسال بهترین تیم خارج از خانه بوده است. این تیم تبریزی 8 پیروزی، 3 مساوی و 4 شکست در خانه به دست آورده است. بر این اساس بهترین عملکرد را در بین تیم‌های دیگر در خارج از خانه داشته است به هرحال تراکتوری‌ها از 15 بازی خارج  از خانه 27 امتیاز کسب کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها