يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۳۱۷۳۵۱
زمان انتشار: ۰۹:۱۸     ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
به دنبال افزایش احتمال قطع سهمیه بنزین:
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده است: «سهمیه خودروهای سواری شخصی و موتوسیکلت‌ها در مرحله تصمیم‌گیری هستند که پس از ابلاغ به این شرکت متعاقبا اعلام خواهد شد». در این باره سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، دلایل عدم واریز سهمیه بنزین خردادماه خودروهای شخصی را اعلام کرد و گفت: این موضوع صرفا به دلیل «تصمیم‌گیری‌های دولتی» اتفاق افتاده است.
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، کسانی که روزهای جمعه و شنبه می‌خواستند از سهمیه بنزین خردادماه استفاده کنند، نمی‌دانستند که با تصمیم مدیران دولتی باید در باک خودروی خود بنزین 1000 تومانی و غیرسهمیه‌ای بریزند! جایگاهداران سوخت هم نمی‌توانستند به مردم منتظر بنزین سهمیه‌ای کمکی کنند، چراکه آنها هم از علت واریز نشدن سهمیه خرداد خبر نداشتند.
 
موضوع عدم واریز سهمیه بنزین خرداد خودروها در راستای اقدامات عجیب و غریب دولت انجام شده است. دولت مدتی است درباره موضوعات مهم اقتصادی مانند یارانه نقدی و سهمیه‌بندی و گرانی‌ها سیاست عدم اطلاع‌رسانی شفاف و ارائه اطلاعات پراکنده و ناقض را در پیش گرفته و این وضعیت مردم را کلافه کرده است. کلافگی مردم در پمپ بنزین‌ها در روزهای ابتدایی خرداد به خاطر واریز نشدن سهمیه سوخت نبود بلکه به علت بلاتکلیفی آنها بود.

وطن امروز نوشت: جالب اینکه در مدت 48 ساعت 3 موضع‌گیری متفاوت از  سوی مسؤولان نفتی اتخاذ شده که هر کدام دیگری را نقض می‌کند. اولین خبر روز جمعه در همه خبرگزاری‌ها منتشر شد که طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش سهمیه خرداد خودروها واریز شده است اما با پیگیری‌های خبرنگار «وطن امروز» مشخص شد این خبر کذب است و تا عصر جمعه نیز این سهمیه واریز نشده بود.

داوود عربعلی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز عصر همان روز این خبر را تایید کرد و مشکلات نرم‌افزاری را مانع واریز شدن سهمیه بنزین اعلام کرد. روز شنبه اما عربعلی حرف جمعه خود را تغییر داد و تصمیم مدیران دولتی را علت واریز نشدن سهمیه خرداد اعلام کرد! این آشفتگی در اطلاع‌رسانی و عدم شفاف‌سازی موجب شده بازار شایعات داغ شود و حتی احتمال گرانی بنزین نیز شنیده شود اما روز گذشته مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت خبر دیگری داد که عجیب‌تر از همه بود و وی از احتمال تک‌نرخی شدن بنزین و حذف سهمیه‌بندی خبر داد! اکبر نعمت‌اللهی گفت: درباره سهمیه سوخت خودرو‌های شخصی هنوز تصمیم قطعی صورت نگرفته اما به‌احتمال زیاد این سهمیه واریز نمی‌شود و خودرو‌های شخصی از این به بعد با نرخ آزاد سوخت‌گیری می‌کنند.

سهمیه سوخت خودرو‌های عمومی به حساب آنها واریز شده اما سهمیه سوخت خودرو‌های شخصی تا این لحظه اعمال نشده است. وی با بیان اینکه این موضوع در روز‌های آینده مشخص می‌شود، تک‌نرخی کردن سهمیه سوخت برای خودروهای شخصی را امری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با این کار از فروش غیرقانونی، قاچاق و نگه‌داشتن بیش از حد سوخت در کارت جلوگیری می‌شود. مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با بیان اینکه خودرو‌های عمومی نیز براساس مسیری که طی می‌کنند و چیزی که از بارنامه و جی‌پی‌اس آنها دریافت می‌شود سهمیه سوخت دریافت می‌کنند، عنوان کرد: با این کار سوخت مازاد بر مصرف داده نمی‌شود و هر فرد به‌اندازه‌ای که مصرف دارد سوخت دریافت می‌کند.

واریز نشدن سهمیه خودروهای شخصی قطعا تصمیم مدیران کلان است و از همان عصر جمعه که برخی مسؤولان درباره مشکل نرم‌افزاری سهمیه سوخت سخن می‌گفتند، مشخص بود این خبر کذب است؛ چگونه می‌شود 7-6 سال کارت سوخت خودروها بدون هیچ اشکالی شارژ شود اما به یک‌باره در خرداد 94 اشکال نرم‌افزاری به وجود بیاید؟ آشفتگی در تصمیم‌گیری یا آشفتگی در نحوه اعلام تصمیم‌های پنهانی با اطلاع‌رسانی پراکنده مسؤولان دولتی درباره عدم واریز سهمیه سوخت خردادماه آشکار شده است. این آشفتگی چند احتمال را به وجود آورده است؛ اول اینکه خود مسؤولان دولتی هم نمی‌دانند چه کار می‌خواهند بکنند! دوم اینکه مسؤولان دولتی درباره سهمیه بنزین‌ها اختلافاتی دارند و با توقف واریز سهمیه سوخت این اختلافات در حال عیان شدن است و سوم اینکه مسؤولان با عدم واریز سهمیه خودروها که موضوعی حساس در میان مردم محسوب می‌شود خواستار بهره‌برداری‌های غیراقتصادی هستند.

در این میان سوال اساسی این است که چه کسی یا کسانی و به چه منظور دستور عدم واریز سهمیه‌های سوخت را داده‌اند؟ اگر این تصمیم اقتصادی و مثلا برای جبران کسری بودجه صورت پذیرفته، چرا به مردم اعلام نشده بود و همان ساعات اولیه اول خرداد اطلاع‌رسانی صورت نگرفت؟ به هر حال تصمیم عجیب و غریب و به دور از تدبیر عدم واریز سهمیه خردادماه و عدم اطلاع‌رسانی درباره آن بسیار ناامیدانه بود که نمی‌تواند یک نکته مثبت در کارنامه ژنرال‌های دولت و رئیس ژنرال‌ها باشد.

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده است: «سهمیه خودروهای سواری شخصی و موتوسیکلت‌ها در مرحله تصمیم‌گیری هستند که پس از ابلاغ به این شرکت متعاقبا اعلام خواهد شد». در این باره سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، دلایل عدم واریز سهمیه بنزین خردادماه خودروهای شخصی را اعلام کرد و گفت: این موضوع صرفا به دلیل «تصمیم‌گیری‌های دولتی» اتفاق افتاده است.

داوود عربعلی درباره دلایل عدم واریز سهمیه‌های بنزین ۷۰۰ تومانی خودروهای شخصی برای خردادماه سال جاری گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به‌عنوان متولی توزیع و عرضه بنزین، مجری سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت است. وی با تاکید بر اینکه سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروهای عمومی و وانت‌بارها برای خردادماه سال جاری واریز شده است، در عین حال تصریح کرد: واریز سهمیه بنزین خودروهای شخصی برای خردادماه سال جاری فعلا در مرحله تصمیم‌گیری قرار دارد. این مقام مسؤول با رد هرگونه مشکلات فنی سامانه هوشمند سوخت به منظور واریز سهمیه‌های بنزین خردادماه، اظهار داشت: هیچ مشکل فنی در سامانه هوشمند سوخت وجود ندارد و دلیل عدم واریز سهمیه بنزین خودروهای شخصی صرفا به دلیل «تصمیم‌گیری‌های دولتی» است.

در حقیقت دولت برای تامین کسری بودجه تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هایی را بدون اطلاع‌رسانی به مردم اتخاذ می‌کند که  از میان ۳۰ گزینه شورای اقتصاد برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها، تک‌نرخی شدن بنزین و عرضه آن با قیمت هر لیتر ۱۰۰۰ تومان محتمل‌ترین گزینه اجرایی است. دولت در سال جاری از محل بودجه هدفمندی یارانه‌ها با کسری 18 هزار میلیاردی مواجه است؛ بر همین اساس افزایش قیمت بنزین یکی از راه‌های جبران کسری مورد نظر است. به گفته یکی از اعضای شورای اقتصاد حدود 20 الی 30 سناریو برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها در شورای اقتصاد نهایی و به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارجاع شده است که احتمالاً دولت در نظر دارد سیاست ترکیبی شامل حذف دهک‌های بالای درآمدی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و عدم پرداخت یارانه برخی بخش‌ها را در دستور کار خود قرار دهد اما درباره اینکه میزان هر یک به چه شکل باشد نیازمند ارزیابی آثار آن است. با توجه به اینکه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هر ماه سهمیه بنزین را بدون نیاز به ابلاغیه در کارت‌های سوخت شارژ می‌کرد، قطعاً انتظار برای تصمیمات جدید نشانه دیگری است که خبر از افزایش نرخ بنزین می‌دهد.

قیمت و سهمیه بنزین تا پایان هفته در دولت تعیین تکلیف می‌شود. به گزارش تسینم، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت عصر دیروز در حاشیه نشست جامعه اسلامی مهندسین، اظهار داشت: وضعیت قیمت و سهمیه بنزین تا پایان هفته جاری در دولت تعیین تکلیف می‌شود.  وی درباره گران شدن قیمت بنزین و حذف قیمت بنزین 700 تومانی، گفت: در این زمینه همه گزینه‌ها روی میز است.

اما رئیس انجمن جایگاهداران سوخت با گله از عدم اطلاع‌رسانی وزارت نفت درباره شارژ نشدن سهمیه بنزین خرداد خودروهای شخصی گفت: بی‌خبری مردم از شارژ نشدن کارت سوخت موجب بدگمانی به جایگاهداران و درگیری‌های فیزیکی در چند روز اخیر شده است. بیژن حاج محمدرضا در این باره از احتمال عرضه بنزین تک‌نرخی با قیمت ۱۰۰۰ تومان برای خودروهای شخصی در هفته جاری خبر داد و گفت: با عدم واریز سهمیه خردادماه، فروش بنزین جایگاه‌ها بشدت کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه در شرایط فعلی مردم می‌توانند از ذخیره بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت‌های سوخت بدون محدودیت استفاده کنند، تصریح کرد: علاوه بر این، سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خودروهای عمومی هم بدون تغییر همچون ماه‌های گذشته واریز شده است. این مقام مسؤول همچنین با اشاره به امکان عرضه بنزین آزاد و سوپر با قیمت‌های ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ تومانی برای خودروهای شخصی در سطح جایگاه‌های سوخت کشور، بیان کرد: وزارت نفت و دولت می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های نرم‌افزاری سامانه هوشمند سوخت هرگونه تغییر در قیمت یا سهمیه‌های بنزین خودروهای شخصی را در مدت 2 ساعت اعمال کنند.

حاج‌محمدرضا، یکی از سناریوهای مصرف به منظور تغییر در سهمیه و قیمت بنزین را عرضه بنزین تک‌نرخی با قیمت ۱۰۰۰ تومانی عنوان کرد و افزود: بر این اساس با حذف ادامه تخصیص سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی به خودروهای شخصی، سهمیه بنزین اختصاص نمی‌یابد و بنزین به صورت تک‌نرخی عرضه می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۲۳ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
۰
۰
بنزين 700توماني مانده در کارت ها حق الناس است و نبايد باطل شود بايد بتوانند تا پايان از آن استفاده کنند
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۰۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۰
۰
با سلام بودجه بندی مجلس وتایید شورای نکهبان یعنی کشک
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها