أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۱۷۲۷۷
زمان انتشار: ۱۵:۱۷     ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
زاهدان- کنارک روزها است در غم ۱۴ فرزند سرزمین آفتاب می سوزد و با چشمان بارانی چشم انتظار طلوع آفتاب امید است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، طی چند روز اخیر اخباری مبنی بر ربوده شدن یک شناور صیادی با ۱۴ سرنشین ایرانی در نزدیکی آب‌های سومالی منتشر شد.

انتشار این خبر بازتاب بسیاری در رسانه های داخلی و خارجی داشت، چرا که طی چند وقت اخیر به سبب اتفاقات یمن بسیاری از نگاه ها به آب های آزاد در جنوب ایران معطوف شده که این اقدام علیه ۱۴ ملوان بیگناه نگرانی را دو چندان کرده است.

جزئیاتی از شناور ملوانان ربوده‎شده توسط دزدان دریایی سومالی

اواخر بهمن ماه سال گذشته، یک لنج صیادی از ساحل کنارک به همراه ناخدای ایرانی و ۱۳ نفر دیگر از کارگران آن که به گفته صاحب لنج ملیت ایرانی دارند به قصد ماهیگیری به آب آزاد اقیانوس هند رهسپار شد.

در پی ورود به آب های آزاد، این شناور صیادی فایبر گلاس ۲۸ متری به مالکیت حاج صالح کرمزهی در اواخر اسفندماه امسال مطابق ثبت مرکز حوادث دریایی دچار نقص فنی می شود و از شیلات ایران و نیروی دریایی درخواست کمک می کند.

بارها و باها این تماس ادامه داشت تا اینکه در روز چهارم فروردین ماه آخرین ارتباط این شناور صیادی با مرکز حوادث برقرار و دیگر هیچ اثری از آنان یافت نشد.

مطابق استانداردها سازمان جهانی دریایی، امنیت و امداد رسانی بر عهده کشورهای هم مرز با آن دریا است که به گفته مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان به رغم پیگیری های لازم اقدام خاصی برای نجات این ملوانان صورت نگرفت.

طی دو ماه گذشته برای نجات این ملوانان هر اقدامی انجام دادم

حاج محمد صالح کرمزهی مالک این لنج صیادی چندی پیش مدعی شده بود: لنج ماهیگیری تحت مالکیت اینجانب ۲۳ بهمن ماه سال گذشته به همراه ۱۴ ملوان و صیاد برای صید راهی اقیانوس هند شد تا آن که در چهارم فروردین ماه سال جاری، ملوانان با تماس از طریق تلفن ماهواره‎ای به ما اعلام کردند موتور لنج از کار افتاده است.

وی افزود: با آنکه شخصا در زاهدان سکونت دارم، بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع، به چابهار آمدم و موضوع را به شکل شفاهی و کتبی به ارگان‎های مختلف از جمله شیلات، اداره بندر، دریابانی، نیروی دریایی و… اطلاع دادیم تا برای نجات ملوانان و انتقال شناور سریع‎تر اقدامی صورت دهند.

مالک شناور صیادی گفت: در این مدت که شناور و ملوانان در میان اقیانوس رها شده بودند، چند بار ناوهای کشورهای بیگانه به آنان غذا دادند، اما در نهایت مجبور شدند، خود را به ساحل برسانند و ما هم خبری از آخرین وضعیت آنان نداشتیم تا آنکه از رسانه‎ها خبردار شدیم اسیر دزدان دریایی سومالیایی شده‎اند.

تایید خبر ربوده شدن ملوانان ایرانی از سوی وزارت خارجه

حسن صالحی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، نیز ربوده شدن لنج و ۱۴ ماهیگیر ایرانی را تایید کرد و گفت: لنج ماهیگیران ربوده شده در اقیانوس هند خراب می‌شود و در این هنگام کنترل و هدایت لنج از دست ماهیگیران خارج شده و آنها به مرزهای آبی سومالی وارد می‌شوند.

رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرد: در حال حاضر گزارش‌های لازم به دستگاه‌های ذ‌یربط ارائه شده و وزیر جهاد کشاورزی پس از اطلاع از این مساله دستور پیگیری هرچه سریع‌تر را برای رسیدن به نتیجه داده است.

صالحی گفت: اطلاعات دیگری از ۱۴ ماهیگیر ربوده شده در اقیانوس هند نداریم و امیدواریم این مشکل از طریق دستگاه‌های ذیربط حل شود.

از وضعیت ملوانان بی اطلاعیم

مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان بیان کرد: به محض اطلاع از وقوع این حادثه، اقدام های لازم برای نجات لنج و ملوانان ایرانی صورت گرفته که امید است طی چند روز آینده خبری خوش از ملوانان به دست آید.

محسن علی گلشنی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: به محض ثبت خرابی لنج، مراتب را از طریق دستگاه های مربوطه اعلام کردیم تا به اطلاع شناورهای موجود در منطقه برسد اما به سبب نا امن بودن منطقه وقوع حادثه، امدادرسان های بین المللی رغبتی برای حضور در آن مکان از خود نشان ندادند.

وی افزود: اکنون از طریق دستگاه های دیپلماسی و وزرات کشور پیگیر سرنوشت این ملوانان ایرانی هستیم و امیدواریم هر چه زودتر از سرنوشت آنان اطلاعی به دست بیاید.

وزارت خارجه نهایت تلاش خود را برای نجات کشتی ایرانی بکار گیرد

معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به وقوع این رویداد در خارج از مرزهای ایران ، تمامی رایزنی های لازم با وزارت امور خارجه در خصوص نجات این کشتی ایرانی، ناخدای ایرانی و دیگر نیروهای فعال در آن لنج انجام شده است.

علی اصغر میرشکاری در گفتگو با مهر بیان کرد: در چهارم فروردین ماه یک لنج صیادی در آب های آزاد اقیانوس هند خراب می شود، بر اساس شنیده ها تنها یک ناو از آن محل رد می شود که متاسفانه هیچ توجهی به ملوانان ایرانی ندارد.

وی افزود: صاحب لنج برای نجات آن شناور خراب شده و ملوانان گرفتار شده حتی سعی کرد از روش مردمی استفاده کند و با یک لنج دیگر در تلاش بود که به ملوانان گرفتار شده برسد.

سخنگوی شورای تامین سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اما به سبب توفان های شدید دریایی در منطقه، لنگر پاره و لنج ایرانی در سواحل سومالی به گل می نشیند.

وی تاکید کرد: در این زمان دزدان دریایی سومالیایی که در تک تماس کوتاه با صاحب لنج ادعای وابستگی به گروه تروریستی الشباب را داشته اند ملوانان ایرانی را اسیر می کنند.

میرشکاری اظهار داشت: هنوز هویت واقعی گروگان گیران مشخص نشده است، اما آنان در همان تماس در ازای آزادی ملوانان ایرانی تقاضای پول کرده اند.

وی افزود: وزارت کشور به محض وقوع این اتفاق تمامی ابعاد موضوع را بررسی و با توجه به قرار داشتن آن در خارج از مرزهای ایران در اختیار وزارت امور خارجه قرار داده تا پیگیری ها لازم انجام شود.

معاون امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد که با جدیت در پیگیری موضوع هر چه زودتر شادی و امید را به خانواده های ملوانان برگردانیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها