أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۱۷۲۸۳
زمان انتشار: ۱۸:۴۱     ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
چرا دستگاه دیپلماسی به بدعهدی آمریکا واکنش نشان نمی‌دهد
با وجود گذشت ۳ روز از تحریم دو شرکت عربی توسط وزارت خزانه داری آمریکا به دلیل کمک به ایران در خرید هواپیمای مسافربری دست دوم، وزارت امور خارجه ایران کماکان سکوت اختیار کرده و هیچ واکنشی نشان نداده است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس ، سه روز پیش (پنجشنبه) بود که اخباری منتشر شد با این مضمون «وزارت خزانه‌داری آمریکا دو شرکت عربی را به اتهام کمک در خرید هواپیمای مسافربری دست دوم توسط ایران، تحریم کرد». آنگونه که رویترز عنوان کرد این دو شرکت عراقی «النصر» و شرکت اماراتی «اسکای بلو برد»، بر اساس ادعای این وزارتخانه در خرید هواپیمای دست دوم به شرکت هواپیمایی ماهان کمک کرده‌اند.

این تحریم‌ها پس از آن اعمال شده که یک مقام ارشد صهیونیستی نسبت به فروش این هواپیماها اعتراض کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا پس از این اقدام با صدور بیانیه‌ای عنوان کرد: «شرکت ماهان برای انتقال نیروها، تسلیحات و منابع نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای حمایت از رژیم اسد در پروازها به سوریه کمک کرده و ضمنا خدمات حمل‌ و نقل به حزب‌الله لبنان که پیش از این به صورت جداگانه جزو گروه‌های تروریستی قرار گرفته، ارائه می‌دهد».

با اینکه این وزارتخانه اعمال تحریم‌های جدید را مرتبط با موضوع هسته‌ای ندانسته و آن را به بحث تروریسم گره زده‌، ولی واشنگتن با این اقدامات و زیاده‌خواهی‌هایی که صورت می‌دهد نشان می‌دهد که به دنبال توافق نیست و همانگونه که بارها و بارها نشان داده بر سر تعهداتش نیست و چه بسا پس از حصول توافق احتمالی، تحریم‌های خود را از حوزه هسته‌ای به سایر حوزه‌ها منتقل کرده و با بهانه‌های واهی کماکان چماق تحریم را بر سر تهران نگهدارد. این در حالی‌ است که انتظار می‌رود در شرایط مذاکره، واشنگتن دست‌کم از اعمال تحریم‌های جدید و متشنج کردن اذهان، خودداری ورزد.

البته در این میان سکوت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در قبال این بداخلاقی‌ها و عدم واکنش به موقع آن هم با گذشت 3 روز شایان توجه است. این وزارتخانه که در قبال بروز سیل و زلزله در دور افتاده‌ترین نقاط جهان واکنش نشان می‌دهد، علی‌رغم پیگیری‌های فارس هیچ پاسخی به این اقدامات آمریکا نداد و کماکان روزه سکوت اختیار کرده است.

بر اساس توافقنامه ژنو که در سوم آذر ماه 1392 بین وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) و با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژنو حاصل شد، فروش محدود برخی قطعات هواپیماهای مسافربری به ایران تسهیل شد؛ ولی ساختار تحریم‌های صنایع هوایی ایران کماکان پابرجاست.

 فارس
همچنان آماده است که واکنش مسوولین محترم وزارت خارجه را فورا منعکس کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها