يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۷۲۹۶
زمان انتشار: ۱۹:۳۹     ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
رادیو فرانسه فیلم در گزارشی با عنوان «صف‌ طولانی برای فیلم ناهید» گفت: «ناهید»، نخستین ساخته آیدا پناهنده، در بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین فستیوال کن در هوائی آفتابی و گرم به نمایش در آمد.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از حلقه وصل ، رادیو فرانسه فیلم در گزارشی با عنوان «صف‌ طولانی برای فیلم ناهید» گفت: «ناهید»، نخستین ساخته آیدا پناهنده، در بخش نوعی نگاه شصت و هشتمین فستیوال کن در هوائی آفتابی و گرم به نمایش در آمد.»

در گزارش رادیو دولتی فرانسه آمده است: «صف طولانی تشکیل شده در برابر سالن دوبوسی فستیوال، که در آن فیلم‌های بخش نوعی نگاه و فیلم‌های مسابقه‌ای برای خبرنگاران نشان داده می‌شود، حکایت از کنجکاوی مردم و استقبال خوب آنها داشت. چون برای کارگردانان شناخته نشده غالبأ چنین صفی دیده نمی‌شود».

فیلم ناهید نخست در بخش «اولی»‌های جشنواره فیلم فجر تهران به نمایش درآمد و حتی نامزد دریافت سیمرغ بهترین فیلمنامه شد. منتقدان سینمایی ناهید را فیلمی واقع‌گرا درباره سرنوشت نسل جوان شهرنشین ایران می‌دانند که هویتش را در تلاش فردی برای عشق و زندگی در مناسبات امروزی جامعه‌اش می‌یابد. ناهید دختری که در زندگی مشترک نخستش شکست خورده، حالا به دلیل نگاه و مشکلات اجتماعی از ابراز عشق واهمه دارد.

رادیو فرانسه در گزارش خود افزود: «فیلم «ناهید» با داستانی عاشقانه و اجتماعی، زندگی زنی جدا شده از همسر معتاد و در حال ساختن یکی زندگی تازه با مردی است که او را بسیار دوست می‌دارد، را به تصویر می‌کشد که گرچه قربانی سنگینی‌ها و دشواری‌های اجتماع است اما به زعم خود به آنها تن در نمی‌دهد.»

رادیو فردا نیز برای دومین بار گزارشی را با عنوان «نمایش ناهید در جشنواره کن؛ روایتی از تلاش‌ زن ایرانی برای استقلال» به این فیلم اختصاص داده است.

بابک غفوری‌آذر در گزارش خود آورده است: «فیلم «ناهید» به‌عنوان تنها فیلم بلند ایرانی حاضر در جشنواره کن از روز شنبه نمایش‌هایش را در این جشنواره معتبر سینمایی آغاز کرد. نوبت‌های نمایش این فیلم که در بخش نوعی نگاه پذیرفته شده است، تاکنون با استقبال تماشاگران روبرو شده و از جمله اولین نمایش آن برای نمایندگان رسانه‌های گروهی کشورهای مختلف با ابراز احساسات فراوان حاضران همراه بود».

پناهنده با برنامه‌ریزی و نگاهی دقیق و هوشمند پا به دنیای فیلم‌های بلند گذاشته است

در ادامه ضمن تجلیل از فیلمسازان جوان ایران می‌گوید: «ناهید اولین فیلم بلند سازنده‌اش، آیدا پناهنده، محسوب می‌شود. او با ۳۶ سال سن از جمله فیلمسازان نسل جدید سینمای ایران محسوب می‌شود که پس از تجربه‌اندوزی فراوان در زمینه ساخت فیلم‌های کوتاه و بلند ویدیویی با برنامه‌ریزی و نگاهی دقیق و هوشمند پا به دنیای فیلم‌های بلند می‌گذراند».

 رادیو فردا با اشاره به خبرساز نبودن این فیلم در جشنواره فجر در گزارش خود آورده است: «ناهید پیشتر در دوره سی و سوم جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده بود که با وجود برخی واکنش‌های مثبت منتقدان به آن، در مجموع فیلم خبرسازی در جشنواره نبود و چندان مورد توجه قرار نگرفت. نکته‌ای که پس از نمایش فیلم در جشنواره کن یکی از موضوعات اصلی صحبت منتقدان و خبرنگاران ایرانی حاضر در جشنواره با عوامل این فیلم هم مطرح شد».

این گزارشگر جامعه ایران را جامعه مردسالار می‌نامد و می‌گوید: «ناهید داستان تلاش زنی مطلقه در ایران امروز است برای زندگی مستقل، برای حفظ حضانت پسر جوان سرکشش و برای دوام آوردن از انبوه فشارهای جامعه مردسالار».

سازندگان فیلم سعی کرده‌اند تا این ساخته با صفت‌های «مأیوس‌کننده» و «سیاه‌نما» رروبرو نشود

این رسانه معارض، که نتوانسته همانند فیلم‌های مورد علاقه معاندین، سیاه‌نمایی خاصی در فیلم ناهید مشاهده کند، خود به قضاوت پرداخته و می‌گوید: «ناهید با وجود پرداخت قابل قبول و حرفه‌ای اما از برخی ضعف‌های فیلمنامه‌ای به‌ویژه در نیمه دوم رنج می‌برد. جایی که فیلمساز در پایان داستانش دچار تردید است و چندین بار داستانش را به پایان برده و دوباره روایت می‌کند. در این زمینه البته به نظر می‌رسد نوعی تلاش برای دوری از تلخی‌های معمول فیلم‌های این سال‌های سینمای ایران در ذهن سازندگان فیلم بوده تا این ساخته‌شان با صفت‌های «مایوس‌کننده» و «سیاه‌نما» روبرو نشود».

رادیو فردا علت انتخاب این فیلم در جشنواره کن را کنجکاوی در تماشای دغدغه‌ها و مسائل طبقه متوسط جامعه ایران می‌داند و تأکید می‌کند: «ناهید باتوجه به نمایش در ایران و پرداخت دور از حاشیه‌اش احتمالا از انتقادهای معمول برخی رسانه‌ها و چهره‌های داخل ایران درباره حضورهای جشنواره‌ای فیلم‌های ایران، دور خواهد بود. با این همه آشکار است که کنجکاوی‌های جشنواره‌های خارجی در تماشای دغدغه‌ها و مسائل طبقه متوسط امروز جامعه ایران در انتخاب فیلم تأثیرگذار بوده است».

گزارشگر رسانه سازمان جاسوسی آمریکا امیدوار است فیلم ناهید با توجه به داشتن رقیب قدرتمندی مثل لازلو نمس با فیلم اولش «پسر شائول»، دست خالی از کن برنگردد و علت آن را پرداختن هوشمندانه کارگردان در روایت داستانش و عملکرد قابل قبول تمام عوامل، می‌داند.

در پایان این گزارش آمده است: «به‌ویژه آنکه این فیلم برای دریافت جایزه دوربین طلایی مخصوص فیلمسازان اول هم شانس دارد. این جایزه از سوی یک هیئت داوری جداگانه به بهترین فیلمی اهدا می‌شود که اولین ساخته سازندگانش محسوب می‌شود».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها