يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۷۳۱۴
زمان انتشار: ۰۱:۲۱     ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
فاجعه زیست‌محیطی برای دریاچه‌ای در کردستان/
وجود دریاچه‌ای زیبا در میان جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و گونه‌های مختلف درختان جنگلی سرزمینی باشکوه را در استان کردستان به وجود آورده است اما این روزها این دریاچه در وضعیت نابسامانی به سر می‌برد.

به گزارش پایگاه 598، سایت آفتاب دل نوشت: اگر از هرکجای ایران از مردم سؤال بپرسید که دیدنی‌های استان کردستان را نام ببرید بلافاصله دریاچه‌ی زیبای زریوار اولین کلام آنها محسوب می شود.

وجود دریاچه‌ای زیبا در میان جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و گونه‌ها مختلف درختان جنگلی ، سرزمین باشکوه را در غرب ایران پدید آورده است و آن را به مهم‌ترین جاذبه گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

تالاب زریبار یکی از منحصربه‌فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می‌گردد که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌است که نیاز به بررسی بیشتر را می‌طلبد.

اما این روزها این دریاچه در وضعیت نابسامانی به سر می برد ، فضولات، زباله ها، جلبک های کنار دریاچه و ... تنها بخشی از کناره های آن را تشکیل می دهد.

کی از شهروندان مریوانی گفت: زریوار دیگر جذابیتی برای گردشگران ندارد کسی دیگر از دریاچه لذت نمی برد، دریاچه زریوار تبدیل به گورستان زباله ها شده است. این شهروند، ما را به اطراف دریاچه برد و با نشان دادن مناظری زشت و کثیف، از مسئولین کشوری خواست نگذارند دریاچه زریوار تبدیل به دریاچه ارومیه شود. وی با بیان اینکه دیگر مردم مریوان با وجود وضعیت اسفناک دریاچه نمی توانند به داشتن بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان یا نه خاورمیانه افتخار کنند حتی دیگر نای برای گفتن و نجات دریاچه نمانده است. این شهروند مریوانی با انتقاد از وعده های بی نتیجه مسئولین در سالهای گذشته گفت: تا کنون هیچ اقدام عملی برای نجات آن صورت نگرفته است.

سرازیر شدن فاضلاب به دریاچه زریوار

امیر قادری معاون عمرانی استاندار کردستان چندی پیش افزود: با تامین اعتبار چهار میلیارد ریالی پرونده هدایت فاضلاب روستاهای ضلع شرقی در سال‌جاری بسته خواهد شد.

وی با تاکید بر حفظ و صاینت از دریاچه زریوار خواستار اقدام ضروری دستگاه‌های اجرایی در این زمینه شد و تاکید کرد: برخورد با متخلفین و متجاوزین به دریاچه زریوار از مهم ترین اولویت‌ها و دغدغه‌ها در استان است.

قادری افزود: برنامه‌های جامعی جهت صاینت از دریاچه زریوار تهیه شده و در این راستا استاندار کردستان به صورت مستمر و با حساسیت خاصی پیگیر تحقق اهداف برنامه است. مسئولین استان باید تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف برنامه مورد نظر انجام دهند. مسئولینی که با اهداف توسعه، ارتقاء و حفظ محیط زیست دولت همراه نباشند جایی در سیستم مدیریتی استان ندارند.

آینده مریوان بستگی به ادامه حیات زریوار دارد

عبدالمحمد زاهدی در جلسه ستاد نجات بخشی دریاچه زریوار مریوان اظهار داشت: نخستین اقدام لازم برای حفظ این دریاچه و تالاب جلوگیری از ورود فاضلاب روستاها و شهر مریوان به داخل دریاچه زریوار است.

وی با اشاره به لزوم توجه به برنامه های مطالعاتی افزود: در این راستا باید مطالعات یکپارچه انجام شود و این کار در اولویت قرار بگیرد.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه قسمتی از زریوار داخل حریم و قسمتی خارج از حریم است، بیان کرد: در این زمینه باید نقش شهرداری را پررنگ دید و اهداف زیست محیطی با هماهنگی اداره کل محیط زیست و شهرداری پیگیری شود.

زاهدی یادآور شد: برخورد قاطعانه با حفر چاه‌های غیرمجاز در کنار دریاچه زریوار مریوان امری ضروری است.

وی ادامه داد: نجات تالاب زریوار باید مطالبه و اولویت کاری مردم مریوان باشد و دستگاه های اجرایی نیز باید در این حوزه همکاری لازم را داشته باشند.

استاندار کردستان گفت: همچنین سازمان های مردم نهاد نیز با تمام توان و ظرفیت خود باید در راستای نجات زریبار گام بردارند.

زاهدی اظهار داشت: آینده مریوان بستگی به ادامه حیات زریوار دارد و باید برای مشارکت مردم در این زمینه راهکاری لازم را تعریف کنیم.

وی افزود: در تفاهم میان امور آب و سازمان محیط زیست باید حریم زیست محیطی کامل زریوار مشخص شود.

زاهدی در پایان سخنان خود در این نشست یادآور شد: عزم جدی مسئولان و مردم در نجات بخشی زریبار امری ضروری است و انتظار می رود با برنامه ریزی مناسب در این حوزه بتوانیم گام های جدی را برای نجات بخشی دریاچه زیبار برداریم.

53 مورد چاه‌های غیرمجاز در مریوان

فرماندار مریوان به اقدامات صورت گرفته در راستای نجات تالاب زریوار اشاره کرد و گفت: 229 پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه تالاب زریوار مریوان مفتوح است.

محمد فلاحی اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر ساخت و ساز غیرمجاز در حاشیه تالاب زریوار کاملا متوقف شده است.

وی بیان کرد: شش مورد تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز و گشودن 229 پرونده در این زمینه در دادگستری از دیگر اقداماتی بود که در راستای حفاظت از این اثر منحصر به فردی طبیعی انجام شده است.

فرماندار مریوان یادآور شد: از این 229 پرونده، 53 مورد مربوط به چاه‌های غیرمجاز بوده است.

فلاحی ادامه داد: جدیت دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز ضروری است و تیم های نظارتی نیز برای کنترل این موضوع در حاشیه دریاچه تشکیل شده است

متاسفانه داستان تلخ فاجعه زیست محیطی دریاچه زریوارهمچنان ادامه دارد و روند جدی‌‌‌‌‏تر و پرسرعت‌‌‌‌‏تری را نیز نسبت به گذشته در پیش گرفته است و شاید تنها تلاش پیگیرانه و جدی دولت و مردم بتواند تا حد ممکن از تشدید این روند و تبدیل شدن این دریاچه زیبا به پهنه‌‌‌‌‏های وسیعی از زباله ها بکاهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۳۳ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
۱۷
۵
برای مردم مریوان متاسفم که چنین به روز محیط زیستشان آورده اند واقعا رفتار درست اینست که ما بدون هیچ مسئولیتی هرگندی دلمان میخواهدبه محیط زندگیمان بزنیم وبعدهم واویلا راه بیندازیم که مسئولان بیایید درستش کنید؟ ملا نصرالدین وجوالدوز را یاداوری میکنید!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۴۷ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
مردم مریوان چرا؟؟ امثال خودت پا میشین میاین مریوان تفریحِتونو میکنین، زباله هاتونو میریزین واسه ما
جدیدترین اخبار پربازدید ها