أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۳۱۷۴۶۶
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
بازخوانی مبانی فکری اصلاحات در گفتگو با حمیدرضا ترقی:
18 سال پیش در چنین ایامی در انتخابات ریاست جمهوری سال1376 برخلاف انتظارت جریان دوم خرداد قدرت سیاسی و اجرایی کشور را در دست گرفت. حمید رضا ترقی که در آن زمان نماینده‌ی پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی بود معتقداست، تغییر سبک زندگی که خروجی برنامه‌ریزی‌های دولت سازندگی بود، مهم‌ترین دلیل کسب قدرت از سوی جریان دوم خرداد 76 می‌باشد.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، 18 سال پیش در چنین ایامی در انتخابات ریاست جمهوری سال1376 برخلاف انتظارت جریان دوم خرداد قدرت سیاسی و اجرایی کشور را در دست گرفت. حمیدرضا ترقی که در آن زمان نماینده‌ی پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی بود معتقداست، تغییر سبک زندگی و ذائقه‌ی مردم که خروجی برنامه‌ریزی‌های دولت سازندگی بود، مهم‌ترین دلیل کسب قدرت از سوی جریان دوم خرداد در سال 1376 می‌باشد که در ادامه متن گفتگوی پایگاه 598 با حمیدرضا ترقی می آید.



عوامل به وجود آمدن جریان دوم خرداد را چگونه ارزیابی می کنید؟

بعد از رحلت امام و انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز، جریانی که خود را تابع ایشان می‌دانست و از فقه سیاسی حضرت امام در دوران رهبری ایشان حمایت  و تبعیت می‌کرد، بعد از رحلت امام به دیدگاه و اندیشه سیاسی مرحوم آیت‌الله نائینی تغییر جهت داد. در واقع چون با مصداق ولایت‌فقیه مشکل داشت از دیدگاه و اندیشه مرحوم نائینی حمایت کرد.

این دیدگاه معتقد به تقلیل وظایف ولی‌فقیه و تحدید وظایف ولی‌فقیه تا حد قضا و احکام حکومتی بود. این دیدگاه، در واقع بخش فکری جریان دوم خرداد را تشکیل می‌داد و جریان فکری دیگری که در کشور ما به‌ عنوان روشنفکران دینی یا ملی مذهبی تلقی می‌شدند در دو مجموعه کیان و کیهان فرهنگی متمرکز بودند که مجموعه این‌ها از لحاظ فکری اشتراکاتی را با مجمع روحانیون مبارز داشتند.

این دو جریان روحانی و روشنفکری در مسیر و فرآیند انقلاب اسلامی بعد از رحلت امام به دنبال تغییر مسیر دادن انقلاب از خط اصلی خودش به یک نوع دموکراسی اسلامی و مردم‌سالاری با تأثیرپذیری کم‌رنگ از دین بودند و یا به تعبیری به دنبال اسلام حداقلی بودند.

در کنار این دو نحله فکری، در حدود 18 حزب و تشکل‌های سیاسی که ذیل مجمع روحانیون فعالیت می‌کردند و عوامل اجرایی مجمع را تشکیل می‌دادند، در این حرکت قرار گرفتند. منتها ابتدا در یک موسسه‌ای به نام "توسعه مدیریت ایران"این عوامل جمع شدند. بعد ا اینکه آقای خاتمی رأی آورد این نیروها از این موسسه به بدنه‌ی دولت راه پیدا کردند. همه این‌ها کسانی بودند که چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از انقلاب دیدگاه‌های مشترکی با مجمع روحانیون مبارز  به لحاظ سیاسی و فقهی داشتند. این‌ها با جایگاه ولایت فقیه مشکل داشتند و به دنبال دموکراسی خواهی بودند و نوعاً طرفدارسکولاریزه کردن کشور و دموکراتیزه کردن آن بودند. مجموعه این دو جریان فکری و تشکیلاتی و سیاسی عوامل اصلی تشکیل دهنده جریان دوم خرداد بودند.

زمینه‌های اولیه شکل‌گیری جریان دوم خرداد ازکجا پدید آمد؟

زمینه‌سازی برای شکل‌گیری و روی کار آمدن این‌ها در دوران دولت سازندگی پدید آمد. چون در واقع جامعه ما در دوران دهه‌ی اول انقلاب و دهه جنگ کاملاً متأثر از فضای دینی و انقلابی بود و دیدگاه‌های حضرت امام در واقع جامعه را به سمت یک جامعه دینی و ایثارگر و متخلق به قناعت و فداکاری بار آورده بود و بعد از اتمام جنگ و شروع دوران سازندگی، دولت  سازندگی این ویژگی‌ها و شاخصه‌های فرهنگی داخل جامعه را کاملاً تغییر داد و سیاست فرهنگی لیبرالی و توسعه اقتصادی منهای عدالت و بی‌توجهی به ارزش‌های اسلامی و دینی که حاکم بر برنامه‌ریزی‌های دولت و فضای اجرایی دولت بود منجر شد که جامعه سبک زندگی‌اشرا از سبک اسلامی به سبک غربی تغییر دهد.

در این دوران ازلحاظ فرهنگی چه تغییراتی در جامعه ایجاد شده بود؟

با اجرای این سیاست‌ها ارزش‌های انقلابی و اسلامی در این دوران کم‌رنگ شد، گرایش به دین و مذهب ودرواقع تدین در طی این دوران کاهش پیدا می‌کند و گروه‌های مرجع برای مردم کاملاً زیرورو می‌شود. گروهای مرجع مؤمن و انقلابی به گروه‌های مرجع انتهایی نقل‌مکانمی‌کنند و گروه‌های مرجعی مثل ورزشکاران و هنرمندان به صدر گروه‌های مرجع برای مردم انتقال پیدا می‌کنند.

در کنار این مسائل طبیعتاً تغییراتی در سبک زندگی و فرهنگ مصرفی مردم پدید آمد که این تغییر ذائقه و این سبک زندگی متمایل به اشرافی گری و سبک زندگی غربی که بعضاً نشأت گرفته از رفتار مسئولان و عناصر دوران سازندگی بود. این‌ها منجر شد که قشر جوانی که به بلوغ سیاسی رسیده بود و می‌توانست برای اولین بار در انتخابات شرکت کند، با همان ذائقه رفاه‌طلبی  اشرافی گری و مصرف‌گرایی وارد عرصه تصمیم‌گیری و رأی‌دهی بشوند که مجموعه این زمینه‌سازی‌های اجتماعی و این زمینه‌سازی‌های فرهنگی و این تغییر ذائقه، بستری را فراهم کرد که جریان دوم خرداد بتواند از مردم رأی بگیرند. البته در کنار این‌ها به علت افزایش و رشد  قیمت‌ها و تغییر نرخ ارز از 75 ریال به تقریباً 900 تومان و  تورم چند صددرصدی در جامعه، فشار سنگینی به اقشار مختلف جامعه وارد آمد و موجب ایجاد یک نارضایتی عمومی از سوی دولت سازندگی در جامعه شد.

از طرفی در آن دوران شاهد فسادهای گسترده در دولت بودیم. قوه قضاییه در آن زمان به عدم رسانه ای کردن فسادهای کشف شده تاکید داشت، علاوه بر فساد 123 میلیاردی فاضل خداد در دولت سازندگی ، فسادهای دیگری در دولت اصلاحات رخ داد که رسانه‌ای نشدند. مثلاً در یکی از نمونه ها یکی از وزرای صنایع که هزینه بسیار سنگینی را صرف ساخت جاده برای شهر زادگاهش کرد بود، مجبور شد این پول را به خزانه دولت بازگرداند.

با وجود مشکلات اقتصادی ایجاد شده و افزون شدن فشار ها بر مردم، دولت چه اقدامی را در این زمینه انجام داد؟

در این زمان دولت طرح فقرزدایی را اجرا می‌کند که اجرای آن‌هم اثری نبخشید و موجب افزایش دوباره قیمت‌ها شد، درواقع این طرح خیلی کمکی به اقشار ضعیف جامعه نکرد. لذا این فشار اقتصادی ذکرشده موجب شورش‌های مردمی در مشهد و قزوین، در اسلامشهر در شیراز و نقاط مختلف کشور شد و مجموعه‌ی این نارضایتی‌ها از عملکرد دولت از یک‌سو و آن تغییر ذائقه فرهنگی، از سوی دیگر زمینه‌ی روی کار آمدن دولت دوم خرداد با آن  تفکرات و اندیشه‌ها ذکر شده را سبب شد.

نقش بازارهای جدید در این تغییر ذائقه‌ها  و فرهنگ مصرف‌گرایی جدید به چه صورت بود؟

ازجمله تغییراتی که در فرهنگ مصرفی جامعه پدید آمده این بود که دولت سعی کرد فضای اقتصادی جامعه را به یک فضای غیرسنتی و مدرن تغییر دهد.  براساس این طراحی در مورد مسائل دینی و ارزشی  با ایجاد فرهنگ‌سرا ها توانست، فعالیت‌های اوقات فراغت مردم را از مساجد به فرهنگسراها  با یک اصول و سبک جدیدی تغییر دهد و اوقات فراغت مردم را با موسیقی و مسائلی که خیلی باارزش‌های دینی مطابقت نداشت، پر بکند.

دولت در مقابل بازار سنتی و اسلامی موجود در جامعه، با ایجاد بیش از 100 فروشگاه رفاه زنجیره‌ای در سطح کشور، فضایی را در  بازار به وجود آورد  که این فضا گرایش به مصرف و مصرف‌گرایی را چندین برابر کرد و با استفاده از سبک زندگی غربی و با فرم فروشگاه‌های زنجیره‌ای، توانست در سبک زندگی مردم تغییراتی اساسی را ایجاد بکند.

این موارد موجب شد که مردم در اثر مراجعه به این نوع فروشگاه‌ها، هزینه‌ی سنگینی را  در زندگی‌شان متحمل شوند، که این هزینه سنگین جز از طریق وام گرفتن، قابل جبران نبود. درواقع مردم هم نیازمند به وام شدند و هم نیازمند به کار مضاعف زن و شوهر، که مجموعه این‌ها در سبک زندگی جامعه و مردم تأثیر قابل توجهی داشت و جامعه را از یک شکل خانواده محور و سبک اسلامی که مرد نفقه دهنده خانواده باشد، به یک خانواده‌ای تبدیل کرد که زن و مرد باید حتما با همدیگر کار بکنند  تاهزینه‌های زندگی تأمین شود.

این موارد چه تأثیراتی بر خانواده‌ها داشت؟

طبیعتاً این موارد در تربیت فرزندان تأثیر می گذاشت، مثلاً زمانی را که می‌توانستند به فرزندانشان اختصاص دهند و به آن‌ها رسیدگی کنند، ازدست‌داده بودند. این نرسیدن و عدم توجه کافی به فرزندان موجب رشد مهدکودک‌ها و راه افتادن مهدهای خصوصی برای نگهداری کودکان شد، همین‌طور به‌ صورت زنجیروار این‌ها تأثیرات خودشان را بر نسل آینده به‌گونه‌ای گذاشت که نسل جدید و نسل سوم فاصله بسیار زیادی به لحاظ اخلاقی و رفتاری با نسل اول انقلاب پیدا کرد و این گسست نسلی را درواقع در دهه 80 در کشور ما به وجود آورد که محصول زیرساخت‌هایی بود که درگذشته در کشور طراحی‌شده بود.

با توجه به این‌که اکثر صاحب نظران معتقدند رأی به آقای خاتمی یک رأی سلبی به آقای هاشمی قلمداد می‌کنند و از طرفی آقای ناطق نوری به عنوان نماینده و ادامه دهنده راه آقای هاشمی شناخته می شد،این تغییر در سبک زندگی و ذائقه مردم به چه شکل منجر به یک رأی سیاسی شد؟

نکته مهمی است، وقتی‌که در این تغییر و تحولات ارزشی که در اثر سیاست‌های فرهنگی و اقتصادی دولت سازندگی در کشور رخ‌داده بود، گروه مرجع و مورد اعتماد مردم که گروه روحانیت بودند، به پایین جدول انتقال پیدا می‌کنند. یعنی میزان اعتماد مردم به این قشر از 84% به 34% تقلیل پیدا می‌کند. وقتی‌ که ارزش‌های انقلابی و اسلامی در داخل جامعه کاملاً وارونه می‌شود و ثروت جای علم را در افکار جامعه و نسل جوان می‌گیرد و مثلاً توجه به حجاب از 82% به 35%کاهش پیدا می کند و ارزش‌های دینی و حضور در مجامع دینی و مذهبی و همه‌یاین‌ها در اثر این تغییر نظام ارزشی کاهش پیدا می کند،طبیعتاً این موارد در نوع رأی‌دهی مردم هم تأثیرمی‌گذارد ورأی به قشر دین‌دار و مذهبی و متکی به ارزش‌های دینی و اسلامی تبدیل می‌شود به رأی به کسانی که خیلی به این ارزش‌های دینیقیدوبندی نداشته باشند و به دنبال آزادی‌های نامحدود باشند و شعار آزادی مطلق و آزادی لیبرالی را بدهند و از نمادهای ارزشی فاصله بگیرند، توجهی به ایثارگران و کسانی که در دوران جنگ زحمت کشیدند و فداکاری کردند نداشته باشند و قشری که در انقلاب و دفاع از کشور نقش مهمی را داشته، این قشردرجامعه‌ای که این نوع ارزش‌ها بر آن حاکم شده، بدون طرفدار و پایگاه اجتماعی شدند.

لذا مجموعه این موارد و دلایل باعث شد مردم به سمت رأی دادن به کسانی بروند که با این ارزش‌ها فاصله داشته و ازلحاظ سیاسی دخیلِ در مشکلات اقتصادی کشور و دولت گذشته هم به شمار نمی‌آمدند، لذا چون آقای ناطق که در آن زمان رقیب اصلی آقای خاتمی بود و خودش را تداوم‌ بخش مسیر آقای هاشمی اعلام کرده بود و مردم وی را پشتیبان دولت سازندگی می‌دانستند و از طرفی از آن دولت نارضایتی داشتند. لذا یک چرخش قابل‌توجهی از رأی دادن به جریان آقای ناطق به جریان دوم خرداد پدید آمد و در واقع جریان دوم خرداد حاصل توسعه اقتصادی دولت هاشمی است.

مصاحبه از : علیرضا رحیمی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲۸
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
بخاطر خدا انتشار دهید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۶ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
۴
۰
http://www.mersadnews.ir/news/230238/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%BE-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%A8%D8%A7%D8%A8-%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85

تغییر کاربری یک "حسینیه" به کافی شاپ در کرمانشاه/ دنده کباب فروشی یک نهاد فرهنگی ورزشی + فیلم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۹ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۴
۳
۰
غیراز 2 نفرکسی دیگر هم نبود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۳ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
۵
۸
اگر به آخرت اعتقاد دارید سنجیده سخن بگوئید.
به فسادهای دولت های احمدی نژاد هم اشاره کنید.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۴۴ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
تو خودت كه مي گي به آخرت اعتقاد داري چرا چيزي كه برات ثابت نشده در موردش حرف مي زني
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۴ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
۲
۶
شبکه جم: ای کاش ایرانی‌ها هم همجنس باز بشوند!
http://www.bultannews.com/fa/news/260740
آرزوی غیراخلاقی شبکه جم برای ایرانی ها! +عکس
http://www.jamnews.ir/detail/News/484583
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۷
۱
تندروهای اصلاح طلب و اصولگرا جایی در بین مردم ندارند
فکر میکنم دکتر ترقی !؟ موافق باشند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۲ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۷
۱
عالی بود ممنون
پاسخ
از میبد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۶
۵
هاشمی مملکت را به کجا می خواهد بکشاند؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۷ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
سعی کن همیشه به اندازه ی چثه ات حرف بزنی ..
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۶
۱
این آقای ترقی زمانی که موتلفه در حال مبارزه با احمدی نژآد بود کجا بودن/ یادشون رفته چه بلایی سر دوبت خدمتگذار آومردن
پاسخ
به شما
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۳ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۳
۱
مرگ بر شما
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۶
۱
افساد طلبان ول کن این انقلاب نیستند ...
پاسخ
احسان نوربخش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۴ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۵
۲
ممنون از تحلیل آخر آقای ترقی. خیلی خوب بود
پاسخ
مریم رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۵ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۸
۳
ماجرای کمک میلیاردی خاتمی از آل سعود چی شد کاشکی یکم به این موضوع بپردازید و این خیانت را آشکار کنید
پاسخ
╬╬
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۹ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
مریم خانم شما که به همه جا راه داری بی زحمت قضیه ی اون سه هزار میلیاردو اینارو هم حل و فصل کن باشه ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۶ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۵
۲
آقای ترقی سلام
بنظر شما اکنون ناطق نوری چه وظیفه ای را از سوی آقای هاشمی بر عهده دارد؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۶ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۵
۱
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۶
۱
به نام توسعه فرهنگ اشرافی گری را عمومی کردند و اکنون تمامی مشکلات تقتصادی کشور و رانت ها ریشه در همان تفکر دارد.
خدا از کارگزاران نگذرد
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۷ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۵
۱
تغییر سبک زندگی
خیلی مطلب مهمی بود
پاسخ
مسعود
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۷
۲
هاشمی رفسنجانی با رویه فکری خود به دنبال اسلام حداقلی و گرفتن روحیه انقلابی از کشور است . بهتر است برای ماندن امثال هاشمی در دامان انقلاب دعا کنیم
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۸ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۴
۶
۱
تشکر
پاسخ
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۲ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
۹
۱
تفکر هاشمی موجب ساخت سازه ای شاهانه در حرم مطهر حضرت امام می شود و همین تفکر بود که سبک زندگی مردم را تغییر داد و اکنون به سراغ خانواده امام آمده است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۴
۱
۹
هاشمی زنده باد
پاسخ
امید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۶ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۴
۵
۲
آقای ترقی وقی که با احمدی نژاد میتاختی این حرفات کجا بود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۴
۱
۶
مرگ بر شما 598 تی ها
پاسخ
مهدي فيروزي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۱۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۴
۰
۰
سلام
تو را به روح امام صادق باشيد ،
اخرت خود را فداي به قدرت نشستن خط فكري خود نكنيد
دروغ ، ريا و زياده خواهي سه افت سه گانه جامعه كنوني ماست
فكر مي كنيد اين بلاياي فرهنگ سوز ، ....
پاسخ
مجید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۲ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۴
۱
۲
کوته فکرانی که با تخریب شخصیت اقای هاشمی سعی در زیر سیطره بردن قدرت سیاسی کشور می باشند باید اینو درک کرده باشند که انقلاب امروز ما بخش اعظمی از ان به برکت وجود ایشان بوده است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
۴
۰
وای و ای ترا خدا دیگه نگو
تو لیلی گفتی کردی کبابم
اخه با چه اد عایی ستو ن ها و استو انه ها را مو رد ملا مت قرار می دهید مگر از یاد برده اید گه اگر انها نبو دند نهضت هم نبود!!
و اقعا این چه کار ی که ما بخو اهیم سو ابق را نا دید ه بگیریم هر چند بفر مو ده امام خمینی ره ملا ک و ضع فعلی اشخا ص است چه بسیار طلحه ها و زبیر ها که در رکاب پیا مبر اعظم جها د ها کردند و لی نها یتا به سمت دنیا دو ستی لغزیدند و بر علیه و صی پیا مبر گرامی یعنی حضرت(ع) به خصو مت و جنگ پرداختند و جیفه بی مقدار دنیار را برا خرت خو د تر جیح داد ند و در راه دنیا دو ستی کشته شدند و شد انچه که نباید می شد
انصافا کدام بخش از خد مات گسترده کا ر گزاران مد ح نظر مدعیان راستگو یی و حامیان متعصب اعتدا لیو ن بو ده که این چنین از انتقاد و بیان و اقعیت ها اشفته می شو ند و با تندی و کلمات غیر منا سب منتقدان را خطاب قرار می دهند ایا کار نامه 8سال کا ر گزاران و دنباله انها اصلا ح طلبان را ندیده اند یا نمی دانند
اکثر مشکلات کنو نی کشو ر از سا ختار ادار ی تا اقتصا دی در اثر کار کرد ضعیف ان دو ران به دو لت ها ی بعد ی به ار ث رسیده از جمله بدهی حار جی کشو ر و بدهی دو لت به با نکها و تضعیف تو انیا یی مال اکثر مردم و اقتصاد نا کا ر امد و ابسته به نفت و بی کار ی و شغل های کا ذب دلالی و عدم پیشرفت حقیقی کشو ر و سر ما یه دار شدن یک عده خا ص و و فقیر شدن ا کثریت و افزایش بی رو یه قیمت مسکن که هر از چند گاهی تو سط یک عده یک شبه و بدو ن دلیل علمی و منطقی به چند برابر قبلی اضافه می شده و قدرت خرید مردم را کم و اجاره را افزایش می دادهو پیرو ی از سیاست سر مایه داری غربی و وابستگی اکثر تو لیدات به مو اد خا رجی و عدم اصلا به مو قع قیمت ها ی انرژِ ی که در اخر بایستی به اجبار اصلا ح صو رت می گرفت و قرعه سختی و بد نامی ان به دو لت نهم و دهم اصابت کرد و هکذا از این مو ارد
پس اگر دو ستان لطف کنند و امار ان 16 سال را به مردم ارائه دهند ضمن تشکر از اننان به فکر اصلا ح نظر خو د خو اهیم بسم الله
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها