أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۳۱۷۵۳۴
زمان انتشار: ۰۸:۵۵     ۰۴ خرداد ۱۳۹۴
گزارش خبری کیهان از جلسه غیر علنی مجلس
روز گذشته ظریف و عراقچی مهمان جلسه غیرعلنی بهارستان بودند و درباره روند مذاکرات هسته‌ای توضیحاتی ارائه کردند. گزارش های غیررسمی حاکی از برخی توافقات نگران کننده در روند مذاکرات است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از کیهان، روایت ها از جلسه غیرعلنی دیروز مجلس متفاوت است. برخی می گویند تیم مذاکره کننده، به خط قرمز ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی همچنان پایبند است و برخی دیگر به نقل از عراقچی می گویند در این زمینه توافقاتی صورت گرفته است و قرار شده بازرسی هایی مدیریت شده انجام شود!

روایت اول
کاظم جلالی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: تیم مذاکره کننده ما در این جلسه بیان کردند اگر کسانی بخواهند تاسیسات نظامی را بازدید کنند ما زیر بار بازرسی از این تاسیسات نمی رویم ولی اگر بخواهند تاسیسات هسته ای را براساس آنچه در ان پی تی و قواعد بین الملل آمده بررسی کنند همکاری ها انجام می شود.

وی جلسه غیرعلنی مجلس را « خوب» ارزیابی کرد و گفت: سخنان ظریف قاطع و در عین حال قانع کننده بود. رییس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ظریف بیان کرد« ما ادامه دهنده خط مقاومت هستیم و تمام توان و تلاشمان را انجام می دهیم تا مذاکرات براساس عزت ملی و حفظ منافع کشور و تدابیر رهبری انجام گیرد.»وی گفت: آقای ظریف همچنین بیان کرد که تذکرات رهبر معظم انقلاب در سخنانشان در همه امور به تیم مذاکره کننده کمک کرده اند.

روایت دوم
اما روایت های دیگری هم وجود دارد. محمدسادات ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس گفت: در این جلسه ظریف درباره بازرسی از اماکن نظامی گفت ما چیزی فراتر از پروتکل الحاقی را نمی‌پذیریم؛ پروتکل الحاقی هم می گوید می شود بازرسی کرد ولی بازرسی مدیریت شده!

 همچنین جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به جلسه مذکور گفت:‌ در این جلسه سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در گزارش خود عنوان کرد: بازرسی از مراکز نظامی در پروتکل الحاقی پذیرفته شده، اما این بازرسی مدیریت شده است و مدیریت آن با جدیّت انجام می‌شود.

وی افزود: معاون وزیر خارجه ادامه داد که در یکی از جلسات لیست تعدادی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان از طرف مقابل به ما داده شده و از ما خواسته‌اند تا با این دانشمندان مذاکره و مصاحبه داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: بازرسی از مراکز نظامی و دسترسی به دانشمندان هسته‌ای در چارچوب (PMD)  است و این همان برنامه نظامی ادعای طرف غربی است که ادعا دارد ایران این برنامه نظامی را داشته و معتقدند که برای راستی‌آزمایی از سوی ایران به مراکز و دانشمندان دسترسی پیدا کنند.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: عراقچی افزود بازرسی از مراکز نظامی از سوی ما پذیرفته شده، اما درخصوص دسترسی به دانشمندان هسته‌ای اگرچه لیست اسامی دانشمندان از سوی طرف مقابل به ما داده شده، اما ما نپذیرفته‌ایم که آنها بتوانند به دانشمندان ما دسترسی داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همچنین در این جلسه علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران با اشاره به بازرسی‌های فراپروتکلی گفت‌ که در مذاکرات لوزان تیم مذاکره‌کننده کشورمان بازرسی‌های فراپروتکلی را پذیرفته است و آمریکایی‌ها نیز هم به همین موضوع انگشت گذاشته و آن را تکرار می‌کنند.

وی افزود: درمورد لغو تحریم‌ها نیز عراقچی اظهار داشت که لغو تحریم‌ها در بخش اقتصادی درحال بحث است تا طرف مقابل با زیرساخت تحریم‌ها را با صدور یک سند بردارد و اعلام کند که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و بعد از آنکه ما به تعهدات خود عمل کردیم، آنها تحریم‌ها را تعلیق می‌کنند.

 بدون اذن مجلس اجرای پروتکل الحاقی امکان قانونی ندارد
کریمی قدوسی در ادامه گفت: در این جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت قاطع از طرح نمایندگان برای حفظ حقوق هسته‌ای کشورمان گفت: تصویب این طرح از وظایف مهمی است که مجلس به آن عمل می‌کند و پس از بررسی و تصویب در کمیسیون امنیت ملی مجلس به هنگام بررسی در صحن مجلس مورد حمایت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: لاریجانی در جلسه غیرعلنی بر این نکته تاکید کرد که تیم مذاکره‌کننده باید در هر مرحله از مذاکره گزارشی کتبی به نمایندگان ارائه کند و جزئیاتی از روند مذاکرات را به صورت مکتوب در اختیار نمایندگان قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: از دیگر موضوعات مورد بحث در جلسه غیرعلنی امروز پروتکل الحاقی بود که رئیس‌مجلس گفت که مجلس پروتکل الحاقی را حتما با دید باز بررسی خواهد کرد و بدون اذن مجلس اجرای پروتکل الحاقی امکان قانونی نخواهد داشت.

کریمی‌قدوسی خاطرنشان کرد: هم وزیر امور خارجه هم رئیس مجلس شورای اسلامی نگاه مثبتی به آینده امضای توافق توسط کنگره و سنا نداشتند و در ادامه جلسه سه نفر از نمایندگان مطالبی را مطرح کردند و به طور کل نمایندگان با جدیت به ابراز نگرانی‌های خود در بحث مذاکرات پرداختند.

وی در پایان با اشاره به طرح مجلس برای حفظ و دفاع از حقوق هسته‌ای کشورمان گفت: مجلس در ارتباط با مذاکرات به وظایف خود عمل می‌کند و طرح مذکور در هفته‌های آینده تبدیل به قانون خواهد شد و یکی از بندهای این طرح این است که توافق هسته‌ای حتما باید به تصویب مجلس برسد، در غیر این صورت توافق قابل اجرا نیست.

واکنش عراقچی
عراقچی در واکنش به اخبار منتشر شده از جلسه دیروز، به جای توضیح و یا تکذیب اصل خبر، کریمی قدوسی و خبرگزاری فارس را به خدا واگذار کرد. این در حالی است که وی نیمه اردیبهشت ماه در یک برنامه زنده تلویزیونی همین اظهارات را بیان کرده بود. عراقچی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفته بود: آژانس حتما باید دلایل و مدارک خود را ارائه دهد و بگوید چرا فکر می کند در فلان نقطه و دقیقا در کجا کار غیرقانونی صورت می گیرد و بعد آن کشور مربوطه می تواند نسبت به خواسته آژانس تحفظ داشته باشد و با آژانس وارد مذاکره شود و اگر نگرانی آژانس (اگر واقعی باشد) از راه‌های دیگر رفع خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگر کشور مربوطه در نهایت به این نتیجه برسد که برای آژانس دسترسی بازرسی ایجاد کند این بازرسی مدیریت شده خواهد بود و اینطور نیست که هرکجا را خواستند ببینند. عراقچی گفت: این بازرسی تحت کنترل شدید و با ترتیبات خاصی که نتوانند هیچ جای دیگر را ببینند و اطلاعات دیگری کسب کنند انجام خواهد شد و دسترسی اینطور نیست که بیایند نگاه و بازرسی کنند زیرا آژانس مسئول کشف فعالیت‌های اتمی غیرقانونی است.

بازرسی مدیریت شده؟!
توجیه امکان دسترسی بازرسان آژانس با ادعای «مدیریت شده» بودن این دسترسی در حالی است که این مسئله جزو خطوط قرمز کشور بوده و به هیچ عنوان قابل گذشت نیست. نباید فراموش کرد که به محض پذیرش این موضوع، مدیریت قضیه در دست آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود و این نهاد نیز ارتباطی تناتنگ با سازمان های اطلاعاتی غرب داشته و به عنوان چشم آنها عمل می کند و لذا به امید مدیریت این بازرسی های فراقانونی نمی توان دروازه مراکز محرمانه کشور را به سوی غرب گشود و امنیت ملی را به خطر انداخت.

دبه درآوردن آمریکایی ها
در همین حال «بهروز نعمتی» سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به جلسه روز گذشته(یکشنبه) مجلس: در این جلسه بعضی از مسائل مربوط به دبه درآوردن آمریکایی‌ها توسط ظریف تشریح شد.

به گزارش خانه ملت،«حسن قشقاوی» معاون وزیر امور خارجه نیز درخصوص  جلسه غیر علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه نشست دو ساعته با نمایندگان مجلس در جلسه غیرعلنی بسیار مثبت و پربار بود و آقایان ظریف و عراقچی در این جلسه توضیحات مناسبی را درباره روند مذاکرات هسته‌ای به نمایندگان مجلس ارائه کردند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: فضای جلسه بر پایه دوستی، همدلی و هماهنگی بود و این نشست نشان داد که تمام ارکان نظام و مسئولان در حوزه منافع ملی به یک اجماع ملی رسیده‌اند.

توضیح وزارت خارجه درباره اظهارات عراقچی
در حالی که شواهد امر گویای موضوع دیگری است، شامگاه دیشب دفتر اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه، خبری را درباره جلسه غیرعلنی دیروز منتشر کرد که به شرح زیر است؛

عراقچی در خصوص نشست غیر علنی دیروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت : جناب آقای دکتر ظریف و  بنده در این جلسه بر مخالفت با بازرسی یا بازدید از هرگونه مراکز نظامی و یا مصاحبه با دانشمندان هسته ای کشورمان تاکید نموده و تشریح کردیم که در طول مذاکرات اصولا راه هرگونه سوءاستفاده مسدود شده است.

وی با مفید دانستن گفت‌وگو با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه با تاکید بر اینکه پذیرش پروتکل الحاقی نهایتا با مجلس محترم شورای اسلامی است ، روال کار در پروتکل الحاقی برای دسترسی مدیریت شده به سایت های غیرهسته‌ای تشریح شد و در خصوص اقدامات حفاظتی و امنیتی که معمولا کشورهای اجرا کننده پروتکل برای صیانت از  اطلاعات نظامی، هسته ای و صنعتی خود و جلوگیری از جاسوسی به عمل می آورند توضیحات لازم را جهت اطلاع نمایندگان محترم مردم ارائه دادیم.

عراقچی همچنین اضافه کرد : در جلسه غیر علنی دیروز ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت نگارش توافق نهایی، چارچوب ها و خطوط قرمز تعیین شده توسط مقام معظم رهبری و دستاوردهای هیئت مذاکره کننده در تحقق این خطوط قرمز تشریح شد. مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد : مذاکره کنندگان تنها در چارچوب اصول و خط قرمزهای ترسیم شده توسط رهبر معظم انقلاب حرکت می کنند.

عراقچی همچنین نقل قول منتشره از ایشان از جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی مبنی بر پذیرش بازرسی از مراکز نظامی را کاملا نادرست دانست و با اشاره به انعکاس این خبر نادرست در برخی رسانه ها و بویژه رسانه های رژیم صهیونیستی ، توجه به حساسیت و پیچیدگی مذاکرات هسته ای و پرهیز از انتشار اخبار نادرست و همچنین اخبار جلسات خصوصی و غیر علنی را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان ساخت : لازم است همه منافع ملی را همواره اولویت اول خود برشمردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها