يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۷۲۶۶
زمان انتشار: ۱۴:۵۹     ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، طي چند روز اخير اخباري مبني بر ربوده شدن يك شناور صيادي با ۱۴ سرنشين ايراني در نزديكي آب‌هاي سومالي منتشر شد.

انتشار اين خبر بازتاب بسياري در رسانه هاي داخلي و خارجي داشت، چرا كه طي چند وقت اخير به سبب اتفاقات يمن بسياري از نگاه ها به  آب هاي آزاد در جنوب ايران معطوف شده كه اين اقدام عليه ۱۴ ملوان بيگناه نگراني را دو چندان كرده است.

جزئياتي از شناور ملوانان ربوده‎شده توسط دزدان دريايي سومالي

اواخر بهمن ماه سال گذشته، يك لنج صيادي از ساحل كنارك به همراه ناخداي ايراني و ۱۳ نفر ديگر از كارگران آن كه به گفته صاحب لنج مليت ايراني دارند به قصد ماهيگيري به آب آزاد اقيانوس هند رهسپار شد.

در پي ورود به آب هاي آزاد، اين شناور صيادي فايبر گلاس  ۲۸ متري به مالكيت حاج صالح كرمزهي در اواخر اسفندماه امسال مطابق ثبت مركز حوادث دريايي دچار نقص فني مي شود و از شيلات ايران و نيروي دريايي درخواست كمك مي كند.

بارها و باها اين تماس ادامه داشت تا اينكه در روز چهارم فروردين ماه آخرين ارتباط اين شناور صيادي با مركز حوادث برقرار و ديگر هيچ اثري از آنان يافت نشد.

مطابق استانداردها سازمان جهاني دريايي، امنيت و امداد رساني بر عهده كشورهاي هم مرز با آن دريا است كه به گفته مديركل شيلات سيستان و بلوچستان به رغم پيگيري هاي لازم اقدام خاصي براي نجات اين ملوانان صورت نگرفت.

طي دو ماه گذشته براي نجات اين ملوانان هر اقدامي انجام دادم

حاج محمد صالح كرمزهي مالك اين لنج صيادي چندي پيش مدعي شده بود: لنج ماهيگيري تحت مالكيت اينجانب ۲۳ بهمن ماه سال گذشته به همراه ۱۴ ملوان و صياد براي صيد راهي اقيانوس هند شد تا آن كه در چهارم فروردين ماه سال جاري، ملوانان با تماس از طريق تلفن ماهواره‎اي به ما اعلام كردند موتور لنج از كار افتاده است.

وي افزود: با آنكه شخصا در زاهدان سكونت دارم، بلافاصله پس از اطلاع از اين موضوع، به چابهار آمدم و موضوع را به شكل شفاهي و كتبي به ارگان‎هاي مختلف از جمله شيلات، اداره بندر، درياباني، نيروي دريايي و… اطلاع داديم تا براي نجات ملوانان و انتقال شناور سريع‎تر اقدامي صورت دهند.

مالك شناور صيادي گفت: در اين مدت كه شناور و ملوانان در ميان اقيانوس رها شده بودند، چند بار ناوهاي كشورهاي بيگانه به آنان غذا دادند، اما در نهايت مجبور شدند، خود را به ساحل برسانند و ما هم خبري از آخرين وضعيت آنان نداشتيم تا آنكه از رسانه‎ها خبردار شديم اسير دزدان دريايي سوماليايي شده‎اند.

تاييد خبر ربوده شدن ملوانان ايراني از سوي وزارت خارجه

حسن صالحي، معاون وزير جهاد كشاورزي، نيز ربوده شدن لنج و ۱۴ ماهيگير ايراني را تاييد كرد و گفت: لنج ماهيگيران ربوده شده در اقيانوس هند خراب مي‌شود و در اين هنگام كنترل و هدايت لنج از دست ماهيگيران خارج شده و آنها به مرزهاي آبي سومالي وارد مي‌شوند.

رئيس سازمان شيلات ايران اعلام كرد: در حال حاضر گزارش‌هاي لازم به دستگاه‌هاي ذ‌يربط ارائه شده و وزير جهاد كشاورزي پس از اطلاع از اين مساله دستور پيگيري هرچه سريع‌تر را براي رسيدن به نتيجه داده است.

صالحي گفت: اطلاعات ديگري از ۱۴ ماهيگير ربوده شده در اقيانوس هند نداريم و اميدواريم اين مشكل از طريق دستگاه‌هاي ذيربط حل شود.

از وضعيت ملوانان بي اطلاعيم

مدير كل شيلات سيستان و بلوچستان بيان كرد: به محض اطلاع از وقوع اين حادثه، اقدام هاي لازم براي نجات لنج و ملوانان ايراني صورت گرفته كه اميد است طي چند روز آينده خبري خوش از ملوانان به دست آيد.

محسن علي گلشني در گفتگو  با خبرنگار مهر بيان كرد: به محض ثبت خرابي لنج، مراتب را از طريق دستگاه هاي مربوطه اعلام كرديم تا به اطلاع شناورهاي موجود در منطقه برسد اما به سبب نا امن بودن منطقه وقوع حادثه، امدادرسان هاي بين المللي رغبتي براي حضور در آن  مكان از خود نشان ندادند.

وي افزود: اكنون از طريق دستگاه هاي ديپلماسي  و وزرات كشور پيگير سرنوشت اين ملوانان ايراني هستيم و اميدواريم هر چه زودتر از سرنوشت آنان اطلاعي به دست بيايد.

وزارت خارجه نهايت تلاش خود را براي نجات كشتي ايراني بكار گيرد

معاون امنيتي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با توجه به وقوع اين رويداد در خارج از مرزهاي ايران ، تمامي رايزني هاي لازم با وزارت امور خارجه در خصوص نجات اين كشتي ايراني، ناخداي ايراني و ديگر نيروهاي فعال در آن لنج انجام شده است.

علي اصغر ميرشكاري در گفتگو با مهر بيان كرد: در چهارم فروردين ماه يك لنج صيادي در آب هاي آزاد اقيانوس هند خراب مي شود، بر اساس شنيده ها تنها يك ناو از آن محل رد مي شود كه متاسفانه هيچ توجهي به ملوانان ايراني ندارد.

وي افزود: صاحب لنج براي نجات آن شناور خراب شده و ملوانان گرفتار شده حتي سعي كرد از روش مردمي استفاده كند و  با يك لنج ديگر در تلاش بود كه به ملوانان گرفتار شده برسد.

سخنگوي شوراي تامين سيستان و بلوچستان اظهار داشت: اما به سبب توفان هاي شديد دريايي در منطقه، لنگر پاره و لنج ايراني در سواحل سومالي به گل مي نشيند.

وي تاكيد كرد: در اين زمان دزدان دريايي سوماليايي كه در تك تماس كوتاه با صاحب لنج ادعاي وابستگي به گروه تروريستي الشباب را داشته اند ملوانان ايراني را اسير مي كنند.

ميرشكاري اظهار داشت: هنوز هويت واقعي گروگان گيران مشخص نشده است، اما آنان در همان تماس در ازاي آزادي ملوانان ايراني تقاضاي پول كرده اند.

وي افزود: وزارت كشور به محض وقوع اين اتفاق تمامي ابعاد موضوع را بررسي و با توجه به قرار داشتن آن در خارج از مرزهاي ايران در اختيار وزارت امور خارجه قرار داده تا پيگيري ها لازم انجام شود.

معاون امنيتي استانداري سيستان و بلوچستان اظهار اميدواري كرد كه با جديت در پيگيري موضوع هر چه زودتر شادي و اميد را به خانواده هاي ملوانان برگردانيم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها